Toukokuun höpinät

Täällä taisi olla muitakin Vaavi-sängyn hankintaa suunnittelevia. Tuli vastaan heiltä äitienpäiväkampanja. ”Vielä ehtii Äitienpäivän kampanjaan mukaan. Kaikille tilaajille 5 kk vuokra-aika 4 kk hinnalla! Tarjous voimassa 12.5.2019 asti. Toimituspäivän voi valita vapaasti, vaikka ensi syksylle.” Pitänee laittaa tilaukseen itsekin.

Toivottavasti tämä on sallittua mainostamista :)

Minä ainakin tätä asiaa täällä pohdiskelin, joten kiitos vinkistä! :)
 
Joo mun työt on nyt taputeltu äitiyslomaan saakka. :grumpy: kävin kontrollikäynnillä kun iskiasvaivoista ollut sen pari viikkoa saikulla ja ei lepo ole auttanut. Lääkäri totesi että hän ei voi syyskuulle asti kirjoittaa saikkua ja hyvä muutenkin kontrollia pitää välissä, ettei tule mitään isompaa hermovauriota, mutta voin esimiehelle sanoa jo, etten ole töihin palaamassa. Sairasloma nyt kesäkuun puoliväliin. Toisaalta hyvin helpottunut, että näillä mennään, mut tietysti harmittaa, koska olisin kovasti halunnut pystyä olemaan vielä töissä ja onhan tää taloudellisesti takapakkia saikuttaa yli puolet odotusajasta :confused:
 
Hienoa Emsu että sait sairaslomaa, ei ainakaan tarvitse stressata vielä tähän päälle töitä. Mutta kovasti pidän sormia ristissä, jotta menisi vaivat ohi lisälevolla että pääsisit niistä kokonaan vielä eroon. Osasinko lääkäri antaa mitään vinkkiä miten helpottaa omaa tilannetta / voisiko parantua jollain toimilla?
 
Meillä kaksosista olen tuntenut jotain painetta/venymistä välillä kyljissä mutta en ole lainkaan varma onko se ollut vauvoista vai mistä johtuvaa. Välillä kyljet on taas ihan normaalit. Istukat ovat edessä ja takana, joten liikkeitä ei ole tuntunut selkeästi mahan puolella. Jotain sisäistä kuplintaa jossain kyllä.
Te, joita huoletti onko kaikki hyvin, ainakin meidän suunnalla on avoneuvoloita, joissa voi käydä jonotusperiaatteella kuuntelemassa sydän äänet ilmaiseksi. Itse kävin viime vkolla. Oma neuvolatätini kyllä mielestäni (ja omastaan) sai kuulumaan/löysi molemmat äänet ja eri puolilta. Hän etsiskeli ja kuunteli niitä tovin joten itsekin kuulin että puksuttivat eri sykkeellä sen verran että erotti että tässä on tämä ja tässä toinen. Vaikka lukemat olivat silloin hyvin lähelle samat, äänistä kuitenkin mielestäni kuuli että oli erit. Kun kävin avoneuvolassa niin täti löysi myös omasta mielestään kaksi eri, itse en ihan satasella vakuuttunut, mutta oletan että niin ne oli. Kohta tulossa rakenneultra niin sitten sen näkee taas ominkin silmin. Mielestäni vielä näilläkin vkoilla (18+) ne ovat liikkuneet siellä viuhaa tahtia paikasta toiseen kun oma neuvolatäti joutui jahtaamaan doplerilla, ja ovat voineet olla selkeästi eri puolellakin, joten vain erilaisista puksutusäänistä olen itse luottanut että nyt on eri tyypit kyseessä.
 
Joo mun työt on nyt taputeltu äitiyslomaan saakka. :grumpy: kävin kontrollikäynnillä kun iskiasvaivoista ollut sen pari viikkoa saikulla ja ei lepo ole auttanut. Lääkäri totesi että hän ei voi syyskuulle asti kirjoittaa saikkua ja hyvä muutenkin kontrollia pitää välissä, ettei tule mitään isompaa hermovauriota, mutta voin esimiehelle sanoa jo, etten ole töihin palaamassa. Sairasloma nyt kesäkuun puoliväliin. Toisaalta hyvin helpottunut, että näillä mennään, mut tietysti harmittaa, koska olisin kovasti halunnut pystyä olemaan vielä töissä ja onhan tää taloudellisesti takapakkia saikuttaa yli puolet odotusajasta :confused:
Ai työterveyslääkäri sanoi jo noin? Aika jännä, yleensä iskias kyllä helpottaa 3-5 viikossa, et voi hyvinkin olla että pääset vielä töihin. En kyllä tiedä raskauden aikaisesta iskiaksesta kauheasti, että helpottaako se useammin sit vasta synnytykseen. Mut tsemppiä, toivotaan että helpottaa!
 
