Toukokuu

Alice_78

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lumet on jo (ainakin melkein) sulaneet, kohta pääsee hiekkalaatikolle leikkimään :)
 
Ajattelinpa tännekin kirjotella pitkästä aikaa. Ihanaa kun on lumet sulaneet ja pääsee kärryttelemään lämpimissä ilmoissa. Enää ei vaan pysty laittamaan poitsua parvekkeelle päikkäreille, kun partsilla on niin kuuma.

Meillä Teo on alkanut pikkuhiljaa liikkumaan. Vähän kun houkuttelee lelulla, saattaa ryömiä pikkusen. Eli ei vielä karkaa, ainakaan kovaa vauhtia :) Konttausasentokin on keksitty, siinä nytkyttää edes takas vähän aikaa.

Ruoka maistuu, puuroannoskin piti tuplata :) Teo syö jo "aikuisen" annoksen (desi hiutaleita ja 2 desiä vettä). Mihin toi puuro voi mahtua :)

Nukkumaanmeno on nykyisin hankalaa, ennen pysty viemään pirteänä sänkyyn ja sinne nukahti. Nyt alkaa hirveä huuto, vaikka väsyneenäkin sänkyyn kantaa. Parina iltana oon nukuttanu sohvalla sylissä reilun puoli tuntia, kunnes antaa periksi ja nukahtaa. Toivottavasti tämäkin on joku vaihe. Nytkin olisi haaveena päästä katsomaan lätkämatsia rauhassa, mutta heikolta näyttää...

Sanavarastoon on tullut "baabaan" ja "vaavaan" lisäksi "kakaka", muutaman kerran on sanonut kakka. Jokohan ton voisi lisätä vauvakirjaan ensimmäiseksi sanaksi? Eipä kyllä sanonut sitä tarkoituksella. Parin päivän ajan on kiljunut niin että korvat hajoaa :)

Mitäs muuta, käsien taputtelu on kivaa puuhaa, sitä tehdään varsinkin seistessä. Iloista kesän odotusta niille jotka tätä palstaa vielä lukee :)
 
Heipsan!

Josko sitä itsekin aktivoituisi pitkästä aikaa kirjoittamaan. Meillä myös ihan muutama päivä sitten lähdettiin (vihdoin) ryömimään. Pääsee jo ihan kohtuu vauhtiakin, mutta ei ole mitenkään sata lasissa menossa koko ajan, lähinnä aktivoituu ryömimään, kun edessä nkyy jotain kivaa mikä on pakko saada :) Ryömimistä ennen muksu "eteni" kierimällä, tekee sitä toki edelleen. Ja on muuten pirun taitava kierimällä pääsemään haluamaansa kohteeseen...

Illoissa meillä on ollut sama ilmiö. Ennen vaan laitettiin sänkyyn ja sinne nukahti. Sitten ihan yhtäkkiä yhtenä iltana alkoi huuto heti kun selkäni käänsin. Säikähdin ensin ihan kamalasti, meillä muksu ei juuri itkeskele. Rauhoittui kuitenkin heti, kun sängyn viereen meni. Sitten taas alkoi uudelleen, kun yritti lähteä. Ekana iltana heti otin syliin ja heijasin, mutta sitten seuraavina iltoina sanoin hyvät yöt ja poistuin huoneesta. Menin toki melkein saman tien takaisin, en oikein kykene mihinkään unikouluihin, mutta ajattelin ettei siitä nyt kamalasti haittaakaan voi olla, että ehtii hetken siellä itksekellä. Sillain jatkettiin ja aika nopasti alkoi taas nukahtaa nopeammin. Nytkin siis lopulta nukahtaa ihan rauhassa keskenään, alkuun vaan täytyy käydä muutama kerta tutti antamassa.

Mun mielestä ihan selkeästi sellaista eroahdistuksen alkua. Muksu on tajunnut, että itkulla äiti tulee :) Ja hyvähän se on, että sen tietää, tulee varmaan turvallisempi olo. Nukahtaminen sujuu meillä nyt n. 1-20 minuutissa, eilen nukahti heti, tänään meni vartin verran. Mutta eipä ole mua erityisemmin haitannut, kun muuten nukkuu suht hyvin.

