Työpaikka ja koska äitiyslomalle?

Marianne.b: Sun ei tartte jäädä äippälomalle yhtään aiemmin kuin 30 päivää ennen l.a. Jos jäät 50 päivää aiemmin (mikä on siis mahdollista ihan kaikille ilman erityistä syytä) se tarkoittaa sitä että sun vanhempainrahakautesi loppuu sen 20 päivää aiemmin kuin muuten. Vanhempainrahakausi tulee siis äitiysrahakauden jälkeen. Toi 20 päivää voi tässä kohtaa tuntua vähältä, mutta kun tippuu kotihoidontuelle joka on sen n.315 euroa kuussa plus mahdollinen kuntakohtainen lisä niin kannattaa oikeasti miettiä... Erityisäitiysrahaa tuskin saat, koska sitä varten tarttee olla sikiölle vaarallinen duuni. Eli mun neuvoni sulle on: hae äitiyslomaa alkavaksi 30 päivää ennen laskettua aikaa, ja jäät sitten tylysti sairaslomalle jos olotila sitä vaatii. Aivan takuulla lääkäri kirjoittaa sairaslomaa jos sun selkä on tuossa kunnossa.
 
viimeinen: okei hyvä, kiitos neuvosta.. tunsin itseni vaan niin avuttomaks kaiken keskellä. hienoa että täältä sai vähän vastauksia ja tukea[:)]

vaikka mieheni on töissä niin onhan se raha tärkeä osa ja että saa mahdollisimman pitkään olla pikkuisen kanssa kotona. mutta neuvo oli todella hyvä ja pidän siitä vaari.
 
Olen samaa mieltä viimeisen kanssa. Aika harva muutenkaan varmaan loppuun asti kestää ilman sairaslomia. Tai kyllä niitäkin tietysti varmaan on, mutta jos on ruumiillinen työ, niin silloin ainakin aika usein varmaan laitetaan sairaslomalle jos vähäkin vaivoja on! Ainakin omat tuttuni, joita nyt tulee mieleen, ovat aina jääneet sairaslomalle ennen äippälomaa ja heillä onkin sitten ollut juurikin ruumiillinen työ. En silti tällä tarkoita, että se olisi joku sääntö, että kaikki jäisivät sairaslomalle ennen äitiyslomaa.. Eli älkää heti hyökätkö kimppuuni kun noin sanoin [:D]
 
Ei varmana kannata kenenkään työsopimuksen omaavan ottaa varhennettua äitiyslomaa, kun sairauslomaa saa tarpeen mukaan. Itse taas olen niin "pakotetussa" tilanteessa, että näin parhaaksi maksimi varhennetun äitiysloman aloituksen. Mulla siis loppuu työsopimus vuoden loppuun. Normaali äitiysloma olisi alkanut tammikuun lopulla, mutta siihen olisi jäänyt vajaa kuukausi tyhjää. Työttömäksi en viitsi hakeutua kamalan paperisodan takia plus että todennäköisesti joutuisin luopumaan eräästä opiskeluoikeudesta työttömyyden eteen. Varmistin Kelasta, että varhennetun äitiysloman takia en joudu luopumaan opiskeluoikeudesta, koska opiskelu ei ole päätoimista enkä nosta mitään tukia, ja olen ollut täysipäiväisessä työssä useamman vuoden. Varhennetun äitiysloman ansiosta tyhjiä päiviä jää vain muutama tammikuun alkuun.
 
Itselläni laskettu aika maaliskuussa ja ilmoitin jääväni helmikuussa äippälomalla (eli se 30 päivää). Tosin tällä hetkellä joudun oleen saikulla selän takia, koska töissä ei kauheen suopeasti katsota mun olevan millään tavalla erikoisasemassa ja töitäni "ei voi" helpottaa millään tavalla. ..eli en aio miekään joustaa, jos tuntuu tosi rankalta tehdä hommia kipeen selän kanssa. Oon töissä asiakaspalvelutöissä lääkäriasemalla ja se on aika lailla yhtä ravaamista. Muut työtoverit asemalla ymmärtäväisempiä kuin lähityötoverit. [&:]

Toisaalta ymmärrän muiden huolen omasta jaksamisestaan työn parissa, jos joku jää saikulle, mutta kyllä raskaana olevien on muistettava huolehtia omasta kunnosta, koska se heijastuu aika lailla myös tulevaan lapseen ja sen kasvuun/kehittymiseen. Eli oma etu tärkein tässä tilassa ja en aio tuntea huonoa omatuntoa, jos joudun (vaikken haluaisi) jäämään sairaslomalle ennen äippälomaani. Eikä teidänkään tarvitse!!

Jaksamisia muille! [:)]
 
Takaisin
Top