Toukokuun kuulumisia :)

Onko teillä muuten ollut sokerirasituksessa aina kolme mittausta, vai kaksi?

En ollut kuullutkaan tosta Momziesta mutta pitääpä kokeilla oisko se täällä pikkukaupungissa ihmisillä käytössä! Mietin jo kovasti miten tutustuisi ihmisiin äitiyslomalla, joten ideoita otetaan vastaan. :) Ei olisi pakko olla vauvoihin liittyvää toimintaa. En vaan ole keksinyt vielä muuta päiväsaikaan tapahtuvaa kuin perhekahvilat. Niissäkin aion käydä, mutta olisi kiva löytää ihmisiä joiden kanssa olisi muutakin juteltavaa kuin vauvat. :wink
 
Mullakin oli hemoglobiini alhainen viime raskaudessa, oli alle satakin mutta ratatabletit eikä nestemäinen auttaneet sitä nostamaan, nousi sitten itsekseen kun vauva oli syntynyt. Mietin kanssa tuota ferritiiniarvoa.. Yksi ystäväni ystävä tässä samassa kunnassa kuin minä oli siitä kysynyt kun on koko raskauden ollut erittäin väsynyt mutta ei kuulemma ollut saanut otatettua sitä neuvolan kautta. Tämä ystäväni (joka ei ole raskaana) oli ollut talvella erittäin väsynyt ja joutunut olemaan poissa töistäkin (yksityisyrittäjä, ettei todellakaan ole turhaan töistä pois) käynyt lääkärissä joka oli ollut tyyliin masennuslääkkeitäkin tarjoamassa, ei ollut suostunut ottamaan ferritiiniarvoa. Ystäväni meni sitten yksityiselle sen otattamaan ja ihan pepulleenhan se arvo oli ollut.. Olokin koheni kun se arvo saatiin normalisoitua ja hän pääsi palaamaan takaisin töihinkin, pari kk siinä melkein menikin.. Uteliaisuutani kyselen onko muut saaneet omassa neuvolassa otattua tuota ferritiiniarvoa?
 
Mullakin oli hemoglobiini alhainen viime raskaudessa, oli alle satakin mutta ratatabletit eikä nestemäinen auttaneet sitä nostamaan, nousi sitten itsekseen kun vauva oli syntynyt. Mietin kanssa tuota ferritiiniarvoa.. Yksi ystäväni ystävä tässä samassa kunnassa kuin minä oli siitä kysynyt kun on koko raskauden ollut erittäin väsynyt mutta ei kuulemma ollut saanut otatettua sitä neuvolan kautta. Tämä ystäväni (joka ei ole raskaana) oli ollut talvella erittäin väsynyt ja joutunut olemaan poissa töistäkin (yksityisyrittäjä, ettei todellakaan ole turhaan töistä pois) käynyt lääkärissä joka oli ollut tyyliin masennuslääkkeitäkin tarjoamassa, ei ollut suostunut ottamaan ferritiiniarvoa. Ystäväni meni sitten yksityiselle sen otattamaan ja ihan pepulleenhan se arvo oli ollut.. Olokin koheni kun se arvo saatiin normalisoitua ja hän pääsi palaamaan takaisin töihinkin, pari kk siinä melkein menikin.. Uteliaisuutani kyselen onko muut saaneet omassa neuvolassa otattua tuota ferritiiniarvoa?

Mulle neuvolassa laitettiin, vaikken olisi osannut pyytää. Johtuu varmaan anoreksiataustasta.

Ja mulla hb oli siis vielä todella hyvä, joten en osannut edes ajatella, että rautavarastot huutaa tyhjyyttä. Väsynyt toki olen ollut.

Toivottavasti neuvolassa laittaisivat lähetteen herkästi muutenkin.
 
Kiva että sinulla se otettiin neuvolassa, toivottavasti siitä tulisi ihan rutiinimittaus tulevaisuudessa. Ei se yksityiselläkään otettuna kallis ole mutta meillä on vain yksityiselle pitkä matka, yli 40km.. Täytyy kysyä seuraavassa neuvolassa asiasta!
 
