Toukokuun tohinat =)

tiistaina menen osastolle eli käynistykseen.
lapsi oli jo oli maanantaina (39+6vko) 3990g(painoarvio) että pelottaa tuo koko synnytys isoin lapsi on katraasta ollut 3605g.
lapsi oli taas puolikiloa kasvanut 1vko 3päivässä.
tässä varmaan tuun työntää 4400g pihalle tällä kasvuvauhilla, onneksi pääty käynistykseen kun meneisyyden näkymillä menis 42vko jos ei nyt 43 vko. viimeksi oli 40vko, 3 sentiä auki( nyt vaan sormelle)
syntyi 42vkol tasan..
kyllä pelottaa ja sanoin lääkärille.
lääkäri vaan lohdutti että sun lanteista mahtuu vielä 6kg:kin.
sanoin vaan: älä pelottele mua hengiltä.
lapsella oli kaikki hyvin mutta itsellä pelko vaan kasvaa..
 
Nyt koht mua alkaa taas kiukuttaa, turhauttaa! Ärsyttää ku ei voi yhtään suunnitella elämäänsä eespäi, siis tähän lähitulevaisuuteen.

Tänään lähetään tohon 50-60km päähän mun äidin luo viikonlopuks, mut se onki sit enin mihin pystyy tässä ajallisesti, matkallisesti ja etukäteissuunnitelmallisesti - eli voisi perua lähdön vielä viime sekunneilla, voi keskeyttää 'reissun' tarvittaessa tarpeellisella hetkellä hetisamointein, ollaan kokoajan alta tunnin matkan päässä synnäristä. Myöhemmin tässä kuussa ois yhen lähisuvun pikkuprinsessan kaste vajaa 200km:n / 2 tunnin ajomatkan päässä, mulla ois sillon rv41+1 - there's no way ilmottaa yhtään etukäteen, millä kokoonpanolla mein pesue sinne lähtee. Varsinkin miehelle ois tärkeetä olla siellä prinsessan kasteessa, joten 'varmuuden vuoksi' ei ainakaan hänen olis kiva sieltä pois jäähä. Ärrrrrrrrsyttää!

Ja siis ärsyttää ku tuntuu et tässä tälleen ootellessa menee monta viikkoa hukkaan! Jos voisin olla varma, ettei tyttönen tiettynä tiettyinä päivinä tupsahda maailmaan, voisin hyvin tavata ystäviä/sukulaisia vähän kauempanakin tai lähempänä olevien, kiirreisempien ihmisten kanssa sopia tapaamisia enempi etukäteen (enkä vaa soittaa et kahvitellaanko nyt, ai sulla on muuki elämä, no en mä osaa sanoa ens viikosta vielä...)

Et sinäänsä mua ei haittaa kasvattaa masua koko kuukautta, jos vaan ois sitten sen varmuus että muksu tulee ulos vasta käynnistyksen kautta joskus rv42+. On tä ny loppuviimeks aika pitkä kuukaus vaa olla ja venailla. Ja ku mun luonteeseen ei sovi mennä illalla nukkumaan tietäen mitä kaikkea ois voinu tänään tehä ku ei se vauva nyt sit näköjään viel tullukaan... Et sinäänsä ku ois tyttönen syntyny jossaa sinnä rv38, ois ees sen jälkee tienny onko raskaana kahen viikon päästä vai eikö ole - nyt kun sitä voi olla raskaana kahen viikon päästä tai olla olematta raskaana kahen viikon päästä. Turhauttaa.
 
Jatketaan vielä sen verta et esim huomenna ois sopivasti mein vihkipäivänä sekä mulle että miehelle tosi mielenkiintonen tapahtuma parin tunnin ajomatkan päässä. Koska päätös menemisestä pitää tehdä täänään ja omasta jaksamisesta tai mistään muustakaan ei tiedä (voin olla huomenna synnyttämässä puoliltapäivin tai nukkumavalmis klo17:30 tai täysin pirteä, energinen ja mahtavaa seuraa aina myöhään yöhön asti), jää tapahtuma meiltä väliin. Ja tiettekö ku kyrsii huomen illalla olla menemättä. Mut tänään ei ois mitään järkeä lyödä lukkoon huomista menemistä, koska se on niin epävarmaa ja käyttämättömänä mahdollisuutena aivan turhan hintavaa. ÄRSYTTÄÄ!!
 
