Vaikea imetys?

kaiz-a

Vasta-alkaja
Eli. Ongelmani on nyt se, että mun jäbä 2kk ikäiseksi tultuaan (ja vähän aikaisemminkin) on ruvennut kiemurtelemaan imetyksen aikana. Siis, sylkäisee välillä tissin ulos suusta ja se pitää laittaa takaisin, jälleen sama ja kierre jatkuu, hirveä potkiminen jaloilla ja käsien heiluttaminen. Välillä saattaa päästä porukin kun tissi on ulkona suusta ja nälkä olisi, mutta ei suostu kunnolla imemään. Olen sitten vaan väkisin imettänyt, mutta välillä on pakko ollut antaa pullostakin maitoa kun tuntuu että ei tule kylläiseksi. Voiko tämä nyt tarkoittaa sitä että maitoa ei tule tarpeeksi? Pumppaamalla olen kyllä kokeillut että maitoa tulisi, tosin välillä vähän, enkä ole aina tätä kokeillut mutta sairaalasta mulle kyllä sanottiin että maitoa tulee kyllä riittävästi. Voisko tähän olla muita syitä tai voiko maidontuotanto vähentyä vaan ihan yhtäkkiä vaikka imettääkin päivittäin? :confused004
 
Kyllä se voi olla niin, että maidon tulo saattaa loppua ihan koska tahansa, valitettavasti :sad001 Itselläni ei maito noussut kunnolla ollenkaan ja heti alusta lähtien jouduttiin antamaan myös pullosta. Lopulta imetystä kesti huimat 2 viikkoa ja sen jälkeen siirryttiin suoraan pulloon. Kiemurteluun ekana tulee mieleen mahavaivat, johon voisi auttaa röyhtäytys kesken imetyksenkin. Kokeile vaihtaa eri imetysasentoja, jos joku asento ei onnistu, kokeile toista. Meidän pulloipana ei välillä suostu syömään kuin selällään lattialla eikä halua olla sylissä ollenkaan. Imettäessä tämä tosin taitaa olla vähän haastavampaa :D Voisiko alkaa oppia kääntymistä ja se tekee levottomuutta ettei malttaisi olla paikallaan?

Niin ja väkisinhän vauvaa on ihan turha syöttää. Jos ei syö ja kiemurtelee, pistä vaikka lattialle leikkimään hetkeksi ja kokeile vähän ajan päästä uudelleen. Ja jos huutaa ja itkee niin kannattaa ensin rauhoitella ihan kunnolla ennen kuin tarjoaa tissiä, muuten tulee vain kunnon rintaraivarit ja sitten ei ainakaan onnistu mikään. Ja jos maito nousee hitaasti niin kokeile ihan pahimpaan nälkään tilkkanen pullosta ja sen jälkeen tissiä niin jospa sitten malttaisi imeä niin, että maitoa tulee reippaammin. Joskus kun se maidon tuleminen vaatii sen muutaman "tyhjän" imaisun ja kärsimättömimmillä palaa pinna välittömästi, jos ei sitä maitoa tule HETI ekalla imaisulla. Meillä se oli juurikin näin, kun maitoa ei tullut välittömästi ipana alkoi huutaa kuin hinaaja eikä rauhoittunut ennen kuin pullolle, josta maitoa sai heti. Joku väitti, että on tullut äitiinsä :wink
 
Mulla tuli kanssa tuosta kiemurtelusta mieleen mahavaivat, ootko kokeillut röyhtäyttää kesken syötön ? Ei kannata väkisin imettää, voi pikkuiselle tulla jopa kammo, ettei huoli rintaa enää ollenkaan, mielummin pitää tauon, kokeilee röyhtyyttää ym ja sitten hetken kuluttua uusi yritys :) Ja Imetyksen jälkeen, jos lapsi ei tule kylläiseksi niin antaa pullosta lisämaitoa, ei se varmaan sitä huoli, jos masu on täysi.
 
Joo, joskus tuntuu vain että ton poitsun maha on ku pohjaton kaivo :) Ukkelilla on siis erikseen ihan ne "mahavaivakiemurtelut" kun taas tuo on sitten ihan erilaista, tuo kääntymisen opettelu kyllä mulla pisti vähän raksuttaan ku äijä mahallaan ollessa hurjasti yrittää päästä selälleen ja pinniksestäki monta kertaa löytyny jo melkein kääntyneenä, ehkä se vois olla sitä :) Maito taitaa kyllä riittää, 2kk neuvola oli eilen ja sanottiin että hienosti on kasvanu. Ehkäpä hää ei aina malttas vaan olla paikallaan :happy119
 
Niin joo, kannattaa yrittää vaan mahdollisimman rauhallisessa ympäristössä imettää vaikka vähän hämärässä huoneessa.. Jos malttais paremmin :)
 
Meillä oli just tuo sama ongelma. Maito ei noussut oikein lainkaan, imetin kanssa just kuukauden. Kauheita rintaraivareita ja siinä vaiheessa, kun hiukan ois maitoo tullut, niin ei jaksanut enää imeä... Synnärillä uhkasivat kotiuttaa vasta sitten, kun pystyn imettämään ilman korviketta. Jos oisivat sen toteuttanaate, olisin siellä vieläkin...
 
Meillä on kanssa ollut ravareita, lähinnä siksi kun maitoa tulee joskus niin vauhdilla ja vasen rinta aiheuttaa välillä raivareita - pojalla on oikea rinta ns. "suosikkirinta". Ainoa imetysasento, jossa suostuu imemään, on makuulla. Jos vetää raivarit, koetan röyhtäyttää välillä ja pitää pystyasennossa vähän aikaa, sitten kokeilen uudestaan ja usein toimii tämä kikka. Joskus taas raivarit johtuu väsymyksestä ja sillon laitan nukkumaan ja herättyään syö taas iloisesti :)
 
Takaisin
Top