Tyttöjen äidit - minkä ikäisen kanssa puhua kuukautisista.

Lya M.

Sukkela juttelija
Oma tyttöni täyttää keväällä 9 vuotta.
Hän on ikäisekseen pitkä ja aika paljon äitiään tanakampi.

Lempeästi olen kysynyt, haluaako lapsi jutella asiasta, joka kuitenkin kaikilla on edessä.
Hän kyllä nyökytteli, mutta ei oikein osannut sanoittaa ajatuksiaan, koska häntä kuulema pelottaa, jos se koko ajan sattuu ( mistä lie keksinyt tuon) Lohdutin, että ei se aina niin mene ja jos meneekin, niin kyllä joku apu keksitään aina.
(Jälkikäteen kävi ilmi, että oli kuullut jonkun vanhemman tytön itkevän puhelimeen, että nyt ne sitten alkoivat)

Mietin vain, oliko hän liian nuori, mutta itse olin vain 11-vuotias, kun omat kuukautiset alkoivat, ja omassa suvussa on muitakin ”aikaisia”.

Lapseni muuten tietää jo, miten ”vauvoja tulee”, koska sitä tässä jokin aikaa sitten kerran ihan asiallisesti minulta kysyi.
 
Itse jotenkin ajattelen, että haluan tälle tulevalle biologiselle tytölle puhua kuukautisista avoimesti ikätason mukaan, jos asia tulee puheeksi. Eli en aio hyssytellä kun itsellä on se aika kuusta kun menkat on. Sitten kun ollaan lähellä murrosikää voi tosiaan kysellä hieman haluaako tyttö kuulla asiasta enemmän, mieluummin minulta kuin kauhutarinoita netistä/ystävien suusta. :) Itse olin myös 11-vuotias kun kuukautiset alkoivat, niin jotenkin voisin ajatella että myös oma lapsi saa menkkansa melko ajoissa.

Miehen esikoisen kanssa oletan, että hänen oma biologinen äitinsä huolehtii tuosta keskustelusta, kun hän on nyt 8-vuotias, mutta en myöskään hänen kohdallaan ole hyssytellyt asiaa kuukautisteni aikaan, kun se kerran on luonnollista joka naisella että ne tulevat. Hän sitten kysyy, kun kokee että haluaa asiasta keskustella.
 
Oon kans aatellu et kaikesta pitää puhua jo pienenä. Siis esim. Kuukautiset ja seksi. Oon kertonu mun taaperolle jo nyt menkoista ja kuukupista kun touhuaa mun kanssa vessassa yhtä aikaa. Toki ei siis vielä ymmärrä asiaa mut aattelen et parempi puhuu pienestä pitäen ettei asioista tuu tabu tai muuten vaikeaa aloittaa keskustelu .

Kysymyksiin on tosiaan hyvä vastata ikätasoisesti 😊 minusta kuulostaa et oot jo hyvin puhunu /kyselly asiasta. 😊
 
Molemmat lapseni ovat nähneet terveyssiteitä niiden ollessa matkalla roskikseen (koska vessassakaan ei saa käydä yksin) ja tietenkin he ovat kysyneet mitä nuo ovat ja onko tuo kakkaa. Tietenkin olen selittänyt ikätasoisesti, mitä ovat kuukautiset. Ja kyllä lapset kysyvät siitäkin, mistä vauva tulee massuun kasvamaan, tämäkin on selitetty ikätasoisesti jo taaperoiässä.

Ja tosiaan samat asiat kerron sekä tytölle että pojalle. Onpahan sitten Suomessa ainakin yksi mies lisää, joka ei elä puhtaissa harhaluuloissa naisen kropan toiminnasta.
 
Samaa mieltä, ikätasolle sopivalla tavalla on kerrottu siteistä. Esikoiseni alkoi kysellä siteistä kun tässä on palauduttu synnytyksestä ja tuli jälkivuotoa. Selitin sitten siteiden tarkoituksen ja hän oli ihan tyytyväinen tähän vastaukseen. On sitä mieltä, että äidilläkin on on joskus omat vaipat. Esikoinen on myös nähnyt kuukupin ja kysellyt sen käytöstä. Niihinkin kysymyksiin ollaan vastattu :smiling-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä varmasti voi kertoa 9 -vuotiaalle kuukautisista. Olen myös omille lapsilleni kertonut sen verran mitä tarvitsee kertoa, jos pojat näkee kun äiti aamulla juoksee vessaan veri jalkaa pisin valuen... :No Evil Monkey:
Omat kuukautiseni alkoivat kun olin juuri täyttänyt 11 ja aika puskista tuli. Äidilläni oli tuohon aikaan jo loppuneet kuukautiset ja hän sivuutti asiaa että ei ennen kun on 15 niin mitään tule. Eli kannattaa ajoissa puhua!
 
Takaisin
Top