Mulla neuvolaterkka laittoi lähetteen vain hemoglobiiniin, mutta neuvolalääkäri lisäsi lähetteelle ferritiinin. Mullakin oli ihan armoton väsymys, jonka syyksi tosin selvisikin kilpirauhasongelma eikä ferritiini.
 
Ootteko uskaltanut syödä parasetamolia? Mulle tulee siitäkin ihan hirveen huono omatunto ja kärvistelen vaan päänsäryn kanssa niin pitkään kun pystyn. Oon ehkä 5 kertaa koko aikana ottanut 500 mg tabletin.

Mulla on siis vähän migreeni/päänsärky taipumusta ja nyt raskausaikana ajoittain ollut päänsärkyjä ja niitten yhteydessä yleensä pahoinvointi ollut aika voimakasta.
 
Ootteko uskaltanut syödä parasetamolia? Mulle tulee siitäkin ihan hirveen huono omatunto ja kärvistelen vaan päänsäryn kanssa niin pitkään kun pystyn. Oon ehkä 5 kertaa koko aikana ottanut 500 mg tabletin.

Mulle gynekologi sanoi, että ei suosittele parasetamolin ottamista, vaikka kovasti sitä kyllä neuvolassa ja päivystyksessä tyrkyttävät. Mulla myös migreenitaipumus ja niskajännitystä, olen toistaiseksi pärjännyt levolla, kaurapussilla ja kylvyllä. Tuskin niistä lääkkeistä nyt mitään massiivista haittaa on mutta uusimmat tutkimukset kuulemma näyttävät että käytöllä on yhteyksiä erilaisiin käytöshäiriöihin, esim. ADHD. https://yle.fi/uutiset/3-10366113
 
Ootteko uskaltanut syödä parasetamolia? Mulle tulee siitäkin ihan hirveen huono omatunto ja kärvistelen vaan päänsäryn kanssa niin pitkään kun pystyn. Oon ehkä 5 kertaa koko aikana ottanut 500 mg tabletin.

Mulla on siis vähän migreeni/päänsärky taipumusta ja nyt raskausaikana ajoittain ollut päänsärkyjä ja niitten yhteydessä yleensä pahoinvointi ollut aika voimakasta.

Minulla myös migreenitaipumus. En halunnut/uskaltanut ottaa viimeisimmässä kohtauksessa kipulääkettä joten valvoin päänsäryn vuoksi yön. Aamulla soitin työterveyteen ja sain sieltä ihanalta hoitajalta kaksi päivää saikkua että saan nukuttua ja koottua itseni. Raskaus oli tuolloin aika alussa, olisiko ollut rv 8-9. Hoitaja oli tosi ymmärtäväinen ja samaa mieltä siitä, miksen kipulääkettä halunnut käyttää.
 
Ootteko uskaltanut syödä parasetamolia? Mulle tulee siitäkin ihan hirveen huono omatunto ja kärvistelen vaan päänsäryn kanssa niin pitkään kun pystyn. Oon ehkä 5 kertaa koko aikana ottanut 500 mg tabletin.

Mulla on siis vähän migreeni/päänsärky taipumusta ja nyt raskausaikana ajoittain ollut päänsärkyjä ja niitten yhteydessä yleensä pahoinvointi ollut aika voimakasta.

Mä oon ottanut silloin kun on päänsärky ja sen johdosta pahoinvointi on mennyt pahaksi. Teinivuosien jokapäiväisen päänkipukierteen jäljiltä jätän lääkkeet ottamatta aika helposti, kun tuntuu että oon syönyt niitä koko elämän tarpeiksi, ja että parempi tulos tulee nukkumalla kipu pois. Mutta aina se ei tietenkään oo mahdollista, joten silloin oon kyllä lääkinnyt parasetamolilla ilman sen suurempia tunnontuskia.

Toivottavasti päänkivut helpottavat!
 
Mulla kans on ollu lähiviikkoina päänsärkyä, oon yrittäny sinnitellä, mut pahimpaan oon joutunu pari kertaa ottamaan. Aattelen, ettei se jatkuva stressitilakaan ole hyväksi.

Samoin alkuraskaudessa olin kovassa flunssassa, jolloin söin pari päivää maksimimäärät, että sain kuumeen pysymään edes alle 39 :dead: Ajattelin taas, että lääkkeet on siinä vaiheessa pienempi paha.
 
