Ultrakuulumiset

mrz

Päivystävä dosentti
Joulukuun äidit 2019
Syyskuiset 2023
Näin tällaisen ketjun toisaalla ja itse ainakin kuulisin mielelläni joulukuisten ultrakuulumisia! Varhaisultrat, niskaturvotus, rakenne, ylimääräiset... Kaikki kokemukset, tulokset ja vaikka kuviakin (jos mahdollista, en ole vielä perehtynyt) voi laittaa tänne. :)
 
Jaan heti ensin omani! Kävin julkisen puolen varhaisultrassa epäsäännöllisen pitkän kierron vuoksi. Menkoista viikkoja oli neuvolan mukaan 10, itse laskin ovulaatiosta 6. Haluttiin varmistaa. Ultrassa löytyi viikkoja 6+1 vastaava sikiö ja syke oli säännöllinen 124. En siitä ultrakuvasta juuri ymmärtänyt, mutta tyhmempikin olisi tuon sykkeen tajunnut, kun se alkoi jumputtaa huoneessa :Heartred

Muuten tuo ultra oli ikävä kokemus, varoitus siis pitkästä avautumisesta! Huoneessa oli tutkimuksen tekevä lääkäri ja oletettavasti avustava hoitaja. Kumpikaan ei tervehtinyt tai esittäytynyt. Käskettiin vaan riisumaan housut ja menemään makuulle. Tutkimuksen aikana lääkäri ei selostanut mulle mitään. Yritin vain itse tulkita näytöstä, missä mentiin. Muutaman paniikin sain aikaiseksi, kun heti ei näkynyt mitään ja seuraavaksi vaan tyhjä pallero. Päättelin sikiön kuitenkin pian löytyneen, kun näin lääkärin ottavan mittoja jostain epämääräisestä möykystä ja sanovan hoitajalle tympääntyneenä "oisko tää 6+1 sitten". Seuraava asia, josta tajusin jotain oli tuo ilmoille kajahtava syke. Mutta tätäkään lääkäri ei kommentoinut mitenkään. Kukaan ei missään kohtaa sanonut mulle, että kaikki hyvin, elävä sikiö löytyi oikeasta paikasta. Päättelin näin itse. Enkä uskaltanut kysyä, kun lääkäri vaikutti niin kyrpiintyneeltä ja pelkäsin häiritseväni. Lopuksi käskettiin vain pukeutua, lääkäri näpytteli jotain koneelle, toinen kirjasi tietoja äitiyskorttiin. Sitten lääkäri vain ojensi mulle kuvat ja sanoi, että LA on 10.12. Jouduin siinä vielä itse kysymään, että ahaa, oliko tää siis tässä? Sitten poistuin hyvin hämmentyneenä ja kaikkeen tähän kului 5 minuuttia ja hintaa oli 45 euroa... Jäi tosi huono kuva, mielestäni lääkärin olisi ehdottomasti pitänyt kertoa tutkimusta tehdessään, mitä löysi. Onneksi olin itse aika tietoinen jo termistöstä ja ultrakuvia sekä -kuulumisia on tullut luettua, joten osasin itse päätellä kaiken olevan hyvin. Mutta jos tämän olisin tiennyt, olisin kyllä ilomielin maksanut sen 120 euroa yksityisen tutkimuksesta...
 
Olipa sinulla mrz ikävän kuuloinen tuo ultraava lääkäri!! Kyllä tämmöisissä tapauksissa toivoisi lääkäriltä selostusta ja hieman empatiakykyä. Ikävää, että etenkin julkisella puolella tuntuu olevan potilaiden kohtaaminen sellaista liukuhihnatoimintaa. Itse kävin eilen ultrassa yksityisellä vatsakipujen vuoksi, mutta sykettä ei vielä löytynyt. Lääkäri sanoi että viikkoja 5+6, mikä on ilmeisesti siis ihan normaalia että tässä vaiheessa ei sykettä vielä näy.. Alkio siellä näytti olevan 2mm mittainen. Parin viikon päästä uusi ultra. Toivotaan että silloin jo sykkisi sydän. :Heartred
 
mrz, Ensinnäkin, onnea hyvistä ultrakuulumisista :Heartred Mutta ikävää, että sulle on osunut noin huono ultrakokemus. Vaikka kuinka olisi itsellä liukuhihnafiilis työstä, ei sitä saisi näyttää asiakkaalle.
 
mrz, Ensinnäkin, onnea hyvistä ultrakuulumisista :Heartred Mutta ikävää, että sulle on osunut noin huono ultrakokemus. Vaikka kuinka olisi itsellä liukuhihnafiilis työstä, ei sitä saisi näyttää asiakkaalle.
Kiitos! Ja niinpä. Olen aina saanut julkisessa terveydenhuollossa hyvää palvelua, joten järkytti kyllä tämän kertainen taso. Kuitenkin kyse tosi herkästä asiasta monelle.

Pikkubansku19, on se kyllä jännä miten noinkin mini voi jo näkyä ultrassa! Toivotaan että sun seuraavassa ultrassa sykekin näkyy ja kuuluu :happy:
 
Minä kamppailen sen ajatuksen kans, että pitäiskö varata iteki yksityiseltä ultra. Ekassa raskaudessa käytiin ja saatiin kuulla, että todennäkösesti kesken menee ja meniki päivän vaiko kaks myöhemmin. Toisessa tai kolmannessa raskaudessa ei käyty tuon ekan kokemuksen jälkeen, toka päätty onnellisesti ja kolmas kkm. Nyt sitte arvon, että kumpi vaihtoehto pitäis paremmin järjissään, kun vieläki muistaa ekasta sen kuinka raastava tuo pieniki hetki oli odottaa sitä, että meneekö se oikeasti kesken. Toisaalta se nt-ultra on valovuoden päässä ja olis se kamalaa kuulla, että kesken on menny jo viikkoja sitte.
 
Jäi tosi huono kuva, mielestäni lääkärin olisi ehdottomasti pitänyt kertoa tutkimusta tehdessään, mitä löysi. Mutta jos tämän olisin tiennyt, olisin kyllä ilomielin maksanut sen 120 euroa yksityisen tutkimuksesta...

Kuulostaa ihan siltä kuin olisit käynyt Turussa H:lla alkavalla mieslääkärillä.

Harmillinen kokemus Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!
 
  • Tykkään
Reaktiot: mrz
Kuulostaa ihan siltä kuin olisit käynyt Turussa H:lla alkavalla mieslääkärillä.

Harmillinen kokemus Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!
Kävin Turussa :grin Ja olin kuullut tosta miehestä kaverilta ja totesin vaan jälkeen, että oli nainen, mutta muuten olisi voinut vastata täysin kuvausta tosta miehestä.
 
Mallura ja Cami_85, onnea hyvistä ultrakuulumisista teille molemmille! :Heartred
 
Takaisin
Top