Unikoulu

knyttet

Asioista perillä oleva
Helmikuunmammat 2015
Onko joku jo pitänyt vauvalleen unikoulua? Tämä väsynyt mamma alkais olee kypsä unikouluiluun. Meillähän vauva nukkuu vieressä perhepedissä ja nukahtaa tissille, rankkaa monta kertaa yössä ja heräilee mun liikkeisiin. Myös päivällä olen antanut nukahtaa tissille ja siirtänyt sitten omaan sänkyyn. Parina päivänä olen nyt nukuttanut päivisin rattaisiin enkä ole antanut nukahtaa tissille. Mutta mistä saada voimia unikouluöihin? Esikoiselle unikoulun ekat yöt piti isi mutta nyt en tiedä miten tehtäs kun esikoinen pitäs saada johonkin pariksi yöksi ettei sen uni kärsi toisen itkusta. Mutta siis oletteko unikouluilleet? Miten on onnistunut? Miten olette käytännössä toteuttaneet? Huoh, kun väsyttää pelkkä ajatteleminenkin mutta kyllähän ne katkeamattomat yöunet ois jo aika ihanat!!
 
Loistava topic! Mä oon kans lykännyt ja lykännyt ja haaveilen, että tää jotenkin ite muuttuu tai kaikki jotenkin simsalabim loksahtaa heti kohilleen, kun tulee pinnasänky.
(Toistaiseksi ei ole ollut pinnikselle tarvista, kun oon ihan mieluusti tän kans päikkäreillä ja illalla tää itkee ennen silmien avausta niin ehtii/joutuu juokseen paikalle ennen kuin laps on ryöminyt reunalle.)
 
Mä luulen että meillä ei itsessään muutosta uni asioihin tule joten jotain nyt tarttis tehä! Ainakin omaan sänkyyn on pakko saada siirrettyä koska uskon että silloin me kaikki saadaan nukuttua paremmin. Nyt vaan pitäisi lopettaa jahkailu ja ruveta tuumasta toimeen...kun vaan jaksais!!!
 
Meillä poju nukkuu alkuyön omassa sängyssään, mutta itkusta otan aina viereen ja yleensä nukahdetaan siihen molemmat. Välillä jaksan nostaa takaisin omaan sänkyyn, mutta usein jää saman peiton alle tuhisemaan. Jos saisi edes pari yösyöttöä pois niin olisi ihanaa. Tissitön aika 24-06?-07?..
 
Me ei olla unikoulutettu vielä, mutta reilun viikon päästä aloitetaan kun Bebelle tulee 6kk täyteen. Mies pitä vikan isyyslomaviikon ihan sitä varten. Mä oon ollut nyt viikon tai kahden ajan merkittävästi väsyneempi, minkä lisäksi mun töihinpaluu on edessä parin kuukauden päästä ja sillon mun on pakko saada nukkua edes 6 h putkeen normaaliyönä.

Mä olen vähän lueskellut noita unikoulujuttuja ja musta vaikuttaa että niissä on koulukuntaeroja eikä mitään varsinaisia absoluuttisia totuuksia, joten me sovelletaan niitä ja mietitään meidän perheelle sopivin vaihtoehto. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että siirretään Bebe sivuvaunusta pinnikseen ja tavoitellaan 7 h unipätkää yölle. Koska nykyään uni tulee aika lailla klo 20, niin me varmaan herätellään kevyesti klo 22 syömään (aika usein syö 22-23 välillä ekan kerran) ja siitä tavoitteena olisi nukkua klo 5 asti. Sillon tarvittaessa tissiä ja toivottavasti ainakin pari tuntia lisää unta!

Me aiotaan ekat yöt jakaa miehen kanssa niin, että toinen nukkuu sohvalla alkuyön ja toinen loppuyön. Oletettavasti Bebe protestoi vahvastikin sitä, ettei saakkaan ruokaa, eli tuskinpa tästä huudattamatta selvitään, mutta annetaan huutaa sylissä. Sit kun rauhottuu lasketaan hereillä pinnikseen ja tarvittaessa otetaan heti takas syliin. Tällä hetkellähän mä hoidan jo iltaimetyksen sohvalla ja pikkasen havahdutan ennen kuin lasken sänkyyn.

