Vanhempainrahan laskenta

UnnaK

Oman äänensä löytänyt
Heipsis

En jaksa kaivella verotietoja ja käyttää Kelan monimutkaista laskuria äitiyspäivärahan selvittämiseen, joten kysyisin mitä Kela tarkoittaa " n. 70% tuloista?"
Mistä tuloista; netto, brutto?

Onko kellään antaa esimerkkiä paljonko tukea saa suhteessa nettopalkkaan? Tai miten saisin summan selville mahd.simppelisi edes about?
 
Mä löysin viimeksi Kelan sivuilta Googlen kautta kautta jonkinlaisen laskurin. Siis nyrkkisääntö mun käsittääkseni on noin 70% bruttotuloista, mutta se riippuu palkasta, niillä on kolme erilaista laskukaavaa tuloluokittain. Jos olet pienituloinen niin korvaus on enemmän kuin 70% ja jos hyvätuloinen niin voi olla huomattavasti allekin, esim. vain 50%.

Muoks: niin ja ennen kuin ne laskevat tuon summan ne tekevät tuloista kaiken maailman vähennyksiä, mm. ammattiliiton jäsenmaksu ja matkakulut (vaikka et olisi vähentänyt matkakuluja verotuksessa). Näin ollen raha lasketaan pienemmästä summasta kuin palkkakuitissa ja verottajan lapussa lukee. Jos tulonhankkimiskulut on isot, tai Kela olettaa niiden olevan isot, niin summa voi laskea huomattavastikin.
 
Muokattu viimeksi:
Ja eikös vanhempainrahaan tule myös jokin kuntakohtainen lisä myös?
 
Ja eikös vanhempainrahaan tule myös jokin kuntakohtainen lisä myös?

Sori tunkeilen muualta. Ei vanhempainrahaan tule mitään lisää. Kotihoidontukeen tulee kuntalisä tietyin ehdoin jos ko. kunta on sellaista päättänyt maksaa.
 
Sori tunkeilen muualta. Ei vanhempainrahaan tule mitään lisää. Kotihoidontukeen tulee kuntalisä tietyin ehdoin jos ko. kunta on sellaista päättänyt maksaa.

Aah sekoitan käsittteitä. Nämä nimitykset ja se kuinka monta päivää milläkin voi olla ym. on kyllä aika soppaa :hungover:
 
Oho sori kirjoitin ylempänä nettotuloista, kun tarkoitin kyllä bruttotuloja.
 
Nuo vanhempainrahan laskentaa käytettävän tulon vähennykset kyllä ihmetyttävät... Jos käyt kaukana töissä, niin kärsit (työmatkavähennykset). Enhän mä vähennyksiä saa äitiys/vanhempainvapaavuodelta itselleni hyväksi...
 
Juu tuo ärsyttää muakin. Ja erityisesti se, että ne nimenomaan rankaisee pelkästään siitä pitkästä työmatkasta, ne ei mitenkään huomioi sitä jos todelliset kustannukset on pienemmät etkä ole laittamassa niitä mihinkään verotukseen. Ne katsoo vaan jostain omasta taulukosta sen matkan. Mulle tehtiin viimeksi tuhansien työmatkakuluvähennykset vaikka oli työnantajan tarjoama ilmainen bussikuljetus. Mur.
 
Juu tuo ärsyttää muakin. Ja erityisesti se, että ne nimenomaan rankaisee pelkästään siitä pitkästä työmatkasta, ne ei mitenkään huomioi sitä jos todelliset kustannukset on pienemmät etkä ole laittamassa niitä mihinkään verotukseen. Ne katsoo vaan jostain omasta taulukosta sen matkan. Mulle tehtiin viimeksi tuhansien työmatkakuluvähennykset vaikka oli työnantajan tarjoama ilmainen bussikuljetus. Mur.

Itekai mun piti ilmoittaa työmatkakustannukset euroissa sinne. Laitoin saman verran kuin laitan verokorttiinkin, en siis koko vuotta koska en koko vuotta ole töissä :confused:
 
Ne pyytää ilmottamaan ne, mutta jos niitä ei laita tai laittaa niiden mielestä liian pienet summat, niin ne katsoo jostain taulukosta matkan mukaan. Eikä auta mitkään selitykset kimppakyydeistä tai ilmaiskuljetuksesta. Näin ainakin mulla.
 
Ne pyytää ilmottamaan ne, mutta jos niitä ei laita tai laittaa niiden mielestä liian pienet summat, niin ne katsoo jostain taulukosta matkan mukaan. Eikä auta mitkään selitykset kimppakyydeistä tai ilmaiskuljetuksesta. Näin ainakin mulla.

No onpa persiistä. Onneksi oon laskenut suht realistisesti ja omalla autollahan minä kuljenkin. Kysyin silloin niin voi jättää laskematta ne päivät kun ollut sairaslomalla jos niitä on paljon.
 
Se 70% on brutosta eli ennen veroja. Sit jäljelle jäävästä lähtee vero. Kannattaa laskettaa sosiaalietuuksille oma vero%. Jos antaa mennä ansiotulo% se prossa monesti onkin isompi.

Nämä riippuu monesta asiasta, siks kannattaa selvittää mikä on omalla kohdalla paras

Esim. Brutto 2000€ x 70%=1400€. Tästä summasta sit se vero pois.

Minulla onneks palkanlaskija ilmoittaa viimeiset 6kk tulot kelaan niin ei tarvi itse stressata siitä. Eikä tule vahingossa vääriä summia ilmoitettua.

Lisään vielä et noista työmatkoista en osaa sanoa kun eivät minua koske. Jos niitä on paljon niin sit varmaan vaikuttaa enemmän siihen summaan.
 
Muokattu viimeksi:
Ne pyytää ilmottamaan ne, mutta jos niitä ei laita tai laittaa niiden mielestä liian pienet summat, niin ne katsoo jostain taulukosta matkan mukaan. Eikä auta mitkään selitykset kimppakyydeistä tai ilmaiskuljetuksesta. Näin ainakin mulla.

Minä oon tehny 1 krt viikossa etäpäiviä, jonka sinne laitoin myös selitykseksi pienemmistä vähennyksistä. Saapa nähdä kuinka käy..
 
Tämä tulee varmasti myöhässä kaikille, mutta itse sain päätöksen vasta nyt kun palkkatoimisto pääsi vihdoin ilmoittamaan 6 kk tulot. Huomasin, että noista vuosituloista vähennetään myös joku vajaa 5% vakuutusmaksuvähennys jonka olin ihan autuaasti unohtanut. :wideyed: Ihmettelinkin, että mistä ihmeestä se Kela oli taas keksinyt laskelmiensa pohjalle ihan eri numerot kuin verottaja.
 
Mulla nyt nousi päivää kohti 9€ se raha ekaan verrattuna, jee :grin
 
Takaisin
Top