Vaippajuttuja

tättärä

Puuhakas puhuja
Raskausaikana käytiin keskustelua vaippojen hankkimisesta ja mietittiin, mitä kannattaa ostaa ja kokeilla. Nyt sitten ollaan päästy noita hankittuja kamppeita testailemaan ja kiinnostaisi kuulla ovatko muut tehneet mielestään oikeita valintoja vai ovatko etukäteen hankitut vaipat osottautuneet virheinvestoinneiksi.
Meillä mennään päivällä lähinnä  noilla Bambino Mio. vaipoilla, joihin ihastuin heti kun niitä äitiyspakkauksessa näin. Ja ainakin omasta mielestäni on ihan nappivalinta ollut tähän alkuvaiheeseen. Laiska taittelija pärjää hyvin noiden kanssa. Ja pul-kuoren saa niin mukavasti säädettyä sopivan tiukalle, ei ole falskannut.
Ulkoillessa (siis pisimpien päiväunien aikaan) käytössä on ollut pul-kuori + sisävaippa lisäimulla ja hyvin on tuokin yhdistelmä toiminut.
Yökäyttöön minun oli alkuun mietittävä kovasti millä pärjätään, nimittäin aiemmalla kestoilijalla siirryttiin yökestoiluun vasta noin kolmen kuukauden iässä ja ei ollut pieniä yövaippoja, joten ensimmäiset viikot mentiin sitten yöt kertiksillä ja ne falskasivat liki joka yö... Onneksi sitten tuttava (joka on jo pitkään hehkuttanut villahousujen käytännöllisyyttä) pelasti minut lahjoittamalla kasan villahousuja ja yhden yön kokeilun jälkeen olin kyllä ihan myyty noille. Siis yökäytössä on nyt sisävaippa lisäimulla + ihoa vasten villa"lärpäke"imu ja päälle vedän villahousut. Paketti on aika muhkea, mutta hyvin pitävä - eikä pissojen takia tarvi öisin vaippoja vaihdella toisin kuin silloin, kun jouduin kertavaippojen kanssa pelaamaan.
Päivällä kuitenkin koen noiden kuorien käytön helpommaksi kuin villapöksyjen joten päivisin jatketaan niiden kanssa toistaiseksi, ehkä sitten "isona", kun lapsi liikkuu ja kävelee saatetaan siirtyä kokonaan villapöksylinjalle.
Kestovaipat ovat sitten ihania! Olen ollut tosi kiukkuinen itselleni, kun en kolmella ensimmäisellä lapsella tajunnut niitä kokeilla vaan vasta neljännen kanssa kokeilin ja olin myyty tälle töuhulle.
 
Meillä on vaippailtu pääasiassa bampuharsoilla+lisäimulla ja pul-kuorella tai villapöksyillä. Muutama sisävaippa erilaisilla imuilla on ollut myös käytössä samoilla kuorilla sekä pari imsen AIOta. Harsoja hankin odotusaikana ja kaikkea muuta sain kavereilta testiin ja omaksi. Testaamattomiakin vielä on kun ovat niin isoja... Kuivaliinaa käytän myös, sekä paperista että kankaista.
En ole vielä oikein päässyt jyvälle uni ja yövaippojen kasaamisesta. Kertiksillä on menty tähän asti ilman ohivuotoja. Viime yönä mentiin ensimmäisen kerran kestoilla. Pakettina oli bampuharso+tuhdimpi lisäimu ja villikset. Hyvin toimi. Päiväunilla ulkona olen kokeillut näpsy-nallea täytettynä bampuharsolla sekä villikset. Hyvin meni sekin. Ei kummassakaan tapauksessa ohivuotoja ja paketit tuntuu kuivilta ja lämpimiltä vaikka ovatkin aikas märkiä pitkien unien jälkeen. Muuten on vain nukuttu sillä mikä on sattunut olemaan päällä unen tullessa. Nukkumiseen kun ei ole oikein vielä säännöllistä rytmiä löytynyt ulkounia lukuunottamatta.
Nyt olen tilannut jo uusia vaippoja tai oikeastaan vain yhtä hyväksi havaittua. Näpsy-nalleen siis ihastuin ikihyviksi. Se on niin pehmeä, joustava ja siten mukautuu hyvin tytön päälle. Toinen huippuostos oli HH woolin pitkät villikset. Itsetehtyjä villiksiä on myös ahkerassa käytössä mutta nämä ostetut ovat ihan toista maata. Niitä käytänkin nyt sitten yöllä ja ulkona nukuttaessa.
 
