Tuki keskenmenon jälkeen?

Sannalii

Jostain jotain jo tietävä
Sellainen tuli mieleen, että millaista tukea teille on tarjottu keskenmenon jälkeen? Mun keskenmeno tapahtui aika alussa, viikkoja oli alle 8, mutta olin kuitenkin neuvolan ehtinyt varata ja sen sitten tietty jouduin perumaan. Niin puhelimessä terveydenhoitaja ei tarjonnut oikein mitään tukea :sad001 Pahoittelihan se tietysti, mutta musta tuntui että olisi pitänyt päästä jonnekkin enemmän juttelemaan asiasta.
Ja onko teidän miehille tarjottu mitään tukea? Mun avokki on ollut ihan hiljaa koko keskenmenosta, mutta huomaan asian sitä vaivaavan toisinaan. Se katsoo vaikka kaupassa pitkään pienten lasten vanhempia tai raskaana olevia ja näyttää todella surulliselta :sad001 Sillon kun keskenmeno todettiin, niin juteltiin kyllä vähän asiasta ja itkettiin, mutta sen jälkeen ei oikein mitään.
 
Mä soitin ja ei oo tyhjentyny vielä, mutta hcg tippu 1 asti. Neuvolan tätin mp "no ei sielä kylä mitää ole". Excuse me nää 5 raskaustestiä on eri mieltä siitä että alkoiko raskaus vai ei? Eiks pitäis jotain seurantaa jne järjestää??
 
Mulla oli kohdunulkonen ja mulle tarjottiin sairaslomaa ja kysyttiin haluanko jutella asiasta jonkun kanssa. Olin vissiin sen verta järkyttyneessä tilassa. Mutta mää en halunnut puhua niin en siitä vaihtoehdosta enempää tiedä. Mies oli mukana, mutta ei hänkään halunnut.

Mulla oli myöskin seuranta, jossa kävin verikokeissa kerran viikossa ja juttelin lääkärin ja hoitajien kanssa puhelimessa miten hcg tippu.

Keskenämme asiaa puitiin ja ajan kanssa helpotti. Kannattaa koittaa kysyä mieheltä fiiliksiä ja puhua asiasta niin kauan, kun se painaa mieltä. Se on kuitenkin yhteinen menetys.
 
Kiitos vastauksista.
Pidettäiskö mua neuvolassa ihan hölmönä jos soittaisin sinne ja pyytäisin jotain keskusteluapua? Keskenmenosta on kuitenkin jo useampi kuukausi.
Miehelle ajattelin ehdotta jos se vaikka soittais työterveyteen, kun ei se mun kanssa oikeen osaa asiasta jutella.
 
Minulle tarjottiin kyllä ihan joka käänteessä tukea, silloin kun keskenmenoa selvitettiin, silloin kun varasin sairaala-ajan tyhjennykselle, silloin kun olin sairaalassa tyhjennyksessä, silloin kun peruutin neuvola-aikoja, jne. Olin kuitenkin sitä mieltä, että suremiseen vain menee oma aikansa, eikä siihen auta mikään psykologin kanssa keskustelu.

Mutta sanoisin, että jos keskusteluapua kaipaa, kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä joko neuvolaan tai äitiyspolille.
 
Mä soitin ja ei oo tyhjentyny vielä, mutta hcg tippu 1 asti. Neuvolan tätin mp "no ei sielä kylä mitää ole". Excuse me nää 5 raskaustestiä on eri mieltä siitä että alkoiko raskaus vai ei? Eiks pitäis jotain seurantaa jne järjestää??
Nyt jäi vähän epäselväksi, milloin viisi raskaustestiä on tehty. Jos ne on tehty samoilla päivillä kuin tuo verikoe, on niissä viidessä testissä vikaa. Raskaustestit näyttävät positiivista silloin, kun arvo on yli 25, ja herkät testit saattavat näyttää positiivista arvon ollessa 10. Jos testi näyttää positiivista arvon ollessa 1, on testi viallinen.

