Tuutulaulut

Hellis

Piirimestaruustason postaaja
Laulatteko vauvoillenne tuutulauluja? Taipuuko ihan perinteiset vai onko teillä ihan omia, perinteisistä poikkeavia lauluja, jotka toimittavat tuutulaulujen virkaa? :):singing:
 
Meillä taipuu nää perinteiset tuu-tuu-tupakkirullat ja siniset unet, paljon myös hyräilen ja joskus laulelen ihan omilla sanoillakin :) Aikalailla automaattisesti rupean hyräileen tai laulaan, kun on tarvetta rauhoitella, vaikka aikanaan ajattelin, että tuleekohan sitä laulettua lapselleen... jostain selkärangasta se vaan tulee :joyful:

Sitten meillä on yksi laulu, jota usein laulelen tuutulauluna, nimittäin CMX - Suurta yötä päin, tai lähinnä sen kertosäkeistöä:

"laske pääsi rauhaansa,
lepää hetki lennostasi,
anna maailman mennä teitään,
aina suurta yötä päin."

Kuuntelin tuota kappaletta paljon raskauden aikana ja jotenkin se sopii meidän jäbälle, kun on kokoajan kuin lentoon lähdössä :shy:
 
Laulan muksulle todella paljon, niin tuutulauluja kuin vauhdikkaampiakin lastenlauluja, ja lisäksi kaikkea mahdollista muutakin. Tässä yksi päivä onnistuttiin miehen kanssa laulamaan pojalle jopa juomalauluja :D Rauhoittelulauluina käytössä on muun muassa Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, Lintu (jota lauloin jo aikanaan mahalle), Magdalena, Cobacabanan Maria, Ihme ja kumma, Etkös ymmärrä, Lapin äidin kehtolaulu jne. Laulan aika usein myös Juha Tapion Meillä on aikaa vielä (onkohan se sen nimi?), joka oli mun tsemppausbiisi alkuraskaudessa, kun pelkäsin että tämäkin menee kesken, sanat sopivat siihen tarkoitukseen enemmän kuin hyvin! Yön Ihmisen poikaa olen myös välillä yrittänyt laulaa, mutta sen kanssa tulee yleensä itku ennen kuin ehdin pitkällekään (viimeistään kohdassa "me sinut tehtiin mutta sinä meidät loit").
 
Voi apuva, nyt multakin pääsi itku, kun mietin tuota viimeistä kohtaa... lauluihin kyllä kätkeytyy niin syviä ja koskettavia merkityksiä tai ihan se pelkkä laulaminen saattaa tuoda tunteet pintaan.
Eilen siis laulelin lapselleni tuutulauluja ja etenkin Sinisen unen kohdalla tunteet nousi todella pintaan ja ääni väristen sitten laulelin. Minulle on tuota lapsena laulettu ja se ajatus, että nyt laulan tässä tuutulaulua omalle lapselleni, niin oli aivan sietämättömän koskettava. :Heartred
 
Meillä on Päivänsäde ja Menninkäinen ihan ykkönen. Oma äiti lauloi sitä paljon kun olin pieni niin se on jossain selkärangassa. Laulelen sellaisia lastenlauluja mitä mieleen tulee; Ihme ja kumma, Sininen uni, Popsi popsi porkkanaa (.......), Jänis istui maassa, Pienet sammakot, Pieni ankanpoikanen, Asikkalan rattaat, Hämä-hämähäkki, yms.

Noi menevämmät lastenlaulut on hauskoja rallatella, mies aina hekottelee mulle kun hoilaan niitä ja kanniskelen/jumppailen/kylvetän vauvaa ja naureskelen itsekin samalla, niistä tulee hyvä mieli ja vauvakin kuuntelee ihmeissään.

Sitten ihan muista lauluista Kaija Koon biisit on kovia, päivisin rauhottelen niillä vauvaa jos on levottomampi tai itkeskelee vatsanpuruja. Suomireggaetakin oon pojalle jo raskausaikana hoilaillut.
 
Mä en oo juurikaan pojalle vielä laulellut kuin sitten jos oikein kovasti on hermostunut eikä meinaa millään rauhoittua niin oon laulanut hämähämähäkkiä ja pienen pientä veturia ja tuiki tuiki tähtöstä.

Mutta, esikoiselle aloin laulamaan tuutulauluja kun hän oli hiukan isompi ja silloin valikoimaan kuului päivänsäde ja menninkäinen, eino leinon nocturne, tuu-tuu-tupakkarulla-sekoitus kaikkia oman lapsuuden tuutulauluja, lennä lennä leppäkerttu ja toi tuiki tuiki tähtönen :)
 
Minä en laula tuutulauluja, esikoiselle yritin laulaa mutta itkuksi meni ja edelleen käy herkistämään niin kamalasti jos yrittääkään laulaa jotain vähänkään mollilaulua. Karhunpoika sairastaa ja Mirri sairastaa on myös taattuja tippa linssissä-lauluja minulle, jo pienenä ne itketti ja edelleen vaikka tässä pitäisi aikuinen jo olla. Meillä lauletaan nokipoikaa, pientä ankanpoikasta, jänis istui maassa ja muita iloisia lauluja. :)
 
