Unikoulu

Unikoulua suositellaan 1vuotiaasta ylöspäin ja tarkoituksena on saada yöhön pituutta, oli se sitten syömistä tai läheisyyttä. Näin itse olen ainakin käsittänyt. Kovasti houkuttaisi, mutta eipä tuo pikkuinen tuhisija pahuuttaan yöllä kaipaa tissiä ja kainalopaikkaa.:Heartred
 
Njaaah.. Voipi olla ettei harrasteta semmosta si lainkaa.. Mä ehkä vähä salaa odotan niitä hetkiä ku tuo kipittää itte äitin ja isin välii nukkuun:wink venlahan on tosiaan koko pienen ikänsä nukkunu omassa sängyssä. Muutamia kertoja lukuunottamatta.
 
Pivi: Unikoulun idea opettaa lapsi nukkumaan läpi yön ja herätessään nukahtamaan itsekseen. Ei ole ruokailumuotoon sidottu homma, vaikka voi toki olla, että tarvetta esiintyy enemmän rintaruokituilla vauvoilla, jotka ovat tottuneet nukahtamaan tissille ja sitten kaipaavat sitä tissiä aina herätessään, vaikkei nälkä olisikaan. Kaikki vauvat/ perheet eivät unikoulua tarvitse.

KayKay: Ärsyttääkö ylipäätään kosketus vaiko nimenomaan silitys? Toiset vauvat tykkäävät jämäkämmistä otteista. Onko teidän pikku mies tätä sorttia? Kaverin poika tassu-unikoulutettiin menestyksekkäästi ilman silityksiä niin, että äiti tai isä piti kättä jämäkästi pojan pepun päällä ja hytkytti edestakaisin aika reippaastikin.
 
Samsam: musta tuntuu että tota ärsyttää ylipäätään kosketus. Täytyy toki vielä kokeilla noita jämäkämpiä otteita. Meidän poika on sitä sorttia että esim vaunuissa kun se on valmis nukahtamaan ja makoilee siellä tietyssä "moodissa", niin on parasta olla koskematta koko muksuun muuten alkaa hirvee huuto. Pahinta on mennä tarjoo tuttipulloo! ;D
 
Roolla on vähän samaa vikaa. Jos tulkitaan hänen tarpeet väärin siitä seuraa kauhea suuttumus.

Tuosta unikoulusta yleensäkin (kirjotin aiemmin niin suoraviivasen vauhdikkaasti), että kyllä minä sen pointin tärkeyden ja tarpeen ymmärrän enkä väheksy millään lailla. Oon vaan vielä yli 10 vuotta sitten ollu ilmeisesti niin virkee mamma kun ei ole yövalvomiset haitannu saatikka jääny mieleen. Muistan oikeesti kaiken niin kultasena :Heartred

Nyt tämän viimesen kohdalla oon ehkä valmis tuota unikoulua kokeilemaan. Eli seuraan mitä viisaammat tänne kokemuksistaan kirjottaa.

Vaik kävishän mulle semmonenkin unikoulu, että Roo menee hetkeks Mashnulle ja Veka-poika tulee tänne mulle pitämään unikoulua, että minäkin saan nukkua ;-)
 
Mannerheimin lastensuojeluliitto suosittelee unikoulua 6 kk ylöspäin sillä varauksella että alle 1 v voi tarvita yhden yösyötön. Ja siis sehän ei tarkoita mitään 12 h unia vaan lähteestä riippuen 5-7 h! Jos vanhempien jaksamisen puolesta ei oo ongelmaa niin en ehkä lähtis vielä unikouluttaan, mutta mun jaksaminen on ollut viimeviikot vähän kortilla (vaikka nyt viimepäivät vähän parempi onneks!) ja töihinpaluukin häämöttelee niin meille se on tarpeen.

Ja ennen kaikkea lapsethan on erilaisia! Bebe ei oo nukkunut kuukausiin varsinaisesti tissillä, vaan yölläkin kääntynyt pois kun on saanut mahan täyteen. Eikä muutenkaan nukkunut kyljessä kiinni (viimeyöstä lähtien meillä on pinniksen laita välissä). Koska tilanne on tämä, niin viittitään lähteä hakemaan noin kuuden tunnin unipätkää. Ja sit jos muutamassa yössä ei tapahdu edistystä niin täytyy todeta että ei onnistu, kokeillaan myöhemmin uudestaan :)
 
Mä ajattelen niin että unikoulussa opetetaan lapselle keinoja nukahtaa ilman tissiä, kainaloa ym. Uskon katkeamattomat yöunen olevan hyväksi paitsi äidille myös vauvalle. Toisilla vauvoilla on nukkumisen taito paremmin hanskassa kuin toisilla. Ja toiset tarvitsee opettelussa enemmän apua kuin toiset. Meillä esikoinen ei tykännyt silittelystä vaan tassuteltiin painamalla melko napakasti selästä/pyllystä.
 
Meillä unikouluu mietitään nyt siksi että mulla on töihinpaluu edessä 2 kk:n päästä ja poika menee päiväkotiin. Nyt poika ei suostu nukahtamaan kuin mun rinnalle (paitsi päikkäreille liikkuvissa vaunuissa) ja viime viikkoina tilanne on menny jo niin pahaksi että herää heti kun mä yritän nousta vierestä pois. Omaan sänkyyn sitä ei pysty enää nostamaan kun herää heti ja pitää päästä takas rinnalle. Me siis nukutaan perhepedissä koko yö. Sen jälkeen kun poika tipahti tuolta sängystä lattialle, nukun tosi huonosti kun poika on "lattian puoleisella reunalla" mun vieressä.
Mulle isoin juttu olis se että pojan sais nukkumaan omaan sänkyynsä edes puoleksi yöstä, herätyskään välillä ei haittaisi, mutta me ei pystytä enää nukkumaan samassa sängyssä.
 
Jahas. Oliskohan tossa nyt oikein bisnesideaa, että ryhtyisin pitämään unikouluhotellia vauvoille? :laughing021 Mutta en mää tota Veikkosta vaihdossa antais... On se niin fantastinen kaveri. Eihän sitä sais takasi enää jos lainaan menis :grin
 
Mä laittaisin Vekan tyttöjen keskelle nukkumaan ja näyttämään mallia. Ei semmonen lankuttaminen oo enää mitään. Kyllä tukittaminen on paaaaaaaljoooon parempaa. Jäbä nukku 2,5 tunnin päikkärit ja heräs iloisena tyynyliinan kuva poskessa :grin Eli nukku ku tukki ja aatella että vasta oli nukkunu 11 tunnin yöunetki :p
 
Hyvä Heidukka! Saat kyllä kuulostamaan helpolta koko unikoulun :-) Mutta parempi toki niin.
 
Takaisin
Top