Ultrakuulumiset

Tänään kävin yksityisellä varmistamassa omat epäilykset ja kohdusta ei löytynyt sykkeitä. Rv 11+5 olisi ollut tänään. Alkio oli kooltaan noin 1-2 viikkoa pienempi. Omia oireita oli raskausoireiden yhtäkkinen loppuminen, niukka rusehtava vuoto ja vatsakipu. Myöskin viikko sitten sain ihmeellisen näköhäiriön jollon näin 15min kaikki sumeena joka saattais kanssa ehkä liittyä keskenmenoon näin jälkeenpäin tajuttuna.
Eli poistun myöskin valitettavaati tästä ryhmästä.
 
11+4 tänään ja kävin päivystyksessä vuodon ja kipujen vuoksi. Kaikki oli hyvin, siellä jalat ja kädet kovasti heiluivat ja sydän sykki. Niin helpottunut olo. Ihanasti suhtautuivat eikä yhtään vähätelty mun huolta. Lääkäri ei osannut sanoa mistä oireet johtuu, mutta käsky tuli ottaa nyt muutama päivä ihan rauhassa. Ensi viikolla sitten nt-ultraan. Pyysin kuvaa itselleni mutta sitä lääkäri ei osannut tulostaa joten otti sitten mun puhelimella ruudusta kuvia, minusta se oli jotenkin hauskaa :D
 
Aamulla oli nt-ultra, ja kaiken huolen jälkeen asiat olivat paremmin kuin hyvin. Näin se km kokemus voi varjostaa uutta raskautta..
Liikkuvainen kaveri, sydänäänet vahvat ja koko täsmäsi viikkoja. Ihania uutisia siis meille, vihdoinkin.

Fii, olen todella pahoillani. Voimia!
 
Täällä käytiin aamulla nt-ultrassa ja koko vastasi viikkoja ja kaikki näytti olevan hyvin vaikka ensin säikäytti kun pikkuinen ei meinannut millään liikkua. Sitten lääkäri pyysi yskäisemään niin tyyppi oikein säpsähti ja käänsi selkänsä sitten :grin. Sitten alkoi suun aukominen ja käsien heiluminen joten kai se täytyy pikkuhiljaa alkaa uskomaan että jotain siellä on :oops:.
:Heartred
Onko muilla nt-ultrassa käyneillä ollut sitä 3D/4D-ultraa vai ihan perinteinen?

Voimia Fiille :Heartred.
 
Nt- ultra takana, löydöksenä kovasti vilkutteleva ja kaikinpuolin hyvävointisen oloinen pikkuinen. Turvotus normaali ja toivotut luut erottuvat hyvin. Mä niin tätä jännäsin, että mikä on ultran löydös hyvin pienien raskausoireiden vuoksi, varhaisultrassakaan ei olla käyty, joten itkuhan se tuli kun näki, että siellä on kaikki niin kuin pitääkin. :happy:
 
meillä oli sikiöseulanta ultra tänään =) harmitti kun ei videota saanut :sad001 kuvia senkin edestä onneksi, oikein mukava nainen oli. puolisen tuntia siinä meni että sai kaikki kuvat otettua kun ei ollut yhteistyö haluinen kaveri ja kokoajan hötkyili itsensä "väärään" asentoon. Viikolla aikaistu laskettu aika, eikä haittaa yhtään =) 12+5 mennään siis tällä hetkellä ja uusi ultra 01.10 =)
onkos jollain tietoa että saisiko ottaa kolmatta osapuolta ( tulevaa mummoa ) mukaan ensi käynnille? onko ehdoton sääntö että yksi mukana oleva ultrassa vai onko tämä vain paikka kohtaista?
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ainaki hyvinkäällä saa ottaa vain yhden tukihenkilön
mukaan
 
Tänään ultrattiin TYKSissä päivystyksessä ja vauvalla kaikki hyvin. Tässä miten sinne jouduin ja mitä selvisi.

Heräsin viime yönä ihan kunnon supistukseen klo 2:00. Tuntui että pissattaa ja lähdin vessaan. Noustessa ajattelin, että eihän nyt vielä voi pissat lorahtaa housuun kun on vasta rv 10+6. Pitkän yöpaidan helma kastui ja kädet täyttyivät verestä. Verta vain holahteli ja mä en pysynyt pystyssä. Mies auttoi mut vessaan, josta en meinannut päästä pois kun supisti uudelleen. Pyysin laittamaan pyyheliinan sänkyyn mun alle. Verta valui viiteen saakka mutaman supistuksen kera ja olin keskenmenosta supistuksien takia aivan varma. Toinen jalka puutui nivusista reiteen ja itse nivuseen sattui aivan kuin olisi veitsellä leikattu.

Sain nukuttua kuitenkin seitsemään saakka, jolloin soitin päivystykseen. Kuulin kun hoitajat keskustelivat puhelimessa ja olivat keskenmenosta aivan varmoja, mutta eivät meinanneet ottaa sisään kun huomenna on kuitenkin maanantai. Asian ratkaisi todella runsas hyytymätön verivuoto ja fakta ettei meillä neuvolassa ole ultraa ja labra vaan kahdesti viikossa, joka kuitenkin tarkoittaisi käyntiä TYKSissä.

Verikokeet otettiin ja pääsin älyttömän hyvän lääkärin tutkittavaksi ja avustava hoitaja oli myös erinomainen. Ensin löytyi vauva, sykkeellä, hyvillä virtauksilla ja vastasi viikkoja eli oli kasvanut normisti. Sitten toinen munasarja ja lopulta myös toinen. Mitään varsinaista syytä ei vuodoille näkynyt. Alettiin etsiä ja juuri kivun kohdalta löytyi iso verisuoneton hematooma 6cmx8cm kohdun seinästä istukan alapuolelta läheltä kohdunsuuta. Lääkäri kysyi tässä yhteydessä että onko mulle tehty sektio, mutta ei jatkanut asiasta myöntävän vastauksen jälkeen. Hematooma vaikuttaisi olevan juuri sillä kohdalla mistä mun sektioarpi on kipeä vielä yhdeksän vuoden jälkeen!!

Yleisesti luin taustoista, että hematooman sijainti ja koko määrittelee sen "vaarallisuutta". Istukassa tai istukan alla on pahempi kuin muualla kohdun seinässä, samoin onko verisuonia vai ei. Toiset lääkärit suosittelevat lepoa, toiset ei. Itse hematooma ei ole vaarallinen vaan runsas vuoto, jonka mukana voi sikiökin lähteä. Toisaalta veren on hyvä myös tulla kohdusta ulos eikä hyytyä sinne. Mulla lisäksi hemoglobiini laski entuudestaan alhaalta 100 eli väsymys ja pyörrytys on seuraavat päivät taattua. Myös tulehdusriskit on olemassa.

Ennuste on hyvä, koska vauvalla kaikki hyvin. Lääkäri kuitenkin totesi, että riskiraskaushan tämä on, edellisten ennenaikaisten, keskenmenojen ja iän sekä tuon hemahooman takia. Rauhallisesti pitää ottaa ja kontrolloidaan lääkärineuvolassa parin viikon välein. Päätökset saikuista yms. lääkäri jätti neuvolalääkärille, mutta aika kovien ohjeiden kera kun eivät ole mua vielä virallisesti tehoseurantaan ottaneet.

Löysin hematoomista vaihtelevasti tietoa ja ajattelin, että kokemus jaettuna voi helpottaa jonkun toisen oloa kun osuu kohdalle.
 
Takaisin
Top