Treenit

Jonsson

Kommentoinnin ninja
Otin juuri jokunen viikko sitten jumppajäsenyyden pitkästä aikaa, ja pohdin tässä kovasti miten liikkuminen tulee onnistumaan raskauden aikana. Lueskelin ohjeita raskaudenaikaisesta liikunnasta, ja päätin jatkavani esim. bodyattackia tuonne ensimmäisen kolmanneksen loppuun asti, fiiliksen mukaan. Samoin yritän nyt keskittyä alkuun keskivartalon vahvistamiseen, nuo keskivartalojumpathan joutuu sitten jättämään alun jälkeen melkein kokonaan. Pyrin jatkamaan spinningiä, bodypumpia ja joogaa + balancea suht loppuun asti. Toivon kovasti, että se onnistuu. Edellisen raskauden aikana kykenin ihan hyvin käymään kuntosalilla, ja tekemään HIIT-tyyppistä treeniä esim. kuminauhalla. Olin vaan töiden ohella todella väsynyt, joten en kovin paljoa saanut aikaiseksi. Nyt olen opintovapaalla äitiysloman alkuun asti, joten ehtisin liikkumaankin ihan eri tavalla.

Muita jumppailijoita? Mitä muuta harrastatte?
 
Mä ajattelin jatkaa salilla käymistä niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, siinä pystyy kuitenkin soveltamaan tosi hyvin ja tekemään aina sillä intensiteetillä kun jaksaa. :) Lenkkeilen todennäköisesti ihan loppuun asti. :D
 
Tänään kysyin attackin ohjaajalta, ja se oli sitä mieltä että senkun menee fiiliksen mukaan. Oli itse kuulemma ohjannut seitsemännelle kuulle asti. Nyt sit vaan toivon, että kroppa kestää! Jee.
 
En itseäni liikkujaksi kuvailisi, mutta kuukauden verran kerkesin salilla 3xvko käymään ennen raskautta. Nyt vaan ei huvittaisi ollenkaan. Tyhmää olisi jättää hyvä alku murenemaan, mutta kun ei huvita! Millä sais lisää intoa?

Ennen raskautta olin ehkä alipainon puolella, sittemmin sain 2-3kg lisää oikealla syömisellä ja punttitreenillä.

Mitäs mieltä ootte? Pitäiskö vain nukkua kun vaan koko ajan väsyttää vai raahautua salille...?
 
Mä yritän sinnitellä, kuulemmahan se liikunta auttaa hormonitasapainossa ja sitä kautta pahoinvointiin ja ties mihin muuhun. Heti kun tää flunssa paranee, niin aloitan taas. Kannatan siis! Ja harvoinhan salilta kotiin lähtiessä on huono fiilis. :)
 
Tykkään urheilla ja se pitää pään kasassa. Salilla ja lenkillä tulee käytyä. Pitää kattoo uskaltaako jumppiin, kun raskausepäilyn yks oire oli hengästyminen viime viikonloppuna urheillessa. Tällä viikolla salilla on tuntenut, että syke nousee normaalia helpommin.. Ajattelin mennä aluksi ainakin fiiliksen mukaan ja urheilla mahdollisimman normaalisti niin kauan ko voi. Ylimääräistä massaa on sen verran, että parempi pystyä liikkumaan :woot: Mun suuri intohimo on laskettelu niin se jäänee talveksi telakalle.
 
Mä ratsastin viime raskaudessa muistaakseni kuudennelle kuulle asti. En usko, että laskettelu on ongelma JOS on valmis ottamaan sen kaatumisriskin. Alkuun ainakin. :) Onhan se liikkuminen vähän extremeä, siinä vaiheessa ainakin kun vatsa vie tilan kaikilta muilta elintoiminnoilta, kuten hengittämiseltä. :D Alkuun kamala väsymys, sitten hetki hyvää oloa ja lopulta sohvalta nousukin on urheilusuoritus.

Jos silti ainakin joogaan pääsisi! Mulla alkaa vihdoin olla flunssa selätettynä ja suuntaan sunnuntaina pumppiin. Toivottavasti se taas lähtee siitä!
 
Mä tein sen! Menin punttisalille! Hyvä minä.

