Teetkö (lähes) kaiken, koska mies ei osaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuntuuko sinusta että teet kaiken tai vähintään suurimman osan kotitöistä ja lastenhoidosta? Entä käykö niin että jos mies tekee, hän ei osaa tai tekee sen väärin? Vaun artikkelissa puhutaan tästä ongelmasta (luettavissa täällä: https://www.vau.fi/perhe/parisuhde/mies-ei-tee-kotitoita-mika-neuvoksi/)

Meillä se että teen suurimman osan johtuu miehen pitkäaikaisesta sairastamisesta. Mutta sen verran tuo artikkeli muistutti että ehkä olen ottanut sen roolin vähän liikaakin omakseni. Ja sitten ottaa päähän, kun teen kaiken yksin. Ehkä mies tekisi taas enemmän, jos itse tekisin vähemmän. Tai sitten vain jäisi tekemättä. Joka tapauksessa tuosta ajatuksesta että minä teen kaiken lienee parasta opetella taas pois.
 
Meillä mies on ruvennut tekemään enemmän. On kyllä tehnyt kotitöitä aina, mutta into vähän hiipui jossain vaiheessa. Kai vauva-arki oli sen verran väsyttävää hänellekin, vaikka vauva olikin kiinni minussa 24/7.

Nyt meillä on vilkas taapero ja mies tekee hänen kanssaan koko ajan enemmän. On viime aikoina jynssännyt hänen sotkujaan ruokailun jälkeen ja - mikä on todella yllättänyt minut - tarttunut reippaasti kakkavaippaan. Ennen vain väitti, ettei muka haistanut että on kakka housussa. :hilarious:

Kaipa tuo huomasi oman uupumustilani ja päätti ruveta enemmän toimeen. Nyt hänellä on itselläänkin mukavampaa, kun kotona on kulahtaneen noita-akan sijasta se hyväntuulinen nainen, johon aikanaan ihastui.
 
Pakko vielä lisätä, että itse päätin jo parikymppisenä, etten ikinä kritisoi miehen tapaa tehdä kotitöitä. Muutama ystävä teki sitä ja se kuulosti kauhealta. Sehän lannistaa miehen kuin miehen. Parempi katsoa sormien läpi, jos toinen ei tee ihan niin huolellisesti kuin itse. Pääasia että kuitenkin tekee!

On minulla laiskojakin kumppaneita ollut, mutta ne suhteet ovat päätyneet eroon. En suostu kenenkään kotipiiaksi. Joko he ovat olleet äitinsä pilalle passaamia tai sitten exänsä lannistamia. :sorry:
 
En tee. Enkä valita koskaan miehen tekemästä, paitsi jos se on jotenkin vaarallista tms. että on oikeasti aihetta sanoa.

Teen kuitenkin suurimman osan kotitöistä ja hoidan lapsen lähes kokonaan itse. Mies ei vaan tee vaikka pyytäisin millä tyylillä.
 
En tee. Kysyn usein miehen mielipidettä, miten toimia. Ihan vain sen vuoksi että mieskin saa osallistua ja päättää. Mies tekee monet asiat aivan eri tavalla kuin minä mutta se ei haittaa.
 
Meillä mies osais tehdä kaikki kotityöt ilman minuakin paitsi että imetän tuota 9kk vauvelia vielä. No, hyvällä lykyllä se saattais juoda pullosta sen mitä tarvis :rolleyes:

Mutta mä taas en osais täällä maalla kaikkia kotihommia mitä mies taasen osaa :wink
 
Ruuanlaitto on 98% minun heiniä, muuten meillä molemmat tekee kotitöitä. Minä toki ahkerammin ja useammin, mutta pienellä vihjauksella, että pyykkiä pitäisi pestä tai imuroida saattaa mies sen hoitaa. Joskus jopa ilman vihjailuakin. :gen053 Tiskikoneen hoitaa jotenkin automaattisesti. Pyykistä en tiedä että ymmärtääkö hän vieläkään kuinka usein olisi järkevä pyykkiä pestä, kun meillä sitä syntyy paljon. :hilarious:

