Toukokuun turinat

Hei onko teillä super vinkkejä närästykseen? Sitä kai tää on, kun varsinaisesti ei okseta mutta tuolla kurkussa hilaa edes takaisin jotain koko ajan. Rennie ei auta. Oon koittanut miettiä mitä syön mutta en oo keksiny autuaaksi tekevää.
Illat menee istuen sohvalla ja välillä juoksen vessaan toiveissa oksennus tulisi että olo helpottaisi mutta ei. Ja viikot vasta 10+3.

Esomepratsolia saa käyttää raskausaikana, on vatsansuojalääke eli auttaa närästyksen. Myydään ilman reseptiä apteekissa :)
 
Täällä nt-ultra vasta 4.6. rv 13+1. Mulla on myös ollut ihan jäätävä turvotus vatsassa. Toissapäivänä kun tulin töistä kotiin ja satuin vilkasemaan itseäni peilistä, niin herranen aika mikä maha! Jos joku ei ole jo töissä tajunnut, niin ihmettelen! :D Tänään aamulla taas oli jännä kun heräsin, niin maha oli ihan litteä ja paino tullut 500g alas. Mitähän mun kropassa oikein tapahtuu.. :grin
 
Täällä nt-ultra vasta 4.6. rv 13+1. Mulla on myös ollut ihan jäätävä turvotus vatsassa. Toissapäivänä kun tulin töistä kotiin ja satuin vilkasemaan itseäni peilistä, niin herranen aika mikä maha! Jos joku ei ole jo töissä tajunnut, niin ihmettelen! :D Tänään aamulla taas oli jännä kun heräsin, niin maha oli ihan litteä ja paino tullut 500g alas. Mitähän mun kropassa oikein tapahtuu.. :grin

Mulla sama! Vielä yksi päivä maha oli ihan turvonnut heti herättyä ja sitten seuraavana päivänä samanlainen kuin ennen raskautta. Nyt menossa 9+1 ja maha ihan litteä :D sykkeet kyllä kuuluu ja sama käynyt aiemmillakin kerroilla, mut vähän hämmentävää :D
 
Mulla sama! Vielä yksi päivä maha oli ihan turvonnut heti herättyä ja sitten seuraavana päivänä samanlainen kuin ennen raskautta. Nyt menossa 9+1 ja maha ihan litteä :D sykkeet kyllä kuuluu ja sama käynyt aiemmillakin kerroilla, mut vähän hämmentävää :D

Kuulunee siis asiaan. :wink
 
Kuulostaa täälläkin tutulta tuo vaihtuva vatsankoko ja turvotus. Välillä näyttää siltä kuin raskaus olisi pidemmälläkin ja välillä taas ei näy mitään...

Me käytiin eilen viimein nt-ultarassa ja viikkoja piti olla 12 +4, mutta bebe vastasikin viikkoja 13+5 ja la aikaistui marraskuun loppuun. Olin tästä kovin yllättynyt sillä laskeskelin itse, että la voisi enenmminkin siirtyä eteenpäin.
 
Ruusa, oho olipas jännä heitto tossa! Mä itse toivon, että virallinen LA vähän aikaistuisi. Oviksen mukaan nt-ultra on 12+3, varhaisultran deittauksen mukaan 12+1. Kaiken järjen mukaan viikkoja ei kyllä pitäs millään olla enemmän kuin 12+3 tai sit oisin saanu haamuplussan testiin jo ennen dpo 10.

Ja onpa huojentavaa kuulla, et noin monella muullakin vatsan koko vaihtelee!
 
Hei ja hyvää uutta viikkoa kaikille!

Oletteko käyneet näin alkuraskauden aikana hammaslääkärissä? Olen itse menossa tänään ja minulla on todella paha hammaslääkärikammo :depressed: En ole käynyt hammaslääkärissä 3,5 vuoteen ja ajattelin, että nyt on korkea aika käydä tarkistuttamassa ovatko palikat kunnossa. Mitään särkyjä ei ole kuitenkaan ollut...
 
Hei ja hyvää uutta viikkoa kaikille!

Oletteko käyneet näin alkuraskauden aikana hammaslääkärissä? Olen itse menossa tänään ja minulla on todella paha hammaslääkärikammo :depressed: En ole käynyt hammaslääkärissä 3,5 vuoteen ja ajattelin, että nyt on korkea aika käydä tarkistuttamassa ovatko palikat kunnossa. Mitään särkyjä ei ole kuitenkaan ollut...
Itse kävin ennen raskautta leikkauttamassa kaikki 4viisuria. Voin sanoa myös että ei ollu helppo paikka hammaslääkärikammoisena, mutta nyt on helpottavaa kun on hoidettu! Täällä muistaakseni kuuluu joskus puolenvälin tienoilla hammaslääkärin tarkastuskäynti. Siis jos vaan haluaa käydä.
 
Mun pitäis varata aika hammaslääkärille, mutta ei saa aikaiseksi. Taidan varata vaan yksityiselle suuhygienistille. Mitään isompaa ei pitäs olla, koska multa kans viime vuonna kaikki viisurit poistettu.
 
