unilääkkeet ja raskaus

Milla87

Vasta-alkaja
Minulla on siis sellainen tilanne, että olen raskaana viikolla 8. Raskaus tuli täysin yllätyksenä ja pitkään olimmekin sitä mieltä että päädymme aborttiin...Kai se oli alun shokkia ja pelkoa, kun vauva ei todellakaan ollut suunnitelmissa vielä pitkään aikaan. Lopulta tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että lapsi saa tulla ja molemmat olemmekin nyt innossaan asiasta :smiley-bounce012....
Ainut huolenaihe on se, että olen syönyt koko alkuraskauden ajan unilääkkeitä. Melatoniinia joka yö ja muutamana yönä Imovanea. Kärsin pahasta unettomuudesta ja varsinkin nyt kun ajatukset on pyörineet tässä uudessa tulokkaassa, ilman lääkkeitä ei nukkumisesta olisi tullut mitään... Kauhulla ajattelenkin nyt sitä, miten paljon haittaa sikiölle on noista lääkkeistä ollut. Otan tietysti asian puheeksi myös neuvolassa, johon varan ajan heti huomenna. Mutta kyselisinkin nyt, onko täällä muita jotka ovat raskausaikana käyttäneet unilääkkeitä, noita samoja joita minä tai joitain muita.... Ja onko sellaisia unilääkkeitä olemassakaan, joita voisi turvallisesti raskauden aikana syödä?
 
Itselläni on kokemusta monista eri unilääkkeistä vuosien varrelta, viimeisimpänä melatoniinista. Lääkäri, jonka asiakkaana olin ennen raskautumista (olin hormonihoidossa raskautuakseni) sanoi, ettei melatoniiniakaan saisi käyttää raskauden aikana ja neuvoi lopettamaan sen käytön jo yrittämisaikana ja näin toiminkin. Onneksi pärjäsinkin alkuvaikeuksien jälkeen yllättävän hyvin ilman lääkkeitä.

Käsittääkseni mitään unilääkkeitä ei suositella käytettävän raskausaikana, mutta toisaalta tiedän tapauksia, joissa unilääkkeitä on määrätty naisille vielä heidän loppuraskautensakin aikana.

Terveyskirjaston sivuilta löysin seuraavan katkelman unilääkkeiden ja rauhoittavien käytöstä raskausaikana:
'
Anksiolyyttien ja unilääkkeiden käyttö raskauden aikana
Ahdistusoireet ja unettomuus ovat tavallisia raskauden aikana. Tutkimusten valossa ainakin noin joka kymmenes nainen käyttää bentsodiatsepiineja tai muita unilääkkeitä raskautensa aikana.

Bentsodiatsepiinit eivät hoitoannoksilla tämän hetken tiedon mukaan lisää merkittävästi epämuodostumariskiä. Bentsodiatsepiinien käyttöön liitettiin joissakin aikaisemmissa tutkimuksissa kaksinkertainen lapsen huulikitahalkioiden riski. Tätä yhteyttä raskauden aikaisen bentsodiatsepiinien käytön ja huulikitahalkioiden välillä ei kuitenkaan ole kyetty vahvistamaan uudemmissa tutkimuksissa. Aikaisemmissa tutkimuksissa todettu pieni tilastollinen yhteys bentsodiatsepiinien raskauden aikaisen käytön ja huulikitahalkioiden välillä ei sekään ole osoitus syy-seuraussuhteesta. Kokeellisissa tutkimuksessa eläinemon raskauden aikainen stressi lisää jälkeläisten huulikitahalkioiden yleisyyttä.

Mahdollinen bentsodiatsepiinien aiheuttama huuli- ja kitahalkioiden lisääntymisen absoluuttinen riski olisi siis suurimmillaankin varsin vähäinen, sillä korkeintaan seitsemällä tuhannesta lapsesta ilmenisi huulikitahalkio. Huuli- ja suulakihalkioiden kehittymisen riskiperiodi on 7.–9. raskausviikko.

Jos äiti joutuu käyttämään raskautensa aikana bentsodiatsepiineja, käytössä suositellaan ensisijaisesti vesiliukoisempia ja lyhytvaikutteisia lääkkeitä (alpratsolaami, oksatsepaami). Bentsodiatsepiinien käyttö tulisi mahdollisuuksien mukaan asteittain lopettaa ennen synnytystä vastasyntyneen uneliaisuuden tai vieroitusoireyhtymän välttämiseksi.

Buspironilla ei ole laajoissa eläinkokeissa eikä ihmisillä todettu teratogeenisia vaikutuksia ja sen käyttöä raskauden aikana pidetään turvallisena. Sen käytöstä raskauden aikana on kuitenkin vain vähäistä tietoa.

Tsolpideemin, tsaleplonin, tsopiklonin ja melatoniinin teratogeenisuudesta ihmisillä ei laajojen tutkimusten puuttumisen vuoksi ole varmaa tietoa, jonka vuoksi niiden käyttöä ei suositella etenkään raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Hydroksitsiinista julkaistut seurantatutkimukset eivät viittaa teratogeeniseen riskiin. Kokemusta lääkkeen käytöstä on kuitenkin rajoitetusti, joten sen käyttöä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ei suositella
.'

