Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Poika on alkanut roikkua tissillä ihan jatkuvasti. Maksimissa puolitoista tuntia jaksaa olla ja sitten alkaa määkiminen ja kaula-aukon repiminen. Sen lisäksi, että puree jatkuvasti kovempaa, toi tissillä hyppääminen nyppii. Ei ole enää kivaa ja epäilen, että maitokin on vähenemään päin, kun niin nälissään on tuo lapsi koko ajan. Kiinteitä menee vaihtelevasti mutta syödyt määrät ei tunnu vaikuttavan maidontarpeeseen.

Eilen tarjosin joka ruokailun yhteydessä desin verran korviketta (imetän ennen ruokailua) ja joi pullosta 40-90 ml eli jonkinmoinen nälkä taisi jäädä. Ristiriitainen fiilis mutta ehkä tää alkaa nyt tosiaan olla tässä. Tavallaan olisin halunnut imettää sen vuoden verran, mutta nyt kun tämä on muuttunut niin hermojaraastavaksi hommaksi, olen oikeastaan aika helpottunut.
 
Meidn poika viihtyy nykyään kanssa koko ajan tissillä. Nyt laitan kyllä flunssan ja puhkeavien hampaiden piikkiin.. Ruokaa ei myöskään paljoa uppoa.
 
Ilona on nyt 10kk ja hällä hampaita tällä hetkellä 6 kipaletta ja nyt ihan parina päivänä on purassu niin kipeesti tissiä että alan tosissani harkitsemaan imetyksen lopettamista. Mutta..Ilona ei huoli tuttipulloa ollenkaan ja syö yölläkin vielä. Pitäisköhän mun ensin yrittää se unikoulu tehdä ja sitten siirryttää korvikkeisiin nokkamukilla vai mitä suosittelette? Edellisistä vieroituksista on niin kauan etten oikeen enää muista :) Paitsi sen, että molemmat siirtyi korvikkeisiin koska multa loppui maidontulo, eikä siihen silloin juurikaan panostettu, nyt ei meinaa enää tissit kestää. Tänäänkin Ilona säikähti mun kiljaisua niin että alkoi itkemään :sad001
 
Oletko kokeillut kaikki tuttimallit? Varmaan olet.. Ystäväni joutui oman yllättävän operaation takia jättämään yösyötön nopealla tahdilla pois ja siellä asui myös tuttipullokieltäytyjä. Muutaman aamuyön maidon syötti pillimukista ja sitten sai yöt siihen kuosiin ettei tarvinut maitoa enää kuin aamupalalla tai sitä ennen.. Nythän se tietysti aukeaa luonnollinen hetki sille unikoulullekin. Toivottavasti löytyy hyvä vaihtoehto!
 
Minä laitan tissin heti piiloon kun alkaa puremisleikki. Nyt on muutaman kerran puraissut ja on meinaan terävät hampaat!
 
Minä mietin milloin pitäisi alkaa luopumaan tuttipullosta? Meillä kyllä pullo on aika tärkeä mutta esim.unille nukahtaa ihan ilman,ei kuulu nukuttamis rutiineihin onneksi!
Ajattelin että kun 10kk tulee täyteen niin vaihdan vaan nokkamukiin,ongelma on siinä että typy ei kyl tajuu yhtään miten siitä juodaan :confused004 :oops:
Haluan päästä siitä eroon ennen päiväkodin alkua kuitenkin.
 
Eevis, koittakaan nokkamukin sijaan suoraan mukia tai pillillä. Nokkamukia ei puheterapeutit enää suosittele? olikohan niin....
 
Meilläkään poika ei tunnu tajuavan nokkamukista juomista, vaikka on jo pari kuukautta harjoiteltu. Ostin pillimukin ja on harjoiteltu myös suoraan pienestä lasista juomista. Kunhan hoksaa ton pilli-imemisen, jätän pikkuhiljaa pullon pois.

Viime yö oli taas ihan hirveetä tissillä roikkumista. Aamulla kuuden aikaan oli ryntäät niin kipeät puremisesta ja nipistelystä, etten enää pystynyt vaan hain korviketta, jota joikin reippaan desin. Viikonlopun jälkeen olisi tarkoitus lopetella yötissuttelut.
 
