Uskallatteko syödä pehmeitä juustoja?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vielä jokin aika sitten pastöroidut pehmeät juustot oli sallittuja, nyt nekin on Suomessa kiellettyjen listalla. Kuumennettuna saa toki syödä. Syöttekö te raskaana pehmeitä juustoja?

Itse en syönyt esikoista odottaessa vaikka silloin ei ollut ehdotonta kieltoa. En halunnut ottaa listeria-riskiä, kun istelle ei ole mikään valtavan iso asia jättää niitä syömättä. En edes tykkää esim fetasta tai raejuustosta. Leipäjuustoa tulee kyllä varmaan ikävä, jos saan joskus toisen.
 
Valion pastöroidut pehmeät juustothan just sai Ruokavirastolta ns hyväksynnän että niitä on turvallista syödä kun ovat kuumana pakattuja. Ja sit mascarpone tms juustot saa syödä tuoreina kunhan ovat pastöroituja ja päiväystä reippaasti jäljellä.

Olen syönyt ja syön raskaana ollessa pehmeitäkin juustoja.
 
Asun Turkissa ja täällä syödään juustoja todella paljon (mm aamupala koostuu erilaisista juustoista ja kananmunasta ) Joten olen syönyt kaikkia muita juustoja paitsi ” kylässä” tehtyjä luomu juustoja.
Täällä otetaan lääkärissä listeria kokeet mutta ei juuri varoitella kielletyistä ruoka-aineista. Suolaa lääkäri käski välttää
 
Valion pastöroidut pehmeät juustothan just sai Ruokavirastolta ns hyväksynnän että niitä on turvallista syödä kun ovat kuumana pakattuja. Ja sit mascarpone tms juustot saa syödä tuoreina kunhan ovat pastöroituja ja päiväystä reippaasti jäljellä.

Olen syönyt ja syön raskaana ollessa pehmeitäkin juustoja.

Kylläpä ne suositukset nyt vaihtelee, ei enää perässä pysy. :D Kiitos tiedosta. :)
 
Enhän mä sitten syönyt, kun kiellettiin. Mieli kyllä teki, mutta ilmankin pärjäsi hyvin. Muuten en aina noudattanut kieltoja niin tarkalleen, vaan katsoin myös esim. Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian suosituksia ja käytin esim. pieniä määriä inkivääriä.
 
Nämä on kopioitu Ruokaviraston (ent. Evira) päivitetystä suosituksesta.

”Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot

Ei suositella kuumentamattomina. Listeria-bakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.
Vältetään pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja.
Home- ja kittijuustoja, kuten brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio, ei suositella kuumentamattomina, vaikka ne olisikin tehty pastöroidusta maidosta.

Pastöroidusta maidosta valmistetut muut juustot

Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascar- pone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä).”

Suosituksissa ei siis mainita mitenkään erikseen Valiota ja taitaisi olla suorastaan laitonta viranomaiselta suositella jonkin tietyn valmistajan tuotteita. Kyllä tuo suositus minusta on enemmän yleisellä tasolla ja koskee siis muidenkin valmistajien vastaavia tuotteita.

Ja inkivääristä: sehän ei virallisesti ole missään vaiheessa ollut kiellettyä maustekäytössä, mutta kun ei siitä ole suosituksessa ollut erikseen mainintaa, ovat monet käsittäneet suosituksen koskevan inkivääriä sen kaikissa muodoissa. Siitäkin on onneksi laitettu nyt tarkennus noihin suosituksiin, jotka kuuluvat nykyään näin:

”Inkiväärivalmisteet (inkivääri tiivisteenä tai uutteena), inkivääritee sekä inkivääriä sisältävät ravintolisät

Käyttöä ei suositella
Inkiväärin mausteenomaisesta käytöstä tuoreena tai kuivattuna mausteena
ei ole haittaa.”
 
Nämä on kopioitu Ruokaviraston (ent. Evira) päivitetystä suosituksesta.

”Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot

Ei suositella kuumentamattomina. Listeria-bakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.
Vältetään pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja.
Home- ja kittijuustoja, kuten brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio, ei suositella kuumentamattomina, vaikka ne olisikin tehty pastöroidusta maidosta.

Pastöroidusta maidosta valmistetut muut juustot

Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascar- pone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä).”

Suosituksissa ei siis mainita mitenkään erikseen Valiota ja taitaisi olla suorastaan laitonta viranomaiselta suositella jonkin tietyn valmistajan tuotteita. Kyllä tuo suositus minusta on enemmän yleisellä tasolla ja koskee siis muidenkin valmistajien vastaavia tuotteita.

Ja inkivääristä: sehän ei virallisesti ole missään vaiheessa ollut kiellettyä maustekäytössä, mutta kun ei siitä ole suosituksessa ollut erikseen mainintaa, ovat monet käsittäneet suosituksen koskevan inkivääriä sen kaikissa muodoissa. Siitäkin on onneksi laitettu nyt tarkennus noihin suosituksiin, jotka kuuluvat nykyään näin:

”Inkiväärivalmisteet (inkivääri tiivisteenä tai uutteena), inkivääritee sekä inkivääriä sisältävät ravintolisät

Käyttöä ei suositella
Inkiväärin mausteenomaisesta käytöstä tuoreena tai kuivattuna mausteena
ei ole haittaa.”

Valio taitaa olla ainoa joka on laajasti ilmoittanut ja vastannut kysymyksiin tuosta pakkausmetodista ja siksi se tuonne omaanki vastaukseen tuli. Kun en tiedä kuinka muilla valmistajilla se tehdään enkä siksi muiden valmistajien käyttäisi.
 