Mainitsenpa vielä, että harsotaitoksena käytän leijaa. Harsoja taittelen vielä hieman pienemmiksi kun ovat niin valtavan kokoisia tyttöön nähden. Origamitaitos ei istu yhtä hyvin ja leijalla pysyvät maitokakatkin aika hyvin siellä missä pitääkin...
 
Ja minä tarkennan, että tuo "sisävaippa" on sisäTÄYTTÖvaippa, siis sellainen, jonne laitetaan ne imumateriaalit sinne sisään. Luulin että ehdin tässä taas enemmänkin naputella, mutta pitääkin laittaa yksi poju päiväunille. eli palailen myöhemmin.
 
En aloittanut kestoilua heti sairaalasta päästyämme.Käytin ensiksi kertiksiä
koska se tuntui paljon helpommalta. Pikku hiljaa rupesin tekemään muutamia
kokeilua päivässä kestoilla ja siinä meinasikin sitten usko loppua koko hommaan.
Onnistuin kokeilemaan vaan sellaisia tapauksia, jotka vuotivat tai eivät istuneet
ollenkaan päälle jolloin piti vaihtaa kertikseen. Jossain vaiheessa onneksi tuli
onnistumisiakin ja siitä kasvoi itseluottamus ja luottamus vaippoihin, joten kokeilu
into kasvoi ja nyt mennään tosiaan melkein kokonaan kestoilla. Viime yökin
oli pelkkää harsoa ja villahousua!
 
Meillä mentiin ihan ekat päivät kertavaipoilla. Sitten alettiin hiljalleen ottaa kestoja mukaan. Edelleen käytetään molempia sekaisin. Kestoja ei yksinkertaisesti ole meillä tarpeeksi ja tämän hetken väsymysasteessa en jaksa pyykätä enempää. Kertikset kyllä falskaa meidän hoikkeliinilla usein... Yöllä ja päivällä ei meillä juuri ole vielä eroa. Tai... päivällä oikeastaan nukutaan paremmin - yöllä huudetaan vatsavaivoja. Eli vaipan suhteen ei ole väliä onko päivä vai yö. Yölläkin vaipan joutuu moneen otteeseen vaihtamaan - oli sitten kerta tai kestovaippa.

Kestovaippoina olen tykännyt kovasti bambuharsoista. Niistä teen superleija -taitoksen. Alkuun kokeiltiin origamia, mutta ei istu ollenkaan niin hyvin ja vaikeampi pukeakin. Lisäksi yllätyin kovasti muumi sisätaskuvaipan suhteen. Se on ollut älyttömän hyvä. Ei falskaa ja istuu hyvin. Nyt harmittaa, että vain yhden ostin silloin kun niitä myytiin 5 € kappalehintaan... Jossain vaiheessa pitäisi hommailla lisää vaippoja, mutta toisaalta tuntuu, etten enää viitsisi ostaa näitä ihan pienimpiä lisää... Jos sitten satsaisi seuraavaan kokoon ja keplottelisi näillä vielä vähän aikaa.

Tättärän kommentista rohkaistuneena voisin kokeilla myös tuota äp:n Bambino Mio vaippasysteemiä...

 
Nostan hattua teille ensimmäisen lapsen saaneille, jotka olette heti uskaltautuneet ja jaksaneet alkaa tälle kestoilulinjalle. Itsehän vasta neljännen kanssa aloin edes kokeilla (surkea selitykseni on ollut, että aiemmin minulla ei ollut nettiä, joten en mistään saanut kestoja hankittua.

Neljännenkin kanssa aloitin kokeilut väärästä päästä, nimittäin AIO-vaipoista, joita eräällä nettipalstalla ylistettiin vuolaasti, mutta meillähän ne eivät toimineet sitten ollenkaan vaan falskasivat älyttömästi. Onneksi sitten tutustuin yhteen ihanaan ihmiseen, joka on todella omistautunut asialle ja auttoi minua alkuun. Löysin Nupsukan vaipat ja ne ovatkin olleet tuolla nelosella ahkerassa käytössä jo liki kaksi vuotta, lisäksi on joitain muitakin, joihin olen ollut tosi tyytyväinen. Esimerkiksi kerran huusin puolivahingossa huuto.netistä kaksi Ronja&Roope taskuvaippaa (sisäpuolella coolmax, päälinen pitävä, eivät tarvitse kuorta) ja nuo ovat ihan lemppareita.