Kyllä mä olen käyttänyt parasetamolia. Tossa tutkimuksessa puhuttiin varomattomasta käytöstä, jota ohjeen mukaan otetut yksittäiset lääkkeet eivät mielestäni ole. ADHD yhteys oli muutenkin kyseenalainen. En jaksa uskoa, että yksittäiset lääkkeet tekevät merkittävää kuormitusta kun pakkausselosteeseen asti on saatu lupa todeta turvalliseksi lääkkeeksi. Tietysti turhaan tai liian suuria määriä ei kannata mitään lääkkeitä napsia.
 
Mulle gynekologi sanoi, että ei suosittele parasetamolin ottamista, vaikka kovasti sitä kyllä neuvolassa ja päivystyksessä tyrkyttävät. Mulla myös migreenitaipumus ja niskajännitystä, olen toistaiseksi pärjännyt levolla, kaurapussilla ja kylvyllä. Tuskin niistä lääkkeistä nyt mitään massiivista haittaa on mutta uusimmat tutkimukset kuulemma näyttävät että käytöllä on yhteyksiä erilaisiin käytöshäiriöihin, esim. ADHD. https://yle.fi/uutiset/3-10366113
Oon kans lukenut tosta ADHD ym yhteyksistä ja sen takia se arveluttaakin. Mulla on kans kylmä ja lämmin kauratyyny auttanut jonkin verran ja jännityspäänsörkyyn on auttanut kun mies hieroo niskoja. Valitettavasti vaan semmoseen migreenityyppiseen särkyyn ei oikein auta mikään ja se saattaa mulla pahimmillaan jatkua monta päivää :sad001

Kun nyt pääsis edes joskus jutteleen neuvolalääkärin kanssa asiasta, mutta en tiä yhtään koska sinne ajan saan.
 
Kyllä mä olen käyttänyt parasetamolia. Tossa tutkimuksessa puhuttiin varomattomasta käytöstä, jota ohjeen mukaan otetut yksittäiset lääkkeet eivät mielestäni ole. ADHD yhteys oli muutenkin kyseenalainen. En jaksa uskoa, että yksittäiset lääkkeet tekevät merkittävää kuormitusta kun pakkausselosteeseen asti on saatu lupa todeta turvalliseksi lääkkeeksi. Tietysti turhaan tai liian suuria määriä ei kannata mitään lääkkeitä napsia.
Noin määkin yritän ajatella. Että siis kunhan ei oo mitään jatkuvaa käyttöö ja pieniä määriä, niin ehkä se on suht turvallista. Silti vaan omatunto soimaa. Toisaalta en tiä onko sekään vauvalle hyväks jos mää kärsin särystä monta päivää putkeen. Kai siinä jo jotain stressihormoneitakin erittyy paljon.
 
Kyllä mä olen käyttänyt parasetamolia. Tossa tutkimuksessa puhuttiin varomattomasta käytöstä, jota ohjeen mukaan otetut yksittäiset lääkkeet eivät mielestäni ole. ADHD yhteys oli muutenkin kyseenalainen. En jaksa uskoa, että yksittäiset lääkkeet tekevät merkittävää kuormitusta kun pakkausselosteeseen asti on saatu lupa todeta turvalliseksi lääkkeeksi. Tietysti turhaan tai liian suuria määriä ei kannata mitään lääkkeitä napsia.

Olen tästä täysin samaa mieltä.

Olen kysynyt aika monelta luotettavalta ja asiantuntevalta lääkäriltä tästä, sekä toki jutellut teratologisen palvelun ihmisen kanssa.
 
Oon kans lukenut tosta ADHD ym yhteyksistä ja sen takia se arveluttaakin. Mulla on kans kylmä ja lämmin kauratyyny auttanut jonkin verran ja jännityspäänsörkyyn on auttanut kun mies hieroo niskoja. Valitettavasti vaan semmoseen migreenityyppiseen särkyyn ei oikein auta mikään ja se saattaa mulla pahimmillaan jatkua monta päivää :sad001

Kun nyt pääsis edes joskus jutteleen neuvolalääkärin kanssa asiasta, mutta en tiä yhtään koska sinne ajan saan.

