Toksoplasmoosi ja raskaus

Miramaria

Tietävä tietäjä
Etusivun juttua Toksoplasmoosi! Pitääkö kissaa varoa? kirjoittaessani aloin pohtia, miten toksoplasmoosista neuvolassa tiedotetaan. Annetaanko siitä tarpeeksi tietoa? Puhutaanko siitä ollenkaan?

Minulta ei neuvolassa kysytty edes mahdollisista lemmikeistä, saati testattu toksoplasmoosi-tartunnan varalta.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia! :) Millaisia kokemuksia teillä on? Tiedotetaanko neuvolassa tarpeeksi toksoplasmoosista?
 
Mulle ei neuvolassa toksoplasmoosista puhuttu mitään. Annettiin kylläkin lista ruokarajoituksista, mutta siinä se. Ei tosiaan myöskään kyselty, aionko esim. matkustaa raskausaikana. Ja kun matkustaminen tuli esiin, ei muistuteltu olemaan varovainen toksoplasmoosin kanssa saati sitten ehdoteltu mitään testejä.

Me käytiinkin juuri ihan alkuraskaudessa Italiassa lomamatkalla ja olen jälkikäteen kauhistellut, miten huoleton siellä olin... Kun nyt olen vasta ymmärtänyt, kuinka yleinen tuo toksoplasmoosi siellä päin on. Toisaalta olen lohdutellut itseäni sillä, että en tuon reissun aikana kyllä syönyt juuri muuta kuin margaritapizzaa ja ranskalaisia. Mutta aika paljon kuitenkin salaattia... Ja ravintolassa tietenkin.

Nooh, tuohan on kuitenkin aika sattumien sattuma että toksoplasmoosin tulisi saamaan raskauden aikana. Samalla tavallahan raskaus voi päättyä huonosti ihan mistä tahansa muusta syystä. Voi tulla keskenmeno ilman syytä ja kohtukuolematkinhan jää useimmiten arvoitukseksi. Kaikki varotoimenpiteet siis voi tehdä, mutta sekään ei vielä takaa tervettä vauvaa. Saati sitten mitä kaikkea voi elämässä tapahtua lapsen syntymän jälkeen...

Eli summa summarum, itse oon pyrkinyt ajattelemaan että suuria riskinottoja on toki vältettävä, mutta loppujen lopuksi vauvalle voi käydä mitä tahansa muutakin eli turhaa en syömisistä stressaa. Tervettä maalaisjärkeä käyttäen ja omien fiiliksien mukaan.  
 
meillä kyllä kysyttiin neuvolassa heti ensimmäisellä kerralla etä onko kissoja. Niiden hiekkaa en ole saanut vaihtaa ollenkaan koko raskauden aika (voi harmi) :D 
Myös tietenkin jotain ruokajuttuja kuten medium-pihvi yms syönti kiellettiin. Ja itsekin matkustin Espanjaan sillon kun olin rv. 9 ja ihan normaalistihhan siellä tuli oltua. 
 
Ekassa raskaudessa neuvolantäti kysyi kissoista, ja passitti verikokeeseen jotta nähtiin olenko jo sairastanut sen. En ollut, joten hiekanvaihto kiellettiin.
Nyt toista odottaessa eri neuvolan piirissä ei täti ole edes kysynyt kissoista, eikä maininnut koko toksoplasmoosia...
 
Ei ole tehty sen tiimoilta verikokeita, vaikka kissoja on. En huomannut sitä edes kysyä.

Ei kielletty kissojen vessan siivousta, mutta taisi pilke silmäkulmassa vinkata siirrettäväksi sen miehen tehtäväksi. Molemmissa raskauksissa olen kuitenkin sen itse tehnyt. Minulla kun on tapana pestä kädet huolella kyseisen operaation jälkeen!

Nyt toisessa raskaudessa ruokavaliosta puhuttaessa totesin suurimman riskin olevan kasvimaalla. Naapurin kissat, kun käyttävät sitä käymälänään! On jäänyt ra'an porkkanan syönti vähemälle.
 
meiltä kysyttiin neuvolassa kaikki lemmikit läpi ja kun terkkari kuuli, et kissoja on kaksin kappalein, kielsi multa kissanhiekan vaihdon, vaikkei meidän kissat ulkokissoja olleetkaan.
 
Takaisin
Top