Jotta vältyttäisiin yöllisiltä riidoilta me aiotaan kirjoittaa suunnitelma ylös, ettei tartte sit kiistellä että mitä me nyt oikein aiottiinkaan tehdä. Saapa nähdä miten käy, kerron sit kyllä :wink
 
RoseRed, toihan kuulostaa ihan suunnitelmalta ja vielä hyvältä sellaiselta :-) kerro sitten kuinka kävi! Mekin tarvittas miehelle joku lomanpätkä unikoulua varten koska jos se joutuu valvomaan yöllä niin sitä ei kyllä kattele kukaan jos se ei saa sit päivällä nukkua väsymystä pois ;-) meidänkin pitäs päästä suunnitelmista tekoihin...mutta kun...ja näitä muttiahan riittää ;-)
 
Munkin mielestä kuulostaa tosi hyvältä, RoseRed! Varsinkin toi suunnitelman kirjaaminen yöllisten riitojen välttämiseksi on loistoidea. :) Voin just kuvitella (eikä tarvii ihan pelkästään ees kuvitella), mitä täysin turhia kahnauksia syntyy umpiväsyneenä, kun lähdetään linjalle "mehän sovittiin" ja sähän sanoit, että"...
 
Tämäki mamma päätti että tänään voitaisiin aloittaa unikoulu.. Yöt on alkaneet levottomiksi pari kuukautta sitten.. Jospa saisin itseni tsempattua etten heti luovuta :D
 
Maaliskuisista huutelen :D Meidän 6kk neitillä alkoi eilen unikoulu. Yli kuukauden herännyt tunnein-kahden tunnein välein tissille. Sama tahtia heräsi yöllä ja itkuhan sillä tuli et mis mun maito. Me mennään tassu-unikoululla, pari otteseen aviomies oti tytön syli ja rauhotteli ja laittoi takaisin pinnikseen, kummiski näin et tyttö hereillä. Puoli h meni jokaisella herätyksellä että alkoi nukkumaan ja sama rumba 15 min päästä uudelleen. Saa nähdä miten seuraava yö menee. Toivottavasti unikoulu toimii.. Sydäntä särkevä kuunella toisen itkua kun tiedä et tissille hän rauhoittuisi mutta unikoulu alkoi olee vähän pakko kun vauvani nukkuu päivisinkin vain 3x30min nii alkoi koko perheen voimavarat ole aika lopussa :D
 
Toivottavasti lumi pian helpottaa! Meillä esikoinen alkoi nukkumaan paremmin muutaman unikouluyön jälkeen ja toivon että samalla tavalla menee tämänkin kanssa. Ensimmäiset yöt on kamalimmat kun tietää että toisen pahanmielen sais hetkessä pois mutta on vaan pysyttävä tiukkana. Mutta lopulta työ palkitaan, se on vaan yön pimeinä tunteina muistettava!
 
Toka unikoulu yö ohi. Nukahti 21.30 heräis 5.30 jolloin sai tissi ja sit heräsi sen jälkeen 9.00 :).. Ei kai aamuyön imetykset sekoittaa unikoulua? Meillä kun oli tavoitteena et nukahtaa 21.30 ja et sit 5.30 tai 6.00 saa maitoa, sitä ennen ei.
 
Hienosti, Lumi! Ois aika mahtavaa, jos yhden yön itkuilla heti oppis :)
 
Uskomattoman kivuttomasti tuntuisi teillä menevän! :-) kyllä mä olen ajatellut että jos herää 5-6 aikaan otan tissille ainakin alkuun. Kunhan nyt siis saataisiin koko unikoulu käyntiin ;-)
 
Mä en siis vielä oo aatellu unikoulua, mutta lumi noin mäkin aattelisin et 5 jälkeen antaisin tissiä. Muuten voi olla et joutuu heräämään jo sillon. Mutta tosi kivasti teillä tuntuu unikoulu sujuvan. :-)
 
Edellyttääkö valmius unikouluun että muksu syö hyvin kiinteitä päivällä? Meillä kun kiinteet ei uppoo mutta unikouluu pitäis kohta alotella. Oisko vinkkejä unikoululle kun tassuttelu ei ehkä toimi koska poika ei voi sietää silityksiä? Työntää aina käden pois ja itkutilanteessa silitys vaan pahentaa asiaa.
 
Mikä unikoulun tarkotus on? Onko se suunnattu lähinnä imettäville? Saadaan yöimetys lopetettua?
 
Minun täytyy tunnustaa että en kunnolla tiedä. Jotain sinne päin niinku pivi veikkasi. Minä en nuille aiemmille oo kouluja pitäny. On ne oppinu nukkumaan ilmankii. Miten ja missä vaiheessa, en tiedä en muista :-D
 
Happy on nukahtanu kesken kaiken ite ni se ei muista :grin Veka unikouluttaa Minua. Halus jo puol kymmeneltä yöunille ja tyhmä mutsi eka ihmetteli että mitä tuo tossa oikei ränää? :wideyed::rolleyes:
 
En oo ottanu asiasta selvää kun ei meillä oo tarvettakaan. Enkä oo kuullu kenenkää tutunkaa pitävän ni en tiiä asiasta mitää. Tosin en kyllä imetäkkään enää. Onko se unikoulu suunnattu pienille? Vai tarviiko mun ottaa selvää asiasta jos venkku päättääki ettei nuku enää kokonaisii öitä...
 
Takaisin
Top