Mun pitäis myös varata aika hammaslääkärille. Täällä myös kuuluu raskausaikana yksi käynti tarkastuksessa. Esikoisen kohdalla multa vedettiin kaksi visuria pois, ja vähän veikkaan, että nyt lähtee nämä jäljellä olevat kaksi. Hieman on alkanut nimittäin toinen visureista vaivaamaan tän oksentelun lomassa.
 
Mä olin jonottanut puoli vuotta viisaudenhampaan poistoon, mutta tulin raskaaksi, ja operaatiopäivänä olis ollut viikkoja jotain 6+. Eivät sitten raskauden takia suostuneet tekemään toimenpidettä, kun ei tuo hammas ole vaivannut. Alkaa kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä vaivata lähivuosina, mutta toivotaan ettei nyt ainakaan vuoteen.
 
Jihuu, selvisin hammaslääkäristä, vaikka kokemus ei ollutkaan mitä parhain! Mainitsin raskaudestani ja hammaslääkäri alkoi todella nuivaksi ja sanoi, ettei hän voi edes röntgenkuvaa ottaa hampaistani, koska olen raskaana. Muutamia reiän alkuja olisi vissiin paikannut, mutta röntgenkuvat olisi halunnut ottaa ensin. Käski mennä Suomessa uudestaan hammaslääkäriin raskauden jälkeen. :bag:

Googlailin juuri suomenkielisiä lääkäriartikkeleita ja kuulemma hammasröntgen ei ole ongelma raskauden aikana, sillä säteilyannos on hyvin pieni. No, täytyy takaisin Suomessa mennä hammaslääkäriin tiedustelemaan asiaa. Osaako joku teistä suositella hyvää hammaslääkäriä Helsingistä?
 
Juu, kyllä Suomessa otetaan röntgen hampaista raskaanakin. Mulla juurikin viime raskauden aikana, kun ne kaksi visuria meni poistoon. Sain sellaisen hervottoman kokoisen lyijyliivin päälleni, jolla suojattiin mahaa vielä varuiksi. Parempi se kuin isompi tulehdus hampaissa, joka taas lisäisi ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Mut ennen viimeistä kolmannesta suositellaan hoitamaan. Muistaakseni toinen kolmannes on se turvallisin. Viimeksi menin palvelusetelillä yksityiselle, kun ei julkisilta onnistunut saada aikaa ennen viimeistä kolmannesta. Veikkaan, että nyt käy samoin, kun jonot on aika järkyttävät täälläpäin.
 
Multa ei otettu röntgenkuvia hammaslääkärissä raskaudenaikana vaikka noissa ohjekirjoissa lukee että ei tarvi jättää väliin röntgeniä.
Lisäksi on tärkeää mainita raskaudesta koska puuduteaine saatetaan vaihtaa toiseen. Ainakin mulla vaihdettiin, adrenaliinia ei saanut muistaakseni sisältää.
Ekassa kolmanneksessa pahoinvointi voi olla este. Viimeisessä kolmanneksessa vatsa voi painaa jotain siten että voi lähteä taju hammaslääkärintuolissa. Joten toinen kolmannes on se mitä suositellaan...
 
Hammaslääkäriin en mene vasta kun oikeasti sattuu. Onneks kaveri on hlääk niin teki tarkastuksen kotisohvalla ja totesi ettei mitään kriittistä näy joka pitäis seuraavaan vuoteen hoitaa. Kun tää tyyppi on syntynyt niin sit voi taas mennä rauhoittavien kanssa hoitamaan jos hoidettavaa tulee, mut ilman en astu ees odotustilaan.

Täällä kunta tarjoaa "koko perheen hammashoitotuki käynnin" jossa lähinnä puhutaan perheen pesemistottumuksista ja lapsen hammashoidosta. Sinne ajateltiin et mennään jossain vaiheessa, josko tää kammo ei tarttuisi muksuun.
 
Minä kävin just ennen raskautta hammastarkastuksessa ja alkukuusta vaihdettiin vanha paikka uuteen. Nyt voin huoletta olla kun legot kunnossa.
 
Mulla on onneksi työpaikan sairauskassan puolesta vuosittain 350 € käytettävissä hammashoitoon, niin oon säännöllisesti käyny hampaat huollattamassa. Valitettavan surkeassa jamassa on Suomessa yleinen hammashoito, vaikka entistä enemmän tulee tutkimustietoa suun matala-asteisen tulehduksen aiheuttamista terveysriskeistä.. Suun kautta saa helposti tulehduksia verenkiertoon, mulle sanottiin esimerkiksi, että isommat hammashoidot mulle pitäisi tehdä antibioottisuojauksessa koska on valtimoverisuoniproteesi ja jos tulehdus pääsee verenkiertoon, on iso riski, että tulehdus pesii sinne proteesiin aiheuttaen komplikaatioita. Varmasti siis sikiönkin etu, että hammastus on kunnossa kun samasta verenkierrosta ollaan riippuvaisia!

Ehkä käyn sitten vielä kesällä kertaalleen tarkistuttamassa purukaluston, itsellä on oiontahoidon tuloksen ylläpitämiseksi kiinteät retentiokaaret etuhampaiden takapinnalla ylhäällä ja alhaalla ja ne kerää "kivasti" hammaskiveä vaikka miten pesis ja lankais :facepalm:
 
Takaisin
Top