Lankku ja linkkuveitsi on ilmeisesti ainakin kiellettyjen vatsalihasliikkeiden listalla, mutta onko tiedossa muita? Mites Russian twist?
 
Enpä tiedä mihin ketjuun tän laittaisi. Mutta siis.

Oletteko syöneet proteiini/hiilarijauheita palautumiseen tai välipalan korvaajaksi raskauden aikana?
 
Hyvä sinä! Ensimmäisen kolmanneksen saa mielestäni tehdä kaikkia vatsalihasliikkeitä. Loppua kohti käy esim kylkilankku ja kylkirutistukset. Uskoisin, että tavan lankku menee esim joogan tyyppisissä siirtymissä, kunhan ei siis lankuta minuutteja. Vaaditaanhan syvien lihasten tukea vaikka missä liikkumisessa muutenkin.
 
Ensimmäisestä reenailin ihan loppumetreille saakka. Omaa vointia kuulostellen, suoria vatsoja välttäen (saattaa aiheuttaa vatsalihasten erkanemista tms. -vinot vatsat kuulemma ok) ja samoin muita kohtuun painetta aiheuttavia (mm. jalkaprässi) sekä niin, että sykemittari ranteessa yrittäen pitää sykkeet alle 160 (näin PT mua ohjeisti, kun olin PT.n ohjauksessa siinä raskauden aikana).

Nyt aion jatkaa edelleen samaan tyyliin kuin viimeksi. Salilla x2/vko, jumppa kerran viikossa, kuntonyrkkeily kerran viikossa. Jumppa ja kuntonyrkkeily ainakin tämän syksyn - täytyy katsoa kuntonyrkkeily sit uudestaan keväällä (paikallisen opiston järjestämiä kursseja). Sekä sitten kävelylenkkejä. Uskon, että oma hyvä peruskunto ja lihakuntotreenit auttoi siinä, että palautuminen synnytyksestä oli erittäin nopeaa ja vaivatonta. Toki poika syntyi erittäin pienenä (keskonen), mutta silti pari tikkiä tuli alapäähän. Mutta kyllähän se auttaa maratonille treenaus sen maratonin suorittamista - miksi hyvä peruskunto ja sen ylläpito ei siis auttaisi itse synnytyksessä ja siitä toipumisesta :)
 
Minulla alkaa zumba ensi viikolla.:) Että sitä ainakin jouluun asti. Meillä on koira joten sen kanssa tulee myös lenkkeiltyä joka päivä ainakin sen tunnin. Tykkään myös kotona tanssia ja joogata, joten varmaan sitten alan katteleen jotain äitiysjoogajuttuja. :)
 
Viime raskaudessa luulin olevani supermamma ja treenasin ihan niinku ennenkin 5 kertaa viikossa kaikenlaista. Sit alko tiuhat supistelut tosi varhain ja vuodelepo. Nyt järkevämmin kevyttä salia, pyöräilyä ja kävelyä. Ei uskalla riskeerata kun kerta niin suoistusherkkä kohtu on. Kyykyt ja jalkaprässi saa jäädä salilla jo heti alkuunsa.

Mutta ehdottomasti kannattaa kaikkien liikkua raskauden aikana!! Auttaa todellakin palautumisessa eikä pääsis paino nouseen ihan liikaa. Jaksamisia! Ulkoilukin piristää! :)
 
Täällä myös yks salilla kävijä. :) käyn 2 - 3 kertaa viikossa salilla, ja muutamia kertoja viikossa tulee vaunulenkkeiltyä esikoisen kanssa. Esikoisen odotusaikana en salilla käynyt, ainoastaan lenkkeilin. Nyt olenkin vähän huuli pyöreenä mitä siellä salilla saa/kannattaa tehdä ja mitä ei. :eek: Ajattelin, että neuvolaan voisi soittaa ja kysyä, ja ihanaa jos täällä viitsii joku/jotkut vastailla. :)
 
