Vaipoista luopuminen

Me ei olla, oon pitänyt niitä vaan haittaavina. Meillä lapsi ei kerro hädästä, jos hänellä on vaippa. Oon aatellu et harkkahousujen kanssa on sama. Meinasin kesällä alkaa opetella ulkona oloa ilman vaippaa, kun pääsee ulos pissille eikä haittaa, jos pelkät yhdet housut kastuu. Oon ajatellut myös sitä, että lapsi oppii helpommin, jos ne pissat tulee läpi ja housut kastuu. Harkkahousut yleensä pitää 1-2 pissit.
 
Meillä on ollut kaikilla lapsilla kuivaksiopetteluhousut tai kastuessaan märältä tuntuva kestovaippa ilman imuja. Niiden avulla on oppineet kuivaksi nopeasti ja mun hermot on säästynyt kun ei joka kerta ole tarvinnut lattiaa/sohvaa/haalaria/jne. pestä kun vahinko käynyt :grin Nehän siis tuntuvat sisältä ihan yhtä märältä kuin tavalliset alushousutkin, mutta pitävät pienet pisut sisällään. Iso pissa on kyllä tullut lahkeista ohi, mutta olen ajatellut pointin olevan enemmän juuri se, että pienet vahingot pysyvät sisällä ja lapsi huomaa kun pöksyt on märät ja pidättää loput niin että ehtii pöntölle/potalle.
 
Meillä poika oli 2v11kk kun kertalaakista oli päiväkuiva.
Sitä ennen ei potta kiinnostanut ja hirvee huutokin tuli jos koitin sinne pakottaa.
Sitte yks aamu poika vaan sano et kakka tuli vaippaan. Ei siis kertonu hädästään kun oli vaippa. Sit ajattelin että ei hemmetti nyt jää kyllä koko vaippa pois. Siitä päivästä lähtien ei oo päivällä vaippaa käytetty. Autoon laitoin aluks suojaa istuimeen jos käy vahinko. Hyvin on jaksanu pidättää automatkat. Muutama vahinko on käyny.

Ehkä tässä oli osaksi kysymys myös äitin motivaatiosta.:p
 
Kokeilimme kolmen päivän menetelmää poikamme ollessa 1v10kk. Hyvin on mennyt, neljännen päivän jälkeen käytännössä päiväkuiva kotona. Uudessa ympäristössä, kipeänä tai hyvin väsyneenä saattaa vielä tulla pissa onnettomuuksia, mutta harvoin nekin noin 2 kk jälkeen. Ulkona tai autossa ei ole tullut yhtään onnettomuutta vielä. Meillä on kolmet harjoitteluhousut joita käytämme kun istutaan pitkiä aikoja autossa tai tilanteissa kun ei päästä vessaan/pottaan pitkään aikaan. Niitä ei kovin usein tarvita ja ovat enemmän vain "varmuuden vuoksi".
 
Poika 2v 9kk ja on nyt päiväkuiva. Iltaisin olen laittanut vaipan, päikkäreille kotona menee ilman vaippaa, hoidossa vielä vaipalla. Öisinkään ei aina kastu, joskus saattaa aamulla todetakin että just päästin pissan. Eli pissii vaippaan kun tiedostaa, että se on jalassa ja voi niin tehdä... Vielä en ole kuitenkaan uskaltanut ottaa pelkkiä kalsareita öisin käyttöön.
 
Meillä meni noin 4kk vaippojen jättämisestä siihen, että poika oppi kertomaan hädästä. Piti vain aktiivisesti istuttaa potalla vähintään kahden tunnin välein niin ei tullut vahinkoja. Nyt tuntuu niin helpolta kun poika sanoo jos pitää päästä potalle. On se jo niin iso 2,5v :)
 
Takaisin
Top