Tyhmät kysymykset

Odottavan äidin oppaassa alkoholista mainitaan, että turvallista määrää ei tiedetä. Toisaalta sanotaan, ettei saunaolut viikossa tai harvemmin vaikuttaisi sikiöön juurikaan. Tietysti jos äidillä on alkoholiongelma, ja on pelkoa että annos ei jää yhteen, niin on paras ettei ota yhtään koko aikana.
Pidättäytyisin kuitenkin ensimmäiset 10rvk täysin alkoholista, sillä alkuraskaudessa kehittyvät sikiön elimet, ja aika on herkkää häiriöille. Kastikkeen tai ruuan sisältämä alkoholi on määrältään kyllä olematonta, ehkä varoisin liköörikonvehtejä, mutta tuskin muuta.
 
Kai kaikilla oikeasti on nollatoleranssi alkoholiin raskaudessa? Enkä puhu mistään kastikkeista, vaan ihan juotavasta alkoholista. Aivan järkyttävää riskinottoa! Turvallista rajaa ei voi todistaa, koska sellaisen tutkimuksen suorittaminen olisi eettisesti varsin epäilyttävä. Siksi nollatoleranssi on ainoa ratkaisu. Korkki kiinni, kun lähdet odottamaan lasta. Äitiys on epäitsekästä.

Kyllä, nyt meni tunteisiin kukkahattutädillä.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa!
Itse olen aika leppoisa enkä niinkään mene ohjekirjojen tai suositusten mukaan kirjallisesti, vaan luotan maalaisjärkeen, mutta tämä on aihe jossa vedän kukkahatun syvälle päähän. Alkoholi ja tupakointi raskausaikana ei ole ok. Äitiys on pienen ihmisen tarpeiden asettamista etusijalle. Tupakointi ja alkoholin käyttö raskausaikana on erittäin itsekästä enkä sitä hyväksy. Jos ei 9kk pysty olemaan ilman niin siinävaiheessa asettaisin kyllä oman arvomaailmani uuteen järjestykseen.

Ruuassa esim viinin käyttö on aivan asia erikseen. Alkoholi haihtuu pois valmistaessa.
 
Ja jos ei pysty pistää korkkia kiinni tai olla polttamatta, niin lapsiakaan ei kannata hankkia just nyt? Tai sitä voi miettiä vaikka muutaman vuoden päästä uusiksi, kun on saanut nää haasteet haltuun?
 
Itse myös ihmetellyt sitä, miten jotkut ”alkaa lopettelemaan” röökaamista plussatestin jälkeen. Joo, vaikeeta se varmaan on, mutta ihmettelen. Itsellä ei tulisi mielen viereenkään vielä ottaa muutamia savuja silloin tällöin :hilarious:

Lisäys: toki jotkut tulee harkitsematta raskaaksi eivätkä voi ennakoida lopettamista, mutta ainakin ne, jotka tietoisesti yrittävät lasta, voivat lopetella jo siinä vaiheessa, kun yritys alkaa.
 
Vaipoista vielä: meillä meni esikoisen vaipattamiseen noin 600€, siis kaikkineen koko kolmen vuoden vaippataipaleen aikana. Meillä oli kestovaipat, joita hankin käytettynä ja ompelin itsekin jonkin verran. Toki siihen tulee se pyykkäämiseen ja mukana roudaamisen vaiva, mutta on siinä pakettien kaupasta kantamisessakin työnsä. Ja voi olla hyvällä ekologisella omallatunnolla :)

Suomalainen alkoholikulttuuri on turhan mustavalkoista. Jossain Ranskassa ja Italiassa juodaan satunnaisesti vähän viiniä raskaudenkin aikana eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tupakka ja alkoholi on haitta-asteeltaan ihan erit, tupakasta on kiistatta haittaa siitä yhdestäkin, alkoholista ei vaan olla varmoja mikä on liikaa.
 
Arvostan aivan tosi paljon kaikkia kestovaippailijoita ja haluaisin tulevaisuudessa kuulua myös siihen kastiin, joten tosi hienoa MaterAmat!!
 