Mä tein viime raskauden alussa joogaa ihan tyytyväisenä ja kun riskiajat oli ohi ja maha alkoi näkyä, sanoin ohjaajalle, että saa näyttää korvaavia liikkeitä jos joku ei tän mahan kanssa ole enää hyvä, niin hän totesi että ai, oot varmaan jo aika pitkällä; joogaa ei suositella ensimmäisen kolmanneksen ajan tiettyjen kiertojen yms takia :O ei siis tullut itselle mitään, mut aion tällä kertaa olla aika tarkkana etten tee mitään ihan megalomaanisia kiertoja.. Les Millsin sivuilla ainakin sanotaan että balancea voi tehdä koko raskauden ajan, ja eihän siinä ihan niin tiukkoja kiertoja taidakaan olla kuin esim astangassa..?
mulla tuli muistaakseni viikolta 26 eteenpäin niin jatkuvia harkkasupistuksia, että siinä jäi kyllä liikuntakortti hyllylle kun jo pelkästään normaalipäivän loppuunpäästyä vatsaa kivisti ne jatkuvat supistelut :sad001 yritän kyllä taas liikkua mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman pitkään.. toivottavasti ei menis ihan samanlaiseksi se loppu.. nyt alussa tietysti omat haasteet tuo se, että kun töistä kotiin pääsee niin tekis mieli vaan maata loppupäivä sohvalla.. :/
 
^ Onpa jännä, mun mielestä tuossa joogaflowssa ei tehdä mitään sen kummempaa, kuin balancessakaan.

Minulla oli viimeksi pt, kun olin raskaana. Jotain siitä on kai jäänyt mieleen. :D Eli ainakin kaikki pinnistelyä vaativat liikkeet, joissa hengitys ei kulje vapaasti, kannattaa jättää pois. Käytännössä siis jalkaprässi ja isohkoilla painoilla tehtävät koko kropan liikkeet kannattaa keventää tai vaihtaa muihin liikkeisiin. Vatsalihakset on tärkeitä, niistä löytyy aika hyvin netistä tietoa, joskin tieto aina vaihtelee lähteen mukaan. Mutta suorat vatsalihasliikkeet, eli rutistukset pitää jättää pois muistaakseni ekan kolmanneksen jälkeen? Jotkut ei suosittele edes staattisia liikkeitä, eli lankkua. Vinoja vatsalihaksia saa tehdä vähän pidempään ja kylkiliikkeitä koko raskauden. Käytännössä mulla ainakin oli loppua kohti ohjelmassa eristäviä liikkeitä, eli pieniä lihasryhmiä kerrallaan irtopainoilla tai laitteissa. Suurin osa liikkeistä istuen, sillä keskikropan muutos herkistää selkävaurioille. Lisäksi esim kyykkyä nojaten jumppapalloon seinää vasten, siinä sai hyvin myös ne syvät lihakset aktivoitua.

Lisäksi me tehtiin tabataa kuminauhalla, on ihan ok, jos hetkittäin hengästyy ihan kunnolla. Kuminauhalla saa myös aktivoitua hyvin koko kropan, ilman kovien painojen rasitusta.

Ja kannattaa muistaa huomioida nivelien löysyys venytellessä, varsinkin jos on ennestään yliliikkuvat nivelet! Itse viimeksi vahingossa sain lonkkanivelen pois paikaltaan, kun venytyskoneessa ihailin venyväni yhtäkkiä niin hyvin. Onneksi se napsahti myös paikoilleen, mutta ei se ollut mukava tunne ollenkaan.
 
Jonsson, kiitos vinkeistä! Mulla on pt ja treffit on parin viikon päästä. Just tänään ähisin jalkaprässissä.. :D Täytyy oikeasti ottaa selvää! HIIT treenit jätin samantien ko syke alko nousen muutenkin ni tuntu tosi epämiellyttävältä!
 
^ Mun mielestä ihan alkuun saakin treenata suht normaalisti. Se pt varmasti osaa antaa ihan tarkat ohjeet. :)
 
Jonsson, kiitti vinkeistä! :) voi harmi jos ja kun jalkaprässin joutuu jättämään, mä kun niin tykkään isoilla painoilla pistää jalat koville. :arghh: Mutta, mitäpä sitä ei tekisi uuden tulokkaan takia. :happy:
 
Salitreeni on nyt kyllä jääny pahasti välistä, ja useasti. Aika usein väsyttää vaan niin julmetusti. Ja varmaan oon syönytkin liian vähän/huonosti kun tuntuu ettei lihakset oikein palaudu kunnolla ihan peruselämän rasituksesta.
 
Takaisin
Top