Työpaikka ja koska äitiyslomalle?

undulaatti

Sukkela juttelija
Eli siis, näin helmimammojen keskusteluissa kyselyn työpaikoista ja rupesi itseäkin kiinnostamaan teidän maalismammojen työpaikat. Missä siis olette töissä ja minkälaista työ yleensä on? (istumista,raskaiden tavaroiden nostelua,jatkuvaa juoksentelua paikasta toiseen,seisomista...)
 
Lisäksi olen miettinyt itse äitiysloman alkamisajankohtaa. Olen työharjoittelussa vielä joulunkin jälkeen varaosaliikkeessä ja olen miettinyt, että kuinka kauan uskaltaa töissä olla. Suurin osa päivästä on pelkästään koneella istumista, joka sattuu jo nyt selkään, vaikka raskaus on ihan alussa. Osittain työ on raskaiden osien nostelua ja osien etsimistä korkealtakin hyllyiltä, eli täytyy huojua tikapuilla ja korkealla oleva osa voi olla raskaskin... Jotenkin pelottaa jo nyt.
Mihin asti siis uskallatte olla töissä?
 
Kuulostaa, undulaatti, vähän pahalta toi sun työ, ole varovainen! Eikö sun vaan kannata kuulostella omaa kroppaa ja ottaa sairaslomaa tarpeen mukaan. Älä ainakaan terveyttäs ja vauvan tilaa riskeeraa. Mulla on lähes pelkkää koneella istumista, joten niin kauan kuin istuminen sujuu, niin kaikki ok. Olen pätkätöissä ja työ loppuu vuoden loppuun ja sen jälkeen olen työn suhteen tyhjän päällä, eli ei edes ole paikkaa jonne palata...
 
Ole tosiaan varovainen siellä tikapuilla ja kuulostele kroppaasi. Sairausloma on paikallaan jos yhtään tuntuu pahalta.
Ja muut vaarallisissa työpaikoissa oleva kans, varovaisia. Raskaita tavaroita ei kannata nostaa kyllä enää jossain vaiheessa, itse en tiedä milloin se raja tulee.

Olen toimistotyössä ja Kelan sivujen laskurin mukaan äitiyslomani alkaa 1.2.2010 kun laitoin la 8.3 laskuriin, eli 30 päivää ennen la:ta (lasketaan 6 pv/vko = 5 vkoa ennen siis x 6 pv =  päivää).

Mulla on ollut alaselkäkipuja aikaisemmin, niitä pelkään. Muuten olen voinnin mukaan töissä. Joillakinhan tulee supistuksia jo pari kuukautta ennen la:ta joten sen takia saattaa joutua sairauslomalle ihan toimistotöistäkin.. pelkkä rauhallinen olo ja pienen pienet kävelyt saattaa silloin tulla kysymykseen. Näin olen kuullut.
 
Kuulostelkaa toki miltä tuntuu, juuri tuollaisten raskaiden tavaroiden nostelun ym rasituksen kanssa kannaattaa olla varovainen.
 
Mä teen enimmäkseen toimistotyötä, mutta työhöni kuuluu myös erinäiset tarkastusmatkat ympäri maailmaa ja toisinaan myös säteilytyötä. Kaikki paikkoja missa ylimääräistä säteilyä esiintyy olen tietysti välttänyt heti raskauden alusta lähtien, vaikka eipä niitä kovin usein kohdalle muutenkaan osu. Matkustusta ja erityisesti lentämistä joudun luonnollisesti myös jossain vaiheessa vähentämään ja lopettamaan - kolme ulkomaan reissua on näillä näkymin tämän vuoden puolella.
 
Mulla äitiysloma alkaa 29.1. ja ajattelin olla siihen asti töissä jos vain kynnelle kykenen. Tällä hetkellä ei toimistotyön kanssa ole mitään ongelmaa.
 
Heippa!
 
Mulla vakityö: Toimistotyötä, varastonhoitoa, asiakkaiden palvelua. Onneksi olen varaosamyymälässä töissä ja täällä on paaaljon miehiä, jotka nostelee ja kiipeilee, kun vaan kauniisti pyytää.
 
