Vakuutukset, Kela-asiat ym.

Sit ei oo niin välii et onko isyyden tunnustusta viel tehty. Ainakin kummipoika on kastettu ennen ku sen vanhemmat oli tehnyt isyyden tunnustusta.
 
Asiasta viidenteen, oottehan työläiset muistaneet ilmoittaa liittoihinne, että jäsenperintä menee katkolle äitiys- ja vanheimpairahakaudeksi (ja hoitovapaaksi). Mä muistin sen hieman myöhässä ja nyt vielä palkasta menee perintä kun saan palkkaakin kesäkuulle, mutta sitten liitto ei napsaise multa rahoja jäsenyydestä. Tuli vaan mieleen, että jos joku muu on ollut yhtä hatarapäinen kuin minä :rolleyes:
 
Tänään just tuli postin mukana aika isyyden tunnustukseen. Juuuuuri kun pääsin asiasta kysymästä :D
 
Eli siis ymmärsinkö oikein että lapsilisä maksetaan tässä kuussa syntyneille toukokuusta alkaen, eikä vielä tuolloin 25.4?
 
Nappi88, juuri niin, ymmärsit ihan oikein. olenkin monesti miettinyt, että jos vauva sattuu syntymään 1.pvä, niin ensimmäisen lapsilisän tästä saa vasta melkein 2kk päästä.
 
Onneks ei oo pikkurahasta puutetta...

Terveisin, kolme tonnia velkaa kelalle.
 
Kviini: me saatiin hetu vauvalle jo heti PHKS:ssa. Siis tiedetään se jo. Kela-kortti tulee postitse automaattisesti, tai näin ainakin kuvittelen: mulle itelle tuli vuos sitten nimenvaihdoksen jälkeen ihan parissa viikossa. Lapsilisä juoksee varmaan automaattisesti, jos sitä on siis hakenut. Isyyden tunnustamisesta en tiedä, kun ollaan naimisissa...Myös se lappu väestörekisteriin tulee kotiin, missä on ohjeet sitä nimenilmoittamista varten.
 
Joo, mä noita jo selvittelinkin. Ite ei tartte tehdä muuta kun järkätä ne ristiäiset. Mekin saatiin jo kutsu isyydentunnustukseen, sekä postissa tytön sotu, samalla kirkon paperit, jotka täytellään sitten papin kanssa :)
 
Kela saa sen verottajalta. Jos veroprosentti on pienempi kuin 20 % niin etuudesta silti menee aina minimissään se 20 %.
 
Ja oikeesti kannattaa käydä vaikka tarkistuttamassa se prosentti verotoimistossa nii ei tuu mätkyjä ens vuonna. Nimim: veroprosentti 26 tälle vuodelle, onneksi kävin tarkistuttamassa!
 
Näkiskö sen myös netistä verohallinnon sivuilta? Mä en oo tehny tikkuakaan ristiin sen eteen, että muistaisin/edes tietäisin mikä se prossa nyt on.. Jos skarppais..
 
Vaikka en mä tiedä mitä mä hyödyn siitä tiedosta kuinka paljon päälle 20 se prosentti on kun en ymmärrä silti mitään tuleeko jotain takaisin ensi vuoden palautuksissa vaiko eikö :oops: Oon niin tyhmä näissä raha-asioissa...
 
Mä taidan veroprossan suhteen tyytyä siihen korkeempaan (eli ansiotuloprossa +2). Tuleehan ne takasin sitten joskus. Ei tosiaan oo intoa alkaa selvittää/laskea, hyvä kun ees tiien, paljon tilillä on rahaa. Varmaan pakko näpytellä laskut suoraan verkkopankkiin, kun niitä tulee, jää muuten maksamatta...
 
Mä muuten laskin, että Kela ei ollut ottanut sitä +2 % veroa... Ihmettelen, että miksi ne noin tekevät! Mutta tarttee loppuvuodesta viimeistään laskea veroja ja sitten ottaa uutta verokorttia jos siltä näyttää.
 
Takaisin
Top