Ultrakuulumisia

Hienoa Kittis, että teillä kaikki hyvin.
Minäkin kävin tänään rakenneultrassa, viikkoja 20+2 ja kaikki hyvin. Kaikki mitat vastasivat viikkoja, rakenteet oli kunnossa ja poika on tulossa. Oli kyllä ihanaa saada kuulla hyviä uutisia! LA edelleen 11.3. Mulla istukka on edessä oikealla ja osittain kaartuu taakse, kuulemma ihan hyvä paikka sille. Olen myös vihdoin alkanut tuntemaan liikkeitä, ne tuntuu enemmän juuri vasemmalla, missä istukka ei ole tiellä.
Nyt voi alkaa vähän paremmin suunnittelemaan uuden tulokkaan "varustelua". Heh, vaikka paljon saadaankiin kavereilta käytettynä, niin kai sitä jotain täytyy ihan uuttakin ostella...
Onnellista odotusta kaikille!
 
ONNEA kaikille ihanista ultrakuulumisista. Mukava lueskella näitä :) :)


Jes :)
 
Onnea uutisista!

Kävin Femedalla 3d/4d-ultrassa. Aika hauska kokemus oli ja hyödyllinen, koska nyt voin nauttia stressailematta! Menin juurikin siitä syystä, etten kuitenkaan olisi luottanut normirakenneultraan, jossa ei välttämättä kaikki viat näy (esim. huulilhalkio. Pieni vika, mutta asia jonka mielellään tietäs etukäteen.) Hintaa miltein 200e, tuli neljä tuollaista värillistä kasvokuvaa, paljon mustavalkoisia kuvia ja dvd koko sessiosta. Oltiin ystävän kanssa siellä, ja revettiin nauruun heti alkuun kun tyyppi oli siellä sormet hevariasennossa, jos tiedätte mitä meinaan :happy090 Hauskaa, kun on tosiaan ikuistettuna myös dvdllä. Suosittelen!

Niinhän siinä sitten kävi, kuten minun unessa aiemmin. Näin siis unta ultrasta, jossa kerrottiin vauvan olevan poika. Olin ihan ihmeissäni, kun tuntui tytöltä. Tulkitsin unen väärin, mutta osasin vähän varautua tähänkin. :love2 Alusta asti ollut pojalle nimi valmiina!
 
Täälläkin kauan odotettu rakenneultra on nyt takanapäin :) Aamulla kävimme miehen kanssa ultrassa ja tänään onkin rv 21+4. Kaikki näyttäisi olevan niin hyvin, kuin vain voi olla. Kaikki paikallaan juuri siellä, missä pitäisikin :) Vauva oli kovin vilkas, joka vaikeutti mittauksien tekoa mutta kaikki tarvittava saatiin silti mitattua. Haaravälistä pääsimme sukupuolta myös vilkaisemaan mutta kun vauvan asento oli huono sekä kätilö ei halunnut sanoa arviotaan, niin saimme sitten näkemämme perusteella itse arvuutella sukupuolta. Veikkaus meillä nyt on, joten saa nähdä kumpi sieltä lopulta tulee :) Painoarvio oli 450g ja kuulemma hienosti kaikki mittaukset vastaavat raskausviikkoja. Muistuikin mieleen, että täytyy katsella millaisia painoarvioita muut ovat saaneet.
 
Me käytiin tänään rakenneultrassa ja voi vitsi, miten ihana toinen oli! :) Kaikki oli edelleen hyvin ja tyttölupaus pysyi tyttölupauksena. Painoa oli arviolta 353 grammaa (rv 20+3).
 
Itse olin rakenneultrassa tänään (tai eileen kun on jo vuorokausikin vaihtunut). Muuten kaikki näytti hyvältä ja oli kunnossa, mutta napanuorassa oli vain kaksi suonta kolmen sijaan ja kuten olinkin epäillyt, istukka on edessä ja kaiken lisäksi se on vielä tuolla kohdunsuulla asti eli todella matalalla. Sain kontrolliajan viikolle 28 jossa tarkastetaan onko istukka noussut ylemmäs ettei tartte keisarinleikkauksella pihalle tulla ja että pirpana kasvaa normaalisti kahdesta suonesta riippumatta.

Sukupuolta emme halunneet edes tietää.

Painoarvio oli 398g (nyt siis rv 21+2) eli vähän pienempi on kuin viikkojen mukaan olisi, mutta ei niin että LA lähdettäisiin muuttelemaan.

(Eilen ihan ensimmäistä tuli hieman veristä vuotoa yhdynnän jälkeen, kyllä säikäyttikin. Ultrassa käskettiin seurailla asiaa ja jos alkaa tulla enemmänkin niin soittoa synnärille sitten.)
 
Rakenneultrassa kaikki kuten pitääkin! :) Vastasi viikkoja, mutta sen verran pitkä reisiluu, että kätilö veikkaa tämänkin olevan pitkä vauva. Esikoinenkin hivenen keskivertoa pidempi. Istukka on takaseinällä, joten ei ihmekkään kun on jo varhaisilta viikoilta asti tuntunut selkeästi liikkeet.

