Varhaisraskauden seulontatutkimus

Pääpuu

Jostain jotain jo tietävä
Eli aiotko osallistua varhaisraskauden kromosomihäiriöiden seulontaan?

Kävitkö jo seulonnassa, ja mikä oli tulos? Jos positiivinen, menetkö/menitkö jatkotutkimuksiin?

Oma aiheeseen liittyvä verikoe vasta reilun viikon päästä ja NT-ultra vasta kuun viimeisellä viikolla. Mutta siis seulontoihin osallistun, ja toivon, että riskiluku iästä huolimatta muodostuu pieneksi. Riskiluku lasketaan yhdistämällä äidin ikä, sikiön niskaturvotusmittaus ja äidin verinäytteen PAPP-A/HCG-suhde. Jos riski on suurempi kuin 1:250, jatkotutkimuksia voidaan pitää aiheellisina.

Riskiluku jos katotaan pelkkää äidin ikää, rv 16 (lähde: http://www.thl.fi/documents/10531/106516/laivuori_ignatius_2008.pdf)

20 v 1:1068
25 v 1:946
30 v 1:626
35 v 1:249
36 v 1:196
37 v 1:152
38 v 1:117
39 v 1:89
40 v 1:68
45 v 1:16

t: Asiaan vasta tutustunut odottaja 37 v
 
Muokattu viimeksi:
Minulla oli esikoiselta nt-ultraa ennen kokeet, ja näiden kaikkien perusteella on todettu rv11, että 21-Tri 1:3161 ja 18-TRI 1:100 000.

Eli todella pienet, eikä ollut huolen häivää. :)

Todellakin osallistun seulontoihin myös tässäkin raskaudessa.
 
En aio osallistua. Koska kyseessä on kaksoisraskaus, on mahdollista että tulokset eivät pidä paikkaansa, eivätkä näin ollen ole luotettavia. En viitsi pilata odotusta sillä jos sieltä tuleekin joku turhan suuri riskiluku.
 
Osallistun seulontoihin, mutta jos riskiluku olisi suuri, ei olla vielä mietitty mitä sitten tehtäisiin. Eli ei välttämättä kuitenkaan mentäisi jatkotutkimuksiin, kun niissä on aika iso keskenmenoriski. Tai ehkä mentäisiinkin. En tiedä.

Ikää on 30-v, eli siitä ei vielä kovasti pisteet nouse. Katsotaan veriseulan ja np:n tuloksien jälkeen...
 
Saga_Maria, en tiennytkään tuollaista! En minäkään varmaan seuloisi, jos kaksoset olisivat.
 
Näin tosiaan on, että ne hormoonit kai nostaisivat niitä tuloksia sitten ihan hurjasti. Tuuri kävi, että sain ennen seuloja tietää tuplista. Olis ollut muuten aika ikävää lukea niitä tuloksia jos ja kun olisivat hurjat. Niskaturvotus katsotaan vauvoilta kuitenkin, mutta vaikka jotain löytyisi, en halua lapsivesitutkimukseen koska keskenmenoriski suuri.
 
Aion mennä ja ollaan kyllä keskusteltu sekin vaihtoehto että mitä tehdään jos riskit isot...
 
Kyllä osallistutaan seulontoihin. Jos tulisi jostain syystä korkea riski niin haluaisin kyllä istukka-/lapsivesinäytteeseenkin. Ja selkeät mielipiteet ainakin minulla on asiasta, mies kaupallisen alan ihmisenä varmasti kunnioittaisi minun päätöstäni, terveydenhuoltoalalla kun olen ja olen aihetta opiskellutkin. Mutta toivottavasti ei tarvitse sille polulle lähteä lainkaan... :)
 
Meillä samat suunnitelmat kuin kuukiurustakesään sinullakin..
 
Melko samoilla linjoilla kuin enough.

Alkuseulontoihin kyllä osallistutaan (ja toivotaan vilpittömästi positiivisia tuloksia). Istukka-/lapsivesitutkumus pelottaa, mm. sen pienen keskenmenoriskin takia. Ei olla siis lainkaan varmoja vielä osallistuttaisiinko siihen jos riski on olemassa...
 
Mulla kans aikas sama ajatus kun Kuukiurustakesään.... Et osallistutaan seulontaan ja jos tarve niin jatkotutkimuksiin mut toivon et sitä ei joudu miettimään..
 
