Teitkö jotain toisin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Eli teitkö jotain siinä kierrossa eritavalla kun raskauduit? Muihin kiertoihin verrattuna tietenkin siis.

Itsellä taisi suurin ero olla se, että en miettinyt asiaa. En tiennyt ovuloivani silloin (varsinkaan kun ovulaatio oli viikon myöhässä), en ollut edes seurannut kiertoa. Olin heittänyt kirveen kaivoon ja todennut että ok, hakeudutaan lapsettomuustutkimuksiin kun seuraava vuoto alkaa. Toinen eroava asia on että jos en pahasti väärin muista nukahdin touhujen jälkeen ennen vessassa käyntiä. :rolleyes: Ja kanelin vaikutukista olen myös jotain kuullut ja joulun aikaanhan meillä tärppäsi.
 
Tuo onkin hyvä kysymys! Laskin tärppipäivät niinkuin muulloinkin. Oltaisiinko silloin oltu rennompia tai jotain.:happy118 Ei muuten ollu kikka kolmosia käytössä.
 
Meillä oli ollut loma, joka oli päättynyt noin viikko ennen sitä ovista, josta tärppi tuli. Ehkä silloin oltiin vähän vähemmän stressaantuneita? Raskaus tosin meni myöhemmin kesken, mutta sen syy oli todennäköisesti mun kilpirauhasongelmat.
 
Me oltiin lomalla, jonka aikana arkivelvollisuuksia oli minimaalisesti ja liikuntaa paljon. Olin tietoinen kierron vaiheista (automaattista monen vuoden yrittämisen jälkeen) mutta en odottanut ihmeitä tai kuumeillut. Ennemminkin oltiin asennoiduttu jo siihen että ihan hyvä meillä on kahdestaankin.
 
Siinä mielessä joo että oli tätä ennen kova muuttostressi, jonka vuoksi kuukautiset myöhästyi puoltoista viikkoa. Muuttopäivänä alkoi kuukautiset jotka kesti 1,5vkoa (normaalisti just sen viikon) ja 2päivää loppumisesta tärppäs. Stressi laukesi muuton jälkeen ihan täysin. Ei kyllä tosin yritetty mitään, kunhan ”kokeiltiin” x)
 
En tehnyt mitään erityistä, paitsi että ajoitus meni kerrankin oikein. Tiesin kiertoni suurin piirtein, enkä ollut varma ovulaation ajankohdasta. Ilman paineita mekin edettiin.

Yhdellä työkaverilla kuulemma onnistu, kun työstressi helpotti.:)
 
Pillereideni lopettamisen jälkeen (vajaa vuosi sitten) annettiin mennä 4kk ilman ehkäisyä mutta kun elämä toi välissä muutamia mutkia, niin käytettiin kumia syksyllä. Loppuvuodesta tuntui, että elämäntilanne olisi sopivampi ja jätettiin kumpikin pois. Ehkä nyt oli vähän stressiä. :)
 
Meillä oli yritys lopetettu ja otettu ehkäisy uudelleen käyttöön kouluni vuoksi. Ehkäisy jätettiin ja siitä 2 päivän sisällä tärppäs. Ei osattu odottaa koska ovulaatio oli 12pvä myöhässä. Tämä lienee syy myös siihe että lapsen teko ei ollut ihan helppoa. Ja ehkä stressi oli pienempi.
 
Mulla oli tehty lapsettomuuspolilla aukiolotutkimus ennen ovulaatiota. Ja tietysti myös oviksen tikuttaminen, kun ovis tuli vasta aika myöhään.
Näiden lisäksi joitakin muitakin kikkoja, mm kuukuppi yhdynnän jälkeen :D
 
Tarkemmin ajatellen eniten itselläni epäilen eniten vaikuttaneen imetyksen lopetuksen. Olin pari vuotta imettänyt ja lopettamisen jälkeen meni parisen kiertoa ja tärppäsi. Tosin meni kesken vähän ajan päästä, mutta tärppäsi kuitenkin.
 
Söin primolutia eli keltarauhashormonia 10 päivää siinä kierrossa missä tärppäs :) tätä ennen oli mennyt niin kauan ilman että tulin raskaaksi että lääkäri määräsi primolutit tasaamaan kiertoa ja uskon että ne auttoivat myös tulemaan raskaaksi.
 