Voisit tietysti ottaa yhteyttä myös johonkin muuhun kuin neuvolalääkäriin tuon migreenin kanssa, esim työterveyshuollon kautta jos sinulla on pääsy sellaiselle? Minulle on neurologi suositellut yhtä migreenilääkettä, joka on raskauden aikana turvallinen, mutta en ole reseptiä vielä hakenut enkä lääkettä kokenut tarvitsevani. Epäilen tosin, ettei tämäkään lääke ihan riskitön ole.

Olen samaa mieltä ettei kipu ja stressihormonikaan hyväksi ole, joten kannattaa itse punnita plussia ja miinuksia. En myöskään usko että tällainen turvallisena pidetty lääke pieninä annoksia silloin tällöin aiheuttaisi pysyvää haittaa, eikä jo otetuista lääkkeistä kannata murhetta kantaa. Itse olen yrittänyt lääkettä välttää, mutta en olisi sitä neuvolan ja äitiyspolin päivystyksen ohjeiden perusteella tehdä, parasetamolia oman kokemukseni mukaan jopa tyrkytetään.
 
Mulla huomenna nt-ultra ja kylläpä jännittää! Ja nyt tullu semmone etova olo kaveriksi, niin koko ajan oksettaa, mutta silti ei okseta. :/
 
meillä oli tänään onnenkyyneleitä iso kasa kun sain Tyksistä soiton; nipt-testin tulokset tulivat. Kaikki hyvin, vauvalla ei mitään poikkeavaa ja selvisi että hän on tyttö :Heartred ei kyllä sukupuoli yllättänyt, ihan aluksi mietin et voisiko olla poika mutta aivan tyttöolo ollut viimeajat =)
 
Panadolia kyllä maailmanlaajuisestikin käytetään niin paljon ja myös raskauden aikana että ihan hyvillä mielin olen sitä tarvittaessa ottanut. Varmaan kerran kahdessa viikossa olen yhden 1g tabletin syönyt. Otan aina suoraan tuon gramman niin saa sitten kerralla hoidettua vaivan pois eikä pitkity ja tarvitse sitten moneen kertaan lääkettä ottaa. Itse uskon taas, että se että raskaana oleva äiti kärsii kovaa kipua ilman kipulääkettä, ei välttämättä tee myöskään hyvää vauvalle. Tämä nyt ei perustu mihinkään lukemaani tutkimusnäyttöön vaan ihan maalaisjärjellä kun ajattelen niin se, miten kipua kokiessa erittyy stressihormoneja ja verenpaineet nousevat ym ym. ja jos tuota kestää päiväkaupalla niin tuntuisi itsestä haitallisemmalta kuin yksi tabletti. Siis kun tabletti on kuitenkin tuollainen vuosikymmeniä käytössä laajalti ollut. Mutta tänä on tosiaan tällainen ihan mutu-pohjainen ajatus.
 
Mäkin harkitsin voisinko vaan skipata tän ekan testin ja mennä ajoissa siihen myöhempään, mutta varasin sitten tunnollisesti kuitenkin. Oliko sulla miten hankala radi aiemmissa raskauksissa? Siinä suosituksessa on tosiaan paljon leipää! Oiskohan se siksi että liika hiilarien välttelykään ei ole hyväksi, koska kropalta voi hävitä entisestään kyky käsitellä niitä sokereita. Pitäisköhän tehdä oma ketju radiasioille... vaikka toivon ettei sitä tällä kertaa tule. Viimeksikin koko diagnoosi oli vähän kyseenalainen, mutta siellähän se nyt vainoaa papereissa.

Mulle sanottiin et leipä on siellä kuitujen vuoksi, koska kuidut ylläpitävät tasaista verensokeria. Mulla oli rajatapaukset ne molemmissa kun poikia odotin. Ekan tunnin arvo heitti parilla desimaalilla yli. Tai no Ekassa oli 10.1 = radi, tokassa ekan tunnin arvo 10.3 ja siitä kanssa radi. Ruokavaliolla pysyi hyvin, mutta testailin esim jätskin jälkeen eikä noussut mihinkään.
 
Takaisin
Top