Itse olen töissä niin kauan kuin vaan kroppa antaa myören. Tosin jo nyt supistelee, että kohta varmaan saikulle täytynee jäädä. Alkuraskaudesta olin muutaman päivän poissa pahanolon ja väsymyksen vuoksi. Onneksi selkä ei anakaan vielä reistaile [:D]
 
Ma tyoskentelen autistien aikuisten ryhmakodissa ohjaajana ja vakivallan uhka on aina lasna. Onneksi paasaantoisesti rauhallista [:)] , huonoja kausia tosin tulee aika ajoin ja huonoja paivia... tyokaverit ovat tulleet jo vastaan eika mun tarvitse menna tilanteisiin jos jotain asukasta kiukuttaa siihen malliin etta saattaisi tehda jotain enka tee enaa vuoroja joissa pitaa olla yksin, samoin yovuoroista sain vapautuksen kun ne on ollut mulle muutenkin vaikeita. Paasaantoisesti olen koko tyovuoron jaloillani, jonkin verran koneella istumista muttei paljon. Toivottavasti selka kestaa, mullakin on joskus ollut ongelmia sen kanssa!
Mun tyosoppari loppuu vuoden lopussa, mutta lain mukaan heidan on sita jatkettava jos mun pitamiselle talossa ei ole mitaan patevaa syyta. Mulla siella jo yksi aiempi vuoden soppari eli oon tavallaan maara-aikaisena, mutta pitkaaikaisena sellaisena. Mammaloma alkaa neuvolan mukaan 10.2 ja la 11.3. En pista pahakseni jos mun tyosoppari loppuu siihen vuoden vaihteeseen, ei siina ehtisi tulla kuin viitisen viikkoa tyottomyytta. Ja kuka tietaa jos pikkuinen haluaa maailmaan jo ennen maaliskuuta. Sitahan ei koskaan tieda.
 
Minttumaaria: Ai säkin olet autojen varaosaliikkeessä töissä??? [:)] Mä opiskelen varaosamyyjäksi. Olen kans kyllä yrittänyt komentaa miehiä nostelemaan painavia tavaroita jne.
 
Monella näytti olevan myös aika paljon toimistotyötä. Mun äitiysloma alkaisi joskus helmikuun loppupuolella. En enää muista tarkasti päivää. No kuulostellaan kehojamme ja jäädään heti kotiin miehien kiusaksi makoilemaan, kun siltä tuntuu [;)]
 
Itselläni oli määräaikainen sopimus joka loppui juuri ennen äitiyslomaa. Nyt olen työttömänä kotona hoitamassa esikoista, enkä edes viitsi hakea töihin mihinkään kun kohta jo äitiysloma alkaa taas.
 
itse olen kodin ja lasten hoitajana yhdessä perheessä. juoksentelua siellä on mutta jos alkaa särkemään ni pysähdyn lepäämään. ja joustava perhe on, että ei kauheen raskaita asioita tarvi tehdä. ihan normaali kodin hoito, lasten kanssa kävelyä, leikkimistä tms. ja mulla työsoppari on siihen asti kun tilanne sallii, minun tai perheen. mutta jos muuten perheen puolesta jatkuu niin jatkan niin pitkälle kuin kyen. viimestään tammikuun aikoihin mammalomalle, la on kuitenki jo 3.3..
 
Ma olen töissa koulun urheilu/uimahallilla. Työ on suht kevytta. Huolehdin salin kunnosta ja tytöista pukukopissa=vahdin etta minkaan tasoista kiuusaamista ei siella tapahdu. Ihana työ, saa olla paljon tekemisissa lasten kanssa [;)] Seurailen aika paljon urheilu ja uimatunteja ja autan tarvittaessa. Kivaa kun pystyy omienkin lapsien kehittymista saannöllisesti seurailemaan.
Työn kuvaan kuuluu tietysti uimavalvojan hommia , mutta olen sanonut pelastus hommat tulen talvella jattamaan taysin muille valvojille hatanumeroon soitan kylla ,mutta allaspelastusta en enaan suorita[:D]  Onneksi meilla ollaan valtytty pahoilta onnetomuuksilta. *Koputtaa puuta* Onneksi mulla pomo aivan ihana ja tulee kaikessa oli jopa selvitellyt mulle mita lisatukia voin saada aitiysloman aikana. Muistaa myös aina kysya mun ja Hakkisen (ainoa suomalainen urheilia jonka nimen muistaa) vointi on [;)]
 
