Varhaisraskauden seulonta

Minullakaan ei ole tullut Kantaan muuta kuin nuo hiv, kuppa ja hepatiitti ja kävin yli viikko sitten verikokeissa. Melkeinpä veikkaisin, että loppuja ei tulekaan ennen nt-ultraa. Se olisi ihan fiksuakin, veikkaan että neuvola ainakin välttää sillä tavalla muutamat huolestuneiden odottajien ”apua, verikokeeni tulokset poikkeavat netistä löytyvästä taulukosta” -puhelut. :)
 
Meille pitäis kyllä tulla Oulussa. Ennen tullut ja kaverille kans joka kävi muutama kk sitten verikokeissa.
 
Minullakaan ei ole tullut Kantaan muuta kuin nuo hiv, kuppa ja hepatiitti ja kävin yli viikko sitten verikokeissa. Melkeinpä veikkaisin, että loppuja ei tulekaan ennen nt-ultraa. Se olisi ihan fiksuakin, veikkaan että neuvola ainakin välttää sillä tavalla muutamat huolestuneiden odottajien ”apua, verikokeeni tulokset poikkeavat netistä löytyvästä taulukosta” -puhelut. :)

Samaa mieltä :) mä ainakin alkaisin niitä analysoimaan ja panikoimaan. En muista yhtään tuliko ne sinne edellisessä raskaudessa.
 
Ite taas koen että haluan edottimasti nähdä kaikki omat labrat ja hoitotiedot. Tuntuu muuten niin kuin multa pimitettäis mua itseäni koskevia tietoja. Haluan että kaikki rehellisesti nähtävillä. Lääkärin analyysi tulee joka tapauksessa ultrassa eli vaikka panikoiskin turhaan viikon niin ei se mua ainakaan haittaa :D ja en kyllä ehkä ole panikoivinta sorttia.. huom ehkä..
 
Minusta taas ei ole järkevää laittaa ihmisille nähtäväksi tuloksia, jotka eivät yksistään ole merkityksellisiä: tässä seulonnassahan haetaan sitä verikokeiden, niskaturvotuksen, äidin iän ja muutamien muidenkin tekijöiden perusteella laskettavaa riskilukua. Jos vältetään turhaa paniikkia ja huolta sillä, että vasta riskiluvun ollessa laskettavissa nuo tulokset ovat odottajan saatavilla, niin minusta se on pelkästään hyvä asia. En koe, että kyseessä olisi mikään ”pimittäminen”, kun kuitenkin nuo tiedot myöhemmin ovat varmasti ainakin pyydettäessä saatavilla. Mutta jokainen kokee tämän tietysti omalla tavallaan. :)
 
Meille pitäis kyllä tulla Oulussa. Ennen tullut ja kaverille kans joka kävi muutama kk sitten verikokeissa.

Itse Oulusta (ja kesäkuisten palstalta) ja kävin verikokeissa marraskuussa. Veriseulojen arvot tulivat vasta joulukuussa nt-ultran jälkeen kantaan ja omahoitoon näkyviin riskilukujen kanssa.

Mulla hcg oli 20 luokkaa ja mommiksi muutettuna vain 0,33. Kysyinkin neuvolalääkäriltä tästä, mutta eipä sanonut juuta eikä jaata, joten tuskin tuosta tarvitsee olla huolissaan. Riskiluvut olivat hyvät ja se tärkeintä.
 
Itse Oulusta (ja kesäkuisten palstalta) ja kävin verikokeissa marraskuussa. Veriseulojen arvot tulivat vasta joulukuussa nt-ultran jälkeen kantaan ja omahoitoon näkyviin riskilukujen kanssa.

Mulla hcg oli 20 luokkaa ja mommiksi muutettuna vain 0,33. Kysyinkin neuvolalääkäriltä tästä, mutta eipä sanonut juuta eikä jaata, joten tuskin tuosta tarvitsee olla huolissaan. Riskiluvut olivat hyvät ja se tärkeintä.

Onpa hassua että muuttuneet käytännöt sitten. Mulle sanoivat vielä labrassa että nähtävillä alkuviikosta. Mun ystävä tais käydä vielä vähän aikaisemmin sua verikokeissa eli sitten ihan hiljattain muuttuneet.
 
