Tyhmiä kysymyksiä ruuasta

pikkunalle

Oman äänensä löytänyt
- Saako suklaata, jonka sisältönä on maitojauhetta syödä? Kun ei koskan tiedä, onko maito/maitojauhe pästoröitu?

- Jos kerran valmisruuat tulee listeriariskin vuoksi kuumentaa ja kestomakkarat on kiellettyjä, niin voiko kalkkuna/kinkkuleikettä syödä? Jos voi, niin miksi se eroaa listeriariskistä vrt. valmisruuat?
 
En olekaan miettinyt tuota suklaa asiaa, mutta uskoisin että suklaata voi syödä hyvillä mielin. Mahtaakohan listeria edes elää maitojauheessa? Jos arveluttaa niin Suomalainen ainakin lienee turvallista. :)

Leikkeiden ja valmisruokien suhteen onkin hyvä kysymys. Ehkä leikkeitä valmistaessa/pakatessa otetaan jo huomioon se, ettei niitä yleensä kuumenneta ja tapetaan mahdolliset bakteerit tehokkaammin, ollaan tarkempia hygienian kanssa ja pakataan niin että säilyy. En nyt mitään ihan varmaa tähän osaa sanoa. Mutta nehän yleisesti syödään kylmänä ja valmisruuat neuvotaan pakkauksessakin kuumentamaan niin ja niin kauan.

Tietääkö joku muu paremmin?
 
En kyllä osaa yhtään sanoa, ei oo neuvolassakaan ikinä moisista mainuttu.. Suklaan vaaraan en kyllä usko, ja kotimaista Fazeria tai Pandaa kun syö niin nou hätä :) Tämä suklaaholisti ei selviäis ikinä raskaudesta ilman suklaata :grin
 
Mikään ruoka ei ole raskausaikana kielletty kunhan sitä nauttii kohtuudella. Listeria riski on olemassa vakuumipakatuissa kypsentämättömissä tuotteissa. Eli kaupan graavilohi ym kannattaa jättää väliin. Kaikki muu valmisruoka, joka kuumennetaan niin ei ole vaarallista. Suomalaisia maitotuotteita, tuorejuustoja jne voi syödä koska ne kaikki on tehty pästöroidusta maidosta.
 
Niin ja suklaa valmistetaan lämmittämällä ja temperoimalla. Niissä lämmöissä viimeistään pöpöt kuolee :wink
 
Kyllä se suklaa mun mielestä ihan ok on. Mä olen leikkeleissä syönyt sellaisia, jotka kypsennetään valmistusvaiheessa keittämällä: keittokinkku, voileipäkinkku jne. Sit savustettavat olen jättänyt varuilta väliin vaikka järki sanookin ettei niissä mitään ole: palvatut ja metukat. Mutta mistäs juuri luettiin että kun meetvurstikieltoa perustellaan toksoplasmoosilla, niin metukan voi pakastaa 3-4 päiväksi varmistaakseen että mahdollinen bakteeri tuhoutuu, sitten voi syödä. Laitoin pakkaseen yhden paketin, nimittäin välillä on ihan armoton meetvurstihimo.
 
Leikkeleissä käytetään kypsää lihaa, mutta meetwursti on raakaa lihaa (ei ole pidetty tarpeeksi korkeassa lämmössä tarpeeksi kauaa, jotta toksoplasmoosi olisi poissuljettu). Mutta. Suomalainen meetwursti tehdään suurimmaksi osaksi pakastetusta lihasta. Pakkasessa toksoplasmoosi kuolee kolmessa vuorokaudessa. Näin ollen suomalaista meetwurstia voi halutessaan syödä, jokainen ratkaiskoon itse.

Myös naudanlihaa voi pihvinä syödä medium-kypsyydellä mikäli liha on pakastettu ennen käyttöä.
 
Jotenki toi meetwurstikielto meni mulla ekassa raskaudessa kokonaan ohi, oon kuullu siitä vasta nyt.. Onneks en meetwurstista välitä enkä muistakkaan millon oisin sitä syöny niin ei hätää :D

Suklaata ilman en pärjäis, huhhuh :D Kotimaista Fazeria tai Pandaa kun syö niin nouhätä, mitään kovin vierasperäisiä nameja en oo nyt syömässä kun makeanhimo lähtee kotimaisillakin tuotteilla
 
Oon miettiny sitä että kun mulle neuvolassa sanottiin ettei saa syödä yli päiväyksen menneitä lihoja (mikä nyt on aina oma riskinsä tietty) mutta että jos se liha on pakastettu ennen sitä parasta ennen päivää, nii voinko sillon sitä "vanhaks mennyttä" lihaa syyä?
 
Mä oon ainakin syönyt ”lappulihoja”... kypsentää vaan ne hyvin,
haistelee ennenku rupee ruokaa tekemään ja ei seisota kypsänäkään kaapissa kovin kauaa... meillä kyllä ruoka kovin kauaa muutenkaan jääkaapissa seiso:wink
 
Kyllä musta pakastettua lihaa voi syödä vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt. :) Kunhan se ei siis ole ollut tuhottoman kauaa pakkasessa ja kypsentää sen huolellisesti. Se parasta ennen päiväyshän tarkoittaa sen säilymisaikaa jääkaapissa. Pakastaminen hidastaa pilaantumista reilusti.
 
Mä söin ihan kaikkea, paitsi maksaa. Sitä oli tuon 9kk aikana yhden kerran lounaalla.
"Ihan kaikkea" = mukaan lukien feta, mozzarella, graavi, lämminsavulohi, meetwursti, majoneesi, tuorejuusto, suklaa, kahvi (1/4 siitä määrästä mitä yleensä vedin päivässä)...

En nyt mitenkään _tarkoituksella_ noita vetänyt "kohtaloa uhmaten" vaan kun muutenkin olisin niitä syönyt.
 
Takaisin
Top