Turvavyönalennin

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko käyttänyt raskaana ollessasi autossa turvavyönalenninta? Itse aion sellaisen ostaa, jos joskus vielä raskaudun. Turvavyötä minun oli esikoisen raskaudessa vaikea saada pysymään masun alla, vaikka kuinka taittelin.
 
En ole kokeillut enkä käyttänyt. Minulla pysyi turvavyö mahan alla itsestään hyvin, ei tarvinnut korjailla tai asetella mitenkään.
 
Ei ollut viime raskaudessa, enkä ole hankkinut tässäkään. Minullakin vyö pysyi ja pysyy mahan alla oikein hyvin, joten en koe tarvetta hankkia apuvälinettä siihen. Mutta meitä ihmisiä on niin montaa eri mallia, että varmasti joillekin ihan hyödyllinen kapistus, jos turvavyö meinaa nousta liian ylös asetteluista huolimatta.
 
Suhtaudun hieman epäileväisesti.
Turvavyönalenninmalli, johon olen itse törmännyt suomalaisessa verkkokaupassa, kiinnitetään neppareilla vetämään turvavyötä alemmas. Kun kolaritilanteessa nepparit lennähtävät auki (kuten ne varmastikin tulevat tekemään) niin vyö vaikuttaisi olevan a) liian löysällä b) nousevan ylöspäin ja aiheuttavan siten kuitenkin kohtuun voimia.

Olen koittanut tutkia asiaa kyllä, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt vedenpitäviä faktoja siitä, miten näitä varusteita on testattu ja tutkittu tai miten autonvalmistaja suhtautuu sellaisen käyttöön (yleensä autonvalmistajat eivät suosittele turvajärjestelmiin kajottavan millään kolmannen osapuolen tarjoamilla ratkaisuilla).

Sellaista tietoa olen löytänyt, että penkin säädöillä voi myös helpottaa lantiovyön asettumista oikeaan kohtaan. Penkin kallistuksen säätö mahdollisimman pystysuoraan, ja penkki mahdollisimman kauas ratista (ja siten turvatyynystä). Lisäksi kannattaa muistaa vetää vyö kireälle ennen ajoon lähtöä ja ettei vyön ja vartalon välissä olisi paksuja vaatteita, kuten takkia.
 
Takaisin
Top