Minä en ole niinkään perehtynyt aiheeseen, vain puen ja riisun vaippoja ja pesen niitä, eli minulla ei oikeastaan ole yhtään teoriatietoa aiheesta vaan kaikki on tullut ihan kokeilemalla tässä kahden vuoden aikana. Ainoastaan mutu-opeilla mennään. Esim. ei ole hajuakaan siitä, miten se unipaketti tulisi koota. Harsotaitokset olen juuri ja juuri opetellut, mutta oikeasti tuo minun harsokäyttö lipsuu lähinnä siihen, että yöksi taittelen bambuharson suorakaiteeksi, tungen sen sisätaskuvaippaan ja pistän lisäksi yhden lisäimun sisään ja villalärpäkkeen vauvan ihoa vasten, sitten vain kiskaisen villahousut paketin päälle... Kivittäkää minut, kun olen laiska, enkä jaksa opetella kuinka se OIKEASTI tulisi tehdä. Minulle kun riittää, että tuo pienin pysyy kuivana...

Tuon nelosen kanssa yökestoilu on ollut aina vain sitä, että käytin niitä ihania Nupsukan yövaippoja (kahdella lipareimulla) ja ne riittivät hyvin, koskaan ei tullut läpi ja vauva nukkui hyvin. Nykyään tuolla on öisin ihan tavallinen sisätaskuvaippa, johon tungen yhdenkoon vaipan ja bambu/puuvilla lisäimun... JA pul-kuori, kun näihin villahousuihin olen tutustunut vasta viidennen kanssa.

Noista BambinoMioista vielä: Niiden imuteho ei ole mikään loistava, mutta  päiväkäytössä toimii meillä hyvin noin kahden-kolmen tunnin vaihtovälillä. Nuo on helppo taitella, vaikka alkuun tuntuivat hieman jäykiltä ja kuori pitää vaipat hyvin paikalla. Eivät ole falskanneet ja joskus olen laittanut lisäimua mukaan, niin voi pitää pidemmänkin vaihtovälin... Kakatkin imaisee suht hyvin, ainoastaan sellainen ongelma on ollut, että se kuorikin sitten aina menee ihan "sinappiin", kun kakka tulee ja meinaan sotkea kaikki paikat niiden kanssa.

Pakko lopetella, piti vielä käydä toiseen ketjuun kirjoittamassa ja tuolla yksi ipana kaipaisi jo seuraakin... Palailen taas!
 
Bambino Mion vaipat koekäytetty. :) Ihan hyvä kokemus. Lisäimuksi laitoin suosiolla 4 kerrosta tenceliä, jolloin imu riitti oikein hyvin. Helppo oli tosiaan pukea. Nämä siis tulevat meillä käyttöön jatkossakin.

Hoitoliinoista sen verran, että ostin ennen vauvan syntymää niitä kertakäyttöisiä Tots Bots hoitoliinoja, jotka saa vetää pöntöstä alas. Onhan ne käteviä kun voi vaan pönttöön heittää, mutta maitokakka tulee niistä aika lailla läpi. Ollaankin siis nyt päätetty säästää ne loput kiinteämmän tuotoksen aikaan. Sen sijaan ollaan siirrytty coolmax-hoitoliinoihin. Ihan vaan ollaan suiruja leikelty coolmax-kankaasta. Helppoa kun ne ei edes purkaudu reunoista... ja hoitoliinana toimii todella hyvin. Ei mene kakat läpi ja pitää kakan hyvin liinassa. "Karheampi" puoli pidetään pyllyä vasten. Tosi helppo huuhdella - tuotokset irtoaa hyvin ja huuhtelun jälkeen coolmax kuivuu hetkessä. :)

Ja hei, vähänkö oon ylpeä itsestäni kun olen ekaa päivää kahden tytsyn kanssa ja nytkin on kesto sillä pyllyn ympärillä. :D Alunperin ajattelin, että varmaan kertseillä mennää ekat pävät kun kahden ollaan... No, se tässä on, että koskaan ei pääse vaippaa huuhtomaan heti vaihdon jälkeen kun kahden ollaan, mutta odottaahan ne tuolla vessassa...
 