Onko muilla mielipiteitä tällaisesta tavasta toimia, että annan muksun itkeä yksin parikin minuuttia ennen kun menen väliin? En pidä unikouluja mitenkään pahoina, mutta eipä ole toistaiseksi moista tarvinnut kokeillakaan. Toisaalta onhan tämä nykyinenkin tapani toimia tietynlaista unikoulua, pyrin "hellästi" opettamaan muksulle taidon rahoittua itse ja nukahtaa itse. Kuitenkin haluan käydä paikalla ja näyttää muksulle, että ätiti on täällä. Luin jo ihan pojan syntymän jälkeen sen Unihiekkaa etsimässä -kirjan  ja se oli mun mielestä todella hyvä. Kerrankin asiallista ja kriittisesti esitettyä tietoa, eikä vaan besserwisssereitten "näin tää kuuluu tehdä" -mielipiteitä. Silti ei paljoa tule kuuluteltua muille sitä, että "unikoulutan" näin, joillakin tuntuu olevan todella vahvoja mielipiteitä asiasta. Tosin oon huomannut että äitiyden monista muistakin osa-alueista tuntuu olevan osalla varsin tiukkaa mielipidettä ainakin muilla keskustelufoorumeilla...(Joo ei pidä lukea sitä kaksplussan foorumia:))

Ruoka alkaa meilläkin taas maistua flunssaviikon jälkeen. Neljä "ateriaa" syödään päivässä, sitä viidettä en ole oikein luontevasti saanut aikatauluun mahdutettua, vaikka neuvolassa niin kehottivatkin. Että jää nyt välipala väliin :) Mistään ruuasta ei ole tullut mitään allergiaoireita tai muuta ongelmaa. Kurkkua, riisikakkuja, maissinaksuja ja päärynää nakertaa ominkin sormin, hauskan näköistä. Ja jumalattoman sotkuista ;)

Meteliä meilläkin on alettu pitää enemmän. Sellasta tätätätätää, välillä jo melkein kuulostaa ätä äidiltä :) Ei toki yhtään toiveajattelua ;)

Hyvää kevättä kaikille ja kertokaahan kuulumisia!
 
Tervehdys!

Ihmeellistä tämä arki. Vaikka lapsi on ollu niin helppo niin jotenkin sitä on koko ajan kiire. Tai siis piti mennä tunkemaan kalenteri täyteen kaikkea ei-vauvahommaa, kun ei kerran vauva kalenteria onnistunu yksin täyttämään.

Poika ei vielä ryömi, enkä uskokaan että alkaa sille hommalle. Kontallaan heijaa paikallaan ja saattaa diagonaalissa edetä vahingossa jonkin matkaa välillä mahalleen kaikkia raajoja heilutellen, mutta enempi luistaa takaperin laminaattilattialla ja matka töppää sitten johonkin huonekaluun ja itku tulee. Minäkään en vauvana kuulemma ryöminy yhtään, kierin kuin tukki ja sitten nousin kontalleen, ja siitä melkein suoraan kävelemään. Istuminen ei onnistu iteksiin mutta syöttötuolissa on aika ryhdikäs asento jo.

Hampaita ei näy, tukka tuli eilen päähän kun olivat isin kanssa päivän kahdestaan. Heh!

Jätkä ei huoli tuttipulloa tai nokkamukia tai hörppyytystä lusikalla. Tai hörppää kyllä lusikasta esim. laimennettua tuoremehua, mutta korvikkeet ei kelpaa ei millään. Sotken niitä sitten soseeseen. Syökin kyllä sitte sitä sosetta ja puuroa aivan miehisiä annoksia! Oon menossa töihin kuukauden päästä niin joku ratkasu tähän pitää keksiä. Imetys kun onnistuu sitten enää aamulla ja illalla, ja nyt on päätetty että toukokuu opetellaan siihen tissin vähyyteen.

Lisäksi meillä on haaveissa, ja yritys jo päällä pikkusisarukselle. Toivottavasti tärppäis pian.

Huomenna neuvolaan. Jospa oltas pysytty nyt niillä alimmilla käyrillä.. vauva on pieni ja sirpakka mutta ilonen ja tyytyväinen.

Mukavaa kevättä kaikille! Tosiaan hiekkalaatikko- ja kiikkuhommathan ne kohta on ajankohtasia :D
 
Moi,

Onpas kiva lukea kaikkien kuulumisia. Meillä ei ole vieläkään tullut hampaita. Kaksi alahammasta on ollut jo pitkään näkyvästi tuloillaan, mutta h-hetkeä vielä odotetaan. Ruoka maistuu ja vähän karkeammatkin on alkanut uppoomaan hyvin. Nokkamuki olikin sitten vaikeempi rasti. Jotenkin tuntui, että nokka osat olivat liian leveitä ja sitä työnnettiin kielellä ulos jatkuvasti. Nyt olen löytänyt yhden mallin, joka kelpaa ja harjotukset on käynnissä.

