Toista lasta odottavat

Tiina P.

Jostain jotain jo tietävä
Joulukuun mammat 2017
Moi!

Meillä esikoinen olisi näillä näkymin 2v2kk kuopuksen syntyessä. Olen aina halunnut useamman laspen, mutta esikoisen vähäunisen vauvavuoden aikana olin sitä mieltä, että kolmen tai neljän vuoden ikäero olisi sopiva.. Noh, esikoinen nukkui helmi-maaliskuussa muutaman viikon hyvin vauvakuume iski ja kävin poistamassa kierukan, koska eihän sitä tiedä, kuinka kauan raskaaksi tulemisessa kestää.

No ei kestänyt, ekasta kierrosta tuli plussa. Nyt ikäero on siis paljon ajateltua pienempi, ja fiilikset vähän hämmentyneet. Toisaalta ollaan superonnellisia, toisaalta pelottaa vauvavuoden rankkuus. Ja sitten vielä vähän surettaa esikoisen puolesta, joka on tottunut saamaan valtavasti huomiota ja läheisyyttä.

Mitä fiiliksiä teillä muilla on, kun perhekoko kasvaa?
 
Meillä tulee lapsille karvan vajaa 3 vuotta ikäeroa. Kolmisen vuotta toivoinkin lapsille ikäeroa. Esikoinen on nyt saanut täyden huomion ja olla huoletta vauvana, joten uusi tulokas tuleekin hyvään saumaan. Luultavasti olisi mennyt kahdenkin vuoden ikäerolla, mutta halusin esikoisen saada olla vauvana ja onhan se mukavampaa, kun esikoinen on jo nyt todella omatoiminen ja reipas, niin joulukuussa on taas piirun verran isompi.
Toisille se on ihan OK, että on 2 vauvaa yhtä aikaa, mutta itse haluan, että lapsi on hieman isompi ennen kuin tulee uusi vauva. Esikoinen on todella hyvä ollut nukkumaan, joten vähän jänskättää miten uusi lapsonen nukkuu.

Kaiken kaikkiaan todella luottavaisin mielin ollaan, vaikka tietenkin mietityttää miten sitä pärjää. Uskon kuitenkin kaiken menevän ihan hyvin ja omalla painollaan.
 
Tiina.P meillä on ihan samat ajatukset. Esikoisella oli paha koliikki/allergiaepäilyjä. Ekat 3kk nukuttiin max 2 tunnin pätkissä. Aattelin ettei tästä hengissä selvitä. Noh jossain kohtaa ruvettiin nukkumaan kunnolla ja mieskin rupes lämpiää ajatukselle toisesta. Ekaa yritettiin useampi vuosi ja ajateltiin että menee taas kauan ennen kun tärppää. Vaan eipä mennykkää. :D nyt tulis lapsille ikäeroa 1v4kk-5kk ikäeroa. On ihanaa mut jotenkin myös välillä miettii miten tässä selviää kahen vauvan kanssa ja kuinka tuo koko suvun silmäterä asiaan suhtautuu. Toisaalta uskoisin että tulee todella läheiset välit lapsille kun on just niin pieni ero. Onneks mun vanhemmat on nuoria niin jaksaa kovasti autella. Pääosin ollaan hyvin positiivisella mielellä. :)
 
Meille tulis ikäeroa nyt noin 2v 5kk. Täälläkin se että kun pillerit loppu niin heti toisessa kierrossa plussa. En kyllä ihan näin ajatellu kun esikoista tehtiin tosiaan useampi vuosi ja sitten hoitolähete kun lähti niin tuli plussa. Eli ajatus oli että tulis se noin kolme vuotta eroa mutta tässä nyt ollaan.
On siis muutama testi tullu tehtyä kun ei usko todeksi mutta kai se on pe soitettava neuvolaan. Meillä on vielä se että miehen isä menehtyi pääsiäisen aikaan niin tuntuu aika kohtalolta tämä plussa nyt näin pian. Sillä kai meillä ei juuri tätä uskalleta paljon iloita.
 
Meillä tuo esikoinen nukku ensimmäiset 5kk 2h pätkissä, tällä viikolla täyttää 7kk ja nyt on menny yöt 3 herätyksellä :) Meillä myös erikoisella oli ekat 3kk koliikki ja muutenkin on aika haastava tapaus ei viihdy yksin missään ja temperamenttia löytyy. Silti oltiin kokoajan sitä mieltä miehen kanssa et toinen halutaan pienellä ikäerolla. No heille tulee vähän päälle 1v2kk eroa. Mulla ensimmäiset 5kk imetys toimi hyvänä ehkäisynä sitten poika päätti ettei rinta enää maistu ja tässä ollaan :D Tuli meille yllätyksenä et näin nopeesti tärppäs, nyt vaan on toivottava et seuraava ois vähän helpompi tapaus :) Kyllähän sitä miettii et kuinka tulee toimeen kahden pienen kanssa mut uskon et tulevat olemaan hyviä kavereita keskenään ja sillon jo onneks tuo esikko kävelee et helpottaa vähän tulee varmasti kannettua toista paljon mukana.
 