Keskenmenon seuranta on se, että keskenmeno on ohi, kun verikokeessa hCG on alle 5.
 
Viimeinen herkkä!raskaustesti näytti positiivista saman viikon maanantainan kun perjantaina oli tippunu hcg jo. Neuvolan täti on sitä mieltä että en ollut koskaan raskaana mutta tunnistan kyllä, ohjeeks tuli käydä lääkärissä ja nyt vasta virallisesti alkamassa keskenmeno kun kaikki näytti olevan hyvin mutta mulla tuli semmonen tunne että nyt ei oo kaikki kunnossa ja vaadin testejä joista sit paljastu just et ei se enää hengissä siellä sisällä ole. -> nyt menossa hakee lähetettä naisten polille jossa toivottavasti tyhjäävät kun kivuista huolimatta tää ei lähde käyntiin.
 
8.1. viimeksi seksiä eli siitä on tärpännyt kun sitä ennen oli tauko eli en nyt hirmuisen pitkällä ollutkaan mutta haluan tän reissun nyt vaan ohi
 
Suurella todennäköisyydellä sinulla tulee seuraavat kuukautiset ennen kuin pääset tutkimuksiin. Yleensä kuukautisten pitää olla kuukauden myöhässä ennen kuin asiaa aletaan tutkimaan, koska kemiallisetkin yleensä tyhjentyvät siinä ajassa itsekseen.
 
Mm pitääks mun tuua alkio sun naaman eteen että uskot? Kun tuliskin vaan kuukautiset, en kestä tätä saatanan kipua kun mitään ei uloskaan tule.
 
Jos on kovat kivut, kannattaa mennä ihan terveyskeskuspäivystykseen valittamaan vatsakipuja, ja pitää suu supussa keskenmenosta, tms. Vatsakivut kyllä tutkitaan, voihan se olla vaikkapa umpisuoli, mutta jos sinne menee valittamaan keskenmenosta ilman vuotoa verikokeen antaessa tuloksen 1, niin lähettävät samantien kotiin, koska mitään todisteita raskaudesta tai keskenmenosta ei ole.
 
Mä sain todella huonosti tukea aikoinaan terveyskeskuksesta keskenmenoon. Eka nuori lääkäri siirsi mut toiselle lääkärille ihan vaan siksi, ettei hänellä ollut kokemusta tällaisesta. Noh, ei ollut sillä toisellakaan. Sen oikein näki, kuinka vaivaannuttava se tilanne oli hänelle, eikä osannut kohdata mua siinä tilanteessa sitten yhtään. Ohjasi sentään jälkitarkastukseen naistenpolille, jossa sitten olikin pätevää sakkia. Siellä tsekkasivat tarkkaan kohdun ja munasarjatkin, ja tarjosivat tukipuhelinta ja psykologia. Olivat myös vahvasti sitä mieltä, että mut olis heti alkujaan pitänyt ohjata heidän päivystykseen tuosta keskenmenosta, eikä kierrättää terveyskeskuksen kautta, kun ei siellä kuulemma osata näitä asioita oikein kunnolla käsitellä. Mulle olis pitänyt antaa heti sen keskenmenon jälkeen jokin piikkikin tulehdusten estämiseksi, ja sekin oli jäänyt terveyskeskuksessa välissä, kun se lääkäri sanoi mulle, etten sitä tarvi. Naistenpolilla sanoivat, että mä olisin sen nimenomaan tarvinnut. Onneksi ei tullut mitään.

Miehelle ei tarjottu apua oikeastaan mistään suunnasta, ja itse en siinä tilassa pystynyt valitettavasti hänen tukenaan olemaan.
 
En saanut miestä soittamaan työterveyteen :sorry: Sanoi käsittelevänsä asian keskenään. Minä sen sijaan soitin lopulta neuvolaan. Siellä valitettavasti ajat kuulemma ihan täynnä. Terveydenhoitaja onneksi lupasi soittaa tämän viikon aikana takaisin jossain välissä ja jutellaan puhelimessa :)
 
Takaisin
Top