Kaikkiin seulontoihin osallistutaan. Tiedän, mitä on olla erityislapsen kanssa, itse olen toiminut työssäni erityislasten kanssa paljonkin ja miehen vanhemmat työuransa tehneet myös erityislasten parissa. En tiedä, miten huonoihin uutisiin reagoisimme. Toivottavasti asiaa emme joudu pohtimaan. Huolestuttaa vain se, että nuokaan seulat eivät anna 100% varmuudella olevia tuloksia.
 
Tänään selvisi riskiluvut ja niskaturvotus ekassa ultrassa. Ikää on meikäläisellä parin viikon päästä 27, ja eka lapsi kyseessä. Pieni pelko oli persiissä, ku sinne ultraan mentiin. Mutta kätilö sano melkein samantien, että niskaturvotus on tosi pieni, ja riskilukemat oli lopulta sitten T21: 1:24 000, T18 ja T13: 1:100 000, eli valtavan hyvät. Olin niin valtavan helpottunu näistä. En tiiä, mitä ois tehty, jos riskit ois paljastunu suuremmiksi heti kättelyssä.
 
Voi että on ihanaa, kun saatte ne heti! Oon funtsinut ultrakuvan saatuani julkistavani koko maailmalle, mutta kun sitten taas pitää venttailla niitä tuloksia viikon verran. :/ Möyh.


MUOKS: tosin viimeksikin ilmoitin heti, koska niskaturvotus oli niin pieni, etten edes tajunnut pelätä yhteistuloksia verikokeiden kanssa.
Nyt vaan tuttavallani oli käynyt niin, että oli epäilty vaikeasti monivammaista lasta ja loppujen lopuksi lapsivesitutkinnassa paljastui, että lapsi on täysin terve. Että hmm.. uskaltaako riemuita vai ei.
 
Kävin viime viikolla nt-ultrassa ja kuulin samalla seulontaverikokeiden tulokset. Ikäni (pian 37) ja normaalia alhaisemman raskausproteiinitason vuoksi Downin riski on koholla. Niskaturvotus oli kuitenkin ihan normaali ja vauvan rakenne kaikin puolin ihanteellinen. Tuumattiin miehen kanssa asiaa viikonlopun yli ja päätettiin, ettei mennä jatkotutkimuksiin. Tulokset ei niissäkään oo sataprosenttisen varmoja, enkä todennäköisesti kuitenkaan päätyisi keskeytykseen. Nyt jatketaan onnellista odotusta eikä jäädä suremaan asioita, jotka ei oo meidän käsissä. Toivotaan parasta! :Heartred
 
Meillä ei ollut kohonnutta riskiä, ja nyt vasta uskalsin ensimmäistä kertaa olla onnellinen aidosti. :)

Mimmu77, helposti riskiluvut kohoaa "iässäsi" (koska olethan niin kamalan iäkäs..), mutta tuttavani, josta kerroin, on myös aikuisen naisen iässä, ja silti kaikki oli hyvin.
Jos ultrassa kaikki näytti olevan hyvin, eikä turvotus ollut kova, uskokaamme parasta vain. :) Jos olette menossa rakenneultraan, siellähän näkyisi jo, jos jotain erityistä olisi nähtävissä?

Tsemppiä! Päätöksenne vaati rohkeutta. :Heartred
 
Mä todella pelkäsin tätä seulaa. Ikä 37 ja IVF-alkuinen raskaus. Tuloksena kuitenkin ei kohonnutta riskiä ja ei tarvetta jatkotutkimuksiin. Jos riskilukua ei ole pakko tietää niin päätin etten haluakaan tietää, kuinka rimaa hipoen yli mentiin!!

Niskapoimu-ultrassa hoitaja kehui komeaa nenää. Sekin kai yksi merkki että kaikki ok. Huh.
 
Me saatiin Downin riskiluvuksi 1:850 ja Trisomia 18 100:000. Niskaturvotusta oli 2,2. Kertokaahan muutkin tuloksia niin saa vähän vertailupohjaa. Hälytysraja ymmärtääkseni on nt3, eli ihan rauhassa jatkan rakkaan pienokaisen odotusta :Heartred. Ja jokatapauksessa vastaan otetaan mitä tuleekin, mutta ainahan se on helpompi tottua ajatukseen pikkuhiljaa jo raskausaikana jos kromosomipoikkeavuuksia löytyisikin. :Heartred
 
Mitä tuolla seulontatutkimuksessa konkreettisesti tehdään? Mun kutsussa lukee,että aikaa saattaa mennä 1-3 tuntia!?
 
Mä kävin verikokeissa jotka oli viidessä minuuttissa ohi ja niskapussiultra kesti ehkä vartin o_O
 
Takaisin
Top