Vaikka aikomuksemme ei ollut selvittää sukupuolta niin tuli nyt sitten sitäkin kysyttyä ja tyttöä kätilö veikkaisi asennon (niin jalat tiukasti kiinni tyttömäisesti) perusteella :Heartred Muuten oli kyllä niin piilossa, mutta selkeitä kiveksiä ei ainakaan näkynyt. Tyttöolo mulla kyllä on ollutkin :)
 
Eilen oli sitten meilläkin se kauan odotettu (ja sen lähestyessä myös pelätty) rakenneultra. 95% ajasta meni loistavasti, kaikki rakenteet ja elimet kunnossa, ja kaikki vastasi viikkoja. Kovasti pieni vipelsi siellä menemään, ja harmikseni mitään järkeviä edustuskelpoisia kuvia ei taaskaan saatu, mutta mitäpä sen väliä kun toisella oli niin meno päällä. Ihan loppuvaiheessa kätilö halusi vielä katsoa sikiön mahalaukkua tarkemmin, kun siinä näyttikin nyt olevan jotain "sameaa" osassa mahalaukkua. Pyysi lääkärinkin katsomaan, ja totesivat että kurkataan viikon päästä mahalaukku uudestaan.
Kätilö rauhoitteli että ei siinä varmasti ole yhtään mitään vikaa, mutta ettei jää vaivaamaan. Ultrauksen alussa se mahalaukku näytti kätilönkin mielestä täysin normaalilta ja kirkkaalta, ja ultran edetessä naureskeltiin kun pikkuinen aivan selvästi söi siellä jotakin, ja oletetaan että se samea olisi sitä pikkuisen syömää juttua, koska sitä ei alussa tosiaan näkynyt.
Kyllähän tuo vähän silti huolestuttaa, vaikka uskoisinkin että kaikki siellä kunnossa, kun tosiaan jotain siinä syöpötteli niin olisi ihan loogista että olisi sitten siitä vaan. Ja kätilö myös sanoi että yleensä jos olisi jotain häikkää, niin sitä olisi jossakin muussakin kohtaa, ja kaikki muu oli priimaa.
Painoarvio 382g, ja kaikki vastasi hyvin viikkoja (eilen 20+5), eli LA pysyy 20.3.2014. Ja "ehkäpä" tyttö tulossa :)
Menisi nyt vaan tuo viikko nopeasti, niin ei tarttisi mietiskellä....
 
Tiuku82, toivottavasti teillä menee aika kuin siivillä, että pääsette pian selvittämään tuon masuasian. Meilläkin oli vihdoin tänään rakenneultra rv 21+3! Olen täällä mielenkiinnolla lueskellut muiden ultrakuulumisia, ja jännittänyt tulevaa, mutta nyt saa hetkeksi huoahtaa helpotuksesta. Kaikki vaikutti olevan hyvin. :gen014 Pikkuisesta oli vähän vaikea saada kokonaiskuvaa, kun se viihtyi _taas_ selkä ultraajaan päin. :grin Vauveli oli myös pää alaspäin, mikä oli itselle yllättävä havainto. Toivottavasti osaa asettua samalla tavalla lähtöasemiin sitten loppumetreillä! Rakenteet saatiin aika hyvin kuviin ja sehän lienee tärkeintä. Istukan paikka on ilmeisesti ylhäällä takaseinässä, jonka vuoksi ensimmäisiä liikkeitäkin pystyi tuntemaan jo n. viikolla 17.

Ja sitten se sukupuoliasia. Tämä asukas yllätti meidät taas kerran. Ultraaja oli ainakin iän puolesta kokeneen oloinen ja sanoi hyvin varmaan sävyyn, että tyttö tulee. Ja meillä kun on koko odotuksen ajan ollut poikaolo! o_O Mutta eipä hätiä mitiä, sitten meillä on ainakin nimi selvillä. Tytölle oli jostain syystä alusta pitäen helpompi keksiä nimi. :)Tyllerön painoarvio oli 405 g, joka vastasi kuulemma viikkoja. Nyt on hyvä fiilis. :dance018
 
Saako tuosta julkisen puolen rakenneultrasta jälkeenpäin jonkun paperiversion näistä virallisista mitoista yms.?

Kävin eilen naistenklinikalla ultrassa ja oli kyllä ihan naurettava kokemus. Harjoittelija oli ultraajana ja lähinnä puhui vaan ohjaajalleen... Loppuun totes et eiks kaikki oo nyt katottu. Mä lähinnä odottelin, että koskas tää homma alkaa kunnolla :grin Yhden kuvan sain muistoksi.
Ei kysynyt edes haluaisinko tietää sukupuolen...

Itse en olisi kyllä saanut tuommosesta minkäänlaista mielenrauhaa! Painoarvio tais olla 375g rv 20+6, jos oikein kuulin. Vastasi viikkoja 20+2. Nt-ultrassa oli myös tuon 4pv pienempi.:)

Hauska oli silti pikkuinen nähdä. Kovasti se potki siellä.
 
