moikka! mä vastailen, vaikka mulla alkaa synnytyksestä ja välilihanleikkauksesta eli epparista olla jo 1,5 vuotta.
mä oon ymmärtänyt, ettei eppari enää nykyään ole kovin yleinen ja kätilöt kyl kysyy luvan, saako sellasta tehdä. multa ainaki kysyttiin ja annoin luvan, koska pelkäsin itse eniten repeämistä. mun tyttö oli syntyessään niin iso, etten saanut pakerrettua häntä kunnolla ulos ja eppari sit helpotti sillai et sain tytön pinnistettyä ulos. multa puudutettiin ensin välilihan alue jollai paikallispuudutteella ja sit leikattiin. itse toimenpide ei tuntunut miltään, tai siis vähän tuntui et jossai jotai leikataan, mut se oli pientä verrattuna muihin synnytyskipuihin. synnytyksen ja jälkeisten tulon ym. jälkeen kätilöt ompeli tikit siihen epparivekkiin. haava oli kyl kipeä alkuun ja meni varmaan pari viikkoa ennenku pystyi istumaan kunnolla. sairaalassa istuin rengastyynyllä tai istuimen etuosassa, kotona imettäessä olin sellasessa rennossa istuma-asennossa.
haavaa kirvelee alkuun ja sitä pitää suihkuttaa joka vessakäynnin yhteydessä ja ilmakylvettää myös. mä hoidin kotona eppariarpea myös ceridal-ihoöljyllä ja se parani sit nopeasti. mulla sen haavan paraneminen oli nopeaa ja varmaan osittain, koska lähdin melkei heti liikkeelle.