Minä teen aika iltapainotteista työtä, joten hatunnosto miehelle, että oman työpäivän jälkeen hoitaa lapset ja kotia. Mulla on paha tapa, että mun on vaikea katsoa vierestä jos mies imuroi, laittaa pyykit,jne. Mutta olen yrittänyt olla puuttumatta asiaan ja sanonutkin hänelle, että kiva kun osallistuu myös.:signs001

On monta erilaista tapaa tehdä sama asia oikein. Tämän yritän kaikessa pitää mielessä vaikkei se aina ihan helppoa ole :happy3
 
Minusta sellainen perässä kulkeva arvostelija on turhauttava, ihan sama kumpi sitä tekee. Kotona ollessa en kauheasti viihtyis jos joku jatkuvasti huomauttelee kaikesta mitä oon laittelemassa. En ole mikään pikkulapsi enään mikä tarvii jatkuvaa äitiä naputtamassa asioista. En ymmärrä edes miten voi tehdä kotitöitä väärin???

Vasta jossakin oli, että nainen oli valittanut ettei roskapusseja taitella oikein säilytyspaikkaan ne vievät muuten turhaan tilaa. Niin miltä ne mahtaa viedä sitä turhaa tilaa? Onko väliä miten vaatteet on kaapissa tai vaikka pyykkikoneen päällä kun on puhdasta päällelaitettavaa. Onko väliä onko se ruoka gourmeeta vai ihan perus mössöä kun sillä mahan saa täyteen, onko väliä kumpi ne roskat vie kun ne ei kymmentä kiloa paina joka päivä ulos vietäessä. Onko väliä miten imuroi koska useamman kerran sitä vuodessa tekee ei sitä moskaa kovin kauheasti voi kertyä. On lukuisia asioita kotihommissa mihin ei vaan kannata laittaa koko elämänlaatua likoon, on paljon mukavampiakin juttuja mihin kiinnittää huomiota. Ihanaa kun olet siinä ja tervetuloa kotiin :Heartbigred
 
En tee kaikkea yksin. Molemmat tekee meillä kotitöitä. Minä teen sapuskat, mies imuroi ja vie roskat. Ja tekee lumityöt. Molemmat pesee pyykkiä ja tiskejä.
 
Kyllä ukkokin osaa tehdä mallikkaasti kotitöitä, mutta koska on yksityisyrittäjä niin suurin osa kodinsisäisistä hommista jää minulle :grin
 
Minusta sellainen perässä kulkeva arvostelija on turhauttava, ihan sama kumpi sitä tekee. Kotona ollessa en kauheasti viihtyis jos joku jatkuvasti huomauttelee kaikesta mitä oon laittelemassa. En ole mikään pikkulapsi enään mikä tarvii jatkuvaa äitiä naputtamassa asioista. En ymmärrä edes miten voi tehdä kotitöitä väärin???

Yllättävää kyllä kotitöitä voi todella tehdä väärin. Pyykkiin voi laittaa 60 asteeseen valkoisia ja punaisia vaatteita pinkeillä seurauksilla, tiskin voi laittaa koneeseen niin että ne ei puhdista, herkästi naarmuuntuvan astian voi pestä niin että se naarmuuntuu jne. Mutta olen kyllä samaa mieltä kanssasi että jatkuva arvostelu on vain turhauttavaa ja yleensä aikuiset ihmiset osaa kyllä tehdä kotitöitä.

