Unirytmi

Jotkuthan käyttää sitä "herätät ennen kuin on aika herätä" -tekniikkaa.. siis jos lapsella vakiintunut joku heräilyaika (vaikka vanha tissittelyhetki) niin herätetäänkin lapsi sitä ennen, ja näin lapsi alkaa nukkua ohi sisäisen kellon kohdasta.. En tiedä tehosta, mutta jos jo kaikkia vituttaa, niin voisihan sitäkin kokeilla..?? Tosin nyt kirjoittaessani tajusin, että sehän ei ollut teillä joka öistä.. että mistäs tiedät minä yönä herätät ja milloin nukkuisi ilman herätystäkin koko yön :wideyed:
Mutta josko jörrikkä olisi osunut siihen kuuluisaan naulankantaan -vaihe...joku univaiheen muutos siihen aikaan..?!
 
Nyt tuntuu vähän pahalta kirjoittaa, mutta meillä on yöt vakiintuneet aikaan 20:30/21:00 - 7:30, paitsi tietenkin tänä aamuna kuului 6:18 -Mooooi! :wink
 
No niinpä, ei onneksi ole säännöllistä, eli luojan kiitos saa kuitenkin nukkua pääasiassa. Oli pakko purkautua, kiitos siitä!

Tänään ollut päivälläkin räkäinen ja alakuloinen joten olisko sit sitä enteilly tällä kertaa.

Mut useimmiten kyseisille yöriekkumisille ei löydy syytä.

Seuraava vauva syntyy tammikuussa ja sitä ennen pitää siirtää pois pinnasängystä. Ja haluan ajoissa, eli viimeistään marraskuun alussa. Sitten alkaakin uudet yöhaasteet.
 
Anjuska: Meillä myös sillon tällön tuota yöllistä hullu-huutoa. Mut ei enää mitenkään säännöllisesti. Olen tullut siihen tulokseen, että pahaa unta näkee.
 
Nyt on taas mennyt kolme yötä oikein rauhallisesti. Eli vain välillä pientä unensekaista kitinää, johon ei tarvitse nousta ollenkaan. Ihan kiva. Kun huomaa että itellä rupeaa alkuraskauden väsymys nostamaan päätään, tai siis laskemaan mun päätä.
 
Meillä oli myös noita yö huutamisia, loppui kun kaikki 4 poskihammasta tuli läpi. Nyt on taas nukkunut omassa sängyssään. Iltaisin kun vien nukkumaan niin tyttö vilkuttaa ja sanoo "hei,hei" :love017 jää sitten yksin pupujensa kanssa nukkumaan :love7
 
Kuinka moni nukkuu jo taaperosängyssä ja miten sujuu? En kaipaa nyt kokemuksia että "eilen aloitettiin ja eka yö meni hyvin", vaan pidemmältä ajalta kokemuksia! Meillä pitäisi tässä muutaman kuukauden sisään siirtyä taaperosänkyyn, että saadaan pinnasänky pikkusiskon käyttöön. Pelottaa jo etukäteen se karkailu ja nukutukset..
 
Meillä on nukuttu isommassa sängyssä nyt reilu kuukausi. Alusta asti meni hyvin, nukuttaminen/nukahtaminen vie kyllä vähän kauemmin nykyään. Mutta meillä tyttö ei karkaillu ollenkaan sängystään, aamuyöstä tulee kylläkin mun viereen vielä nukkumaan, mutta pinnasängystähän siirsin jo puolenyön aikaan viereen kun en jaksanu jatkuvaa ramppaamista. Muuten jos heräilee öisin niin istua tanattaa sängyssään. Meillä siis toiminu nukkumisen kannalta paremmin taaperosänky kuin pinnasänky. Myös päikkärit nukkuu hyvin omassa sängyssä :)
 
Meillä myös toiminut alusta asti hyvin. Nukahtavat edelleen lähes heti :) max.vartti kestää, että nukahtavat

Toinen nukkuu koko yön omassa sängyssä, toinen herää jossain vaiheessa ja tulee viereen jatkamaan unia.
 
