Tuet, lomat ja muut etuudet

Martuti

Kunnioitettu kommentaattori
Heinämammat 2014
Tässä olisi nyt osio, jossa voi keskustella, jakaa neuvoja ja vinkkejä ja pyytää apua kaikesta, mikä liittyy tähän elämäntilanteeseen kuuluviin tukiin, lomiin ja muihin etuuksiin (vaikka äitiyspakkauksesta tuo kysely jo ennestään onkin).
Paperisota on melkoinen, ja moni esikoistaan odottava on varmasti ihan pihalla että mitä tukia kuuluu hakea ja milloin ja mistä.
Ja jokainen on varmasti ajatellut vähän eri tavalla tilanteeseen liittyvät lomat ja vapaat pitää.

Joten täällä voi sitten jakaa kyseiset mietteet :)
 
Itse olen ainakin laskenut nyt Kelan sivuilta löytyvästä laskurista, että koska mulla alkaa äitiysloma, koska se muuttuu vanhempainvapaaksi ja koska vanhempainvapaa loppuu. Virallinen tuo tieto ei ole, mutta töissä mä sen jo kerroin että tietävät varautua, kun pyysin sitten että saisin kesäloman pitää ennen kuin äitiysloma alkaa. Eli mä jään pääsiäisen jälkeen pois töistä... huh!
Täällä voi siis laskea nuo kaudet:
https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Täällä voi laskea jo, minkä suuruisia tukia saisi:
https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Kelan sivuilla on kattavasti kyllä kaikkea tietoa, mutta eeikoistaan odottavalle kaikki tekstit eivät välttämättä heti ihan avaudu, että mitä milläkin tarkoitetaan...

Esimerkiksi isyysvapaa meillä nyt kotona puhututtaa: koska mies sen pitäisi, ja kuinka kauan milloinkin.
 
Kelan sivuilta muistilista raskaana oleville:
http://www.kela.fi/raskaus

Aika selkeästi tuolta sivuilta kyllä tietoa löytää, nyt kun siellä olen seikkaillut ja surffaillut... ja alan jo ymmärtää mitä kaikilla eri termeillä tarkoitetaan :grin Nekin oli aluksi vähän hukassa.



Onko joku jäänyt jo etukäteen äitiyslomalle ja hakenut erityisäitiysrahaa? Onko jollakin sellainen työ jonka takia niin on pitänyt toimia?

Entä aikooko joku jäädä äitiyslomalle jo varhennetusti, aiemmin kuin 30 arkipäivää ennen?
 
Mulla loppuu työt maaliskuun puolessa välissä. Mulla oli määräaikainen soppari ja työnantaja tarjosi vakkari sopparia ennen kuin olin kertonut raskaudestani, en viitsiny paskoja tehdä ja hyväksyä tarjousta koska en äippälomani jälkeen noihin töihin olis palannu kuitenkaan. Töiden oli tarkoitus jatkua kesäkuulle mutta työnantaja löysi mun tilalle uuden joka vois aloittaa vaan maaliskuussa niin sovittiin että lähden aikasemmin, täähän passaa mulle :p Aika voi kulua pirun hitaasti kotona mut kevättä odotellessa :) En oo vielä päättäny alotanko äippäloman aiemmin vai vasta 30pv ennen
 
Mie meinaan jäädä tolle varhennetulle äippälomalle ja siihe etee pidän kesäloman ku ois vielä huhtikuussa muutto Kuopioon ni kerkee rauhassa muuttaa ja asettuu aloillee ja kaiken laittaa pikkusta varten valmiiks ja rempata vähä uutta kämppää miehen kanssa :) eipä täs ois ku joku 8-9 viikkoa töitä enää jälellä!! Hui!
 
Juu tajutonta että pari kuukautta enää töitä...!
Mulla alkaisi nyt näillä näkymin äippäloma siis 24.5. ja sitä ennen pidän kesäloman, joka alkaisi 24.4. Sitä ennen on pääsiäinen ja sen pitkät vapaat, pääsiäisen ja kesäloman välissä olisi pari työpäivää mutta taidan tehdä vähän ylitöitä niin saan ne ylityövapaina :)
Eli näillä näkymin jäisin ennen pääsiäistä jo pois töistä (eli 17.4. olisi viimeinen työpäivä) ilman, että tarvitsee varhennettua äippälomaa ottaa :)
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Mä jätin kaikki lomat esikoisesta äitiysloman jälkeen ja niin aion tehdä nytkin. Töihin on palattava melko pian lomien jälkeen. Nyt aion muutaman kuukauden olla hoitovapaalla, että lasten hoidon aloitus menee järkevästi.. äitiysloma alkais 10.6. Kelan laskurin mukaan. Luulen, että joudun jäämään jo aiemmin pois, ainakin esikoisen kohdalla jouduin.
 