Minullakin ensialkuun vaipat odotti kylppärissä tytön nukahtamista, jolloin
pääsin niitä huuhtomaan. Mutta nyt haen sitterin tai pehmusteen kodinhoitohuoneen
lattialle ja tyttö katselee siitä kiltisti kun hoidan paikat kuntoon seuraavaa vaihtoa
varten.
Sain lisää näpsy-nalle vaippoja ja nyt ne riittää paremmin yö- ja päiväuni
käyttöön. Miten se äitiyspakkauksen vaippa toimii? Olen sitä useamman kerran
käsissäni pyöritellyt mutta en ole vielä kokeillut. Kuori on alusta asti ollut
harsopaketin päälle liian pieni mutta ilmeisesti toimii sen oman vaipan kanssa
hyvin?
 
Meillä on se ongelma kun vaippapesut suoritetaan n. 1 neliömetrin suuruisessa vessassa ja sinne ei oikein tyttö mahdu mukaan tulemaan muuta kuin sylissä... Manducan kanssa toki pystyisi vaipat pesemään ja joskus huuhtelen tyttö sylissäkin, mutta jos on isompia tehtävänä niin sinne jäävät odottamaan.

Mä taitan sen äp:n vaipan niin kuin siinä ohjelirpakkeessa näytetään löysälle kakalle taitos. Eli kolmeen osaan niin, että kaksi ommelta tulevat poikittain vaipan keskelle. Ja sitten takaosasta avaan siivekkeet, jolloin keskelle jää kakkakouru. Ihan jees toimii, mutta tykkään kyllä laittaa vähän lisäimua.

Hurtti: mulla on myös mietinnässä nuo Nalle-vaipat. Lähinnä olen tuota Pehmonallen täyttövaippaa miettinyt, ettei tarttisi erillistä näpsyä laittaa. Onko sulla Pehmonallesta kokemusta? Näpsynalle näyttää kaikin puolin muuten hyvältä, kunhan siinä vain olisi tarrat tai nepit... Onko sulla Näpsynallesta täyttöversio vai tavallinen sisävaippa? Aion siis ostaa M-kokoa seuraavat vaipat - ei siis ihan vielä käyttöön. Meillä neiti on kuitenkin nyt jo 4,5 kg ja kasvaa nopeasti. En viitsi enää noita ihan pieniä ostaa...
 
Pehmonallesta minulla ei ole kokemusta. Itsekin pähkäilin pitkään mitä nallevaipoista lähtisin kokeilemaan, lähinnä juuri tuosta kiinnitys näkökulmasta. Uskon, että pehmonalle olisi ollut ihan yhtä mainio vaippa mutta päädyin kuitenkin näpsynallen sisätäyttövaippaan koska se on yhden koon vaippa, eikä minulla ole mitään näpsyn käyttöä vastaan. Vaippa näin ollen menee toivonmukaan vielä pitkään tytön päälle. Näpsynallen saa myös muotoiltua vauvan päälle juuri sopivaksi, vaikka olisi tuhdisti täytettykin. Sama pehmeys ja joustavuus löytyy varmasti pehmonallestakin. Eli luulen, että päädyit mihin vaippaan tahansa saat oikein hyvän vaipan.
 
Olen ilmeisesti heittänyt roskiin ohjelappuset bambino mioon kun en niitä mistään löydä. Toivon mukaan netti antaa vastauksen pulmaani. Täytyy kuitenkin nähdä kuva ennen kuin ymmärtää ohjeet... :)
 
moikka!
haluuko joku mahollisesti 2010 äitiyspakkauksen kestovaipat mitä siinä tuli?
meillä käytetään vaan kertiksii nii turhaa ne tuolla kaapissa pölytty.
joka ekana laittaa postii nii voin lähettää ne postissa. laittakaa osotetta mukaan.

sini.rauno@berg-it.fi laittakaa tonne sähköpostii.
 