Ai työterveyslääkäri sanoi jo noin? Aika jännä, yleensä iskias kyllä helpottaa 3-5 viikossa, et voi hyvinkin olla että pääset vielä töihin. En kyllä tiedä raskauden aikaisesta iskiaksesta kauheasti, että helpottaako se useammin sit vasta synnytykseen. Mut tsemppiä, toivotaan että helpottaa!

Edellisessä raskaudessa samoja selkäoireita, mahdollisesti si-nivelvaivaa/iskiasta ja nyt nää jatkunut kuukauden päivät ja pahenee kun kovasti joutuu rasitukselle, joten odotettavaa ei varmaan ole että helpottaisi ennen synnytystä. Täytyy kyl sanoa, että nyt kun ollut 3 viikkoa kotona niin onhan tän kanssa helpompi elää, kun pystyy lepuuttaa ja tauottaa päivää paremmin, mutta toiset päivät edelleen tosi tuskaisia, etenkin jos pitää vähän pidempää matkaa (500-1000m) kävellä. Sisällä pärjään paremmin :happy: mutta pitkät kuukaudet on vielä edessä, onneksi fyssari taas jo torstaina.
 
Edellisessä raskaudessa samoja selkäoireita, mahdollisesti si-nivelvaivaa/iskiasta ja nyt nää jatkunut kuukauden päivät ja pahenee kun kovasti joutuu rasitukselle, joten odotettavaa ei varmaan ole että helpottaisi ennen synnytystä. Täytyy kyl sanoa, että nyt kun ollut 3 viikkoa kotona niin onhan tän kanssa helpompi elää, kun pystyy lepuuttaa ja tauottaa päivää paremmin, mutta toiset päivät edelleen tosi tuskaisia, etenkin jos pitää vähän pidempää matkaa (500-1000m) kävellä. Sisällä pärjään paremmin :happy: mutta pitkät kuukaudet on vielä edessä, onneksi fyssari taas jo torstaina.
Ajattelin kanssa jälkikäteen, et lääkärillä oli varmaan hyvä syy sanoa, että voi mennä koko raskaus saikulla. Mutta onneksi lepo on vähän auttanut oireisiin. :happy: Ja raskaus on lyhyt aika olla sairauslomalla noin pidemmän päälle, silloin kuitenkin äidin ja vauvan vointi tulee ykkösenä ja muu on toisarvoista.
 
Olen nyt menossa NIPT- kokeeseen. Onko muilla ollut tai onko vielä menossa?:smile
 
Onko kellään muulla ollut ongelmia matalien verenpaineiden kanssa?
Mulla on aina ollut aika perusverenpaineet (120/80) eikä mitenkään erityisen matalat, mut nyt tän päivän jatkuvasti huimannut ja kun mittasin sit verenpaineen, niin olikin yllättäen hiukan päälle 90/60. :bored: Lakritsia söisin, mut sitä ei kai suositella niin pyysin nyt miestä hakemaan jotain tosi suolaista ja vichyä kaupasta. Kaipa tää kuuluu tähän keskiraskauteen.

Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
 
Mulla oli kans laskenut 117/71 mut ei vielä lähelläkään sun lukemia. Mut ei ihme jos huippaa! Kokemusta ei oo mikä auttais koska mullakin yleensä enemmän ongelmaa siinä et ne nousee.
 
Mulla ihan normaalia näin raskauden aikana että kotimittaukset näyttää just jotain 90/60 paineita, välillä allekin... Tosin mulla normaalistikin matalat paineet niin ei sikäli aiheuta niin herkästi huippausta tai muuta.