Jos kroppa kestaa niin aijon olla töissa ihan loppuun asti (selka pelottaa,mutta tahan mennessa mennyt hyvin) Taalla aitiysloma on sen 6kk ja sen aloitaa kun haluaa. Itse meinaan venyttaa aitiysloman vuoden mittaiseksi, puolillatuloilla[;)]
 
Ihanaa syksya kaikille  maaliskuun pallomahoille[:)]
 
Kateellisena kattelin teijän ammatteja ja työn kuvaa.
Itse puolivälissä raskautta ja todella raskas työ.
Painavien tavaroiden nostelua ja kanniskelua päivästä toiseen.
Rupee alaselässä tuntumaan loppupäivästä aika pahasti.
Tietenkin yritän hissuksiin tehdä ja taukoilen tarpeen mukaan,mutta ärsyttävää kun ei pysty samaan kun ennen.
Sairaslomalle jääminen meikäläiselle on iso kynnys.
Haluaisin olla töissä loppuun asti ennen äiskälomalle jäämistä.
Onneksi aika joustava työpaikka että kevennettyä hommaa saa tarvittaessa,tykkään vaan omasta hommastani[:D]
 
ranza: On tälläkin suunnalla välillä raskastakin työtä. Esim. tänään olen selkäni kipeäksi, hiestä märkänä kannellut tavaroita ja huojunut tikapuilla niin, että tänään jouduin jo ihan oikeasti pelätä, että koska tipun [&:] Mutta onneksi suurimmaksi osaksi koneella istuskelua!
 
Minä olen maatalousyrittäjä, heppatilallinen. Olen joutunut valitettavasti selkäni vuoksi olemaan sairaslomalla jo neljä viikkoa ja voipi olla että töihin en pysty enää menemään. Tilanne ei parantunut ole ja tuskin paraneekaan kun vatsa kasvaa isommaksi.
Työpäivät on liian pitkiä ja fyysisesti rankkoja kun terve lomittajanikin sanoo että väsyy.
Äitiysloma alkaa tammikuun lopulla, laskettuaika tinden kanssa samaan aikaan eli 3.3.
 
Vanhuksia hoidan. Elikkäs rankkaa on, mutta toistaiseksi on jaksanut aikas hyvin olla töissä. Toivonkin, ettei tarttis kauheesti saikkuilla. Mutta eihän sille mitään voi. Vuoden loppuun on soppari ja viel ei oo tietoo jatkosta. Äippäloma alkaa vissiin joskus helmikuun puolessa välissä ettei se kauheen kamalaa olis vaikka ei sopparia enää jatkettais.
 
heips.. la on 1.3.2010 ja äippälomal oli tarkotus jäädä vast tammikuun 25 päivä mutta saa nyte nähdä ku on ens kuus toi nla lääkäri että passittaako mut saikulle loppu ajaks.. on noi alaselän nikamat kaikki löystyny niin pal et ku kävelee ni ne muljuu joka suuntaan ja kipu ei oo mitään pientä. teen seisomatyötä sellaset 6-10h päivässä.. ei oo mitään herkkuu enää.. yhtään en pysty lattial makamaan selälleen ku nikamat ei pysy sijoillaan ja meinaa vaan itku tulla.. hieroja ei pysty oikeen tekee asial mitään ku ei se saa niit nikamii pidettyy paikoillaan[:(] en olis kyl viel haluis jäädä pois töistä:S
 
Heippa! Te, jotka joudutte paljon seisomaan töissä, ovatko jalat/selkä jo väsyneet enemmän, kun normaalisti? Oletteko miettineet erikoiskohtelua sen takia? Minä itse olen ruvennut jo pohtimaan. Jalkojani on särkenyt lähes joka aamu tässä kuluneen viikon aikana ja sitten on yhtä tuskaa seisoskella töissä. Minähän olen siis harjoittelija täällä varaosamyynnissä, täällä vakituiset saavat istua koko ajan omilla koneillaan, mutta meille harjoittelijoille ei omia koneita ole, joten istumme vain jos vakituiset ovat kahvilla tai syömässä. Täällä ei ylimääräisiä tuolia muuten ole, joten joudun seistä aina jos en koneelle pääse tyyliin puoleksi tunniksi istumaan. Se toki riippuu paljon päivästä. Toisina päivinä saan istua lähes koko päivän, jos joku on esim. poissa, mutta sitten taas toisina päivinä seison koko päivän. Kysymys kuuluukin, että pitäisikö minun/muiden seisomaan joutuvien pyytää tuolia itselleen? Sen ei siinä nimittäin mitenkään pitäisi häiritä/haitata muita ainakaan minun tapauksessani. Kyse onkin lähinnä siitä, että kehtaanko ruveta vaatimaan tuolia ja olisiko se mielestänne typerää sellaista pyytää? Kaikki kuitenkin raskaudestani tietävät.
Luin juuri 22.raskausviikon kohdalta täältä vau:n sivuilta, että jollain jalat rupeavat tässä vaiheessa turpoamaan sun muuta ja, että "hyödynnä jokainen tilaisuus istua tai maata jalat hieman koholla." Tuo siis viittaisi vähän siihen, että liika ja turha seisoskelu ei hyvästä olisi.
 
