Työhakemuksesta ja ansioluettelosta pikaisesti kysymyksiä!

Miyn

Piirimestaruustason postaaja
Huhtimammat 2018
1. Jos et ole valmistunut koulusta, mutta olet suorittanut liudan harjoitteluita eri yrityksissä, mainitsetko nämä ansioluettelossa?

2. Jos kyllä, miten selität koulutuskohdassa että olit opiskelit, mutta et valmistunut?

VAI pitäisikö kaikki siltä ajalta jättää vallan pois?

3. Miten laitat työkokemuskohtaan ajan?

a) 2.8.2004 - 1.10.2006 .... työntekijä yritys x
b) 8/2004 - 10/2006 .... työntekijä yritys x
c) 2004 - 2006 .... työntekijä yritys x

4. jätätkö ansioluettelosta tietoisesti pois kaikki sellaiset mitkä eivät liity mitenkään hakemaasi paikkaan (esim. olit 17 vuotiaana täyttämässä kaupan hyllyjä kesälomalla 4 viikkoa?). Vai ajatteletko, että aukot cv:ssä eivät näytä hyvältä (=työnantaja voi ajatella että olet vain laiskotellut kotona?)
Sama ajatus kysymyksessä 1 (ei ole ollut pitkäjänteisyyttä hoitaa opintoja loppuun).
 
1.
Itsellä ei kesken jääneitä opintoja kuin ihan alkuunsa lopetettu, joten sitä en ole mihinkään laittanut
2.
miehen cv kyllä kirjoitettu esim xx tutkinto keskeytetty ja 80% suoritettu, jos olisi vain ihan vähän suoritettu niin en laittaisi
3. B, jos saa itse valita, en muista ikinä tarkkoja päiviä ja ajattelen että työnantajaa kiinnostaa lähinnä olenko ollut pari kk vai vuosia
4. Johonkin työpaikkaan olen hakenut muutaman sanan lauseella, johon kirjoitettu vain olennaisimmat työkokemukset ja osaamiset juuri siihen alaan liittyen (ja saanut paikan).
Yhteen taas luetteloin ihan kaikki ja haastattelija tykkäsi että olen tehnyt vähän kaikkea koko ajan, vaikka olikin myös lyhyempiä työsuhteita. Piti siis ahkerana ja sain paikan heti haastattelun jälkeen.
 
Mua vähän hävettää tuo kesken jäänyt koulu. Pienestä jäi kiinni. Jos laittaisin sen, niin ansioluettelossa olisi 5 muuta työpaikkaa lisää (harjoittelupaikkoja), myös ulkomailta mikä tietysti näyttäisi hyvältä mutta on täysin irrelevanttia noin kaikissa työpaikoissa mitä haen.
 
1. Jos et ole valmistunut koulusta, mutta olet suorittanut liudan harjoitteluita eri yrityksissä, mainitsetko nämä ansioluettelossa?

2. Jos kyllä, miten selität koulutuskohdassa että olit opiskelit, mutta et valmistunut?

VAI pitäisikö kaikki siltä ajalta jättää vallan pois?

3. Miten laitat työkokemuskohtaan ajan?

a) 2.8.2004 - 1.10.2006 .... työntekijä yritys x
b) 8/2004 - 10/2006 .... työntekijä yritys x
c) 2004 - 2006 .... työntekijä yritys x

4. jätätkö ansioluettelosta tietoisesti pois kaikki sellaiset mitkä eivät liity mitenkään hakemaasi paikkaan (esim. olit 17 vuotiaana täyttämässä kaupan hyllyjä kesälomalla 4 viikkoa?). Vai ajatteletko, että aukot cv:ssä eivät näytä hyvältä (=työnantaja voi ajatella että olet vain laiskotellut kotona?)
Sama ajatus kysymyksessä 1 (ei ole ollut pitkäjänteisyyttä hoitaa opintoja loppuun).


Olen rekrytoinut useita henkilöitä ja lukenut lukuisia hakemuksia ansioluetteloineen, tässä omat mielipiteeni.