Ihan vähän asian sivusta, mutta lauloin aina pienenä tuota Karhunpoika sairastaa -laulua, että "karhunpoika sairastaa, häntä hellii käärme..." :hilarious: Olin aikuisempana ihan järkyttynyt, kun eihän tuossa laulussa taidakaan käärmettä esiintyä... Onko muita, jotka laulanut noin? Pakko olla :woot:
 
Tänään oli kyllä hyvä, että on tullut laulettua pojalle paljon tuutulauluja! Oli saada aivan paniikkikohtauksen aikaiseksi ostoskeskuksen vauvanhoitohuoneessa, kun heräili vaipanvaihdolle ja tajusi ilmeisesti samantien kuolevansa nälkään. Huusi vain kaikin voimin, eikä rauhoittunut hyssyttelemällä eikä rinnalle, eikä tietenkään paniikissaan alkanut edes syömään. Mutta sitten rauhoittui heti, kun tajusin alkaa laulamaan Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, ja sai syötyä. Lounatuulen laulu pelasti vielä vaipanvaihdon ja päästiin kunnialla ulos!
 
Olen perinyt äidiltä laululahjani eli en osaa laulaa.. mun ja veljen ekat lauseet on ollu "äiti älä laula!" :D mut olen silti kotona kahdestaan vauvan kanssa ollessa hyräillyt romanssia, se on niin täyttä paatosta että pieni nuotin vierestä hoilottaminen sopii vaan kuvaan ja toistaiseksi poikaa vaan naurattaa.. mies sitten lauleskelee radiohittejä ja juomalauluja, poika osaa varmaan sitten tarhassa jo ainakin helan gårin ja muut klassikot... :angry1
 
Meillä lauleskellaan varsin paljon, ja vauva on hyvin kiinnostunut laulusta ja musiikista. Välillä itku katkeaa kuin leikaten, ku laulu alkaa tai Youtube pyörähtää käyntiin.

Oon tässä vitsaillut, että meillä on korkeakulttuurivauva, koska pallero on erityisen onnellinen, jos laulan Edith Piafin tuotantoa tai tenorin osuutta (tai mitä siitä ny muistan enää) Mozartin Requiemin Lacrimosasta. Ironisesti Lacrimosa pyyhkii kyyneleet :D Anteeksi vaan naapureille... Myöhemmin oon hoksannut, että mitä korkeampi laulu sitä onnellisempi vauva!

Aion laulaa ja antaa lapsen kuunnella monipuolisesti musiikkia jo ihan pienestä pitäen. Muistan, kuinka itse pikkuisena mua raivostutti, ku ei ikinä saanu laulaa tarhassa mitään kivoja lauluja vaan aina pysyttiin kategoriassa lastenlaulut. Pimpelipompeli joo, usein lastenlaulujen melodiat on lähinnä simppelin puisevia ja lasta aliarvioivia. Lapsetkin nauttivat monenlaisesta musiikista, joten meillä kyllä skipataan surutta ritiratirallat, jos ne ei lasta miellytä. Toki laulan niitä lapsen kanssa puhki, jos ne on todellakin se juttu. Tosin rukoilen, että vauva jatkaa nykyistä linjaansa :wink
 
Tuo on kyllä totta, että kyllähän nuo vauvat monenlaisesta musiikista nauttii! Lastenlaulut voi pitää osana ja niihin kuuluvat leikit ainakin meidän jäbää kovasti naurattaa (tai sitten ihan vaan se, kun saa äidin kanssa leikkiä), mutta meilläkin koitetaan soittaa kaikenlaista musiikkia ja laulaakin niin paljon kuin äitin laulutaidoilla pystytään :grin Iskä laulaa jotain ihan itse keksittyjä lurituksia :joyful:
 
Meillä pojat nauraa kun laulan tytölle, lisäilen aina omiani jos en oikeita sanoja muista :D Pitäs tähänki käydä joku musa tunti, kun edellis kerrasta on kuitenkin sen 9 vuotta aikaa :D
 
Meillä toimii Mörkö se lähti piiriin usein päivän tapahtumien selostajana (isi se lähtee töihin tinttantanttantallallei), tai hermostuksen purkajana (äiti tulee kohta hulluks tinttantanttantallallei). Siinä on sopivan monotoninen teema johon pystyy hyvin laittamaan mitkä sanat vain haluaa :D Viikko sitten lähdin yksille ystävän kanssa ja huomasin laittautuessani lauleskelevani "äiti se lähtee rimpsalle tinttantanttantallallei", vaikka vauva oli melkoisen kaukana isin sylissä..
 
Niin mitäs niille vauvoille laulettiinkaan...

"se pylly hyllyy
ja paukkuu kuin auton basso
tsiigaa tuol menee mauton jasso"

Ja jätkä nauraa katketakseen, kun äiti vähä tanssittaa ja laulaa :hilarious:
 
Kaivelin eilen vaukirjan tuutulaulukirjan esiin ja kuunneltiin siinä mukana tullutta cd:tä illalla ennen nukkumaanmenoa. Sieltä löytyi uusi lemppari, nimittäin Levon hetki nyt lyö. Sitä on jotenkin ihana laulaa :) Ja ainakin äsken toimi, kun päikkäreille nukutin :wink Sanatkin muistaa melko helposti, kun mulla on ton Sinisen unen kanssa ollut aina suuria ongelmia, en millään meinaa muistaa niitä sanoja, että kuka ja mikä nyt oli uninen tai sininen :hilarious:
 
Takaisin
Top