uudet taidot

Jami honas sunnuntai aamuna miten kontataan etenpäin! :) aikasemmin kontallaan vaan pyöriny ympyrää. Ja sit tänään yritti nousta tiskikonetta apuna käyttäen ylös O.o hui,nyt tulee hurjaa vauhtia uusia juttuja kun vauhtiin pääsee! Jami on hyvä kun välillä huutelee täällä että "apuuva" :D erilaisia tavuja tulee kyllä,vaan en oo vielä kuullut yhtään mitään "tarkotuksella" sanottua sanaa kuullu..
 
Meillä ei vielä montaa sanaa tule. Kun haluaa mun syliin sanoo äittä, sittenkun mennään syömään niin alkaa hokee nam nam ja sitten kun painaa pään tyynyyn sanoo ai ai :) Ja välillä kun kysyy jotain niin tulee topakka EN tai EI :DD
 
Meil ei vieläkään kontata, mut ihan pienii matkoi (tyyliin leulun luokse puol metrii) osataa jo ryömii.
Muutaman kerran oon ollu kuulevinaa "äiti" sanan, mut eipä noist tiie. Tänää oli kyl hauska ku ruuan jälkee
kysyin "Haluatko vettä?" Ja annoin nokkamukin ni ennen ku ehti suuhun kuulu "vettä" :D Sano niin nopeesti ton
mun vettä sanan jälkee et matkimistahan se oli, mut aikas hyvin! :) Yritin saada sanoo uudellee mut en kyl onnistunu :D
 
mohomaha Ei nukkuessa mutta meillä on pari sohvatyynyä joilla tuo tykkää peuhata ja painia ja niitä sitten halailee :)
 
Täällä edelleen ryömitään, konttaamaan ei oo poika ruvennu. Luulen,
että ei konttaa ollenkaan. On nimittäin ruvennu
nousemaan tukea vasten seisomaan. Ja istumaan osaa ite
mennä! Ja kaksi hammasta on alas puhjennu!=) Ja ikää on nyt 8 kk
1vko ja 3pvää.
 
Meillä mennään jo lujaa tukee vasten kävellen. Nyt äkkäs että voi työnnellä tota kävelytuolia eteenpäin vaikkei siinä istuis, pääseehään sillä niinkin eteenpäin :DD Sit vetää sellasta esterataa sohva->sohvapöytä->rahi->tv-taso kävellen, jonka jälkeen konttaa takas sohvan päätyyn ja alottaa radan alusta :D
Eilen vasta ekan kerran mentiin istuun niin ettei sitä tehty tuen avulla/kautta, vaan suoraan kontiltaan istumisasentoon.

Perjantaina kun iskä tuli töistä kotiin, niin likka konttas supervauhtia isänsä luo samalla matkien tollasta vetolelu-ankkaa mikä meillä on joka sanoo kvak-kvak-kvak-kvak kun siitä narusta vetää. Kuulu vaan vakvakvaak kun se paineli isäänsä vastaan :D
 
Meillä on nyt jo jonkii aikaa noustu tukee vasten seisomaa ja eilen huomasin kun tyttö yritti hieman sohvan reunaa pitkin kävellä sivuttain ja onnistukin vähän matkaa siirtymään. :) Mietinkii et pitäs jostai hommata jonkii sortin "kävelylelu" josta vois pitää kiinni ja kävellä perässä. Varmaa tyttö tykkäis sellasesta. Nytkin kun nousee jotai vaste ja jos takapuoli jää pitemmälle nii "kävelee" jalat lähemmäs tukee. (epäselvä selitys, mut toivottavasti joku tajus) :D
Tänää käytii passikuvissakin kun otasta oli hävinny kaikki kuhmut ja mustelmat nii sai nätistä naamasta kuvan. :)
 
Päivitetäänpä tänne:

Roosa osaa nousta seisomaan tukea vasten, ei tarvii olla sohva vaan kaapin ovikin käy. Osataan jo kävellä tukea vasten. Äiti ennusti että kävelee pääsiäisenä emoticon (kiva oulun reissu siis tiedossa ;)  )