Muistelisin että juurikin Ranskassa oli tehty tutkimusta että 1-2 annosta viikossa ei vaikuttaisi sikiöön.. ja vielä on Suomessakin vanhoja kätilöitä, jotka neuvovat, että loppuraskaudessa yksittäinen alkoholiannos saattaa auttaa synnytyksen käynnistämisessä. Alkuraskaudessa pitäisin vaarallisimpana käyttää alkoa, kun elimet muodostuvat.. eipä sillä, ei tosiaan oo mitään tarvetta alkoa ottaa, mutta jos vaikka loppuraskaudesta joku tarjoaisi hyvää erikoisolutta niin voisin kyllä suullisen maistaa..
 
Toinen ääripää ovat äidit, jotka ottavat pari lasillista silloin tällöin. Syntyvän lapsen aivojen toimintahäiriö saattaa tulla esiin vasta kouluiässä oppimisvaikeuksina. Näiden lievempien alkoholivaurioiden diagnosointi on kuitenkin haasteellista, erityisesti jos raskauden aikaisesta alkoholinkäytöstä ei saa luotettavaa tietoa. Lähde: http://www.terve.fi/raskaus-ja-odot...nain-alkoholi-vahingoittaa-kehittyvaa-sikiota
Itse en tästä syystä ota ainuttakaan tippaa alkoholia raskausaikana. Sitten ainakin tiedän ettei mahdolliset oppimisvaikeudet johdu minun teoista. :-)
 
Ja jos maun takia haluaa juoda, niin nykyisin löytyy laajat valikoimat alkoholittomia viinejä, oluita ja siidereitä. :-)
 
^ viinejä ja siidereitä en harrasta, mutta ainakin oluissa valikoima on surkea. Lähes pelkästään vaaleeta/tummaa lageria, yöh. Juon mielummin vaikka limsaa :rolleyes:

Pakko muuten kysyä, miten sitten suhtaudutte vauvalle annettavaan alkoholiin? Tarkoitan siis esim d-tippoja (osassa on vähän alkoholia)..
 
Joo pääpaino on tummassa ja vaaleassa lagerissa, mut alkon kautta löytyy muitakin, mutta ei ehkä niin valittavaksi asti... Mutta jatkuvalla tahdilla laajenee valikoimat, ja isommissa kaupoissa on myös aika hyvin valikoimaa. :-) Onko niitä sellaisiakin tippoja?! :O
 
Joo, ei ollut tarkoitus verrata raskaana juomista d-tippojen antoon :D ihan vaan mielenkiinnosta kysyin.
 
Kuinkahan muuten, kun raskausappeissä ja muissa kysytään aina viimeisten kuukautisten alkamispäivä ja kierron pituus. Kun sillähän on iso ero onko kierto 24 päivää vai 30 päivää? Esim mulla, viimeiset kk alkoi 13.11, kierto on 24 päivää, jolloin LA olisi 16.8. Neuvola laski kierron pituudeksi automaattisesti 28 päivää jolloin LA olisi 20.8, jolloin kuukautisten pitäisi alkaa vasta huomenna, vaikka niiden olisi pitänyt alkaa jo viime viikon keskiviikkona :D

Sikiön ikähän myös on todennäköisesti vanhempi lyhyemmässä, kuin pidemmässä kierrossa, koska esim mulla oli ovis kp 13, kun taas pitkässä kierrossa se saattaa olla esim kp 20?

ELI: koska mulla on LA? :D oman laskuni mukaan tänään on 4+3, mutta neuvolan laskujen mukaan vasta 3+6. Varhaisultran varasin viikolle 6+1, vaikka neuvolan laskujen mukaan silloin ollaan vasta 5+4!
Ovulaation perusteella kuitenkin alkio on jo sen verran vanha että sydämen pitäisi lyödä. Tiedän että 6+1 viikolla mahdollisuus ettei sykettä vielä näy, mutta paremmat mahdollisuudet on silti sykkeen näkyä 6+1 kuin 5+4.

Toivottavasti joku jaksaa lukea loppuun asti ja selventää :D
 
Aivan! Kiitos selvennyksestä :) pidän siis omat laskurini omassa tahdissa ja katson sitten NT ultran jälkeen että kuinka LA muuttuu :)
 
Takaisin
Top