Itse pyrin olemaan huomauttelemasta sekä miehelle että kotipalvelulle, jos he tekevät "väärin", mutta joskus on ollut pakko neuvoa kotipalvelua juurikin tiskikoneen täytössä ja yhdelle vuualle kävi huonosti, kun en nähnyt millä sitä pestiin... Saatan kyllä olla myös joskus turhan pessimistinen. :oops: Mutta pahimmat mölyt yritän pitää masussa. :)
 
Yllättävää kyllä kotitöitä voi todella tehdä väärin. Pyykkiin voi laittaa 60 asteeseen valkoisia ja punaisia vaatteita pinkeillä seurauksilla, tiskin voi laittaa koneeseen niin että ne ei puhdista, herkästi naarmuuntuvan astian voi pestä niin että se naarmuuntuu jne. Mutta olen kyllä samaa mieltä kanssasi että jatkuva arvostelu on vain turhauttavaa ja yleensä aikuiset ihmiset osaa kyllä tehdä kotitöitä.

Itse pyrin olemaan huomauttelemasta sekä miehelle että kotipalvelulle, jos he tekevät "väärin", mutta joskus on ollut pakko neuvoa kotipalvelua juurikin tiskikoneen täytössä ja yhdelle vuualle kävi huonosti, kun en nähnyt millä sitä pestiin... Saatan kyllä olla myös joskus turhan pessimistinen. :oops: Mutta pahimmat mölyt yritän pitää masussa. :)

Totta puhut, siksi mä hoidan meidän perheen pyykit. Se on ihan mun lempihommaa!
 
Mies tekee samoja kotitöitä kuin minäkin, ehkä jopa enemmän. Vain paria asiaa jostain syystä ei hoida: lakanoiden vaihto, puhtaiden pyykkien laittaminen kaappiin ja kylppärin pesu eivät tunnu luonnistuvan. Sen sijaan en haluaisi nähdä sitä listaa mitä minä en hänen mielestään tahdo saada tehtyä :)
 
Me ollaan tultu ihan eri kotioloista joten aluksi oli tosi hankalaa. Mun lapsuudenkotona oli aina siistiä ja isä oli tosi tarkkaa tiskeistä ja imuroinnista. Mies taas asu loppuvuodet kahdestaan isänsä kanssa joka on alkoholisti ja siellä ei oikeesti siivottu vuosiin :yuck: Tätä en osannut suhteuttaa ja aina valitin että huonosti tiskattu tai siivottu kun on lievä bakteerikammo. Sitten tajusin että jätti vaan mulle kaiken kun ei jaksa kuunnella. Long story short, sitten kerroin miten haluaisin että asiat tehdään mutta kuitenkin annoin itse tehdä, ja ihan hyvä siitä tuli :grin Ja pitää muistaa kehua/kiittää kun tekee. Välillä vähän huomaamattomasti käyn perässä siivoomassa mutta on se vaan helpompaa jakaa hommat puoliksi. Vieläkin siis suurimmaksi osaksi teen kaiken kun käyn harvemmin töissä mutta jos pyydän niin ainakin kolmannella kerralla tekee :wink
 
Minä teen suurimman osan kotitöistä ja hoidan pienet, olenhan enemmän kotonakin. Mies kyllä omina päivinään siivoaa, hoitaa ja laittaa eikä mun tarvitse yleensä perässä tehdä :grin Metatyöt hoidan käytännössä itse kaiken, miehellä ei ehkä ajatus juokse tarpeeksi nopeasti seuraavan kauden tarvittaviin kamppeisiin ja kerhoihin/kouluun/jne ilmoittautumiset unohtuu mieheltä helpommin. Unohtuisi kyllä multakin, mutta mulla onkin sitten listoja joka paikassa ja kalenterissa ylhäällä ihan kaikki :joyful:
 
Teen suuren osan kotitöistä ja lasten hoidosta, mutta mies hoitaa kätevästi kyllä kaiken muun. Osaa niin paljon, ei mene sormi suuhun kyllä herkästi missään asiassa. :) mikä on ihan mahtavaa!!
Minä taas olen täysin kädetön niissä jutuissa, jotka mies handlaa.
Joten homma toimii kuin unelma. :happy:
 
Takaisin
Top