Oppi viime viikolla moikkamaan. Käsi nousee tervehdykseen oikein reippaasti. Eilen morjesti peilikuvaansa ja tänään tietokoneen taustakuvaa (lähi kuva Roosasta) <3<3<3<3<3<3<3

Tänään muskarissa palauti pallon takaisin itse. Leikittiin muskarissa pallon vieritystä niin kolme kertaa palautti pallon seuraavalle. Ainakin me kaikki siellä oltiin sitä mieltä että ei ollu vahinkoja vaan ihan tarkoitus. :)

Kauheeta miten nopeesti oppii.. Kohta varmaan kouluun jo menee.... ;D
 
Meil on nyt viikon verran (viimein) kontattu aina sillon tällön, vilkuttamisen oppi ja aina innoissaa vilkuttaa kaikella :D peilikuva, lamppu, telkkari...
Ja tää nyt ei oo mikää taito sinänsä, mut mun mielest oli hieno huomaa pientä "kommunikointia": istuttii olkkarissa ja poika leikki paloautolla, joka sit jossaa kohtaa meni sohvan alle, mut mä en tätä huomannu. Sit poika itkienvalittaen tuli mun luo, kumarruin samalle tasolle ja kysyin mikä sinuu harmittaa, niin poika lähti itkienvalittaen takas sohvaa päin, jollon tajusin kattoo sohvan alle ja kas sieltä löyty paloauto. Sit jatku taas tyytyväisenä leikki :)
 
Meilläki oli tollanen tilanne, ööö... kännykän kanssa :) Piti hetken miettiä, mut joo siis kun isänsä on antanu vanhan kännykkänsä Nealle leikkeihin, niin oon sit aina yrittäny laittaa sitä joko omalle tai Nean korvalle ja sanonu että HALOO nii kerran Nea oli telkkaria taputtelemassa kun yritin kattella sitä ja näin sen kännykän siinä aika lähellä Neaa nii sanoin sitte HALOO HALOO. Eipä menny kauaa kun känny oli kädessä :) Ei siis korvalla, mutta jotenkin tais yhdistää mitä tarkotan, kun otti sen.
 
Päivitetäänpäs mekin tänne taitoja.

Meillä mennään myös ja lujaa seiniä pitkin. Ihan missä vaan... Tuntuu, että ne lelut ei kiinnosta enää yhtään ku koko ajan pitää olla menossa. Tyttö on myös hoksannut, että voi työntää tuolia ja niin pääsee eteenpäin. Aattelin nyt, että ehkä sitä voisi ostaa sellaisen "kävely kärryn" Netalle. Niin ja alastulokin jo onnistuu...

Istua me ei vieläkään osata... Mä jo mietin, että onkohan selässä jotain "jäykistymiä" minkä takia se istuminen on hankalaa. Neiti viihtyy kyllä istumassa tuossa syöttötuolissa ja bumbo sitterissä. Mutta yhtään jos yrittää lattialle laittaa harjoittelemaan niin tulee kauhee huuto ja heittäytyy selälleen. Eli jos seuraavaan neuvolaan mennessä se istuminen ei suju niin mä pyydän lähetteen Fyssalle. .

Netta osaa pinsettiotteen myös, vilkuttaa, morjestaa, taputtaa ja nokkamukista juominenkin onnistuu eikä kauheesti enää sotke sen veden kans.
Ja mikäli en nyt aivan väärin ole ymmärtänyt tytärtäni niin maito= "Nännä". Minä en ole kyllä koskaan käyttänyt mitään Mämmä lempinimeä... Mutta aina kun kysyn neidiltä että: otatko maitoa? niin vastaus on sama "Nännä". Tai toisin päin.. Jos neiti sanoo "Nännä" niin kysyn että maitoako haluat... Ja Netta lähtee jo kohti keittiötä.
Meillähän ei mitään "lempinimiä" käytetä asioille. Maito on maitoa, kuuma on kuuma yms...
 
