Urheilu, nostaminen ja vatsakivut

MinnaV

Puuhakas puhuja
Toukokuun äidit 2019
Hei!

Onko kellään tietoa, onko normaalia, että alkaa melkein heti urheilun alettua sattua vatsaan? Tai jos nostaa jotain painavia tavaroita? Tänään piti ottaa vastaan iso kalustetilaus ja kantaa niitä sisälle, niin eihän siitä tullut mitään. Jouduin puolessa välissä ilmoittamaan kumppanille että nyt on pakko mennä makaamaan. :/

Kipu on samanlaista kuin ihan alussa, eli vatsasta nippailua ja vähän menkkakivun kaltaista, mutta kovempaa, niin että on pakko lopettaa liikkuminen tai kantaminen. Heti alkaa tietty pelottaa että jotain pahaa käy lapselle ja toisaalta se, että jos koko raskaus on tälläistä niin tämähän menee ihan makoiluksi ja oon kyllä ihan rapakunnossa kunhan lapsi syntyy.

Onko muilla ollut samanlaista vai onkohan tää merkki jotain pahemmasta?
 
Näistä on aina hyvin vaikea sanoa että mikä on vaaratonta ja normaalia ja mikä ei. Kaikkien kropat kuitenkin reagoi raskauteen niin eritavalla, mutta hyvänä nyrkkisääntönä on se että kaikki sellainen mikä tuntuu epämiellytttävältä, aiheuttaa kipua, huonoa olo tai muita ikäviä tuntemuksia on syytä jättää tekemättä.
Jos kipu menee levolla/rauhottumisella ohi niin se on usein merkki siitä että on ollut vaan turhan raskasta puuhaa.

Viime raskaudessa olin ihan romuna ja kaikki vähänkin raskaampi toiminta sai aikaan kipuja ja supistuksia. Kyllä siinä pääsi tosi huonoon kuntoon raskauden myötä kun ei oikeen mitään voinut tehdä. Mutta sitten raskauden jälkeen aloittelin pikku hiljaa omien voimien mukaan kehittämään taas lihaskuntoa ja kestävyyttä :)
 
Raivostuttaa kun ihan kävelylenkeillä alkaa herkästi pistää jonnekin alavatsaan ja kävely ja joskus hengittäminenkin sattuu. Sitten pakko huilailla. Onneksi pystyy useimmiten pitämään koiria vapaana. Remmissä vähänkään kun vetävät niin varmasti alkaa pistää.
 
Menkkakivun kaltainen kipu voi tosiaan olla ihan vaan supistuksia, joita ponnistelu aiheuttaa. Mulla tuli ekassa raskaudessa jopa orgasmin jälkeen noita menkkamaisia kipuja. Pidemmällä raskaudessa harjoitussupistukset olivat kivuttomia, mutta maha meni aina kivikovaksi. Kävin uimassa vielä 9kk kohdalla, ja silloin ei paljon tarvinnut rehkiä, kun maha oli kivikova pallo.
 
Takaisin
Top