Nmarie, meillä oli vähän saman tyyppinen tuo kokemus rakenneultrasta. Sielläkin oli harjoittelija mukana ja ultraaja selitti enimmäkseen hänelle asioita. Välillä itse kyselin jotain. Täti oli jo lopettelemassa ultraamista, kun kysyin siitä sukupuolen selvittämisestä. Hän oli sen kyllä katsonut jossain vaiheessa, kun kysyi sitten vain, että halutaanko me tietää. Ja haluttiinhan me. :wink

Me saatiin mukaan kolme kuvaa, mutta ei mitään kauhean laadukkaita. Ensimmäisestä ultrasta saatiin parempia kuvia. Mittoja ei myöskään saatu paperille. Todettiin vain, että ne vastaa tämän hetkistä tilannetta.
 
Itse ajattelisin, etteivät ultraajat itse edes itse lähde kysymään haluaako sukupuolen tietää. Kyllä ne ketkä haluavat sitä itse sitten kysyvät. Tiedän kyllä useita kätilöitä, jotka kieltäytyvät koko veikkausta edes antamasta, koska se ei ole 100% varma, eivätkä halua ottaa riskiä väärän vastauksen "pelossa".
 
Niin, julkisella puolellahan tuo rakenneultra taitaa olla nimenomaan niiden poikkeamien etsimistä. Kai ne niistä mainitsee, jos sellaisia löytyy. Tuntuu, että noi julkisen puolen ultrat on aika eritasoisia, kokemus riippuu kovasti ultraajasta. Joiltakinhan kysytään tuosta sukupuolestakin, vaikkei se rakenneultraan liitykään.

Onneksi ei ollut tarvetta tietää mitään, mutta kauhistelen lähinnä niiden puolesta, joille tuo jää ainoaksi ultraski nt-ultran lisäksi.
 
Tosiaan toisen lapsen kohdalla ei enää tehdä sitä viimeistä ultraa (synnytystavan arviointia), ellei tuli erikoistarvetta.
Mutta mulle viimeksi kätilö sanoi, että th:n lähetteellä pääsen kyllä, jos haluan mennä vielä lähenpänä synnytystä esim. koon arviointiin jne. Mulla esikoisen synnytys oli rankka ja juuttui synnytyskanavaan ja tämä aiheuttanut pieniä pelkotiloja, joten haluan olla varma, että vauva on hyvässä asennossa eikä liian iso. Kerroin tästä th:llenikin ja hän piti asiaa ihan itsestään selvyytenä, joten uskon ja toivon, että muutkin uudelleen synnyttäjät saavat yhtä hyvää palvelua! :)
 
Kuuluuko ensisynnyttäjille normaalisti ts. ilman erikoistarvetta kolmas ultra? En oo kai koskaan ajatellut, että ultraus liittyisi synnytystavan arviointiin..
 
se kolmas ultra on nimen omaan synnytystavan arviointi, minkä yhteydessä tehdään ultra- ja synnytyskanavatutkimus. ja se tehdään vain ensisynnyttäjille. Eli katsotaan onko alatiesynnytys mahdollinen. Tässä ultrassa ei enää tutkita sikiötä juuri muulla tavoin tarkastella, kuin että tehdään koko arvio ja missä asennossa hän siellä majailee. Muistaakseni tämä on joskus rv37 tienoilla.
 
Mulle on kyllä ihan uutta tietoa tuo, että olisi vielä kolmaskin julkisen puolen ultra tulossa. Ei missään noissa ultra lapuissa lue eikä oo ollut neuvolassa mitään mainintaa missään välissä..

Onko tuo siis kaikilla ensisynnyttäjillä kaikilla paikkakunnilla?
 
Mulle ainakin sanottiin rakenneultrassa, että se oli sitten viiminen (ja toinen) ultra joka ylipäänsä tarjotaan kaikille.. Ikävää, mielellään olisi käynyt loppuraskaudessakin vielä, mutta ehkä sitte yksityiselle jos tuntuu että kovasti haluaa..
 
Koska sehän ei olekkaan ultra vaan synnytystavan arviointi. Vielä en ole kuullut, etteikö missään paikkakunnalla synnytystavan arvioinnissa oltaisi ultralla tehty kokoarviota, enkä myöskään sitä, että ensisynnyttäjältä arviointi olisi jätetty tekemättä...

ja tiuku82, ei ultraajasi puppua puhunutkaan. rakenneulta onkin toinen ja viimeinen mikä KAIKILLE tarjotaan, koska synnytystavanarviointi on yleisesti VAIN ensisynnyttäjille :)
 
Moi,
Mullekin sanottiin rakenneultrassa, että muita käyntejä ei sinne tule, ellei ole erikseen tarvetta. Ja tämä siis Helsingissä. Mulla on parin viikon päästä taas neuvola, ni täytyykin kysäistä tuota synnytystavan arviointia.
 
Takaisin
Top