Illu85 mä plussasin esikoisesta mun mummon kuoleman jälkeen, vaikka en oo taikauskonen uskon et se oli tarkoitettu just niin. Poika sai siis alkunsa tod.näk 3 päivää mummon poismenon jälkeen.
 
Me oltais aluksi toivottu reilu 2vuoden ikäeroa, mutta koska tätä toista tehtiin 2,5v niin ikäeroa tulee melkein 5vuotta.
Toisaalta ihan kiva, esikoinen on saanut rauhassa olla vauva ja taapero. Hän on aina ollut "helppo lapsi" ; nukkunu hyvin, syöny hyvin, ei juurikaan sairastellut...
ei varmaan toista kertaa päästä näin helpolla, mutta eiköhän se oo kaiken tän odottamisen arvoista :wink
 
Meillä myös tulossa toinen lapsi (jos kaikki hyvin menee). Joulukuussa esikoinen on 1v 7kk, joten pieni on hänkin silloin vielä. Ajattelen niin että nyt on hyvä aika toisen tulla, kun muutenkin olen kotona esikoisen kanssa:)
Raskasta se tulee varmasti olemaan, mutta myös palkitsevaa vähän myöhemmin kun sisaruksilla on toisistaan leikkiseuraa :smiley-bounce013
Joulukuussa minulla oli kohdun ulkoinen raskaus joka hiukan varjostaa tätä alun onnea.. nyt toki olo on luottavaisempia, kun mitään vuotelua ei ole.
Imetän vielä ja sekin mietityttää, ainakin vielä on kelvannut maito hyvin:happy:
 
Meillä esikoinen on nyt 7kk, joulukuussa ikää hänellä on 1v3kk eli pienellä ikäerolla tulee meille nyt pikkuiset. Itse halusinkin pienen ikäeron, mutta toki oma jaksaminen mietityttää kun tuo esikoinen on semmoinen duracell pupu että. Meillä heräillään vielä 2-3 kertaa yössä joten oon nyt vaan aatellu että enpä oo ehtiny vielä tottua uudestaan täysiin yöuniin (sanoo hän kateellisina niille jotka saa yönsä nukkua) :D

Mä uskon siihen, että kenellekään ei anneta liian raskasta taakkaa kannettavaksi joten suhtaudun melko luottavaisena tulevaan kahden pienen kanssa.

Meillä on lähellä myös aika kattava turvaverkko joten sinänsä ei tarvitse pelätä jäävänsä ypöyksin.
 
Aina olen ajattellut että parin vuoden ikäero olisi hyvä. Mutta esikoisen vauva vuosi oli tosi raskas, mun sairastuminen ja poika oli ekat kuukaudet tosi itkuinen ja nukkui ekan vuotensa 1-2h pätkissä. Päätettiin silloin että ei toista vähään aikaan. Heti kun päälle vuoden ikäsenä rupes helpottamaan, niin tuli vauva kuume :shy: Ja nyt siis tulossa ikäeroksi 2v4kk. Nyt jo alle 2veenä puhuu hyvin ja tosi omatoiminen. Uskon että hyvin menee ja mahtava jatkaa vielä kotiäitinä oloa. :Heartpink
 
Aina olen ajattellut että parin vuoden ikäero olisi hyvä. Mutta esikoisen vauva vuosi oli tosi raskas, mun sairastuminen ja poika oli ekat kuukaudet tosi itkuinen ja nukkui ekan vuotensa 1-2h pätkissä. Päätettiin silloin että ei toista vähään aikaan. Heti kun päälle vuoden ikäsenä rupes helpottamaan, niin tuli vauva kuume :shy: Ja nyt siis tulossa ikäeroksi 2v4kk. Nyt jo alle 2veenä puhuu hyvin ja tosi omatoiminen. Uskon että hyvin menee ja mahtava jatkaa vielä kotiäitinä oloa. :Heartpink

Hyvänen aika kun kuulostaa tutulta! Toi vauvakuumeen alkaminen pian edellisen vauvavuoden päätyttyä on varmaan tosi syvällä ihmisen biologiassa, niin monilla sisaruspareilla on juurikin tuo 2v ja muutama kuukausi ikäeroa.
 
