Ummikkona vauvavahdiksi

  • Ketjun aloittaja Sirppe
  • Aloituspäivämäärä
S

Sirppe

Vieras
Heippa!

Nyt on erikoinen tilanne ja kaipaisin tuekseni kaikki mahdolliset vinkkinne. Yksinhuoltaja naapurillani on 2,5kk ikäinen vauva ja hän pyysi minua vahtimaan tätä huomiseksi n. 5-6h ajaksi. Tiedän että hän on todella väsynyt ja hermoromahduksen partaalla, joten haluan olla avuksi, mutta ongelmanahan tässä vain on se, ettei minulla on kokemusta vauvan hoidosta. Naapurini myös tietää tämän ja lupasi antaa ohjeita mm. maidon määrästä. Olen silti hyvin epävarmana menossa apuun, sillä pelkään etten saa tarpeeksi tarkkoja ohjeita ja etten osaa kysyä oikeita asioita. Alan pänttäämään nyt vauvanhoito-ohjeita.
 
Ihanaa että menet auttamaan, oot super naapuri ♥️ noin pieni vauva onneksi/toivottavasti vielä nukkuu paljo, eikä ihan kauheesti kaipaa muuta ku maitoa, unta, syliä ja vaipan vaihtoa 🤭 meillä ei ainakaan kummallakaan oo ollu mitään rytmiä vielä tuon ikäisenä. On nukkunu kun nukuttaa ja syöny kun on nälkä. Kysyisin missä vauva normaalisti nukkuu ja onko mitään keinoa/erityistä kikkaa nukahtamiseen. 🤔 Jotkut vauvat nukahtaa paremmin yksin, jotku syliin, jotkut hytkytykseen tai tuttipullo suussa tms. Varmaan sinuna kysyisin naapurilta viihtyykö vauva vaunuissa ja menisin pitkälle lenkille, jos nukkuu rattaissa hyvin. Kysy mitä laitat päälle ulos! Vieraan lapsen pukeminen pihalle on vähän arpomista muuten.

En nyt jotenki keksi mitä vinkkejä antaa. 😅 Onko jotain erityistä mitä pohdit? Muista et vauva ei rikki mee jos itkee. Ja sillo kun itkee on helpointa kokeilla eliminoida mahdollisia vaivoja, pitääkö vaihtaa vaippa, onko nälkä, nukuttaako. Jos hieroo silmiä todennäköisesti väsynyt. Unta ja maitoa ei oikein voi saada liikaa.
 
Hyviä ohjeita tulikin jo edelliseltä. Oisko sulla joku kaveri tai joku, joka voisi tulla mukaan vahtimaan lasta henkiseksi tueksi sinulle? Tai sitten puhelimen päässä joku, kelle soittaa jos tulee "hätä". Tai sitten tänne voi viestitellä niin mahdollisesti pian saa neuvoja 😊
 
Kiitos! ❤️ En olisi tajunnut tuosta nukahtamisesta kysyä. Saan onneksi ainakin yhden kaverini tarvittaessa puhelimen päähän.

Olisiko syöttämiseen joitakin vinkkejä? Äiti sanoi kertovansa maitomääristä tarkemmin, mutta entä jos vauva nukkuukin koko ajan, enkä pääse antamaan tarvittavaa määrää maitoa? Varmaan kesken unia ei kuitenkaan herätellä syömään? Maito kuuluu ilmeisesti lämmittää ja jostain luin, että ellei kaikki maito mene kerralla, on loput kaadettava pullosta pois? Pitääkö pulloa keittää joka syötön jälkeen? Entäs röyhtäytys?

Puhdistetaanko näin pienellä vauvalla vaipan vaihdon jälkeen paikat vain pesulapulla ja tämän jälkeen uusi vaippa tilalle?
Entä syökö näin pienet vauvat normaalisti vielä tuttia? Voihan tietysti olla ettei hän käytä tuttia ollenkaan.

Hieman hölmöjä kysymyksiä, mutta tahdon kaiken menevän hyvin
 
Kiitos! ❤️ En olisi tajunnut tuosta nukahtamisesta kysyä. Saan onneksi ainakin yhden kaverini tarvittaessa puhelimen päähän.

Olisiko syöttämiseen joitakin vinkkejä? Äiti sanoi kertovansa maitomääristä tarkemmin, mutta entä jos vauva nukkuukin koko ajan, enkä pääse antamaan tarvittavaa määrää maitoa? Varmaan kesken unia ei kuitenkaan herätellä syömään? Maito kuuluu ilmeisesti lämmittää ja jostain luin, että ellei kaikki maito mene kerralla, on loput kaadettava pullosta pois? Pitääkö pulloa keittää joka syötön jälkeen? Entäs röyhtäytys?

Puhdistetaanko näin pienellä vauvalla vaipan vaihdon jälkeen paikat vain pesulapulla ja tämän jälkeen uusi vaippa tilalle?
Entä syökö näin pienet vauvat normaalisti vielä tuttia? Voihan tietysti olla ettei hän käytä tuttia ollenkaan.

Hieman hölmöjä kysymyksiä, mutta tahdon kaiken menevän hyvin

Ei ole hölmöjä kysymyksiä :) moni asia myös yksilöllistä, eli ainakin tuo herättely kannattaa kysyä äidiltä, uskoisin että pitää kerran herättää jos sattuisi vaan nukkumaan. En itse enää edes paljoa muista noista vauva asioista kun itsellä 2v 😅 tuttia ei ole kaikilla käytössä. Kylmällä vedellä voi huuhtoa pullon. Röyhtäyttää ei tietääkseni oli pakko mutta voit nostaa hetkeksi pystyasentoon olalle vaikka. Päätä pitää tukea vielä noin pienellä. Me taisimme kyllä yleensä vedellä pestä kakat..
 
Heippa!

Nyt on erikoinen tilanne ja kaipaisin tuekseni kaikki mahdolliset vinkkinne. Yksinhuoltaja naapurillani on 2,5kk ikäinen vauva ja hän pyysi minua vahtimaan tätä huomiseksi n. 5-6h ajaksi. Tiedän että hän on todella väsynyt ja hermoromahduksen partaalla, joten haluan olla avuksi, mutta ongelmanahan tässä vain on se, ettei minulla on kokemusta vauvan hoidosta. Naapurini myös tietää tämän ja lupasi antaa ohjeita mm. maidon määrästä. Olen silti hyvin epävarmana menossa apuun, sillä pelkään etten saa tarpeeksi tarkkoja ohjeita ja etten osaa kysyä oikeita asioita. Alan pänttäämään nyt vauvanhoito-ohjeita.

Miten meni?😊
 
Takaisin
Top