Vähänkö harmittaa, kun vihdoin olin saamassa aikaiseksi aloittaa uudelleen kestoilun, niin eikös vaan Aleksi ollut kasvanut ulos mun tekemistä vaipoista :/ Ja tein siis vaan M-kokosia. Sisävaipat vois ehkä just ja just kestää lyhyen vaipanvaihtovälin kun imuja ei vois hirveesti lisätä, mutta isompia kuoria tarvis. En tiedä viitsinkö. Josko seuraavan lapsen kohdalla olisi reippaampi kun kaikki ei ole niin hämmentävää enää. Kovat on odotukset, että toisen vielä joskus sais :D
 
Heh, niin se vaan mieli muuttuu: Kiitos Hurtti suosituksista. Meille tilattiin eka Näpsy-Nalle sisätäyttövaippa. :) Tilasin sen Desing By You versiona, eli sisäkankaaksi otin bambujoustofroteen ja tukikankaaksi tenceljoustofroteen. Ulkokangas on sitten sitä nallen omaa... Ajattelin, että tätä ehkä sitten saattaisi jossain vaiheessa käyttää päiväunilla tms. kun on kyljissäkin imua tukikankaan ansiosta... Jos tämä passaa hyvin, niin sitten varmaan tilaillaan noista perusversioita lisäksi. :)
 
Minua on alkanut kiinnostamaan pul-kuoriset taskuvaipat. Olisiko teillä
antaa suosituksia? Olen ymmärtänyt, ja itse myös aikaisemmin todennut,
etteivät taskuvaipat ihan pienillä hirveän hyvin toimi mutta nyt tuntuu että
olisi mukava jos olisi välillä hyvin helppoa päälle puettavaa myös. Taskuvaipan
pitävyyteen vaikuttaa varmasti se miten sen pakkaa.
Tajusin tuossa yhtenä päivänä kun mietin miksi hyvin toimineet villahousut
päästivät läpi,että olin pakannut vaippaan vain hitaita imuja.Nyt siis osaan
jo erottaa imumatriaalit toisistaan...
 
Mulla on noita PUL-taskuja kaapissa odottamassa vuoroaan. en usko, että ne vielä olisi kovin hyviä (tyttö nyt 1 kk) mutta kuukauden tai parin päästä varmaan passaavat jo paremmin. Olen noita itse tehnyt ja sitten on yksi Myllymuksujen PUL-tasku. Kieltämättä helppous houkuttelisi...
 
Mites muiden kestoilut sujuu? Mun mielestä on suuresti helpottunut kestoilu kun joka vaipassa ei enää ole kakkaa. Ei tarvi huuhdella vaippaa joka kerta. Se kun tuppas oleen ongelma kun ollaan kahden vauvan kanssa. Me saatiin eka NäpsyNalle DBY -vaippa ja todella kovasti tykkään. Imee hyvin myös kyljistä ja taskuun voi sitten laittaa sopivasti imua. Tästä voisi tulla jatkossa vaikka päiväuni tai jopa yövaippa. Ehkäpä noita Näpynalleja tilaan lisääkin.

Meillä tuppaa olemaan vähän ongelmaa siinä, että tyttö on tosi pitkä, mutta kaponen. Kestovaipat tuntuu herkästi jäävän mataliksi. Sitten jos on isompi vaippa, niin on liian löysää puntuista ja vyötäröltä. Onko kukaan löytänyt korkean mallista vaippaa?

Coolmax kuivaliinat on olleet tosi käteviä niin kakan huuhtomisen kuin kuivan pyllynkin kannalta. Ajattelin näpsynalleakin tuunata vähän sillain, että teen siihen läpän, jossa on päälimmäinen kerros coolmaxia ja sen alle froteekerros kosteutta levittämään. Ei sitten tarvi joka kerta asetella sitä kuivaliinaa siihen kun on jo valmiina.
 
Meemi, hienoa että olet tyytyväinen näpsynalleen, ei siis mennyt suositus pieleen. Minä käytän näpsyjä päiväunilla ja öisin villahousujen kanssa ja tykkään paljon.
Annoin itselleni periksi ja tilasin Hahtuvahullun helmi-sarjan vaippoja. Niiltä löytyy korkeampi malli, itsekin olen huomannut monien vaippojen olevan liian matalia. En tykkää yhtään kun vako vilkkuu... Käyttöön en ole niitä vielä saanut mutta kerron kokemuksia heti kun se on mahdollista.
Kestovaippainfon keskusteluista ja tietokannoista löytyy hyvin tietoa ja käyttökokemuksia eri vaipoista. Sieltä itsekin löysin nuo Hahtuvahullut. Nupsukkaa ja Nallea siellä myös kehuttiin korkeiksi malleiksi. Ronja&Roopekin on monen mieleen. Vaippoja tuntuu olevan niin paljon ja jokaista joku ylistää maasta taivaaseen. Mutta vauvojen peput ovat kaikki erilaisia, joten ei koskaan tiedä miten mikäkin istuu oman vauvan peppuun...
 
Takaisin
Top