Vaivat

nuska76

Jostain jotain jo tietävä
Jaahas, mä voin alottaa.. Tarjolla on tablettihoitoinen radi, tablettihoitoinen raskaushepatoosi, vauvalla sydämen lisälyöntejä.. Kerran viikossa labrareissu ja joka toinen viikko äitipoli. Rv 25+1.
 
Itsellä ei mitään vakavaa, mutta sitäkin viheliäisempiä:

Pahoinvointi

Päänsärky

Rytmihäiriöt

Närästys

Vatsan kutina

Orastavat suonikohjut

Turvotus ja suht massiivinen painonnousu.
 
Elina, kutiaako sulla mikään muu kuin vatsa? Mä oon aika herkkä noista kutinoista, ettei ole hepatoosi..
 
Ruokahaluttomuus, närästys ja pahat liitoskivut etenkin häpyluussa
 
Ainoastaan vatsa kutiaa ja siitä juuri neuvolassa lääkärille kerroinkin. Poissulki hepatoosin pois. Kuulemma kutina myös käsissä ja jaloissa niin kovaa että häiritsee unta.
 
Ainoastaan vatsa kutiaa ja siitä juuri neuvolassa lääkärille kerroinkin. Poissulki hepatoosin pois. Kuulemma kutina myös käsissä ja jaloissa niin kovaa että häiritsee unta.
 
Viidettä hepatoosia potevana väitän lääkärin olevan väärässä :cool: Yleensä jalkapohjat ja/tai kämmenet kyllä kutiaakin, mutta mun kutinat ei kyllä ole ikinä häirinneet unta, vaikka arvot ovat aikoinaan vaatineet jopa osastohoitoakin. Paljon nettiä aiheen tiimoilta tutkineena oon lukenut jopa täysin oireettomistakin odottajista jotka sitten valitettavasti ovat vauvansa menettäneet, koska hepatoosista ei ole tiedetty. Äärimmäisen harvinaista mutta siis mahdollista. Useinhan odottajan vatsa kutiaa ihan kasvun takia, mutta jos itseä epäilyttää ettei ole enään normaalia kasvukutinaa, niin lääkärin tai hoitajan velvollisuus on tehdä labralähete hepatoosin poissulkemiseksi, ihan jo äidin mielenrauhan takaamiseksi!
 
Lievää ylävatsan kutinaa, univaikeuksia kun ei meinaa löytyä hyvää asentoa, sekä hetkittäin kovaa närästystä, mutta silti tuntuu että vähällä tässä on päässyt :)
 
Enää ei ole paljon muuta kuin ajoittainen oikean puolen lonkkasärky, levottomat jalat välillä nukkumaan mennessä, kovakin närästys jos syönyt jotain ihanaa tulista ja rasvaista, vatsa kutiaa aina välillä paljonkin, mutta senkin olen yhdistänyt ajoittaiseen ummetukseen jolloin vatsa on ihan megapinkeenä, eli luultavasti vaan vähän nahka kiristää liikaa :) rasvaamalla loppuu aika nopeasti. Sokerirasituksessa en ole vielä käynyt niin siihen en voi vielä sanoa mitään.
Kai noi jäätävät valkovuodotkin voi jollain tapaa oireeksi mainita.
Loppujen lopuksi oon aika helpolla päässyt. Väsymys on kyllä aika jatkuvaa mutta ei kuitenkaan enää niin rajua etten saisi aikaiseksi mitään :)
 
Tällä hetkellä supistelut, kivut alavatsan sivuilla ja lantion ja haarovälin alueella vaivaavat kovasti. Oon joutunut hiljentämään tahtia ihan kunnolla ja töissä oleminen on aika hankalaa. Ei kuitenkaan niin hankalaa, etten pärjäisi. Mutta siis esim kävely on tooodella hidasta aina, kun sattuu - eli melkein koko ajan. :hilarious: Iltapäivisin alkaa aina supistelemaan. Lisäksi oon väsynyt.
 
Viidettä hepatoosia potevana väitän lääkärin olevan väärässä :cool: Yleensä jalkapohjat ja/tai kämmenet kyllä kutiaakin, mutta mun kutinat ei kyllä ole ikinä häirinneet unta, vaikka arvot ovat aikoinaan vaatineet jopa osastohoitoakin. Paljon nettiä aiheen tiimoilta tutkineena oon lukenut jopa täysin oireettomistakin odottajista jotka sitten valitettavasti ovat vauvansa menettäneet, koska hepatoosista ei ole tiedetty. Äärimmäisen harvinaista mutta siis mahdollista. Useinhan odottajan vatsa kutiaa ihan kasvun takia, mutta jos itseä epäilyttää ettei ole enään normaalia kasvukutinaa, niin lääkärin tai hoitajan velvollisuus on tehdä labralähete hepatoosin poissulkemiseksi, ihan jo äidin mielenrauhan takaamiseksi!