1 ja 2. Voi mainita kesken jääneet opinnot jos haluaa, eli ne tukee vaadittua osaamista, kertoo jotain aiemmasta työhistoriasta jne. Voi laittaa "suoritettu x %", sellaista sattuu. Jos vielä on selkeä syy alan vaihtoon, terveydelliset syyt tai vaihtoi lennosta toiseen koulutukseen niin "alan vaihto" on ihan riittävä selitys. Ei tartte mielestäni selittää ollenkaan, haastattelussa kysyvät jos on jäänyt vaivaamaan.

3. Joko a tai b. B riittää yleensä, se on simppelimpi lukea hakemuksesta. Päivämäärät kannattaa silti olla jossain ylhäällä, koska aina joskus tulee vastaan rekrylomake joka haluaa päivän tarkkuudella...

4. Riippuu CV:n pituudesta. Jos ei ole paljoa kokemusta, kaikki kokemus on plussaa. Sitten kun alan kokemusta kertyy, sieltä lopusta voi pikkuhiljaa jättää noita kesähessun töitä pois (elleivät sitten nerokkaasti tue haettavaa tehtävää). Eli että CV pysyy sopivan mittaisena (=yleensä 1 sivu). Itse olen kutsunut haastatteluun hakijoita, joilla ei välttämättä ole juuri haettavasta tehtävästä kokemusta mutta muuten ovat olleet aktiivisia ja kokeilleet siipiään usealla alalla.

Ja taas toisaalta, kun itsellä on jo ansioluettelolla mittaa, on tämä viimeisin versioni hyvinkin tiivis, ja haettavaan tehtävään liittyviin työpätkiin yli kymmenen vuoden takaan viittaan hakemustekstissä kun cv selkeästi kattaa ns. opiskelujen jälkeisen ajan. Eli tilanteesta ja työtehtävästä riippuen kannattaa näitä miettiä.

Onnea työnhakuun!
 
@Tips Sellainen kysymys vielä että katsotko työnhakijan asuinpaikkaa ja vaikuttaako se rekrytointipäätökseen?

Jos työnhakija asuu vaikka 50-80km päässä, mikä on ihan realistinen työmatkan pituus? Entä jos työ on sellainen että on suuri vastuu ja tavallaan pitäisi olla vapaa-ajallakin tavoitettavissa. Voiko työnantaja "sanattomasti" edellyttää asuinpaikan vaihtoa? Ja jos muutto ei ole hetkeen vielä mahdollista niin onko se hylkäysperuste haastattelulle? Tiedän kyllä että on asioita jotka lain mukaan ei saa vaikuttaa valintaan mutta nehän ovat vain paperilla.
 
@Tips Sellainen kysymys vielä että katsotko työnhakijan asuinpaikkaa ja vaikuttaako se rekrytointipäätökseen?

Jos työnhakija asuu vaikka 50-80km päässä, mikä on ihan realistinen työmatkan pituus? Entä jos työ on sellainen että on suuri vastuu ja tavallaan pitäisi olla vapaa-ajallakin tavoitettavissa. Voiko työnantaja "sanattomasti" edellyttää asuinpaikan vaihtoa? Ja jos muutto ei ole hetkeen vielä mahdollista niin onko se hylkäysperuste haastattelulle? Tiedän kyllä että on asioita jotka lain mukaan ei saa vaikuttaa valintaan mutta nehän ovat vain paperilla.

Mielenkiinnosta katson mutta ei sillä ole vaikutusta. Kerran haettiin osa-aikaista työntekijää Tampereelle ja hakija oli Helsingistä ja pieni lapsi oli menossa päiväkotiin, niin uteliaisuudesta kysyin kuinka meinaa kulkemiset hoitaa. Päätökseen tämä ei vaikuttanut, ei tullut valituksi muista syistä. Itse asun 120 km päässä työpöydästäni, joten olen sitä mieltä että jos henkilö hakee tehtävää, hän on sitoutunut kulkemaan työmatkan tai muuttamaan, on hänen asiansa kuinka tämän hoitaa.