  • Tykkään
Reaktiot: I-P
Mä päätin että siirrän sitten kun alkaa taas oleen pimeää ja nukahtaminen kenties helpompaa. Mulla on varmaan jotain traumoja jäänyt noista ekoista karkailevista lapsista joita joutu tuntitolkulla nukuttamaan ja sata kertaa viedä takas sänkyyn:nailbiting: mut ehkä tyttö olisikin helpompi ?:rolleyes:
 
Mulla on samat traumat kuin sulla eevis. Siksi lykkään tuota hommaa niin kauas tulevaisuuteen kuin vaan voin... Poika ei pääse vielä pinniksestä itse pois, joten nukkukoon siellä niin kauan kuin vaan mahdollista. Meillä ei ole seuraavaa lasta tarvitsemassa pinnistä, joten senkään puolesta ei ole meillä kiirusta.
 
Tää saattaa olla jonkun mielestä tyhmä kysymys ja tää on sitä ehkä myös mun mielestä, mutta kysyn silti :wink

Miten teillä joilla on totuttu että aamulla herätään samaan totuttuun aikaan ja päiväunilta sama juttu, jos onkin aamu/päivä kun ei kiirettä mihinkään ja lapsi vetelee sikeitä niin annatteko nukkua niin pitkään kunnes lapsi herää?

Meillä on tehty helmikuun alulle hoitopaikka hakemus ja ollaan noin kuukausi sitten alettu vähän siirtymään enemmän sinne päiväkotirytmeihin päin. Aiemmin on herätty vasta 9 maissa aamulla ja päiväunille menty puoli 2 aikaan. Nykyään herätään yleensä klo 8 mennessä ja päiväunille tyttö menee aiemmin. Ei siis tässä siirtymässä ongelmaa mutta koen jotakin ristiriitaista siinä että on päiviä kun meillä ei oo kiire lähteä mihinkään ja itse automaattisesti heräilen vilkuilemaan kelloa vähän ennen 8. On niitä päiviä kun tuntuu että tyttö vaan jatkais unia ja en tiedä pitäisikö antaa nukkua vai herättää, kärsiikö siinä rytmit? Saako lasta edes herättää kesken unien? :nailbiting:
 
Meillä herätään aamulla klo 6-6:30. Päikkärit klo 12. Nukkumaan klo 19:30. Sama rytmi joka päivä ja muutenkin meillä on päivisin aina sama päiväjärjestys. Se toimii meillä hyvin ja Tytötkin tietää milloin tapahtuu mitäkin + natsaa yhteen tyttöjen päivähoitorytmin kanssa :happy:

Joskus saattaa käydä niin että toinen joudutaan aamulla herättelemään kun ollaan menossa töihin. Myös hoidossa hoitaja herättelee tyttöjä jos unet meinaa mennä liian "pitkiksi". Herättelyllä tarkoitan tässä verhojen avaamista,, valojen laittoa tms..kevyttä herätystä. Kyllä meillä siis joudutaan joskus herättämää, mutta harvemmin.

Edit. Koen että meillä on selkeä päivärytmi ollut pelastus siinä, että ollaan päästy näinkin helpolla monessa asiassa :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on arkena sama rytmi tottakai kun on työt ja päivähoito. Viikonloppuna annan kyllä nukkua jos nukkuu koska saa itsekin nukkua. Herään arkena töihin 5.30 joten ihan kiva joskus saada nukkua vähän pidempään. Tyttö herättää yleensä 7.30-8.30 ,eli ei siltikään myöhään nukuta :joyful: mutta no päikkärit on vähän niin ja näin viikonloppuisin. Välillä saan tytön nukkumaan jo 11.30 ja toisinaan vasta kl.14. Jos nukahtaa vasta kl.14 niin silloin joudun herättelemään kun muuten vaikuttaa seuraavan yön uniin negatiivisesti.
 
