Toinen kolmannes - iloja ja suruja

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Osalla kesäkuisista alkaa toinen kolmannes lähetä, joten laitanpa oman ketjunsa sille! :)
Mikä on olo? Joko väsymys ja pahoinvointi helpottaa? Joko energiavarastot alkaa täyttyä? Alkaako masu näkyä? Onko kolotuksia ja vaivoja? Tänne vaan kaikki tuntemukset...! :)
 
Pahoinvointia on vielä, kätilö ultrassa lohdutti et viikkoon 15 mennessä pitäis helpottaa :) väsymystä on jonkin verran vielä. Maha pömpöttää jo hieman, illan turvotusten kanssa enemmänkin :D muuten oon aika vähällä päässyt :)
 
Täällä pahoinvointia ollut, joka päivä ja aamusta iltaan, nyt alkanut helpottaa. Onneksi. Valitettavasti alkuraskautta varjostanut tulehdus ja niin järkyttävä migreeni, että vei sairaalaan tiputukseen.
 
Mulla alkuraskautta muutama päivä vielä eessä pahoinvointi on historiaa mut väsymys vielä paikalla. Ootan kyllä et se helpottaa. Uusimpana oireena närästys mut en oo vielä renniee alkanu popsimaan... Tästäkin aiheesta oli jo ketju mut hukkunu varmaan jo tonne 2 sivulle...
 
Ja mikä se oli virallinen päivä kun toinen kolmannes alkaa? 13+0 vai joku muu? Monta eri versio oon nähny toisessa ketjussa...
 
Niin määkin luulin mut joku muu vihjas et kun 14. Viikko ja 15. Takana lähteestä riippuen...
 
"Raskauden kesto määritellään laskemalla viimeisten kuukautisten alkamispäivästä 40 viikkoa eteenpäin (280 vuorokautta), vaikka munasolu todellisuudessa hedelmöittyy vasta kaksi viikkoa kuukautisten jälkeen. Synnytyksen lasketun ajan ja keston määrittämisessä voidaan käyttää eri menetelmiä. Neuvolassa määrittäminen osittain tapahtuu raskauskiekon avulla. Synnytyksen lasketun ajan voi määrittää myös lisäämällä viimeisten kuukautisten alkamispäivään 9 kuukautta ja 7 päivää. Näin ei saada aivan tarkkaa laskettua aikaa, mutta usein raskauden kesto heittää viikon jompaankumpaan suuntaan. Tarvittaessa laskettu aika voidaan varmistaa ultraäänellä.

Raskaus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen sikiön kasvun perusteella. Ensimmäinen raskauskolmannes ( I trimesteri ) kestää viimeisten kuukautisten alkamisesta 13. raskausviikon loppuun. Toinen raskauskolmannes ( II trimesteri ) käsittää raskausviikot 14.–28. Kolmas raskauskolmannes ( III trimesteri ) kestää 29. raskausviikosta äidin synnytykseen."

Tälleen lukee nettineuvon sivuilla.
 
Voe ny persaus, mitenkä mä jo toistamiseen onnistuin luomaan kloonikeskustelun. Huoh, luovutan. Koittakaa kestää... :D
 
Täällä pahoinvoinnit helpottaa jo pikkuhiljaa, onneksi! Oli tuossa hetki sitten aika kun mikään ei pysynyt sisällä ja ainoo mitä pystyi syömään oli jugurtti, ruisleipä ja puolukka. o_O joten eipä tule ikävä tuota aikaa! Väsymys helpottaa myös, tosin nyt tulee tilalle tää jokatalvinen kaamosväsymys kun en näe auringon sädettäkään koko päivänä kun oon 8-16 töissä. :confused:
Masu alkaa näkyä jo tutuille ihan selvästi jos on tiukat vaatteet, alamasu pömpöttää ihan huolella. Illalla kun on lisänä viä turvotus näytän ihan siltä että oon jo paljon pidemmällä. :grin Välillä mahaa tuikkii ja nivusia särkee mutta ei muuta negatiivista oikein tällä hetkellä. Toivottavasti ei tuukkaan ja voin alkaa nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin ja saada taas positiivista energiaa. Se oli jo hetken kadoksissa kun kolmatta viikkoa halaili vessanpönttöä... Ja rinnoista puheen ollen: ne on kasvanut jo kuppikoon (alun perinkin d-kuppi...) ja kohta nää uudetkin rintsikat puristaa jo liikaa. Oon kauhee lollo nyt jo! :p ne on myös hyvin piukat ja nännit arat. Pienemmätkin ois ollu ihan jees... :grin
Torstaita jännitetään täälä ihan huolella, silloin on meidän perheen eka ultra! Ei olla käyty viä missään kurkkimassa pientä etukäteen joten ei ole mitään hajua onko siellä edes ketään. Peukut pystyyn!
 
Rosalina ei se haittaa!! Kirjotetaan tähän ketjuun!!