Tuli mieleen tuosta  Gibsonin ensimmäisestä lauseesta, että kun 15 vuoden päästä jonkun meidän lapsi kävelee kotona seiniä pitkin, niin ei paljo olla enää onnellisia ja tänne siitä kirjotella. emoticon

En ole tännekään hetkeen kirjoitellu.... Eli siis meillä ryömitään, kontitaan lyhyitä matkoja, osataan itse mennä asennosta kun asennosta istumaan, noustaan tukea vasten, mutta vasta polville....

Meillä taas sitten sanoja tulee jo paljon.  Aina kun Turo-Eemil näkee kirjassa vauvan tai lehdessä, sanoo vauva ihan selvästi ja tietää mitä tarkoittaa. Kun Turo-Eemil tekee pahaa, ensin T-E ite pyörittää itelleen päätä, että ei näin saa tehdä ja sitten jatkaa pahan tekoa ja huutaa apua. Eli osaa senkin yhdistää oikeeseen kohtaan , yleensä.  Siitä mä aina tiedän, että ollaan pahan teossa, jos oon esim. toisessa huoneessa. Paappa ja mamma tulee; mutta en oo vielä hoksannu, että yhdistäis ne oikeesti paappaan ja mummaan. Ja sitten sitä ämmää hoetaan; mutta se on vain sana jota hokee. Ja monesti kun kysyn tuletko; vastaa tulen. Kysyn otatko, vastaus on ota; eli koko ajan toistelee kaikkea... ankkaa on yrittänyt sanoa monesti ja lamppu tulee aika selvästi osaa senkin kohdistaa mikä on oikeasti lamppu. maimai on maito meillä....


Ei meilläkään käytetä mitään poppaa ym. vaan se on kuuma ! 
 
Tää ei nyt sit tod oo mikää kritiikki kellekää, mut mä en ymmärrä et mikä ihmeen vauhkoomiin siin poppaa sanas on :D ekan kerran luin jonkuu artikkelin vauva lehest, tais olla kolumni, ja tuntuu et koko ajan joku toitottaa et "ei mikää poppaa, kuuma se olla pitää".... Ei jymmärrä, what's the big deal, johkuu tääki asia piti nyt purkaa :D sorry...

Ja ihana toi maimai sana :)
 
Meillä on aina sanottu poppa! Mulle on aina sanottu poppa kun olin pieni ja mun äitillekkin jopa ja sen äitille! :D Ihan hyvin silti tiedän mitä kuuma tarkoittaa :D
 
Muistuipa juuri mieleeni, että vappupäivän iltana Jemina sanoi ensimmäisen kerran isi! Jarkko meni vessaan ja Jemina lähti kauheeta vauhtia konttaamaan perään ja hakkas vessan ovea ja huus "isiiii, isiii" :D
 
Elokuisista kurkkimassa! Ihanasti teidän pikkuiset jo puhuu, tulispa meilläkin jo tunnistettavaa juttua :D
 
tää nyt ei mikään uus taito oo mut pakko jakaa kun se on niin ihana taito :) 
eli meillä kun sanoo Kimille et: " anna pusu!" niin kimi tuo otsan niin lähelle mamman suuta että saa annettua pusun ottalle  emoticon(ja taas uusia hymiöitä :D ) ja sitä pusuttelua voi jatkaa vaikka kuinka pitkään kunhan vain muistaa sanoa sen et:"anna pusu".  

meillä myös tosiaa kävellään ja kiipeillään sohville/sängylle yms mut puhehommia ei oo vielä harjoteltu. välillä sanoo äiti/äittä ja isi/igi. Mutta igi selvästi tarkottaa isiä kun sitä alkaa huudella kun iskä jonnekki lähtee... :) ja äitiä kyllä sanotaan usein myös ämmäksi... yks päivä kimi kiukutteli mulle oikein urakalla ja sit hoitopöydällä katto mua oikein tuimasti ja huusi et:" ÄM---MÄ!" Niin ihana pieni mies mulla emoticon ja välillä höpöttäessä tulee jotain sanoja (eteen, mitä, anna) mutta ne on ehkä enempi sellasia ääntelyjä mitkä kuulostaa sanoilta... 
 
Takaisin
Top