Konttaus asennossa on nyt keinuttu varmaan jo kuukauden verran. Yrittää kovasti siitä istumaan ja on jo pariin kertaa onnistunutkin. Yleensä jää tosin jalat jumiin. Muuten liikkuminen on sekotus vähän kaikkea. Ei osaa kunnolla ryömiä, mutta alkaa jo selvästi pääsemän hieman nopeammin paikasta toiseen omalla tyylillään. Istumassa viihtyy todella hyvin. Ei vaan uskalla vielä jättää yksin, sivulle ottaa kädellä tukea, mutta taaksepäin kaadutaan vauhdikkaasti.

Iltasin nukahtaminen kestää sen 1-20 minuuttia. Jää yleensä kiltisti huoneeseen, mutta alkaa jossain vaiheessa kitisemään. Mikäli itku ei ole kovaa niin kyllä mekin odotellaan ennenkun mennään huoneeseen. Usein käy niin, että saa pari kolme kertaa käydä laittamassa tuttia ennenkun simahtaa. Enpä osaa sen enempää sanoa noihin unikouluihin. Tiedän, että monet tuomitsee todella helposti, jos antaa vähänkin lapsen itkeä. Käytät vaan omaa maalaisjärkeä Nika ja jätät niiden besserwissereiden jutut omaan arvoonsa niin hyvin menee.

Uusia suosikki juttuja ovat keinuminen ja hampaiden pesu. Molemmat tuntuu olevan älyttömän hauskaa. Muutenkin kivaa kun Iida on alkanut oikein hekottamaan kovaan ääneen.

Itse kävin viettämässä huhtikuun puolessä välissä tyttöjen viikonloppua Tallinnassa. Teki todella hyvää. Hieman pelotti miten pärjään kun olin ekaa kertaa tytöstä erossa kaksi yötä, mutta hyvin se meni. Muillakin kavereilla jotka oli matkalla on pieniä lapsia, joten tuettiin toisiamme ja nautittiin siitä että saatiin nukkua niin paljon kun haluttiin. 

Ai niin ja on meilläkin ollut puhetta jo toisesta pikkuisesta. Minä, joka tossa muutama kuukausi sitten vielä sanoin etten voisi kuvitellakaan toista pitkään aikaan... Näin se mieli muuttuu. Kesän jälkeen olisi tarkoitus alkaa yrittämään.

Käyn tällä viikolla viemässä töihin hoitovapaapaperit. Jään kotiin helmikuun loppuun asti. Nyt pitäisi suunnitella syksylle puuhaa. Jumppa, muskari ja uinti olisi ainakin haaveissa.

Huomenna on 8kk neuvola, hauska nähdä mitkä mitat saadaan aikaseksi. Aurinkoista kevättä kaikille!
 
kurjaa kun täälä on hiljentyny todella paljon kun itellä tuloo täälä oltua taas paljon kun on tää uus rakaus tässä alla :) ajatuksena tykkään että lapsilla on sitten niinkin pieni ikä ero onpahan enemmän sitten seuraa toisilleen :) tämän seuraavan laskettu on 6.11 ja esikoonen syntyi 20.9 jotta likelle menöö synttärit sitten...... mutta kyllä tuo mun pikkuneiti on yhtäkkiä oppinu kaiken laasta vasta se oppi ryömiin ja konttaamaan niin nyt se jo yrittää nousta tukea vasten seisoamaan :') aivan itku meinaa tulla kun katteloo tuota neitiä että kuinka nopiaa se onkaan kasvanu....
 
Iltoja!

Kovin on hiljaiseksi palsta käynyt...

Meillä on ollu viimeaikoina ihan kaameeta haipakkaa ja kiihtyy vaan! Vähän reilun viikon päästä olis pääsykokeet amk:hon kone- ja tuotantotekniikkaa lukemaan (aikuis puolella töitten ohessa) ja lukeminen on vienyt aikaa. Sitten koiraa pitäis ruveta näyttelyissä käyttämään ja treenattu on ahkerasti. Esikoinen sairastu tyypin 1 diabetekseen ja se on tuonut omat juttunsa. Kerttu on oppinut ryömimään eteenkinpäin, aiemmin vaan pakitteli, pinsettiote on myös löytynyt ja istutaankin jo ihan ite!!! Pirun nopiasti kasvavat!!! Työt alkaa neljän viikon päästä, ootan jo innolla! Mies jää kotiin isäkuukaudelle tyttöjen kans ja ne menee hoitoon sit elokuun alusta.