Tänä aamuna kävin vaakalla ja se näyttää edelleenkin 52,3kg ja oon jo viikon? Syöny lähes normaalisti. Mulla vuos sitte puristi kaikki vaatteet paljon enemmän kun nyt kun painoin 7 kg enemmän... Lähtöpaino oli 55-56 kiloa neuvolaan sanoin 55kg ja ekassa neuvolassa oli paino 55,2 mut sillon oli farkut jalassa. Mut kai sitä painoo tulee täs vielä lisää pikkuhiljaa. Ei kai tästä pidä huolestuu??

Ehkä mulla ei oo siks tissit vielä kasvanu kun oon laihtunut tisseistäkin et ne on +/- 0
 
Mulla ei vaan tää pahoinvointi helpota. On hienoa olla aamuvuorossa töissä :/
 
Nyt meen yövuoroon pitkästä aikaa, katotaan miten pysyn hereillä :D vai iskeekö väsymys jo heti alku yöstä :D
 
Wikipedian mukaan raskaus kolmannekset jakautuu näin:
Raskaus jaetaan kolmeen raskauskolmannekseen eli trimesteriin, joista ensimmäinen käsittää viikot 0–12, toinen viikot 13–24 ja kolmas 25. viikosta synnytykseen. Sikiön katsotaan yleensä olevan elinkelpoinen 24. raskausviikosta eteenpäin. Synnytyksestä puhutaan, kun raskaus on kestänyt 22 viikkoa tai, jos raskauden kesto on epävarma, sikiön paino on vähintään 500 grammaa. Keskoseksi kutsutaan ennen raskausviikkoa 37 syntynyttä lasta.
Oli miten oli, ensimmäinen kolmannes alkaa olla lopuillaan! JEE!! :hello2

Pau! Teetkö yövuoroja ihan omasta tahdosta? Meillä työterveyslääkäri suositteli jättämään yövuorot pois keskenmeno riskin takia. Nyt teen vaan aamua ja iltaa äitiyslomalle jäämiseen saakka.
 
Typerä kysymys: Miten nuo viikot siis lasketaan kun jos on vaikka 12+3 menossa niin sit on mun tietääkseni 13.raskausviikko. Eli alkaako toinen kolmannes kun on 11+0 vaiko 12+0 vaiko 13+0? Tuskinpa sillä käytännössä väliä on mut mietin vaan :D
 
Teen kyllä :) meille ei työterveys oo kenelläkään tollasta edes maininnu :eek: kaikki raskaana olleet ja olevat on tehny yövuoroja oman jaksamisen mukaan :) osa on jopa tehny lopussa enemmän öitä kun eivät sisällä niin paljoa fyysistä työtä :)
 
Niin. En sit tiedä, mutta se meijän lääkäri sano just että monissa maissa raskauden aikana yövuorojen tekeminen on ihan laissa kielletty. Kirjotti vielä sellasen todustuksen, että jos ei onnistu ni määrää miut erityisäitiysvapaalle heti. Se oli kyllä tosi tarkka muutenki kaikkien Eu - direktiivien kanssa. Määräs myös melumittaukset niihin työpisteisiin joissa työskentelen. Ehkä ne on tuolla erityisen tarkkoja, kun aika vähän tuolla varmaan raskauksia ollu. Ehkä n.80% työntekijöistä miehiä.
 
No joo voi olla et tollasessa työssä eri kriteerit :) hoitotyössä kuitenkin yöt pääsääntösesti niin rauhotettuja et asukkaat saa nukuttua et onko aateltu et se on nii kevyttä työtä et se on ok :) kuka näistä taas tietää :)
 
Tää ei oo todellista, yön nukuin ihan hyvin, aamusta vähän aikaa touhuihin, katoin mm. Erilaiset perheet ja lueskelin teiän juttuja ja pesin pari koneellista pyykkiä no päätin hetkeks torkahtaa. Tässä sitä sit ollaan kello on kohta 2 ja iltavuoro kutsuu kohta... Koskas se pirteä keskiraskaus tulee? Mun vapaa-aika menee torkkuessa ja jotai kotitöitäkin pitäis tehä ja piti hoidella asioita, no parin päivän päästä uusiks kun on arkivapaa. Huoh. Ja pari laskutkin pitäis maksaa, mies makso edelliset kun ne oli yhteisiä yhteiseltä tililtä mut nää on mun omii. Tulee kauheen laiska fiilis kun ei mitää jaksa. Muut käy jumpassa ja mä oon koko alkuraskaudessa suunnitellu yhtä uimahallireissuu... On tässä se hyvä puoli et mies tekee enemmän kotihommii ja mun pitää tunnustaa et oon imuroinut kokonaiset 2 kertaa sinä aikana kun ollaan yhessä asuttu... Tää on jo nolo. Laitan mä pyykkiä, ruokaa, tiskikoneita pyöritän ja osaan mä siivottiin mut joka nurkka täynnä roinaa. Mitähän tästä tulee???
 
Takaisin
Top