Tuet, lomat ja muut etuudet

^ Täällä sama homma, kun on kilometrikorvaukset kanssa :)
Miehelle sit tulikin mätkyjä, mutta ei onneksi paljoa.
 
Tää nyt vaan vähän liippaa aihetta, mutta

ootteko jo ajatelleet töihin / opiskeluihin paluuta?

Meinaatteko siis mennä suoraan töihin / opiskelemaan heti vanhempainvapaan päätyttyä, vai onko joku ajatellut jäävänsä hoitovapaalle? Ja jos aikoo jäädä hoitovapaalle, niin kuinka pitkäksi aikaa?

Ja olikos joukossa niitä jotka nyt jo äitiysloman/vanhempainvapaan aikana tekee myös töitä?


Mä oon melko vakuuttunut, että jään ainakin joksikin aikaa hoitovapaalle kun vanhempainvapaa päättyy. Kuinka pitkäksi aikaa, sitä en vielä tiedä.
Mut musta tuntuis kurjalta laittaa pieni, alle vuoden ikäinen lapsi päivähoitoon, kun lapsi ei osaa vielä puhua tms.
Ja sit kun palaan töihin, niin mun työaika onkin sit sellasta epäsäännöllistä vuorotyötä, ja vaikka miehellä on periaatteessa perus päivätyö niin silti päivät venyy välillä tosi pitkiksi, ja mies joutuu päivystämään kerran kuukaudessa aina viikon ajan. Tarkoittaa että 24/7 pitää olla puhelimella tavoitettavissa ja lähtövalmiudessa. Huono yhtälö meidän työt siis vauva-arkeen... :confused:
Mein tarttis miehen kanssa laskeskella, että onko hoitovapaa ylipäänsä taloudellisesti mahdollinen..... tai sit taas toisaalta että onko järkeä mun ajella 120km päivässä työmatkaa ja pitää lasta päivähoidossa, pelkästään ne kaksi tekijää syö kuukaudessa n. 600€ rahaa.
 
Mua ei yhtään kiinnosta palata samaan työpaikkaan, joten siinä yksi hyvä syy jäädä kotiin edes joksikin aikaa. Tarkoitus olisi, ettei pojan tarvitse mennä hoitoon ainakaan alle vuotiaana, mutta todella tiukkaa tulee tekemään, että meillä on siihen varaa. Joka tapauksessa pitänen mammaloman jälkeen kertyneet kesälomat ja kesälomarahavapaat, joilla saan venytettyä kotona olemista ainakin 2,5 kuukaudella (jos tämä sopii työnantajalle). Mies meinaa myös jäädä isävapaalle jossain vaiheessa. Meille taloudellisesti järkevintä olisi, että mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja samalla pyörittäisi omaa firmaansa osa-aikaisesti ja mä menisin töihin, mutta saa nähdä miten tehdään.
 
Elättelen toiveita et työt kutsuis vasta tammikuussa 2016. Keikkailisin kyl jos mahdollista. Saa nyt nähdä kuinka käy.
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Ei oo muuten pelkästään pienipalkkaisten ongelma, vaan myös ns. keskituloisten. Meidät luokitellaan kai sellaisiksi. Pienituloiset saa helpotusta päivähoitomaksuissa, ja kotihoidontukeen voi saada lisiä. Keskituloisella ei ole sellaisia "etuja", jolloin tilanne voi siis olla periaatteessa rahallisesti aivan sama kuin pienituloisella. Hauska systeemi...

