Ultra- ja neuvolakuulumiset

Täällä eka neuvola oli ja meni jo viikkoja sitten kun siellä luultiin minun olevan todellisuutta pidemmällä :) Sieltä sain kuitenkin lähetteen kättärille että lähettävät mulle ultra aikoja. Eka ultra oli sitten eilen kun neuvolan mukaan olisin ollut 13+1, luulin itse olevani 7+4 mutta meidän pikkuinen vastasinkin viikkoja 8+0. Sydän löi, koko oli oikea (huikeat 15,1 mm) ja ruskuaispussikin löytyi eli joidenkin tietojen mukaan nyt keskenmenon riskin pitäisi olla tooodella pieni. (Ja minä stressaaja tähän lohduttaudun että voin tästä edes vähän nauttia)

Kuitenki tekisi mieli mennä oma kustanteiseen ultraan vaikkapa joskus 10+ viikolla katsomaan ettei mikään ole mennyt vikaan tällä yhdeksännellä viikolla mikä vissiin on myös riskialtista aikaa kun tärkeät elimet kehittyy? (vaikka vikaanhan voi mennä milloin vain)

15.10 ollaan 11+5 ja silloin on seuraava ultra
12.12 sitten seuraava ja toivotaan että sukupuolen tietäisi siis ennen joulua :)

Neuvolaan pitäisi soittaa uutta aikaa vissiinkin jonnekin 16 viikon tietämille...
 
Eka neuvola oli maanantaina, ja omaa neuvolatätiä sijaisti nuori nainen, joka oli ihan iloinen, mutta hieman hermostuneen oloinen. Tietokonekin oli jumissa, sitä kävi joku kattelemassa.. Oli toki vain tuuraamassa, ei jäänyt mitenkään mullistava olo. Lähinnä tuntui että olin vain tiellä :D
Toivotaan, että kokemukset paranee jatkossa kun tapaan sen mun oman neuvolatätin vkolla 18 :)

Ensi tiistaille varasin varhaisultran, olen silloin vaiheessa 8+0. En vaan kykene odottaa melkein 5:ttä viikkoa kunnalliseen ultraan. Pelko tuulimunista, kohdunulkopuolisista raskauksista, yms. on välillä suuri. Yritän kuitenkin suhtautua positiivisesti ja toiveikkaasti.

Aion nyt vielä pitää matalaa profiilia, ja sitten jos kaikki on tiistaina hyvin, niin iloitsen ja alan kertoa hiljalleen ympäröiville ihmisille vauvauutista, sitä mukaa kun tapaan.. Toivotaan parasta!

Mimsu ja Pirpana, ihana että olette jo nähneet pienen sydämen lyövän, varmaan upea tunne! 
 
Moikka kaikille !

ajattelin laittaa tänne omasta varhaisultrasta tiedon, vaikka tonne syyskuun supinoihin laitoinkin jo silloin heti. Mutta on mukava sitten jälkeenpäinkin lueskella.

Eli kävin varhaisultrassa rv 6 + 2 12.09.2012. Kaikki oli hyvin, koko vastasi viikkoja ja sydän löi voimakkaasti. Kaikki siis ainakin silloin erinomaisesti. Nyt sitten odottelen kaupungin järjestämää ultraa, joka on 16.10.2012. Se on todella aikaisin, mutta kun pitäisi saada tehtyä ennen pidempää reissua.

Onnea kaikille hyvistä uutisista ja hermoja niille ketkä vielä ensimmäistä ultraa odottavat !
 
Lääkärissä käyty tälle aamulle ja teki pika ultran jossa selvisi että yksi asukas löytyi masusta jonka sydän sykki. 
 emoticon
 
Paljonkos teille on jäänyt hintaa yksityisellä alkuraskauden ultrakäynnistä ja missä päin suomea kävit?Tässä itse kahen vaiheilla mietin varaanko ajan, että sais mielenrauhan..
 
Amarja: yksityisellä avaklinikalla ar-ultra tulee maksamaan 85e kelakorvauksen jälkeen. Näin kertoi mulle lekuri kun sinne tänään soittelin ja aikaa varailin :)
 
Minulla ei maksanut mitään, mutta se oli tosiaan neuvolassa lääkärin luona sellainen 2min ultraus, että nähtiin montako sikiötä löytyy ja sykkiikö sydän. Mitään mittoja ei otettu tms.
 

Hei,

Kävin eilen varhaisutrassa. Siellä näkyi pieni papu, sydän sykki vahvasti. Kokoa 1,6 cm ja vastasi viikkojaan 8+0. Mitään vuotokohtia ei ollut ja kätilö totesi, että keskenmenon riski on enää pieni.

Kyllä tuli tippa silmään :') Se sydän sykkiikin sitten toivottavasti ainakin seuraavat 95-vuotta..

 
Onnea kaikille jotka jo oman pienensä ultrassa nähnyt :)

Itsekkin niin tahtoisin jo nähdä, mutta miehen kanssa päätettiin odottaa ensimmäistä varsinaista ultraa.

Vielä niin monta viikkoa pitäisi jaksaa odottaa, että näkee onko masussa ketään.

