Toinen kolmannes ja urheilu

Liljekonvaljen

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuun äidit 2019
Marraskuiset 2023
Aloitin uuden ketjun, kun en ainakaan huomannut tällä aiheella vastaavaa. Urheilevat mamat, oletteko jotenkin muokanneet saliohjelmaanne/ muita treenejä raskauden takia? Itse ajattelin jättää pois nyt 2/3 kaikki suorat vatsalihakset (mutta syvien treenausta ajattelin jatkaa) sekä burpeet, ja toisaalta HIIT-juoksutreenit olen jättänyt jo heti tajuttuani olevani raskaana (koska sykkeet pahimmillaan niin korkeat ja olo aika karmea).

Minkälaisia treenejä siis teette raskauden aikana? :dance011
 
Mä olen jo jonkin verran keventänyt salitreeniä. Jätin juuri kyykyt tangolla ja siirryin kahvakuulalla tehtäviin versioihin. Tuntuu että keskivartalon tuki alkaa olla heikentynyt jo sen verran, että parempi jättää nämä pois ettei vaan loukkaa. Smithissä tein vielä yhden jalan kyykkyä, koska siinä liike on kuitenkin kontrolloidumpi. Maastavetoa teen vielä, mutta huomattavasti kevyemmillä painoilla kuin ennen raskautta. Suorat vatsat olen myös siivonnut ohjelmasta. Juoksemista en voisi enää kuvitellakkaan. Eilen pelkkä reipas kävelykin sai aikaan kokoillan kestävät liitoskivut. :/ Viikolla 15! Aika raskasta ja toivottavasti ohimenevää.

Miten olet nyt ajatellut treenata syviä vatsoja?
 
Mäkin haluaisin tietää onko edes sallittua enää toisella kolmanneksella treenata vatsalihaksia?
 
elotyttö, toivottavasti sun liitoskivut on vain joku vaihe! :sad001

Suorien vatsojen treenaamista ei suositella enää, mut syviä saanee tehdä. Syviä teen vaikka kierrättämällä kahvakuulaa kropan ympäri sekä "istun" vasten seinää polvet 90-asteen kulmassa ja nostan esim. kahvapalloa käsillä suoraan eteen. Lyhyitä lankkuja teen myös, mut en yritä mitään henkilökohtaisia ennätyksiä siinä nyt. Voimapyörää en sen kyllä varmaan enää uskalla, tuntuu sen verran vaativammalta liikkeeltä! :bag:

Juokseminen onneksi onnistuu ihan hyvin - jätin pois tosiaan HIIT:in ja pitkät, yli 10 km lenkit, mut oon jatkanut 5-7 km lenkkejä useamman kerran viikossa.

Liikun aika aktiivisesti normaalisti, ja siksi näiden selvittäminen oli mulle ekassa neuvolassa ihan supertärkeää. Onneksi melkein kaikkea saa tehdä, jos vaan olo tuntuu hyvälle :happy:
 
Mä kävin esikoista odottaessa tosi paljon uimassa, kun tykkään siitä yli kaiken. Pelkäsin, että se pitää jättää, mutta lääkäri sanoi, että "reikä on niin pieni, että todennäköisyys sille on olematon, että kohtuun jotain pöpöjä pääsisi". Paitsi varmaan jos olisi yhtään avautunut, niin ei tietenkään sitten. Mulla oli paikat visusti kiinni, ennen kuin sain sairaalassa käynnistyslääkkeitä. Uiminen tuntui ihanalta, joskin loppua kohden harjoitussupistukset lisääntyivät, ja melkein joka altaan mitan jälkeen piti huilata. Pääsin silti kovempaa kuin altaan miehet :D:p
 
Esikoisen kohdalla pystyin treenaamaan salilla ihan loppuun asti. Omaa kehoa kuunnellen muuntelin treenejä ja hyvin meni. Samaan pyrin nyt, koska uskon lihaskunnon ylläpitämisen olleen syy suht helppoon synnytykseen ja etenkin nopeaan palautumiseen.