Mäkin joudun työssä koko ajan seisomaan. Istumaan pääsee kun menee tauolle, mutta periaatteessa koko ajan jalkojen päällä reilu 8h päivässä (miinus ne tauot). Ja jalkoja särkee niin pirusti! Mulla on toi iskias kanssa niin kipee että neuvolan täti kehotti saikulle (taas) mutta niin kauan kun jaloillani pysyn niin töissä olen. Justiin olin tasottumisvapailla 7 päivää ja pää  meinas hajota. Että jos ees jouluun asti pystyis olee koko ajan töissä niin olis jees. Mutta katsotaan nyt, 1. päivä on lääkäri ja sen kanssa sitten keskustellaan. Kun on taas vähän noita suppareitakin ilmaantunu.... Mutta siis, pois jään tammikuun vika päivä jos ei aikasemmin tartte saikulle jäädä *koputtaa puuta*. Toisaalta tekis jo mieli jäädä pois kun meni vähän sukset ristiin pomon kanssa mutta en viittis sit taas lisä harmia työkavereille aiheuttaa... Katsellaan nyt...
 
nonni ens kuun kymmenes päivä saan kuulla lääkärilt tuomion että voinko mennä enää töihin.. jos en saa mennä niin on työkaverit pikkasen pulas.. alkaa joulumyynti ja porukka käy tosi pal syömäs joulun aikaa ravintolas samal ku käy ostaa joululahjoi... harmittaa ku mun takii muut joutuu tekee sit tuplavuoroi... kaikki olis hyvin jos selkä kestäis viel ees 24 päivään asti mutta pahalta näyttää.. [:(]
 
heisan kaikki!
tarvitsen vähän apua koko tässä äitiysraha hakemisen viidakossa. eli laskettu aikani on 31.3.2010 ja olen päiväkodissa töissä jossa tulee olemaan paljon nostoja ja pitää kumartua ja lapset ovat paljon kipeinä. muutenkin olen henkisesti väsynyt koska olen vastuussa koko ryhmästä ja meillä on 16 lasta mikä on aika paljon. minulla itsellä on jo nyt selkä alkanu reistailemaan ja käytän tukivyötä ja olen jo ollut selänkivun takia sairaslomallakin pari päivää kun yöllä alkoi kovat kivut. minulla on tuo selkä ja jalat ovat kipeät koska joudun seisomaan ja kävelemään paljon. istua ei oikein voi kun lasten kanssa leikkii ja askartelee ym. nyt sitten mietiin että ehkä minun pitää jäädä vähä aikaisemmin kun sen 30 päivää. luin että lääkäri pitää kirjoittaa siitä lausunnon että saa jäädä aikaisemmin jos työ on sellainen että pitää. sain neuvolasta sen todistuksen ja saan hakea sitä rahaa. mutta jos nyt kirjoitan sen 30 päivää ennen laskettua aikaa ja sitten tuleekin esiin että pitää jäädä aikaisemmin niin voiko sen vaihtaa vaikka on jo lähettänyt hakemuksen?

toinen juttu joka mietityttää on se että saanko minä itse päättää montako päivää haluan sitä tukea? ajattelin että jos pärjäisin 4-5 päivällä viikossa sillä tuella niin saan olla pidempään kotona, onko mahdollista?

sitten kun olen vakituinen työntekijä niin saan palkkaa ainakin 2 kk kun oon jääny äityisvapaalle ja saan ne kesäloma päivät rahana mikä on ihan hyvä juttu. mutta tuntuu että koko tämä homma on kuin viidakko. sori, tunnen itseni niin .. avuttomaks ainakin näissä asioissa.. tarvitsen vähän apua ja tukea.
 
Takaisin
Top