Valio taitaa olla ainoa joka on laajasti ilmoittanut ja vastannut kysymyksiin tuosta pakkausmetodista ja siksi se tuonne omaanki vastaukseen tuli. Kun en tiedä kuinka muilla valmistajilla se tehdään enkä siksi muiden valmistajien käyttäisi.

Aivan, Valiolla on asiasta aika tarkasti kerrottu. Myös Creme Boujourin sivuilla on teksti, että heidän tuorejuustonsa pastöroidaan ja pakataan kuumia, joten ne ovat turvallisia raskausaikana. :) Toivotaan, että muutkin valmistajat innostuisivat määrittelemään nuo asat vähän tarkemmin sivuillaan, on kuitenkin luultavaa että samankaltaisissa tuotteissa myös valmistusprosessit ja pakkausmetodit ovat samantyyppisiä.
 
Aivan, Valiolla on asiasta aika tarkasti kerrottu. Myös Creme Boujourin sivuilla on teksti, että heidän tuorejuustonsa pastöroidaan ja pakataan kuumia, joten ne ovat turvallisia raskausaikana. :) Toivotaan, että muutkin valmistajat innostuisivat määrittelemään nuo asat vähän tarkemmin sivuillaan, on kuitenkin luultavaa että samankaltaisissa tuotteissa myös valmistusprosessit ja pakkausmetodit ovat samantyyppisiä.

Hyvä tietää ku Creme Bonjourilla pari herkku tuorejuustoa mitkä vois maistuakin :D
 
Suomalaisia pastöroituja pehmeitä juustoja olen kummankin raskauden aikana syönyt kohtuudella.
 
Ja minä kun luulin, että raejuustoa juurikin saa syödä
Tai ainakin sitten sitä Valion, kun heidän sivuilla niin luki.
Eipä noissa suosituksissa oikein pysy kärryillä..
 
Olen syönyt sekä Suomessa että ulkomailla. En aina muista olevani raskaana, ja puoli annosta syötyäni totean, etten nyt tietentahtoen viitsi oksentaakaan niitä ulos.
 
Syöttekö paistopisteen tuotteita, joissa juustoa? Mun pahe on Lidlin tomaatti-mozzarellaleipä... Uunin kauttahan ne käy, joten eikö ole ihan turvallinen?
 
Syöttekö paistopisteen tuotteita, joissa juustoa? Mun pahe on Lidlin tomaatti-mozzarellaleipä... Uunin kauttahan ne käy, joten eikö ole ihan turvallinen?

On turvallinen. :) Listeria kuolee kuumennettaessa, joten se ei voi mitenkään selvitä leivän paistamisesta. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
 
Söin mä ainakin tyytyväisenä chèvreburgerin jossain kohtaa raskautta... Ja muistaakseni kyllä tuorejuustoja ainakin, fetaa, raejuustoja, oisinko vähän valkohomettakin tainnut maistaa... Pidän kovasti juustoista. Noi suositukset muuttuu koko ajan, koita nyt pysyä perässä mikä sopii ja mikä ei.
 
Syön kuumennettuna vaan, paitsi jos on selkeä maininta että pastöroitu. Mutta mielummin valitsen jotain muuta jos mahdollista että saan mielenrauhan :)
 
Mä olen syönyt nyt uuden suosituksen myötä. Viisi vuotta sitten kun odotin esikoista suositus oli eri, joten en silloin syönyt. Ekassa raskaudessa muutenkin mietti näitä asioita enemmän. Listerian kanssa kun ei kohtuusajattelu oikein päde. Luotan kyllä, että nuo suositukset on Suomessa tarkkaan harkittu. Buffeteissa yms. olen tarkempi juustojen ja muunkin kanssa, kun ei tiedä mikä on ollut tuotteiden päiväys tai alkuperä ja kauanko ovat pöydässä seisseet.
 
Pehmeiden pastöroitujen juustojen (nuo mitä uudessa suosituksessa mainitaan, kuten raejuuustot fetat etc) kanssa saa Suomessa olla aika turvallisin mielin, mutta minkään sortin kuumentamattomia homejuustoja ei kyllä kannata edes maistaa missään olosuhteissa. Nää on just niitä, missä listeria asuu :) itse en syönyt juuri mitään kuumentamattomia juustoja, vain Valion kypsiä juustoja.
 
Itse välttelin varmuuden vuoksi kaikkia pehmeitä juustoja raskauden ajan. Ainahan se, että tuote on tehty pastöroidusta maidosta, ei takaa sitä, etteikö siihen voisi pintaan tarttua listeria-bakteeri jostakin valmistuksen jälkeen. Kaipasin kyllä kovasti erilaisia juustoja, mutta eipä tuo raskausaika niin pitkä ole, ettenkö olisi selvinnyt :)

Esim. kotijuuston valmistusprosessi mahdollistaa sen, että juuston pintaan on mahdollisuus lennähtää jostakin ylimääräisiä pöpöjä, vaikka valmistustila onkin korkean hygienian tila. Juustot kuitenkin altistuvat huoneilmalle ennen pakkausta. Aikoinaanhan nämä juustot leikattiin käsin ja siirrettiinkin käsin prässipöydältä rasiakoneen tekemiin rasioihin, joihin kone sitten prässäsi kannet päälle. Nykyään tuokin taitaa olla automatisoidumpaa, mutta altistus on silti mahdollinen.
 
Takaisin
Top