Vanhemmuus ja omat vanhemmat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Moni varmasti miettii omaa vanhemmuuttaan omien vanhempiensa kautta. Varmasti siinä onkin paljon opittavaa. On asioita jotka haluaa tehdä toisin ja asioita jotka haluaa omaankin vanhemmuuteensa.

Mitä te haluatte tehdä toisin kuin omat vanhempanne? Entä mikä on sellaista missä haluat toimia samalla tavalla?

Itse haluan välittää omalle lapselleni sen saman lämmön ja rakkauden mitä lapsena sain. :happy: Se mitä teen toisin taitaa sitten olla enemmän pieniä asioita. En halua että lapselle välittyy kuva että joulu = stressiä. En anna lapsen syödä sokeria yhtä paljon kuin itse sain syödä. Olen tarkempi turvallisuudesta autossa. Ja jos joskus eroamme (mitä emme missään nimessä halua tehdä) en hauku miestä lasten kuullen tai käske häntä viemään viestejä isälle.
 
Minulla oli ihana lapsuus, jonka lämpimän ilmapiirin toivon antavani omille lapsilleni.

Meilläkin ne ovat aika pieniä juttuja, jotka haluan tehdä toisin. Yksi on ehdoton omassa sängyssä nukkuminen. Omat vanhempani vannoivat oman sängyn nimeen, ja joskus ollessani peloissani keskellä yötä olisin toivonut pääseväni äidin ja isän väliin sen sijaan, että minut palautettiin omaan sänkyyni ja jäätiin hetkeksi viereen istumaan.

Itse asiassa vanhemmuuteni alussa olin itsekin oman sängyn puolestapuhuja, mutta sitten aloin miettiä miksi se on niin ehdoton juttu. Tajusin, että asia tulee lapsuudestani, ja ettei minun ole pakko toimia samalla tavalla omien lasteni kanssa. Niinpä he saavat tulla viereen jos pelottaa, ja taapero itse asiassa on nyt vasta siirtynyt omaan sänkyynsä (2 vuoden ja 4 kuukauden iässä).
 
Takaisin
Top