Mä oon tarjonnu nokkamukia ja pillimukia, mutta juominen niistä on ihan onnetonta. Saisin olla tuntikaupalla pitelemässä mukia pojalle jos haluisin että jois 100ml. Pullosta vetää tuon saman määrän muutamassa minuutissa.. Joten me juodaan tuttipullosta ja harjoitellaan muita mukeja siinä sivussa.
 
Kai mä meen liian herkästi saman kaavan mukaan kun noiden 3 ekan kanssa ja nokkamuki on toiminut heillä, kaikki myös osaavat puhua joten en mä nyt sen takia ala nokkista vieroksumaan. Täytyy kokeilla pilliä tai juottaa lasista. Päiväkodissa suosivat kuitenkin nokkamukia niin kyl sen täytyy siitä oppia juomaan. Äh, liian nopeasti menee tämä aika ja tammikuu on jo ihan lähellä :nailbiting:
 
Meidän tytölle ei oo kelvannut missään vaiheessa tuttipullo tai nokkamuki ja ostin nyt valmiiksi pillimukin. Päätinkin testata sitä tänään ja tuohan hetken ihmeteltyään joi siitä kuin vanha tekijä :eek: Annoin sitten samantien välipalaksi sellaisen smoothiepussin ja imi senkin ilman sotkuja..ennen oon nekin antanut reissun päällä lusikalla ettei tulisi sotkua niin paljoa. Mulla on tapana tehdä smoothieta meille molemmille välipalaksi ja on nyt huomattavasti helpompaa antaa se pillimukista kun syöttää lusikalla tai yrittää juottaa mukista :p
 
Noi smoothiepussit on kyl tosi käteviä välipaloja reissussa! Meilläkin poika osaa niistä imeä, mutta pilliä ei ymmärrä.
 
Meijän neiti puhaltaa jos tarjoan nokkamukia, pilliä tai lasia, sylkee maidon ulos (ihan ku olisi jotain kamalaa?!:yuck: Mut ku pullo näkyy niin hihkuu onnesta :joyful: ei muuten tykänny smoothiestakaan, hänen korkeutensa haluaa hedelmänsä tuoreena :queen
Meillä on nyt korvikkeen määrä laskenut radikaalisti ja on selkeästi vain janoon. Menee ehkä 500ml/vrk kun mukaan lasketaan puuromaidot! Tuntuu jotenkin vähäiseltä kun ennen oli sellainen maidonlipittäjä.
 
Meiän poika tykkää hirveesti sosepusseista, imasee hetkessä tyhjäks :grin Aloin opettaa heti 6kk iässä, kun kiinteiden määrää lisättiin, syömään suoraan pussista imemällä että selviäis helpommalla jos tarvii syödä kun ollaan jossain liikkeellä. Tajus heti pillimukin idean, imee vaan niin ahnaasti et meinaa vesi mennä henkeen kun vettä tulee imemällä vähän vauhdikkaammin kun sosetta.

Lisäys: Maitoa en siis ole antanu pillimukista vielä kun imetän, et en tiiä miten siihen reagois. Mut osaa kuitenkii pillistä imee.
 
Muokattu viimeksi:
100ml on iltamaito puuron päälle.Tänäänkin jättänyt lounaan maidon ja ruuankin välistä :eek: mahtaa olla nälkäinen kun kohta herää päikkäreiltä :wideyed:
 
Kiitos iltamaito infoista. Nyt selvästi alkaa olemaan tissin osuus mitätön illassa, niin tarvitsee vähän nostella vastikkeen määrää.
 
Vihdoin mä olen saanut sen verran kuria itselleni sekä lapselle, että meillä syödään tissiä enää illalla! Mä aloin olla itse tosi kärsimätön ja mitä enempi homma ärsytti, sitä enempi likka roikkui kaula-aukossa tissiä monkumassa. Nyt näyttää jo hyväksyneet, ettei tissiä saa..ja kohta loppuu iltamaitokin. Mieluusti meinaan pienen tauon pidän ennen kuin seuraava imiäinen syntyy :)
 
Takaisin
Top