Itselläni 7v. epävarma olo tulenko koskaan saamaan lapsia. (tuona aikana ollut eri kumppaneita, peiton heilutusta päivittäin AINA ilman ehkäisyä, perus terveitä molemmat jne.) kunnes luin jostain, että joku oli kokeillut jotain vastaavaa. Elikkäs aktin jälkeen vähän koroketta pepun alle esim. tyyny ja jalat kohti kattoa nojaamaan seinää vasten n.30 min:D sen oikean löydettyäni ajattelimme antaa vinkille mahdollisuuden, koska haaveissa oli lapsi:Heartred tärppäsi heti samalla kierrolla, mutta tämä päätyi km. Puolivuotta toipumisen jälkeen halusimne kokeilla uudestaan samalla "koivet kattoon jälkeen päin" tyylillä ja nytten vieressä nukkuu 8kk poika:):Heartred
 
Olin menettänyt kokonaan jo uskon raskautumiseen, ja aloin suunnitella muita asioita. Rentoutuminen siis. Ja sinä viikonloppuna, kun pirpanat ovat alkunsa saaneet, siskoni mies menehtyi ja tuimme miehen kanssa toisiamme. Ei siis ollut edes yritystä enää mukana. Ja raskaaksi tulin - kaksoset matkassa rv 18+1..
 
Nyt voi vastata tähänkin :grin Esikoinen sai alkunsa puolivahingossa, joten siitä ei voi sanoa mitään, mutta tämä toinen oli jo aivan yritetty ja toivottu tapaus.. En kyllä tehnyt mitään toisin! Ajatus oli että mikäli kyseisessä kierrossa ei olis tärpännyt niin seuraavassa olisin ottanu käyttöön greippimehun yms. poppaskonstit mut ei tarvinnut :)
 
Tärppikierrossa eroa muihin kiertoihin oli lähinnä se, että en miettinyt asiaa ja olin aivan luovuttanut siinä kierrossa. :grin Eli ei tullut stressattua ja mietittyä, että tärppäsköhän nyt ja mitähän tää ja tää oire tarkottaa.
Olin nimittäin aivan täysin varma, että ovulaatio oli jo ohi kun yrittämään päästiin, kun tunsin sen niin selvästi yli vuorokautta aiemmin ja limat oli jo loppuneet, ja ajattelin, että no se kierto meni sitten siinä. No, siellä se munasolu oli sinnitellyt koska tänään menkkojen ollessa myöhässä viisi päivää tein positiivisen raskaustestin :grin

En tiedä oliko sattumaa mutta niinhän sitä sanotaan että stressi vaikuttaa raskaaksituloon :)
 
Tärppikiertoa edeltävä kierto oli luomukierto (ei letroja käytössä) ja mulle tehtiin aukiolotutkimus. Toivon kovasti plussaa tuosta kierrosta, kun olin lukenut että monet olivat raskautuneet juuri aukkarikierrosta. Mutta ei.

Seuraavan kierron ajattelin ainakin yrittää ottaa rennommin ja olla tikuttamatta ovista. Mulla oli käytössä taas letrozolet tukemaan omaa ovulaatiota, ja tiesin aika hyvin tärppipäivien ajankohdan (letrokierrot olleet mulla säännöllisiä 28-30pv). Seksiä meillä oli joka toinen päivä oletettujen tärppipäivien aikaan. Ovulaatiolimat bongasin hyvin ja yhtenä päivänä sorruin tekemään ovistestin, joka olikin heti positiivinen. Tuosta kierrosta sitten tärppäsi ekan kerran 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen. Uskon suurimman vaikutuksen olleen tuolla tehdyllä aukkarilla, letroilla ja himpun verran rennommalla asenteella. :)
 
Meillä myös tärppäsi heti aukiolotutkimuksen jälkeen, joka tehtiin jo tosi alkuvaiheessa, kun haluttiin tarkistaa hedelmällisyyden tilanne mahdollisimman alussa. Toinen juttu oli täälläkin se, että sattui ns. kiireviikot juuri tuohon kiertoon, enkä ehtinyt ihan niin paljon miettiä asiaa. Olin siis vähän höllännyt ja siirtynyt ajattelemaan muita juttuja ja otin rennosti. Kolmas oli täydellisesti nappiin mennyt ajoitus! Eli varmaan combo näistä.
 
Takaisin
Top