Huoh, mullakin töihin paluussa tökkii se, että yt-neuvotteluiden tuloksena mulla kyllä siis duunipaikka ja palkka pysyis samana kuin ennen äippälomaa, mutta työnkuva muuttuu ja joudun palaamaan tavalliseksi myyjäksi kauppaan, tarkoittaen että työ ei ole mulle enää niin mieluista ja työajatkin muuttuu vuorotyöksi. Ennen äippälomaa olin varastotyöntekijänä ja sain nauttia ma-pe työpäivistä klo 7-15 tai klo 8-16 työajoilla. Nyt tarttis sit alkaa taas tekeen ma-su ja työaika voi olla mitä vaan klo 8-21 välillä :confused: Joka ei oikein tosiaan sit toimi järkevästi, kun mulla olis siis 8h työpäiviä vuorotyönä, ja vaikka tosiaan miehellä periaatteessa päiväduuni niin hänkin aika usein vasta illemmalla kotona, ja koskaan ei voi aamulla töihin lähtiessään tietää mitä päivä tuo tullessaan ja koska pääsee kotiin. Ja sit viel se että mulla on työpaikalle tosiaan matkaa se 60km/suunta niin ajoa tulee 120km päivässä. Että mihin ihmeen päivähoitoon me tyttö saatais?!

Mut laskeskeltiin sitä tossa, niin eipä sillä 300€ kuussa paljoa hurrata, mikä se kotihoidon tuki on, kun me ei siihen sitä lisää sit saatais. Ja siitä viel menee verot, niin.... argh.
 
Onhan se kotihoidontuki hitusen isompi. Anteeks, paska kuitti nyt tähän väliin, koska pieni summahan se on jos pelkästään sen varassa taloudessa toinen on.
Myö saatiin tytöstä kotihoidontukea kun olin töissä, koska tyttöhän oli meillä kotona.

Palaan töihin viimeistään huhtikuun puolessa välissä (2015 siis) ja näillä näkymin molemmat tytöt on edelleen kotona. Ihanteellinen tilanne, et tää on mahdollista näin. Miehellä kun on se yötyö niin siks onnistuu.
Sama kun Martutin ajatukset, kyllä miuhun koskis laittaa alle vuoteinen päivähoitoon.. :sad001
Miulla on työajat niin et käyn kahesti päivässä työpaikalla, melkein sula mahdottomuus olis tästä aamuisin viedä lapset päiväkotiin/perhepäivähoitajalle.
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Juu siis kotihoidon tuki on 341,06 €/kk yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta. Siitä sit menee viel verot.

Välillä mä ihmettelen, anteeks vaan, myös sitä, että miksi työttömyyspäiväraha on suurempi kuin kotihoidontuki? Perus työttömyyspäiväraha kuukaudessa on n. 700€, ilman mitään korotuksia. Tuntuu jotenkin hullulta. Tai sit siinä on vaan joku pointti jota en tajua...
 
Minä ilmoitin töihin että olen hoitovapaalla ainakin elokuun 2015 loppuun saakka. Mielelläni olisin vuoden loppuun mutta katsotaan nyt sitten miten on varaa. Iso asuntolaina ja asutaan Helsingissä, ei ole paljon kotihoidontuella mahdollista kauan olla kotosalla. Mielelläni palaan työhöni, viihdyn siellä erinomaisesti, mutta mieluummin olisin toki lapsen kanssa kotona vaikka ihan sitten 3 v. asti.
 
Oon mie Martuti monesti miettiny myöskin tuota et miten se työttömyyspäiväraha on isompi kun kotihoidontuki! Jokin possunreikä siellä kaiketi on.

Mie en tiiä mitä lisiä (kuntalisä?) ollaan saatu koska meille jäi 350 pyöreesti räpylään kotihoidontukea. En siis sano kehuakseni vaan ihmetellen.

Huli, siis tuleeko kotihoidontukea samalla kun saa äitiyspäivärahaa? Tuleeko pelkästään alle kolme vuotiaista vai saako alle kouluikäisestäkin? Kun eikös yli kolme vuotiaasta mut alle kouluikäisestä saa jonkin lisän kotihoidontukeen?
 
-
 
Muokattu viimeksi:
röllykkä voi olla joo kuntalisä sitten mitä ootte myöskin saanut.
 
niin eli jollei ole vakituista työpaikkaa niin kannattaa ennemmin jäädä työttömäksi kuin kodinhoidontuelle
 
Ite olin esikoisen kanssa hetken liitonrahalla, mutta nyt ei sitten onnistu
 
Mulla suunnitelmissa, että jään tuolle liitonrahalle kunhan vanhempainvapaa loppuu, kun ei sitä vakipaikkaa ole.
 
Takaisin
Top