Mutta onneksi on sentään tämä ihana ällötys olo melkein koko ajan, niin ainakin tuntuu että siellä joku tätä aiheuttaa :)
 
Vielä en ole neuvolassa käynyt, mutta aika onpi ensi viikolla tiistaille (eli 2.10). Ilmeisesti seuraavalle viikolle on jotain ultraa tarjolla, katsotaan, mitä neuvolassa sanovat.
Silloin lisää infoa täältä :)
 
Itse kävin viime viikolla varhais ultrassa Pietarsaaressa medicenterillä. Kelä korvauksen jälkeen summaksi jäi 37,69. Ilman kela korvausta olisi maksanut 65€. Eikä kela korvaustakaan olisi tullut, ellen olisi saanut lähetettä äitiyspolille.
 
Huomiseksi tuli sitten varattua aika femedeen, että saan mielenrauhan :) Tulee maksamaan noin 120e kelakorvauksen jälkeen.Sanoivat muuten lääkärikeskus aavasta kun hintoja tiedustelin, että heille mentäessä olisi oltava viikkoja kasassa 7+.
 
Mä sain ekan neuvolan ens tiistaille. Silloin viikkoja ois melkeen tasan 10. Onko mahdollista, että sydänäänet kuuluisivat silloin jo? Ois ihana jos pääsis kuulemaan niin ei tarttis stressata ultraan asti sitä, että ollaanko siellä vielä elossa.

Ultrakutsut naistenklinikaltakin tulivat ja eka ultra on 16.10. Silloin siis viimeistään asia selviää.
 
Viime raskaudessa täällä kuunneltiin sydänääniä aina neuvolakäynnin yhteydessä rv 15 lähtien. 
 
Esikoisesta ekan kerran kuunneltiin 11+5, ja silloin kuului hyvin. No voihan sitä varmaan koittaa jos ne kuuluisivat sitten jo aikaisemminkin? Koska musta viimeksi se neuvolatäti sanoi, ettei kuulu ennen kuin on tietty määrä viikkoja kasassa, ainakaan sillä Dopplerilla millä ne kuuntelee.

Mimsu, uskomattomia eroja on näköjään neuvoloitten välillä. Itsekin pk-seudulla asustan ja täällä tosiaan joka neuvolakerralla kuunneltiin sykkeen jumpsutusta ton 11+5 jälkeen.
 
Meillä on kyllä aina Helsingissä ja Vantaalla kuunneltu sydänäänet, mutta neuvolan laitteilla ne kuuluu vasta joskus rv 12, ehkä vähän aikasemmin. Mutta sen takia yleensä ei aikasemmin kuunnella, kun jos ei kuulukkaan, niin äiti huolestuu siitä.
 
Meillä kuunneltiin kans joka kerta neuvolassa sydänäänet, mutta vasta ehkä viikoilta 15-16 eteenpäin. Juuri sen takia, että aiemmin kohtu on vielä niin alhaalla, ettei neuvolan dopplerilla sa niitä ääniä kovinkaan äkkiä kuuluviin. Tällä haluttiin välttää turhat hätäännykset.
 
Tosi harvkseltaanhan noita neuvoloita on :/
Itse ostin kotidopplerin edellisen raskauden alussa, ja totta kai sitä piti heti testailla kun se tuli, joskus rv 8-9, ja ei tietenkään silloin vielä mitään kuulunut. Mutta rv 11-12 kuulin ensimmäisen kerran, ja sen jälkeen oli kyllä kovassa käytössä ja koko perhe tykkäsi kuunnella vauvan ääniä aina siihen asti kun alkoi konkreettisesti huomaamaan vauvan olemassa olon, eli maha kasvoi ja liikkeet alkoivat tuntua mahan päältä :)

Se ei ihan liian kalliskaan ollut, muistaakseni 50-70€. Hintansa väärti kyllä :)

Välillä kun tuli epätodellinen olo, että onko siellä mahassa sittenkään ketään, niin pystyi kuunnella pienen sydämen jumputusta, niin kyllä rauhoitti :)
 
Varhaisultra käyty ja kävi kyllä niin että tieto lisää tuskaa. :( Ensin täti sanoi että täällähän on kaksi. Ja sitten lähemmin tarkasteltuna totesi, että ei, sehän on verihyytymä. Ei hyvältä näytä, 50/50 riski keskenmenolle. Verihyytymä voi laajeta ja aiheuttaa keskenmenon tai se voi jäädä sinne ja raskaus jatkuu. Se vois myös vuotaa ja silti raskaus jatkuu. Viikkoja näytti olevan myös vähemmän mitä piti. Se sopisi kyllä kaavaan tuon mun testauksen kanssa kun sain testiin negan silloin kun piti jo näkyä raskaus. Miehellä on kyllä siinä tapauksessa ollut jotain superuimareita kun seksiä ei tullut kovin paljon tuossa kierrossa harrastettua. Pahempi vaihtoehto on se, että kasvu on pysähtynyt pari päivää sitten. Kunnon sykettä ei näkynyt, mutta lepatusta kyllä siinä mihin istukka on kehittymässä. Noilla viikoilla kuulemma tuon parempaa sykettä ei kuulukaan näkyä. Pidän peukkuja tuolle miehen superuimareille! Maanantaina yhteys neuvolaan ja aika uuteen ultraan jos ei vuoto ole alkanut. Jos alkaa vuoto niin sitten saamaan hoitoa keskenmenoon. Pari seuraavaa viikkoa kai on ne kriittisimmät. Pelko persiissä ja sormet ja varpaat pystyssä siis eteenpäin.

Anteeksi oman navan tuijotus täällä, ei vain nyt just ole ketään kenelle purkaa pahaa oloa kun mieskin tulee kotiin vasta iltakahdeksan jälkeen töistä...
 
Takaisin
Top