Esikoisen raskaudessa myös hepatoosi, eikä kutinaa ollut kämmenissä eikä jalkapohjissa, vaan rinnoissa ja erityisesti nänneissä! Luin hepatoosista ja sanoin sitten neuvolassa että kutina on niin erilaista kuin normaalisti ja tuntuu että raavin itseni hengiltä. Pari kertaa sanoi että ei voi olla hepatoosia koska ei kutise kädet ja jalat. Sitten mulla meni hermot ja sanoin että nyt kutisee kämmeniä ja jalkapohjia ja pääsin verikokeisiin. Tulosten tullessa suoraan meno äitiyspolille ja lääkitys, joka johti lopulta käynnistykseen.
 
Mulla on nyt pari päivää tuikkien vihlonut vähän tonne vatsan sivuun aina vähän paikkaa vaihdellen. Tosi ikävän tuntoista vaikka vaan aina hetken kestää. Sit selkä alkanut kans kipeytyä ja rintakehästä välillä puristaa :D
 
Tää on ihanaa kun saa valittaa vaivojansa :D:D mulla on kyllä muuten ollu tosi helppoa, noita edellämainittuja lukuun-ottamatta. Ei oo selkäsärkyjä eikä muita - Vielä ainakaan. Paino putos raskauden alussa 5kg, ilman pahoinvointeja tai muita, ja vieläkin paino pysynyt siinä mihin silloin putos. Eli grammaakaan ei ole tullut lisää :cool:
Lisäys: lääkkeiden ansioista ainakin maksa-arvot tippunut normaaliksi, sappihappovastaus tulee vasta huomenna.
 
Tadaa, listalleni lisättiin juuri kilpirauhasen vajaatoiminta, ainoastaan tsh koholla. Ja lääkitys luonnollisesti alkaa heti.. Eihän multa puutu enää ku raskausmyrkytys.. :confused:
 
Unettomuus ja supistelu!! Kaikki siis aivan kaikki menee kyllä niin tunteisiin kun on väsyny!! Voisko tää olla jo ohi? Blaah...
 
Unettomuus on kyllä niin ärsyttävää, kun menee aina se seuraavakin päivä ihan piloille... Tänään on ollu ihan älytön selkäkipu ja ylävatsakipu. Tai siis "älytön" siinä mielessä, että on vaan kestäny yllättävän kauan, ei se niin kauheen kipeetä ota. Helpottaa onneks maatessa. Harkkasupistelujakin on ollu eilen ja tänään normaalia enemmän.
Lisäksi oksensin aamulla taas pitkästä aikaa... en kestäny jääkaapissa olevan ruuan hajua (tuleepahan pysyttyä pois jääkaapilta).
 
Raskausaikana todettu vaikeutunut migreeni ja masennus. Univaikeudet tuntuu pahentavan molempia. Lisänä lantion seudun kivut, joita onneksi hieronta tuntuu helpottavan. Neuvolassa käyn 1 x vko, kuten myös psykologilla. Perheneuvolassa ollaan nyt alettu käymään yhdessä miehen kanssa.
 
Raskausaikana todettu vaikeutunut migreeni ja masennus. Univaikeudet tuntuu pahentavan molempia. Lisänä lantion seudun kivut, joita onneksi hieronta tuntuu helpottavan. Neuvolassa käyn 1 x vko, kuten myös psykologilla. Perheneuvolassa ollaan nyt alettu käymään yhdessä miehen kanssa.

Voimia :Heartred Toivottavasti saatte myös synnytyksen jälkeen riittävästi tukea arkeen.
 
Liitoskivut lantionseudulla ja alaselässä paheni niin etten päässy sohvalta illalla ylös ja kävellessä piti ottaa tukea seinästä. Olin liikenteessä 13-18 ja melkein kokoajan jalkojen päällä sekä jouduin raahaamaan vaunut pysähtyneissä liukuportaissa kun ei ollu hissi toiminnassa eikä siis liukuportaatkaan toiminu joten tais olla vaan kropalle liikaa :sad001
 
Voi ei :sad001 Eikö kukaan sua auttanu siel liukuportaissa?
 
Takaisin
Top