Täällä yks, joka on jo äitiyslomalla. Heti plussauksen jälkeen marraskuun alusta siis jäin erityisäitiysvapaalle. Altistun työssäni liuotteille. Poika toistaseksi ainakin vielä on muutaman päivän kuukaudessa hoidossa. Mietittiin ensin, että ois otettu pois, mutta ku en ois kuitenkaan saanu kodinhoitotukea, ni päätettiin, että saa poika olla hoidossa. Poika nauttii hoitopäivistä ja äiti saa keskittyä treenamiseen ja omiin juttuihin "vapaapäivinä" =)
 
Mä pyrin olemaan töissä siihen saakka kun äitiysloma alkaa eli kesäkuun eka päivä. Pyrin pitämään lomia sitten kun äitiysloma päättyy. Viimeksi elin 4kk kodinhoidontuella ja mulla meni iso osa säästöistä siihen. Tosin rakennettiin omakotitaloa samaan aikaan ja lyhennettiin jo lainaa & maksettiin vielä vuokraa kaksiosta juuri toi sama aika. Mut ne tulot tipahti täysin enkä halunnut olla miehen elätettävänä. Haluan itse maksaa omat menoni ja hankintani ja rajoittihan se elämää kun käteen saa noin 250eur/kk. Tein osa-aikaista työtä siihen saakka kun tyttö täytti 3v ja siihen saakka oli hoidossa mun vanhemmilla. Mutta tämäkin on sitten sellainen asia joka jakaa mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Jos olisi taloudellisesti mahdollista niin olisin kotona kunnes lapsi täyttää 3v.
 
Meillä töissä lomapäivät täytyy pitää pois ennen äitiyslomaa. Joten 2 ja puol kuukautta ollaan kotona ennen laskettua.
 
^ Meillä kanssa niin, että lomapäivät täytyy pitää pois jo ennen äitiyslomaa, tai sitten kuulemma vanhempainvapaan AIKANA! Tajutonta. Mutta vanhempainvapaan jälkeiselle ajalle ei siis voi lomapäiviä jemmata.
Eli siksi mä pidän kesälomani putkeen jo ennen kuin äitiysloma alkaa.
Me ollaan miehen kanssa nyt alustavasti laskeskeltu, että ainakin puolisen vuotta vanhempainvapaan jälkeen mä jäisin hoitovapaalle, mutta sen näkee sitten mikä on tilanne... muutta en mä halua alle 9kk ikäistä lasta kyllä hoitoon laittaa.
 
Mulla alkaa äippäloma 23.5. laskurin mukaan ja toivon, että voin niin pitkään töissä olla. Luulen kuitenkin, että mun työ on sellasta (luokanopettaja), etten voi ihan loppuun asti olla. Mutta toivotaan, että voin. Vanhempainraha, vai mikä lie nyt olikaan, taitaa loppua huhtikuun alussa ja sitten ajattelin olla muutaman kuukauden hoitovapaalla. Kesäkuun alussa palaan töihin (hoitovapaan saa ilmeisesti kerran katkaista välissä) mutta hyvä puoli tuossa on, että oikeasti mun täytyy palata siis töihin vasta elokuun puolivälissä (opettajien lomat tuntuu tässä vaiheessa superhyviltä) :grin Silloin lapsi olisi jo reilun vuoden. Muuta ei ollakaan vielä mietitty :)
 
Niin kyllähän lomat normaalisti pitää käyttää kuluvan lomakauden aikana, kyllä se on poikkeus jos työnantaja antaa säästää lomia seuraavalle vuodelle. Mutta vanhempainvapaalta kertyy myös lomat ja lomarahat. Jos loman pitää vanhempainvapaan aikana, ni ei ymmärtääkseni pitäisi kuluttaa vanhempainvapaata.
 
-Stardust- ai niin vanhempainvapaalla kertyy lomapäiviä? Kuinka paljon käytännössä? Talvilomapäiviä ei ainakaan, kesälomaakaan ei varmaan täyttä määrää? Saako ne vanhempainvapaan aikana kertyneet lomapäivät sitten pitää ennen töihin paluuta putkeen vanhempainvapaan kanssa?
 