sama fiilis taitaa kaikilla loppu odottajilla olla meg*, mutta kyl mä menisin ja tulisin.. jos se jossain kahvittelulla syntys ni sit koittasit ottaa ihanan rennosti ja sanoo et se on menoa ny.. :) koska kiukku täs tosiaan tulee ootellessa sitä h-hetkeä mut se tullee kun vähiten oottaa ja vaik oottaski ni sit kun se tulee ni silloinki se on yllätys.. :)

jaksaminen onkin sitten toinen asia siitä ei TOSIAAN tiiä koskaan, itekki huomannu täs kahtena päivänä et vaik oisin juonu energia juoman tai kahvii siin vaik ruuan jälkee ni sammun ku saunalyhty sohvalle klo17.30..pojuni on onneks ollu tosi hurmaava kun laittanu tyynyt almost 5v. jaloilleen ja sanonu et nuku vaan äiti ni mä katon pikkukakkosta.. :) :laughing025
luulis et sulla kohta käynnistellään ja päätetään päivä.. mä ainakin toivoisin hoitajilta sitä koska onhan se noiden matkojen kans sellasta säätämistä et sääliks käy vaikkei se kaikille ookkaan mikään big deal mut näin kaupunkilaiselle se on aika rajun kuullosta..
Toivon hermoja sinne ja kauniita ilmoja ja ja ja .. tietty sitä ruttu turpaa siihen syliin :wink :Heartred
 
Oli muuten tässä alkuraskaudesta vähän suunnitteilla, että tä käynnistettäis viimeistään sillä arkiviikolla ennen laskettua aikaa (rv:t tulee täyteen aina lauantaina), mikä olis ens viikko, koska esikoinen pääs kasvaa turhan isoksi ja mies ja miehen veli on ollu syntyessään isohkoja - kaikki ilman sen selkeemmin osoitettavaa/rajattavaa syytä (aka. näillä geeneillä vaan tulee minimissään nelikilosia...) - ja esikoisen syntyessä huomattiin ettei mua oo yli nelikilosia välttämättä luotu synnyttämään, mutta tilanne on tässä muuttunu kun on vähän tarkemmin pienen kasvua nyt seurattu. Viimisin ultra oli tuolla rv35+6 ja niillä tiedoilla ja kasvua ulkoisesti sittemmin seuraamalla tä tyttönen saavuttanee isoveljensä syntymämitat vasta jos tosiaan menee yliaikaseks (rv42+0 ois 1.6.) ja kun kerta yks yli nelikilonen on tuolta mun lanteista kuitenkin läpi tullu, ni kyllähän sitä toinenkin ihan maksimissaan samanmoinen mahtuu. Notta ootellaan nyt sit rauhassa sitä puolustusvoimain lippujuhlapäivää, johon oon nyt ihan varma että tä menee... Mut silti en uskalla tällä kellonlyömällä sanoa että synnytys ei ala seuraavan 34 tunnin aikana - saati että huomen illalla ei ois väsykiukku päällänsä, joten tyydyn nyt sit vaa siirtyy omalta sohvalta lapsuudenkodin sohvalle eikä suunnitella mitään sen suurempaa...

Ärrrrrsyttävää vaa ku ei voi suunnitella mitään esmes ens viikon keskiviikolle klo 17-19. Ärrrrrysttävää vaa lojuta, tai mennä aina hetkittäisen jaksamisen mukaan. Siis kivaahan sekin silleen on, tehä vaa sitä mikä sillä hetkellä tuntuu sopivalta, mutta kun ei voi yhtään suunnitella sen pidemmälle ni se pistää turhauttaa.

Ärsyttää.
 
Tiedän tunteen että kaikki ärsyttää! Itseäni on ärsyttänyt pikemminkin lähipäivinä se, että hirveästi tekis mieli tehdä kaikkee ja lenkkeillä ja touhuta kaikkee, mutta heti kun pääsen rappuset alas ni alkaa sellaset vihlonnat, ja ei muuta ku kiukkusempana takasin.
Itse olen ainakin koittanut sopia/tehdä kaikee mahdollista, ja jos on sitten ollut huonompi päivä ni oon perunu ja kaikki onneks ymmärtää ku tietää missä tilanteessa mennään. Joten kannattaa vaan suunnitella eteenpäin ja tehdä kaikkee mitä pystyy, ni sitte jos vaavi päättää tulla kun on suunnitelmia, ni sitte vaan perumaan ja synnyttää :DD
Eilinen ilta oli täällä aika tuskaa, supistukset oli laimeita, mutta se vihlonta, huhhuh, se oli kovvaa! Ja yö meni ihan ookoo, mutta aamulla oli hiveen paha olo, muutaman kerran oksentanu ja vatta ihan sekasin. Ja nukkunu vaan koko ajan, välillä vessaan :D Toivotaan, että enteilee synnytystä. Laskettu aika ylihuomenna, huij!
 
