Vaikuttiko vauvan koko synnytykseen?

Meillä taas vauva oli pieni, niin jo aiemmin muista syistä toivomani suunniteltu sektio aikaistettiin, vielä noin viikolla alkuperäisestä suunnitelmasta.
 
Mulla oli melkein neljä kiloisen vauvan synnytys kaikkein helpoin, nopein ja kivuttomin, kun taas alle kaksi kiloisen oli vaikein, kipein ja pisin kaikista viidestä. Minä siis sanoisin ei, iso vauva ei ole yhtä kuin vaikea synnytys.
 
Minulla tämä kolmas lapsi oli 4,5kg ja 55cm+. Synty rv 41+3. Synnytystä vauhditettiin omasta toiveestani käynnistämisellä, joka oli mielestäni hyvä ratkaisu. Tämä oli pitkä ja hoikka vauva joka oli mielestäni helppo synnyttää. Minulle ei tullut kuin pieni nirhauma.

Luulen että jos lapsi on lyhyt ja pyöreä, voisi synnytys olla hankalampi.
 
Itseni kohdalla lapsen koko vaikutti korkeintaan siihen että sain yrittää alatiesynnytystä perätilasta huolimatta. Siitä huolimatta piti lopulta ottaa sektiolla meidän hoikkeliini ulos.
 
Käynnistettiin, mutta pienen koon vuoksi. Eikä todellakaan ollut helppo synnytys. Luulen, että tarjonta vaikuttaa enemmän kuin vauvan koko (plus sata muuta muuttujaa).
 
Kolme poikaani olleet kaikki yli neljän kilon, ensimmäinen 57 cm, toinen 56 cm ja kolmas 53 cm. Kaikki helppoja, olivat hoikkia ja pitkiä, joten iso koko ei vaikuttanut. Jospa tässä joskus vielä saisi pienen vauvan, niin voisi verrata. :grin
 
Minulla pienin vauva oli ainoa, joka ei mahtunut alakautta vaan leikattiin. Kaksi ensimmäistä olivat muutamia grammoja alle 4 kg ja syntyivät alakautta yliaikaisina. Molemmilla kokoarvio meni reilusti pieleen, piti olla juuri ja juuri 3kg. Kolmas arvioitiin olevan 5,2kg ja olikin 3,6kg. Ei silti mahtunut, koska oli huono tarjonta.
 
Samanlaisia oli kaikki synnyttää.:)
1. 3880g / ponnistus 16min
2. 3390g / 8min
3. 3750g / 2min
4. 4305g / 6min

Eikä edes mitään pitkiä vauvoja, 51cm oli pisin. Eli tanakan mallisia.

3. ja 4. päänympärys 36cm, isoimmat meidän lapsista.

Ekaa avitettiin imukupilla, koska sydänäänet heikkeni, ja siksi tehtiin eppari. Mutta muissa oon selvinnyt nirhaumalla.

Turhaan pelätään synnyttää vähän isompaa vauvaa, ellei mitään tutkittua estettä äidin kehossa ole. Tuleepahan enemmän "omalla painollaan" kuin pieni vauva. :)
 
Vauva oli 49cm ja 2855g ja ei todellakaan ollut helppo synnytys. Nirhauma tuli virtsaputken viereen häpyhuuleen ja välilihaan. 4 tikkiä sain. Tuli pää vinossa ulos ja avitettiin imukuppinostolla kun sydänäänet hävisi kun pää oli puoliksi ulkona.
 
Takaisin
Top