Vain poikien äidit

Pikkukolmosenodotus

Silmät suurina ihmettelijä
Fb ryhmä vain poikien äidit olikin sovinististen akkojen kokoontumispaikka, lähdin ryhmästä kun huomasin selkeää "tyttövihaa". Noiden äitien olisi hyvä muistaa että vaikka itsellä onkin vain poikalapsia,he ovat itse naisia ja pojat saavat tyttölapsia sekä tulevat miniät ovat naisia. Mielestäni olisi hyvä kunnioittaa ihan kumpaakin sukupuolta, lokeroimatta ketään sukupuolen mukaan mitenkään tietyn tyyppiseksi. Ryhmässä näkyi myös ryhmän jäsenten välillä kateutta ja ilkeilyä toisia naisia kohtaan, muun muassa mielipidekeskusteluissa. Keskustelut harvoin pysyivät asiallisena.
 
Minäkin pojan äitinä olen ihmetellyt tuota ryhmää, jossa lapset niputetaan sukupuolensa mukaan ja viljellään stereotypioita. Osittain tuo ryhmä tuntuu olevan alitajuista katkeruutta sitä kohtaan, että äiti olisi halunnut tytön, mutta saikin pojan, ja sitten kilpaa tartutaan kaikkiin ikäväksi koettuihin maskuliinisiin juttuihin ja yritetään löytää niistä hyviä puolia, riippumatta siitä, onko siinä omassa pojassa niitä maskuliinisia piirteitä ollenkaan vai ei. Antaisivat lasten olla lapsia eivätkä määrittelisi heidän tekemisiään tai olemisiaan sukupuolen kautta.
 
Samaa mieltä olen kanssasi, että katkeruus paistaa tuolla kyllä todella paljon. Itsellä tuli mitta täyteen sitä höpinää, kun alkoi tulla jo oikeasti paha mieli niitä lukiessa.
 
Minulla kun on tyttöjä ja poika, en osaa kyllä sanoa, että olisi sukupuolen perusteella muuta eroa kuin tuo kätevä seisomapissa. Muuten erot on kyllä lähinnä luonteessa.

Multa on muutama kysellyt, että miten tytön äitinä olo eroaa pojan äitinä olosta. Mulla on siis pojat 6 v ja pian 3 v ja tyttö 1 v 3 kk. Jotenkin ihan hölmö kysymys. Olenkin vastannut, että mitään muuta eroa en ole huomannut kuin että kakkapyllyä pestessä käsituntuma on vähän erilainen. :D
 
Vähän OT, mutta edelliseen kommenttiin lisäystä. Minulla on siis tyttö (nyt 5v.) ja poika (tasan 1,5v). Itse olen esikoinen ja minulla on nuorempi veli eli samanlaista asetelmaa löytyy jo omasta lapsuudestani. Lapsen sukupuoli ei ole määräävä asia lapsessa vaan luonne ja muut taipumukset varmasti määrittävät lasta enemmän. Itse olen kyllä miettinyt paljon millainen äiti olen tai lähinnä tulen olemaan kahdelle eri sukupuolta olevalle lapselleni. Minulla on vahva ja pärjäävän naisen malli, joten on luontevaa kannustaa tyttöä yrittämään, kokeilemaan, erehtymään ja onnistumaan. Toisaalta minun suvussani miehet ovat olleet vähän alisuoriutujia (kuitenkin siis ihan ok, tulevat toimeen, fiksuja ja hyviä kansalaisia) ja tällaista ketjua haluisin rikkoa. Olen miettinyt miten minä äitinä osaan tukea poikaani parhaiten olemaan hyvä mies aikuisena. Tärkeimpänä kriteerinä on tietenkin ottaa lapsen luonne huomioon.

Ehkä kysymykseen millaisia eroja pojan ja/tai tytön äitinä olosta vastaisin, että se eroaa samalla tavalla kuin kahden minkä tahansa lapsen äitinä olo. Eri luonteisille lapsille pitää olla vähän erilainen äiti ja sukupuoli on yksi ominaisuus lapsessa, eikä se aina edes ole kovin selvärajainen ominaisuus. Naisena tai miehenä voi olla monella eri tavalla. Tartuin tähän kysymykseen, koska olen itse sitä tässä viime aikoina pohtinut.
 
Takaisin
Top