Joku 50-80 km ei ole mielestäni matka eikä mikään, enkä siihen puuttuisi. Jos työtehtäviin liittyy päivystäminen tai muu tietyssä ajassa työpaikalle ehtiminen niin sitten tätä kai voisi kyseenalaistaa eli onko järkevää edes hakea tehtävää, mutta muuten työmatkan pituus on mielestäni hakijan henkkoht ongelma eikä siihen tulisi työnantajan puuttua.
 
Joku 50-80 km ei ole mielestäni matka eikä mikään, enkä siihen puuttuisi. Jos työtehtäviin liittyy päivystäminen tai muu tietyssä ajassa työpaikalle ehtiminen niin sitten tätä kai voisi kyseenalaistaa eli onko järkevää edes hakea tehtävää, mutta muuten työmatkan pituus on mielestäni hakijan henkkoht ongelma eikä siihen tulisi työnantajan puuttua.

Nykyaikana muuttaminen ei vaan käy niin helposti. Nykyinen asunto pitäisi saada myydyksi, toisaalta lainan+yhtiövastikkeiden+vuokran maksaminen tuntemattomalta ajanjaksolta...? Tai pahimmassa tapauksessa kahden asunnon loukku...
 
Muokattu viimeksi:
Ansioluettelosta vielä.

Mitä ajatuksia herättää jos Työhistoria -kohta on otsikoitu esim.

"Tiivistetty työhistoria"
"Valikoitu työhistoria"
"Työhistoria (tiivistetty)"
"Työkokemus (valikoitu)"

Tai jollain muulla tavalla tuodaan ilmi se, että siitä puuttuvat ne lukuisat päivän-viikon-kuukauden pätkät, jolloin on ollut töissä, mutta ne eivät liity haettavaan työtehtävään tai noilla pätkillä ei haluta turhaan pidentää sitä luetteloa.
 
Ansioluettelosta vielä.

Mitä ajatuksia herättää jos Työhistoria -kohta on otsikoitu esim.

"Tiivistetty työhistoria"
"Valikoitu työhistoria"
"Työhistoria (tiivistetty)"
"Työkokemus (valikoitu)"

Tai jollain muulla tavalla tuodaan ilmi se, että siitä puuttuvat ne lukuisat päivän-viikon-kuukauden pätkät, jolloin on ollut töissä, mutta ne eivät liity haettavaan työtehtävään tai noilla pätkillä ei haluta turhaan pidentää sitä luetteloa.
Minulla oli tuollaisia pätkiä, mutta tein ne kaikki pätkät saman välitysfirman kautta. Siispä pyysin välitysfirmalta yhden yhteisen työtodistuksen kaikista pikkuripellyksistä, ja sitten se 10 pikkupätkää useammassa asiakasyrityksessä olikin parin vuoden yhtäjaksoinen työtodistus, eikä sen kummemmin tarvinnut enää lyhennellä tai valikoida.
 
Meille on rekrytoitu ainakin kolme henkilöä, joilla korkeakouluopinnot olivat vielä kesken ( esim. nuoren iän, lasten saannin tai pidemmän sairauden takia). Suorittivat tutkintoa sitten työn ohessa loppuun. Toki sekin riippuu työnantajasta.

Ja 50-80km ei kyllä ole vielä hirveän pitkä matka, ellei työpaikalla täydy olla esim. viideltä aamulla, tai todella myöhään illalla.
 
Miten kannattaa ansioluetteloon merkitä se, että on ollut 3 vuotta kotona (ei tietenkään kirjoittamalla että hoidin lasta kotona :grin)

Eli laitetaanko se näin:

1/2005 - 5/2018 Firma oy (eli ilmaistaan se aika jolloin on ollut _työssä_ )

vai

1/2005 - Firma oy (eli ilmaistaan työsuhteen pituus, vaikka ollaankin äitiyslomalla-hoitovapaalla-lomautettuna jne. mutta kuitenkin on työsuhde edelleen voimassa vaikka itse työtä ei enää tee)
 
1/2005 - Firma oy (eli ilmaistaan työsuhteen pituus, vaikka ollaankin äitiyslomalla-hoitovapaalla-lomautettuna jne. mutta kuitenkin on työsuhde edelleen voimassa vaikka itse työtä ei enää tee)
Se laitetaan yleensä noin.
 
Takaisin
Top