Täysin vedenpitävää vastaustaha tuokaan ei anna, mutta sivusto on sentään luotettava. Valitettavasti tekstistä (ainakin minun mielestäni) saa sen käsityksen, että sinulla meneillään oleva ensimmäinen kolmannes olisi suurinta riskiaikaa unilääkkeiden käytölle. Toisaalta näyttöä haitallisuudesta ei ilmeisesti juurikaan ole... Tässä vielä linkki sivulle, josta katkelman otin: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00100
 
Luulisin että ei varsinaisesti aiheuta mitään vauvalle. Melatoniinihan on todellakin sama hormoni mitä aivot tuottaa joka tapauksessa, ns. Pimeä-hormoni. Ja Imovane ei ole oikeastaan unilääke vaan nukahtamislääke. Kummastakaan terveyskirjaston mukaan siis ei ole tehty laajoja tutkimuksia joten ei voida sanoa varmaksi aiheutuuko niistä jotain haittaa vai ei. Mutta kannattaa tosiaan mainita neuvolassa siitä kumminkin...

Itse sain toisen raskauteni loppuvaiheessa (lue: pari tuntia ennen synnytystä) Litalginia suoraan suoneen jotta saisin vähän nukuttua, eikä sitä todellakaan suositella raskaana olevalle. Poika on täysin terve ja minä myös :D

Niin ja ekassa raskaudessa nappailin Panacodeja 2×3 tbl/päivä hammassärkyyn viimeisellä kolmanneksella eikä sitäkään suositella raskaana oleville. Että kyllä ne lääkäritkin joskus kummia määräilee :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Hmm.... En nyt välttämättä voi sanoa olevani samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mielestäni se, että oma kehokin tuottaa melatoniinia, ei automaattisesti tarkoita, että kyseisen hormonin 'keinotekoinen' lisääminen kehoon olisi vaaratonta. Ei sitä, että väittäisin todellakaan näistä olevan haittaakaan, en ole itse mikään lääkeasiantuntija, ihan tavallinen odottava äiti ja lähihoitaja. :) Kuitenkin kun näytöt suuntaan tai toiseen on vielä ilmeisesti aika hataria näiden valmisteiden vaikutuksista, olisin itse mieluummin ylivarovainen.

Kuten edellinenkin kirjoittaja, olen itsekin tässä raskaudessa pakkosyistä joutunut syömään todella vahvoja kipulääkkeitä (jouduin päivystyksellisesti leikkaukseen juuri ennen joulua) kuten fentanyyliä, Oxynormia jne ja lääkärit vakuuttivat kyllä minullekin, ettei näistä koidu vauvalle pitkäaikaista haittaa (no sitähän tuskin kukaan voi oikeasti luvata) ja hyvin tässä on mennytkin. :)

Lääke on kuitenkin aina lääke, eikä niitä muutenkaan tulisi mielestäni liian 'kevytmielisesti' napsia (ei sitä, että tässä ketjussa joku olisi niin tehnyt tai siihen kannustanut) oli kyseinen lääke sitten täysin teollinen tai kehossa luonnollisestikin esiintyvää hormonia. Jos nyt kovasti haluaisin kärjistää ja pointtiani lyödä läpi, voisin mainita esim. insuliinin, joka todellakin on kehon oma hormoni, mutta jota tuskin kukaan kehottaa huoletta käyttämään. :)
 
Joo no en mä väittänytkään että voi huoletta käyttää tai en ainakaan tarkottanut niin (kirjotin ton tekstin yövuorossa valvoessani :D ) ja oon siis hyvinkin lääkekielteinen itsekin! Ajattelin vain lähinnä lohduttaa alkuperäistä kirjottajaa siitä että tuskin vauvalle on mitään aiheutunut. Ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin hyvin lyhytaikainen käyttö eikä siis edim. Koko 40 viikon ajan. Ja onhan niitä ennenkin syntynyt vauvoja niin ettei äiti ole koko raskauden aikana tiennyt olevansa raskaana joten on käyttänyt normilääkkeitä jos on tarvinut tai juonut oluen pari vähän väliä... siis tsemppiviestiksi oli tuo tarkoitettu.

Sh olen itse, kahden äiti ja kolmas tulossa :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Kiitos vastauksista kaikille, kyllä kannatti kysyä! En aiemmin ole vastaillut kun unohdin tänne salasanani ja tuli sähköpostinkin kanssa ongelmia, niin en päässyt sitten kirjautumaan lainkaan... o_O
Neuvolassa ei noiden lääkkeiden käytöstä oltu kovinkaan huolissaan, kunhan en enää niitä popsi (enkä olekaan tuon alun jälkeen!). jotenkin se alkupaniikki on nyt alkanut hellittää ja teen nyt loppuraskauden ajan voitavani, jotta pikkuinen saisi mahdollisimman hyvät eväät elämälle. :)
 
Kiva että koit näistä olevan apua. :) Varmastikaan ei vauvalle ole mitään lääkeistä tullut, mutta eihän näitä voi kukaan koskaan luvata, joten mieluummin vastailee varmanpäälle. Hyvää odotusaikaa!
 
Hei,

Kannattaa soittaa kaikkiin lääkityksissä mietityttäviin kysymyksiin Teratologiseen tietopalveluun. Sieltä saa parhaimmat vastaukset ja myös hoitohenkilökunta tarkistaa sieltä lääkkeitä. Luotettavampaa tahoa ei ole olemassa.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx


Teratologinen tietopalvelu - äidin lääkeneuvonta
Avoinna arkisin klo 9-12

09 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)


Teratologinen tietopalvelu, äidin lääkeneuvonta, antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä.

Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet.

Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelun ollessa suljettuna ota yhteys omaan neuvolaan tai äitiyspoliklinikkaan. Työssä tapahtuvaan altistumiseen liittyvät riskit kuuluvat ensisijaisesti omaan työterveyshuoltoon.
 
Takaisin
Top