Suhtaudun hieman epäileväisesti.
Turvavyönalenninmalli, johon olen itse törmännyt suomalaisessa verkkokaupassa, kiinnitetään neppareilla vetämään turvavyötä alemmas. Kun kolaritilanteessa nepparit lennähtävät auki (kuten ne varmastikin tulevat tekemään) niin vyö vaikuttaisi olevan a) liian löysällä b) nousevan ylöspäin ja aiheuttavan siten kuitenkin kohtuun voimia.
Olen koittanut tutkia asiaa kyllä, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt vedenpitäviä faktoja siitä, miten näitä varusteita on testattu ja tutkittu tai miten autonvalmistaja suhtautuu sellaisen käyttöön (yleensä autonvalmistajat eivät suosittele turvajärjestelmiin kajottavan millään kolmannen osapuolen tarjoamilla ratkaisuilla).
Sellaista tietoa olen löytänyt, että penkin säädöillä voi myös helpottaa lantiovyön asettumista oikeaan kohtaan. Penkin kallistuksen säätö mahdollisimman pystysuoraan, ja penkki mahdollisimman kauas ratista (ja siten turvatyynystä). Lisäksi kannattaa muistaa vetää vyö kireälle ennen ajoon lähtöä ja ettei vyön ja vartalon välissä olisi paksuja vaatteita, kuten takkia.