Meillä kun tyttö aloittaa vasta kerhon, eikä ole siis vielä ollut päivähoidossa ollenkaan, ei ole ollut tarvetta rytmin aikaistamiselle.
Itsekin miettinyt että pitäisikö aikaistaa rytmiä, koska kerho alkaa 8.30 ja likka tottunut nukkumaan 9.00 asti.
Mutta totesin, etten muuta rytmiä, koska edelleen jatkossakin 5pv viikosta ollaan kotona, ja likan rytmit olleet aina helposti muokattavissa menojen mukaan. Ei siis helposti heijastu käytökseen tms. vaikka joskus nukkuu vähemmän tms.
 
Nukutaanko kaikilla vielä päiväunet? (Täällä ei tunnu enää kovin montaa aktiivista pyörivän mutta kysytään teiltä parilta mukana olevalta :happy:)

Meillä on alkanut oleen semmosia päiviä että tyttö ei vaan nuku päiväunia. Monissa eri paikoissa tullut vastaan että tässä kahden vuoden iässä lapsi voi itse alkaa jättämään päiväunia pois mutta musta se tuntuu liian varhaiselta.. Varsinkin kun helmikuussa tyttö aloittaa päiväkodissa niin eikös siellä ole pakko nukkua tai ainakin rauhoittua?

Mutta jotain positiivistakin! Pari viikkoa sitten eli juuri 2v täytettyään tyttö alko menemään yöunille itsekseen omaan sänkyyn!! Kaksi vuotta taisteltu nukkumaan menemisten kanssa ja nyt vihdoin riittää iltasatu ja muutaman kerran huoneessa piipahtaminen jos tarvetta. Aiempien tunnin-kahden kestävien nukutusrumpien päälle niin tervetullutta :happy:
 
Oppi kiipeämään uutena vuotena pois pinnasängystä ja nyt nukkunut isojen sängyssä pari viikkoa. Hyvin mennyt, vain pari hulinayötä.
Nukkuu yöunia n. 21-09 ja vielä parin tunnin päiväunet päälle.
Eli kyllä nukutaan päiväunet.
(kerhoaamuina noustaan aiemmin)

Minä tarvitsen sen ajan itselleni. Vauva syntymässä ihan pian ja todennäköisesti minäkin nukun niitä päiväunia samaan aikaan. Ainakin aluksi helppoa kun vauva nukkuu niin paljon ja jatkossakin pyrin saamaan unille samaan aikaan.
 
Ilona nukkuu yleensä vielä päikkärit, mutta ei aina. Ehkä n. Kerran viikossa jättää nukkumatta. On kyllä sen oloinen, ettei välttämättä enää tarvis niitä, mutta on laitettu sänkyyn lepäämään ja jos nukahtaa niin nukahtaa ja jos nukahtaminen kestää liian pitkään, niin sitten otetaan pois ettei yöunille meno kärsi.
 
Meillä loma-aikana ja viikonloppuina saattaa jäädä jonain päivänä väliin, jos on aamulla riittänyt unta pitkään, mutta enimmäkseen vielä nukkuu kahdenkin tunnin unet. Väsyy ja käy ylikierroksilla, ellei ole päiväunia nukkunut. Mielellään ei kotona menisi, hoidossa menee rutiinilla. Kun meille kesäkuussa tulee toinen vauva, saa poika jättää päiväunet pois, ellei tappeluitta mene.. Ei tule siihen taisteluun aika sitten enää riittämään. Pidentää sitten toivon mukaan yöunia.
 
Kyllä meillä ainakin tarvitaan ehdottomasti päikyt muuten olis niin hurja meno päällä. Nyt kun on tämä 7 viikon ikäinen tyttö, niin äitin päikyt on jäänyt välistä kun ei nämä molemmat nuku yhtä aikaa.
 
Takaisin
Top