Mulla ois viimone työpäivä 6.6 jos en pietä lomia ennen äippälomia. Pitääkin varmistaa että niit ei tartte pitää, perhana jos pitää koska haluaisin kanssa pitää ne siihen väliin sitten vasta ennenkun alkaa hoitovapaa.
Nuo isännän vapaat mietityttää täälläkin. Koska sen kandee pitää kesälomat ja koska mitä voi pitää ja ilmoittaa. 2kk etukäteen joo mutta öö.. jos mulla on vaikka perjantain sellanen olo että kuolen, niin pitääks riutuu 2kk että isäntä tulee himaan jeesimään? Ja kauanko me satiin olla samaan aikaan himassa? Ja entäs synnytys, jos tuo tulee mukaan niin mistä se n pois jos se on mun kanssa 3pvää sairaalassa? Isyysvapaasta, kesälomasta, saikusta?

Eli on tässä viel selviteltäviä juttuja vaikka osa alkaa jo selvitä, onneksi.

Hoitovapaalla ei kyllä rahalla juhlita, tulee tiukkaa tekemään että saadaan pidettyä pirpana 2v ksi kotona ja sittenkin on kurja hoitoon laittaa. Jos oikein huonosti menee nii 1,5v nä jo jos rahat ihan tyystiin kuivuu. Toivottavast ei.
 
Suosittelen tutustumaan omaan TES:siin. Joka alalla on vähn omia sovelluksia. Ja se tes pitäs muutenki osata ulkoa. Mulla aina harmittaa, ku ihmiset ei tunne omia oikeuksiaan. Olen monesti puolustanut nuorempia työntekijöitä ollessani ravintola-alalla, sillä tietämättömiä käytetään yleensä häikäilemättömästi hyväksi. Pitäkää huolta oikeuksistanne siskot, etenki just näissä asioissa.

Mutta kyselin siis mieheltä näistä, kun pääluottamusmies on, niin hänen mielestä äitiysvapaalta kertyy se 2pv-2,5pv kk lomaa, niinku normaalistikki. Ja se on nykyään vuosilomaa, eli talvia ei siitä eritellä. Vuosiloman voi yleensä käyttää lomakauden alettua eli toukokuussa. Jos esim palaat vanhempainvapaalta töihin maaliskuussa, ni kesäloman voi pitää aikaisintaan toukokuussa.

Ja isyysvapaasta sen verran, että kunhan on ajoissa ilmoittanut pomolle sen lasketunajan, ni sitten ku synnytys käynnistyy, alkaa myös isän vapaa, hänen näin halutessaan. Eikä pomolla oo siihen nokan koputtamista.
 
Btw, sitten myöhemmin, kunl lapsenne sairastaa, ni vaikka pomo valittas, että miksi aina sinä jääthoitamaan lastasi eikä välillä miehesi, ni se on kans ihan työlaki, että sillä ei oo mitään väliä kumpu vanhempi lasta hoitaa.
 
Martuti, lomaa kertyy normaalin lomanmääräytymisvuoden mukaisesti työsuhteen keston ja TES:n mukaisesti, yleensä sen 2,5 pv/kk (yli vuoden työsuhde). Kertyneen loman voi pitää heti vanhempainvapaan perään, etenkin jos lomakausi on virallisesti alkanut (toukokuu). Hoitovapaalle jäädessä/ollessa voi kikkailla noilla loma-ajankohdilla, sillä oikein jaksotettuna (esim. kahdelle kuukaudelle) voi saada enemmän hyötyä seuraavana lomanmääräytymisvuonna.

Memmu79, isyysvapaata saa pitää 54 päivää, tai 3 viikon isyysvapaan ja isäkuukauden, tosin työnantajan palkanmaksuvelvollisuus saattaa päättyä 6-x päivän päästä riippuen minkä TESsin alaisuudessa on. Kelalta saa sitten loput korvaukset. Riippuu paljon työnantajasta miten lapsen syntymäpäivä lasketaan isyysvapaaseen, vaihtoehtoja riittää,mutta monesti siis menee isyysvapaasta. Tylsää, tiedän. Oma mies suunnittelee ottavansa LAn tietämille lomaa ja sitten loman päätyttyä jatkaa isyysvapaalla mikäli vauva sattuisi syntymään loman aikana.

Kyllä mies voi jäädä sinua hoitamaan perjantaina mikäli käyt hakemassa saikun ja sairautesi on sellainen että se vaatii toisen henkilön läsnäoloa. Yleensä noissa on vain se kolmen päivän aikaraja hoivaamiselle. Tähänkin löytyy TESseistä omat sanankäänteensä. Mutta isyysvapaan nimissä ei onnistu tuo sun hoivaaminen vielä, valitettavasti.
 
Takaisin
Top