Olen myös liikkunut aina paljon ja oli minulle niin ensimmäisessä raskaudessa kuin nytkin tärkeää jatkaa liikkumista. Itse myös ekan kohdalla kyselin neuvolassa varmaan joka kerta vieläkö uskallan tehdä sitä ja tätä :D Nyt osaa jo luottaa itseensä ja kehoonsa paremmin. Ei kiusaa suoria vatsoja ja loppuraskaudessa alkaa välttelemään ponnistelua. Muuten liikunnallinen ihminen tuntee kehonsa ja sitä kuuntelemalla pääsee jo pitkälle :)
 
Mä vasta alotin salitreenit tän raskauden aikana :D en siis koululiikuntaa enempää oo saleilla pyörinyt. Katottiin pt:n kanssa ohjelma, jota voin jatkaa ihan loppuun asti, jos vaan itsestä siltä tuntuu. Lisäksi joogailen, sitä olen harrastanut jo pitkään. Siinäkin tosin saa jo aika paljon soveltaa raskauteen sopivaksi.
 
Oon käyny monta vuotta salilla ja pakko oli keventää treeniä jo ekalla kolmanneksella hengästymiseen liittyvän ikävän olon vuoksi. Samalla keveydellä oon jatkanu nyt toisella kolmanneksella paitsi suorat vatsat ja kyykyt kans jättänyt pois. Joogaamassa oon käyny pari vuotta ja vähitellen huomaa kyllä mitkä liikkeet sopii ja mitkä ei. :-D Odotan siis esikoista niin kaikki on opettelua. Ajattelin piakkoin siirtyä äitiysjoogaan. Ja uinti vois myös olla mukavaa.
 
Oon käyny monta vuotta salilla ja pakko oli keventää treeniä jo ekalla kolmanneksella hengästymiseen liittyvän ikävän olon vuoksi. Samalla keveydellä oon jatkanu nyt toisella kolmanneksella paitsi suorat vatsat ja kyykyt kans jättänyt pois. Joogaamassa oon käyny pari vuotta ja vähitellen huomaa kyllä mitkä liikkeet sopii ja mitkä ei. :-D Odotan siis esikoista niin kaikki on opettelua. Ajattelin piakkoin siirtyä äitiysjoogaan. Ja uinti vois myös olla mukavaa.

Mä oon pohtinut joogan aloittamista nyt raskaana! Se vois auttaa tähän salin ja juoksun jämäyttämään kroppaan... Meillä kanssa esikoinen tulossa, niin rajansa tuntuu tajuavan vain kokeilemalla :)
 
Mulla alkoi nyt viimeinen kolmannes ja liikuntaan kuuluu jooga, keppijumppa ja tanssi plus kävelylenkit. En oo uskaltanut vatsoja tehdä ja en pääse läheskään kaikkiin asentoihin kun maha ottaa kiinni :D juokseminen ei tuu kyseeseen lainkaan eikä mikään missä täytyy hyppiä. Joogasta oon pitänyt kun venyttää mukavasti ja selkäkivut pysyy kurissa :)
 
Just tossa googlailinkin vatsalihaksiin liittyviä treenejä. Harrastan crossfittiä ja olen tietoisesti hiljentänyt tahtia. Vaikka sykkeet edelleenkin tehokkaasti nousee niin olen vältellyt pitkäaikaisia maksimisykkeillä tehtäviä treenejä. Myös tuntuu, että hyppimisiin ja pomppimisiin pitää alkaa miettiä korvaavia liikkeitä. Maksimivoimatreenit jätin heti pois, turha tässä nyt on mitään ennätyksiä yrittää, enemmänkin pyrin ylläpitävään harjoitteluun niin kauan kuin se on mahdollista.
 
