Unisex nimet

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Molemmille sukupuolille sopivat nimet taitaa olla yleistymässä. Mistä tulikin mieleeni, mitkä nimet teidän mielestä sopii sekä tytölle että pojalle? Itselläni lyö nyt pahasti kyllä tyhjää, eikä tule mieleen kuin Myrsky vaikka näitä on varmasti monta...
 
Tiedän muutaman Inarin ja Tuiskun joisa osa poikia ja osa tyttöjä.
 
Joskus lueskelin listaa unisex-nimistä, ja totesin, että kyllä minä ne aina jommankumman sukupuolen nimiksi ne miellän, ja jos nimi on väärän sukupuolen lapsella, olen yllättynyt. Myös Väestörekisterikeskuksen sivuilla näissä nimissä on yleensä todella selvä kannatus toiselle sukupuolelle, ja sillä toisella sukupuolella nimen käyttäjiä vain muutamia.

Tuosta aloituksessakin mainitusta Myrskystä 85 % on miehiä ja 15 % naisia, eli enemmän on pojannimi kuin tytönnimi. Inari taas on selkeästi tytönnimi; niitä on Väestörekisterikeskuksen mukaan 2500 naisella ja noin 58 miehellä, eli nimi on 98 % tytönnimi. Tuiskulla yllättäin on suurin piirtein yhtä paljon kannatusta molemmissa sukupuolissa.

Aika vähän taitaa olla aidosti sukupuolettomia nimiä.
 
Minun mielestäni mikään nimi ei sovi molemmille. Kaikista tulee mieleen joko tyttö tai poika. Toki mielestäni nykyään annetaan nimeksi sellaisiakin sanoja/kirjainyhdistelmiä, joita en edes nimiksi miellä. Tällaisia unisex nimiä olen kuullut: Paju, Ruska, Kaino, Vieno, Lahja, Rauni, Ruu, Venni.
 
Löysin kirjastosta hauskan nimikirjan kun ollaan tätä nimiasiaa tässä kans viime aikoina mietitty kovasti. Kirjassa esitellään uusia nimiä, joita ei vielä ole (tai vuonna 2006 ollu) kenelläkään käytössä. Monet sopii yhtä hyvin tytöille ja pojille.

Kirja: Rea Lehtonen ym. Aarnu, Evena, Vinjami. 1700 ehdotusta etunimeksi. Nemo, 2006

Tässä muutama nimilemppari:

Kyly, Laimo, Paahde, Otva, Rieho, Uisko, Elos, Arpu, Henttu, Ilmen
 
Takaisin
Top