Paljon onnea Tankulle tulevasta perheenlisäyksestä!!!! Mulla on mun vanhimman veljen kanssa ikäeroa 1vuosi ja 14päivää ja kovasti tapeltiin ja leikittiin!!! Koen olevani onnekas kun meillä on niin pieni ikäero!!

vieläkö muitten mukulat herää öisin syömään? Meillä herätään kerran ja mietiskelinkin että pitäisköhän ruveta tarjoon vettä maidon sijasta josko sitten loppuis yöheräily...

Tänään oli eka "kesäinen päivä", lämpöä oli 22! Mahtavaa!!!


 
ONNEA TANKULLE  !!  Mä niiin kaipaan raskaana olemista, vointi ollu kaikista kolmesta todella loistava,mutta nyt ei enempää lapsia tuu meille, oon jo niiiiin vanha, syksyllä 37 .... Meillä 3 poikaa ,12,14 ja 8kk!
Meillä opittu kanssa itse istumaan ja noustaan polvilleen tukea vastaan!!! Ryömitty on jo puol vuotiaasta asti. Pinsettiote ei vielä oikein hyvin tule,ehtiihän sen sitten ajallaan! Hampaita jo 6 kpl. Yöt nukutaan klo 20.30-7 . Mites monet päiväunet muilla nukutaan? Meillä ollu 2, mut nyt vissiin yksillä herra ajattelee pärjäävänsä... Ens viikolla pitkästä aikaa neuvola,viimeks 6kk neuvola ja ens viikolla siis 8kk neuvola.Saas nähdä,meneekö 10kg rikki!
 
heipparallaa,

piiiitkästä aikaa eksyin tännekin taas! :)

meillä on kans nyt alkanut olemaan vaikeaa tuo nukkumaanmeno. ennen kun nukahdettiin nätisti itsestään, ei tarvinnut kun sänkyyn laittaa niin neiti nukku 10 min sisään. nyt alkaa huuto heti kun sänkyyn laittaa ja on lähdössä huoneesta. yleensä rauhottuu sillä, että antaa vaan lisää maitoa, mutta en usko, että nälkäänsä syö, kun iltasin syö puuron ja 270ml maitoa. ja siis senkin jälkeen menisi vielä sitä maitoa vaikka kuinka. eilen meillä kesti 1.5h nukahtaminen, vaikka annoinkin sitä maitoa vielä lisää niin oli jonkun aikaa tyytyväinen sängyssään ja sit alkoi taas huuto. sit kun meen huoneeseen niin sieltä tulee väsynyt hymy ja naureskelu...

hampaita meillä ei ole vielä ainuttakaan. konttausasennossa on heijaillut itsään jo reilu 2kk. muutama päivä sitten lähti ryömimään omalla tyylillään, mutta ei vielä sinänsä mene eteenpäin. pari metriä saattaa kömpiä eteenpäin jos kohteessa on jotain tarpeeksi kiinnostavaa. eli vielä ei tarvitse ihan juosta perässä koko aikaa. meillä ei myöskään istuta vielä. mutta eiköhän tässä omaan tahtiin jokainen..

mulla alkaa elokuussa nyt koulu. se olisi pakko saada päätökseen, vaikka aivan järkyttävä vauvakuume on iskemässä ;) mun veli saa joulukuussa viidennen ja mun sisko soitti muutama päivä sitten ja kertoi että jää lokakuussa äitiyslomalle. <3 sille on tulossa kolmas, vanhimmat tyttäret onkin jo 14v ja 11v. vauvoja siis piisaa. mullakin olisi toiveissa toisaalta saada pienellä ikäerolla toinen, mutta sit taas toisaalta olisi järkevää olla vähän aikaa töissäkin, että saisi rahaa. nyt kun mieskin on ollut jo pari kuukautta työttömänä, eikä tulevaisuudesta ole vielä mitään varmuutta. pakotan sen kyllä menemään aikuisopiston monialakoulutukseen, että saisi uuden alan ja työpaikan...
 
Takaisin
Top