Ihan liikunta auttaa nostamaan paineita, tai jos oikeasti on huippausta niin kannattaa ihan vaan käydä hetkeksi pitkäkseen. Cola-juomat myös on hyviä. Se on sikälikin mulle toimiva että usein on verensokeritkin vähän ehkä matalalla niin tulee kaksi kärpästä samalla kertaa. Tai jos oikeasti tunnen että paineet on alhaalla ja tulee siksi huono olo niin otan kyllä ihan vailla omantunnontuskia muutaman salmiakin. Ei pieni määrä silloin tällöin ole kiellettyä, ja se oikeasti auttaa nostamaan niitä paineita! Ja tietty toi suola on hyvä. Jos on oikein matalat paineet niin pari murusta suolaa kielen alle, sieltä imeytyy äkkiä. Tosin mulla on joskus labroissa todettu myös että veren natriumpitoisuus on alakanttiin niin se suola on mulle ihan jopa suositeltua. Ja mulla ei oo juurikaan sitä raajojen turvotusta niin ei tarvi sitä pelätä suolan kanssa...
 
Mulla on yleensäkin matalat. Viimeksi oli lääkärissä 90/70. Ja on kyllä aiheuttanut huimausta mut oon jotenkin nii tottunut muutenkin. Työreissussa oli pieni aski salmiakkia ku en ois muuten selvinnyt mutta nyt saikulla tietty helpompaa kun voi ottaa aamun rauhallisesti. Tsemppiä on kyl ikävä vaiva
 
Joo Mullakin laskenut tässä ja edellisessä raskaudessa verenpaineet ja välillä tuntunut huippaavan tai se tilanne lähtee siitä, että pystyssä ollessa tuntuu kun jaloista lähtee ensin voimat. Jos tällainen on tullut liikkeellä ollessa (ettei voi heittää makuulleen tai edes istumaan) niin olen ottanut salmiakkipastillin. Se oikeasti on auttanut ja nopeasti, ei ole tarvinnut edes syödä loppuun saakka vaan kun olo on hieman helpottanut voi loput ottaa pois suusta. Ihan heikoimpina hetkinä olen syönyt kaksi pastillia. Se määrä on kuitenkin niin alhainen, että jäi reilusti alle suositusraja-annoksen (jostain kuukkeloin tarkemmin), niin koen että parempi se on tasata paineet ja ehkäistä pökrääminen kuin vältellä sen hetken salmiakkia. En siis kuitenkaan muissa tilanteissa/karkkina syö nyt raskauden aikana.
 
Ostin nyt kanssa salmiakkipastilleja hätävaraksi. :happy: Töissä ei onneksi ollut mitään ongelmaa tänään, taitaa olla stressitasot muutenkin siellä sen verran korkealla. :grin Mut toivon kyllä että tää helpottaa pian, on kyllä vähän inhottava vaiva.
 
Mulla on karkkipäivä noin 2* viikossa, ja irtokarkkipussiin eksyy kyllä aina myös lakuja tai salmiakkia. Kauhee himo niitä -varsinkin "kingkongeja" ja "Väyrysen päitä" - kohtaan. Mulla varmasti niin huono itsekuri, etten pysty olemaan erossa niistä. :sorry:
Tiedostan vaarat mutta en vaan pysty.. :sad001
 
Mä olisin käsittänyt, että satunnaista salmiakki/lakritsia ei kyllä oltu kielletty, että tuskin sillä suurta merkitystä on kun et päivittäin kuitenkaan lakua vedä. :)

Edit. Muutenkin saa kyllä aika paljon syödä salmiakkia, ennenkö sillä olisi merkittävää vaikutusta sikiöön. Nyt oli todettu adhd riskin jonkin verran lisääntyneen, jos lakritsia oli syönyt paljon raskauden aikana - satunnaisella käytöllä tuskin juuri vaikutusta, ja adhd riskin lisäys on aika pientä kuitenkin esim rakennepoikkeavuuksien yms sairauksien rinnalla. Esim. mun sairastama astma todennäköisesti paljon suurempi tekijä sikiön hyvinvoinnin suhteen (erehdyin lukemaan vähän aikaa sitten että äidin astma lisää epämuodostumien riskiä vastasyntyneellä o_O), tai sitten ihan oikeasti raskauden aikainen tupakointi/alkoholi jne.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top