Koko viikon supistellu, mut ei niin kauaa kipeitä että olisin edes harkinnu vielä lähtöä .. Todella tympeetä tämä odottelu, mut koitan ajatella että eiköhän ne ens viikolla ala jo käynnistelemään ja jospa viikon päästä pikkuveli olisi jo maailmassa :) Supistelujen uhallakin vietän tämän illan teatterissa, saapahan ainakin jotakin muutakin ajateltavaa :) Onnea CMT käynnistykseen, toivotaan et alkaa nopeeta tapahtumaan :greet025
 
Kävin jonku erikoislääkärin luona ultrassa ja se oli sitä mieltä, että ei mielellään annettas raskauden mennä kovin paljon yli lasketun ajan koska vauva on niin pieni ?! Painoarvio oli 2800g ja viikkoja 38+2, laskettuun aikaan mennessä ois arviolta joku 3200g, onko se nyt niin kauheen pieni? :eek:
Mulla ei oo ollu tähän mennessä vielä yhtään ainutta kipeetä supistusta, pelkkää vihlontaa tuolla alakerrassa. Tympäsee välillä jo tämä maha vaikkei iso ookkaan.. Voi ku sais jo pikkusen kainaloon..
 
heips vauva syntyi sektiolla klo 21.54:) mitat on 3715g, 51cm ja päön ympörys 35cm:) ei mahtunut vauva alateitse syntymään vaikka pääsin ponnitus vaiheeseen:/ leikkaus salissa jouduttiin nukuttamaan kun leikatessa tuntui kipua häpyluussa:sad001 vointi on aika hyvä ja vuotoja ei ole melkeen mitään:)
 
tänään heräsin 5.40 kipeisiin supistuksiin jotka on jatkuneet siitä asti 5-10 minuutin välein. Mies lähti just heittää esikoista hoitoon varmuuden vuoksi, vaikkei tässä vielä mikään hätä ole. Soittelin sairaalaan ja sieltä sanoivat, että tuu sit ku et enää halua olla kotona. Vaikka oon uudelleensynnyttäjä, niin mitään kiirettä ei sittenkään ole.
Jännittää vähän, että jatkuuko nää supistukset kuitenkaan kun välissä on aina niin hyvä ja kivuton olo. Nyt rupeaa jo muistumaan mieleen kuinka paljon se synnytys sitten sattuikaan, sen verran napakoita puristuksia jo tulee.

Mutta peukut pystyyn, että huomenna äitienpäivänä ois jo nyytti kainalossa!
 
Tässä eilen ja tänään on aika hyvin tullu supistuksia, sillon tällön jo vähän epämiellyttävänkin tuntusia. Mut ei kuitenkaan semmosia, jotka jotain saattais tuolla kohdunsuulla saaha aikaseks, höh. Ei muuten ikinä ennen oo tällee harmittanu ku aamul tajuaa heräävänsä omasta sängystä hyvin nukutun yön jäljiltä... Josko sitä jo ens yönä heräis kivuliaaseen supistukseen, nousis sängystä ylös vähän jalottelemaan ja läväyttäis lapsivedet siinä samassa rytäkässä?? Taitaa olla vielä toiveajattelua... Kyllä mä jo varovasti miehelle spekuloin että josko tyttönen tulis sittenkin ulos jo tällä viikolla, mutta saas nähä. Esim. nyt perjantai ois aika hyvä. Tai sitten heti ens viikon alussa. Mies on töissä la-su ja su-ma yöt, joten ei sillon, kiitos. No, saas nähä. Laskettu ois siis nyt tulevana lauantaina.

ps, Aikamoista kuraa tä Suomen lätkäpeli - ois ehkä fiksumpi mennä nukkumaan ku väkisin tämmöstä kattoa. Jos vaikka se lähtö lähipäivinä sittenkin tulis, lieneis parempi olla enempi ku vähempi levänny... Taidan kuitenkin kattoa pelin vielä loppuun ja herätä sitten huomen aamulla omasta sängystä vähän vähempi nukutun yön jälkeen.
 