Minusta taas ei ole järkevää laittaa ihmisille nähtäväksi tuloksia, jotka eivät yksistään ole merkityksellisiä: tässä seulonnassahan haetaan sitä verikokeiden, niskaturvotuksen, äidin iän ja muutamien muidenkin tekijöiden perusteella laskettavaa riskilukua. Jos vältetään turhaa paniikkia ja huolta sillä, että vasta riskiluvun ollessa laskettavissa nuo tulokset ovat odottajan saatavilla, niin minusta se on pelkästään hyvä asia. En koe, että kyseessä olisi mikään ”pimittäminen”, kun kuitenkin nuo tiedot myöhemmin ovat varmasti ainakin pyydettäessä saatavilla. Mutta jokainen kokee tämän tietysti omalla tavallaan. :)

Varmasti voi olla ihan hyvä ihmisille jotka stressaantuu tuloksista. Ite aattelen että kuitenkin jokaisella tiedossa se että riskiluvut lasketaan vasta nt ultran jälkeen eli turhaa panikoida ennen aikoja. Mua kiinnostaa ihan super paljon kaikki tieto mitä musta on olemassa/kokeet mitkä otettu. Haluan analysoida, tutkia, lueskella ja miettiä arvoja itsekin ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta. Haluan nähdä ja seurata miten nämä riskiluvut ja muut diagnoosit määrittyy. Ja tämä koskee tosiaan ihan kaikkia arvoja mitä koskaan multa otetaan.
 
Meillä ei tarkempia riskilukuja edes tullut. Tuli vaan kotiin lappu ettei ole lisääntynyttä riskiä. Jos ois ollu riskiä oltais kotiin soitettu ja tulokset tulivat vasta 2 viikkoa ultran jälkeen
 
Pitäishän kuitenkin vielä tulla hb, tromb, leukosyytit yms... vai tuleeko nekin vasta myöhemmin?
 
Varmasti voi olla ihan hyvä ihmisille jotka stressaantuu tuloksista. Ite aattelen että kuitenkin jokaisella tiedossa se että riskiluvut lasketaan vasta nt ultran jälkeen eli turhaa panikoida ennen aikoja. Mua kiinnostaa ihan super paljon kaikki tieto mitä musta on olemassa/kokeet mitkä otettu. Haluan analysoida, tutkia, lueskella ja miettiä arvoja itsekin ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta. Haluan nähdä ja seurata miten nämä riskiluvut ja muut diagnoosit määrittyy. Ja tämä koskee tosiaan ihan kaikkia arvoja mitä koskaan multa otetaan.


Nämä ovat todella mielenkiintoisia juttuja ja tykkään itsekin analysoida ja miettiä näitä. Voin kuitenkin ihan hyvillä mielin odottaa sinne nt-ultran jälkeen analysointimahdollisuutta, jos käytäntö helpottaa jonkun panikoimiseen taipuvaisen odottajan oloa.
 
Kaikki ne arvot sinne näkyviin aikanaan tulee. Turha niistä etukäteen murehtia. Ja parempihan niitä on analysoida sit kun on kaikki tutkittu eli niskaturvotuksen mittakin. Ja labra saattaa sanoa tulosten valmistumisajankohdan, mutta lähetteen tekijäkin on voinu vahingossa tai tarkoituksella laittaa sinne ns jarrun mikä estää tulosten tulon kantaan ennen kuin lääkäri tms lähetteen tekijä on ne tulokset katsonu ja ilmoittanu asiakkaalle
 
Pitäishän kuitenkin vielä tulla hb, tromb, leukosyytit yms... vai tuleeko nekin vasta myöhemmin?

Näitä minäkin odotin, mutta ilmeisesti täällä ei niitä oteta. Vain hiv, kuppa ym, vasta-aineet, veriryhmä yms. plus seulanäytteet jos siihen osallistuu.
 
Näitä minäkin odotin, mutta ilmeisesti täällä ei niitä oteta. Vain hiv, kuppa ym, vasta-aineet, veriryhmä yms. plus seulanäytteet jos siihen osallistuu.
Meilläkään ei oteta kuin minimit.
 
Muokattu viimeksi:
Ohoh. Onpas sitten paljon vuodessa muuttunut :O viime vuonna otettiin kaikki ja tuli tosi nopeesti omakantaan. Monta pulloa ne silti otti (4-5kpl..)
 
No, tottakai ne arvot oli juuri tänä aamuna tulleet, kun kävin katsomassa. :joyful: HCG oli taulukkoon verraten normaali, mutta S-PAPP-A viikkoihin nähden korkea, yli 2700. Siinähän kuitenkin on ymmärtääkseni tosi paljon yksilöllistä vaihtelua ja parempi näin päin, että on ”liian korkea”.
 
Riippuu vissiin ihan alueesta missä asuu että tuleeko. Oliko täälä muita lahden seudulta? Onko teillä tullut miten tulokset?
 
Mulla ei näy oma kannassa ollenkaan riskilukuja vaikka kävin nt ultrassa jo reilu viikko sitten, tuloksena lukee vaan "lausunto". Saan varmaan sit neuvolassa tietää.
 
Takaisin
Top