Tähän liittyen voisinkin esittää kysymyksen, että ootteko jo hankkinut/löytänyt jostakin hyviä treenivaatteita odotusajalle? Lähinnä housuja tässä vaiheessa itse kaipailisin, osa trikoista on ihan ok, mutta osassa auttamatta liian matala vyötärö :mad: Nyt kun on helpottanut nuo alkuajan olot + päälle iskenyt flunssa, niin yritän saada salilla käynnin takas ohjelmaan mutta meinaa olla kohta vaateongelma :grin
 
Tähän liittyen voisinkin esittää kysymyksen, että ootteko jo hankkinut/löytänyt jostakin hyviä treenivaatteita odotusajalle? Lähinnä housuja tässä vaiheessa itse kaipailisin, osa trikoista on ihan ok, mutta osassa auttamatta liian matala vyötärö :mad: Nyt kun on helpottanut nuo alkuajan olot + päälle iskenyt flunssa, niin yritän saada salilla käynnin takas ohjelmaan mutta meinaa olla kohta vaateongelma :grin

Mulla on Niken niitä trikoita, joissa on leveä vyötärökaistale - ne tuntuvat pysyvän vielä tosi hyvin päällä :D Vähän samaa tosin itse mietin toppien osalta, just ajattelin käydä katsastamassa H&M:ltä, jos olisi pidempiä ja tiukkoja toppeja, niin että maha ei paljastuisi kaikissa kädet ylhäälle vievissä liikkeissä :p
 
H&M:llä on ainakin ollut MAMA-mallistossa treenitoppeja/-paitoja!
Itsellä on Bia Brazilin one size treenitrikoot, jotka antaa mukavasti periksi, kun vatsa kasvaa. Esikoisen odotusaikana menin loppuun asti salitreenit näillä.
 
Kevyet 3-5km juoksulenkit edelleen sujuu, yhdessä kohti ekaa kolmatta lonkat ja lantio tulessa mutta meni ohi se vaihe. Kovat maximisykkeen treenit jättänyt pois, enemmän intervallijuttuja ja oman kehon painolla tai vastuskuminauhalla. Kamppailussa kontakti jäänyt tietysti pois, lisäksi potkut ei enää tunnu hyvältä säkillä. Lyönnit sen sijaan menee edelleen jos tekee lyhyitä eriä. Uutena uinti, mistä paikat ei kipeydy ollenkaan.
 
Kävin eilen ihan peruslenkillä (5km), ja viimeisen kilometrin alussa sydän muljahteli useamman kerran. Menin ihan hölkkäilyvauhtia, mutta tuon jälkeen pudotin kävelyyn. Vuosiin ei ole rasituksessa muljahdellut (joskus vuosia sitten kesken todella kovan treenin kylläkin), onko kenelläkään ollut vastaavaa kokemusta? Muutoin ei mitään jälkireaktioita tai mitään urheilusta edelleenkään :confused:
 
Mites on muilla urheilut sujuneet? Ootteko keksineet hyviä korvaavia liikkeitä suorille vatsalihaksille? Mä oon tehnyt jotain kylkinostoja. Vatsa ei edelleenkään oo iso, joten ei haittaa urheilua. Tietyissä liikkeissä vaan, jos joutuu puristuksiin niin tulee vähän paineen tunnetta.
 
Teen edelleen yllä mainittuja core-liikkeitä, eli kierrän kahvakuulalla kroppaa seisaaltaan ja istun vasten seinää polvet 90 asteen kulmassa, jolloin nostan painoa suorilla käsillä hartian tasolle - sekä lankkua. Tänään juuri salilla huomasin, että sykkeet helposti nousevat jonnekin 160-170 tuntumaan ihan pikku hetkeksi, jota harvoin käy muissa kuin superraskaissa jalkaliikkeissä normaalisti. Treeni tuntuu kuitenkin ihan hyvältä, joten en sitten tiedä, onko noiden sykkeiden vuoksi tarve muokata treeniä. :bored:

Ajattelin huomenna koettaa vielä juoksulenkkiä - niistä on nyt pari tuntunut hieman huonolta ja olen joutunut pudottamaan kävelyyn, mutta saa nähdä, ehkä huomenna on parempi tuuri!
 
Mä oon käsittänyt, että varsinaisia suositussykerajoja ei enää ole. Sit kun kysyin vielä neuvolassa, niin sanoi, että ei niillä korkeilla sykkeillä jaksa niin kauan tehdä että siitä haittaa vauvalle olisi. Eli jos hetkellisesti nouseekin ylös, niin ei pitäis haitata.
 
Takaisin
Top