Hei! Täällä menny lapsivedet kaks tuntia sitten ja nyt supistusten väli 5-7 min. Joten Jorviin tieni käy! Pitäkäähän naiset ensisynnyttäjälle peukkuja!!
Helvetin moista kipua on, mutta tietää, että jokainen kipu vie lähemmäs vaavia :Heartred
 
Ei jukran pujut.. kukas se veikkas et sä oot ekana lähtijänä.. joku sen sano :D :D mä tuun kai sit kättärille kirkuu toivottavasti lähi päivinä.. oli maanantaina tasan 10min välein suppereita, tiistaina (eilen) 5-7min välein..saas nähä mitä tämä päivä pitää sisällään.. :D :D Onnea vaan sinne milla..ja nyytti kun tulee maailmaa niin anna meijän puolesta luja rutistus :Heartred

Nyt aamupalaksi viiliä kun satuin vahinossa vilkasemaan raskausajan ravitsemus listaa kun se tuolta paperijäte astiasta pilkotti kivasti et pastöroidut maitotuotteita tulisi välttää kun ne saattaa ennen aikaistaa synnytystä?? enpä ole muistanu :) tai lukenu tekstiä ihan ajatuksella, kun oon vähän niinku eläny miten halunnu :D :D
 
Moikka:) mä pääsin eilen sairaalasta kotiin:) huomenna saa hakaset pois ja maanantaihin pitää jaksaa odottaan et saa tän katetrin pois:/ vähä vaikeampi sektio oli:/
 
Miksiköhän ihmeessä piti eilen mennä sanomaan yhtään mitään vähän enempi supistelusta ja vähän epämiellyttävämmistä supistuksista, ku eipä tässä enää mitään supistele. Jos eilen pohdin, että vaavi haluis tällä viikolla ehkä jo tulla, oon tänään taas asennoitunu odottamaan kiltisti tuonne kuunvaihteeseen.

Ja oon taas pahalla päällä. Eilen aamusta oli vaihteeks ihan hyvä päivä, kunnes tein iloisesti lähtöä kirppiskierrokselle ja huomasin vessan lattian lainehtivan - pöntön säiliö oli snadisti halki, joten jäin sitä sitten lattiaa kuivaamaan, vuotoa seurailemaan ja huoltomiestä oottelemaan. Säiliö tiputteli semmosta 3-5litraa tunnissa ja pari-kolme tuntia siinä meni et oli uusi, ehjä säiliö pöntössä (meillon aikkkast ihana taloyhtiö ja huoltotiimi, tarttee sanoa!), mut emmä sit enää ruvennu mihkää lähtee, mieski oli tulossa töistä kotiin seuraavan tunnin aikana. Joten kyrsis sit seki. Ja nyt kyrsii vaa kyrsimisen ilosta. Höh.

Ärsyttää se että ärsyttää ilman mitää syytä. Ärsyttävää. Voisin ottaa aikaset päiväunet ja lähtee ehkä sit kävelylle, josko se siitä helpottais.

Voi CMT! :sad001 Kyselisin lisää juttuja sektiostasi, mutten haluu olla tunkeileva. (enkä välttämättä vielä kuulla, koska ite pelkään ihan tuhottomasti kiirreellistä/hätäsektiota)
 
Tsemppiä Milla ! Nyt kun Milla on Jorvissa niin veikkauksen mukaan VipAngel sitten vaan perään niin mekin Nonan kanssa päästään tositoimiin ;-)

Kävin aamulla neuvolassa ja neuvolantätsy ihmetteli kun tulin vielä yhtenä kappaleena paikalle. Hän kertoi olleensa varma etten olisi enää tullut, samaa toivoin minäkin....

Jotain edistystä on kuitenkin tapahtunut, eilen supisteli illalla noin 10 min välein tunnin verran ja supparit kesti noin minuutin verran kerrallaan. Tosin homma sitten hyytyi mutta ehkä jatkoa seuraa tänään, selkää ainakin juilii sen verran.
 
Voi apua. Tsemppiä h-hetkiläisille! Täällä vielä tasaista eloa.. Parin minuutin mittaisia kivuttomia supistuksia kyllä tulee, mutta muuten ei mainittavaa. Vissiin pitää lähtee sitä viiliä ostaan...
 
Onnea kaikille jotka ovat päässeet/pääsemässä tositoimiin!

Itseäni alkaa jo hiljalleen ärsyttämään tämä raskaana oleminen. Haluaisin jo niin kovasti nähdä nyytin ja haluaisin, että voimani riittäisivät koko päiväksi esikoisen kanssa puuhasteluun. Mutta kun ei! Tänään oli neuvola ja SF-mitta oli pienentynyt 1cm joten toivon nyt vain että ne muutamat ja harvat supistukset mitä olen viikon sisään saanut tekisivät oikeasti kohdunsuulla jotakin, mutta epäilempä. Selkäkivut vain yltyvät päivä päivältä, mutta niiden kanssa nyt vain on elettävä...

Ainut ihana asia mitä voin mistään enää sanoa on kelit. Aivan ihana sää ulkona! Esikoinenkin haluaisi viettää suurimman osan päivästä vain ulkona, mutta kukapa ei nauttisi 20 asteen lämmöstä.
 
Takaisin
Top