Me ajateltiin että ikäero olisi +2v ihanteellisesti 3-4 vuotta. Alettiin yrittämään kun esikoinen oli 1v3kk. Ikäeroa tulee 2v8kk. Pitkät kuukaudet on ollut kun ollaan raskautumista toivottu ja mitään ei ole kuulunut vaikka olisi hyvin voinut meidän puolestä toisaalta isompikin ikäero tulla. Olen vain niin malttamaton :p

Vähän on sillein haikeet fiilikset, että viimeiset hetket esikoiselle olla se perheen vauva. Toisaalta hän tykkää kauheesti muista lapsista ja vauvoista. Luulen hänen rakastuvan pikku sisarukseen vaikkka varmasti tulee jotain mustasukkaisuutta myös. Ollaan otettu nyt jo tuo 2v mukaan odotukseen, että vauva tuntuisi koko perheen omalta eikä vaan äidin uudelta vauvalta, josta pitää päästä eroon. En tiedä auttaako mustasukkaisuuteen, mutta toivotaan. Sylin haluan pitää kummallekkin avoinna. Haaveissa olisi 3-5 lasta, mutta ikäerot tulee olemaan sellaiset, että meillä vanhemmilla varmasti riittää aikaa, rakkautta ja syliä kaikille lapsille. :Heartred Ollaan jopa leikitelty ajatuksella, että lapsi luku jäisi kahteen. Sen tietää sitten tämän tulevan vauvan vauvavuoden jälkeen, että onko kaipuuta vielä useammalle lapselle vai onko kahden lapsen kanssa hyvä.
 
Meillä ikäeroa tulee n 2v 7kk. Esikoinen on mahtava lapsi, ihana, iloinen ja ollut aika terveenä. Mutta. Yöt. Edelleenki jos nukkuu 3h putkeen on hyvä.. aina nukkunu huonosti, itkee, pyörii, vatsaa vääntää.... olen tämän 2 vuoden aikana kerran tainnut saada nukkua 5h putkeen (lapsella ollu kerran pari vähän parempi yö..).
Nyt alan olla väsynyt.. onhan se aikaki :wink pakko kysellä hänen 2v neuvolassa parin viikon päästä että voikohan tohon olla joku syykin..

Että olkaa onnellisia te jotka saatte nyt levätä :)
 
Jotenkin halua kyllä luoda uraa jossain kohtaa, mutta tällä hetkellä lapset ja heidän kanssa oleminen on se juttu mihin haluan panostaa ja minkä tahdon tehdä kiirehtimättä :Heartred:) Töitä ehdin kyllä tehdä sitten vielä 8-kymppisenäkin tätä vauhtia kun eläkeiät nousee :p
 
Minun on pakko ääneen ihmetellä, että miten te jaksatte vauvan heräilyt+esikoisen heräilyt? :eek::nailbiting: Kuulostaa niin hurjalta, että esikoinen heräilee vaikka kolmesti yössä ja päälle vielä vauvan heräilyt? Missä välissä nukutaan?! Yhden kanssahan voi vaikka päikkärit päivällä nukkua, mutta miten mahtaa kahden kanssa onnistua? Hui.
 
Enkä siis millään pahalla tarkoita, vaan ihan vain puhtaasta mielenkiinnosta ihmettelen.
 
Minun on pakko ääneen ihmetellä, että miten te jaksatte vauvan heräilyt+esikoisen heräilyt? :eek::nailbiting: Kuulostaa niin hurjalta, että esikoinen heräilee vaikka kolmesti yössä ja päälle vielä vauvan heräilyt? Missä välissä nukutaan?! Yhden kanssahan voi vaikka päikkärit päivällä nukkua, mutta miten mahtaa kahden kanssa onnistua? Hui.

Elän siinä toivossa että esikoinen alkaa nukkua öitään pikkuhiljaa paremmin ja paremmin. Jos ei niin käy, niin sitten on elettävä päivä (ja yö) kerrallaan. Sitähän on vaikea etukäteen ennustaa mikä tilanne tulee olemaan joulukuussa.

Ja tosiaan mulla on vahva luotto siihen että apua saan heti jos tarviin. Ja hoitajia löytyy jos mamman tarvii saada nukuttua päikkärit :)
 
Mä odotan et se mitä usein sanotaan pitää paikkansa = lapset alkaa nukkuu n 2 vuotiaina paremmin..

:) eipä tässä muuta voi
 
Minun on pakko ääneen ihmetellä, että miten te jaksatte vauvan heräilyt+esikoisen heräilyt? :eek::nailbiting: Kuulostaa niin hurjalta, että esikoinen heräilee vaikka kolmesti yössä ja päälle vielä vauvan heräilyt? Missä välissä nukutaan?! Yhden kanssahan voi vaikka päikkärit päivällä nukkua, mutta miten mahtaa kahden kanssa onnistua? Hui.

Mulla on tästä suuri pelko. Osittain oman jaksamisen, osittain lapsenkin hyvinvoinnin vuoksi, aiotaan laittaa esikoinen jo nyt syksyllä päiväkotiin n. 5-6h päivässä. Elä toivossa, että sitten itselläkin olisi mahdollisuus saada ne yhdet päiväunet...
 
Takaisin
Top