Tarvitseeko lapsen oppia hiihtämään?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Kysymys: Hiihdetäänkö teidän perheessä?

Meidän tyttö täyttää pian 6 vuotta, ja vasta harkitsen suksien hankkimista. Itse en pidä hiihtämisestä, olen miettinyt, kannattaako lasta raahata ladulle, jos häntä itseään ei hiihtäminen kiinnosta (tällä hetkellä tosin näyttää siltä, että kiinnostaa). Jostain syystä tulee silti huono äiti -fiilis, kun en innosta hihkuen ole opettamassa lapselle hiihtämistä. Onko niin, että suomalaisen lapsen pitäisi osata hiihtää?

Ps. Meillä tykätääm luistella.
 
Kyllä, suomalaisen lapsen tulee saada opetella hiihtämään. Mukava kokemus tulee, kun välineet ovat kunnollisen, latu riittävän helppo aloittelijalle ja asiasta puhutaan kannustavasti ja positiivisesti. Jokainen koululainen joutuu suksille. Siinä ei kysytä, kenen vanhemmat pitävät hiihtämisestä. Kokemus ei ole hyvä, kun lainavälineillä yrittää räpiköidä muiden perässä. Opettaja ei ehdi opettaa jokaista alusta lähtien, jos kotona ei ole tehty mitään.
 
Itse olen kohta 27 ja hiihtäny viimeks esikoulussa. En tunne menettäneeni mitään vaikka koulun liikuntatunneilla joutu kävelemään jos ei ollu omia suksia. Jos lapsi itse myöhemmin pyytää suksia niin sitten voi käytetyt ostaa kokeiltavaksi.

P.s. mekin luisteltiin
 
No kyllä mä ainakin hankin tulevaisuudessa lapsille sukset. Ellei nyt talvet ala muuttua lumettomampaan suuntaan selvästi. Luistelu on myös erittäin hyvä ja mukava harrastus. Ja jos vaan asuu jäähallin läheisyydessä, niin pääsee myös silloin luistelemaan, kun ulkojäät ei ole kunnossa. Ei nyt huonoksi vanhemmaksi voi leimata, jos lapsella ei ole suksia :D Itsellä on kuitenkin mukavia muistoja perheen kanssa hiihtämisestä retkeilytarkoituksessa, jolloin voi ottaa evästä mukaan. Eli kyllä mä haluan lasten kanssa hiihtää, mutta ei verenmaku suussa!
 
Mitä vähemmän joutuu ostamaan välineitä joita ei käytetä sen parempi. Tietysti suksia ja luistimia saa ostaa käytettynäkin. Itseä tosin on alkanut kiehtoa ajatus hiihtämisestä muistaakseni siitä ihan nautin jos latu oli tasainen. Mäet olivat minun nousuani vastaan ja pyllylleni lensin alamäissä. Luistelussa olin todella huono. Minusta ei ainakaan ole innostamaan poikaani seuraavaksi Teemuksi tai Isometsäksi!
 
On minusta vähän noloa jos koulussa on ainokainen joka ei osaa hiihtää.
En itsekkään pidä hiihtämisestä tai luistelusta. Lapsia käytetään silti :)
Jopa meidän pienimmällä on omat sukset.

Mistä tietää vaikka olisi lapsen lempi harrastus!
 
Miksi pitäisi osata hiihtää kun ei Etelä-Suomessa ole edes talvisin lunta? Tai ainakaan Helsingissä ei ole. Paitsi tekoladulla, ja sitten oli se yksi viikko tuossa tammikuussa kun lumi pysyi maassa. Jos muksu haluaa isona hiihtää niin antaa mennä vaan, mutta väkisin mihinkään ladulle en lähde toista raahaamaan, siksi "koska sodassakin hiihdettiin". Talvi nyt ei meidän perheessä ole muutenkaan mitään lempivuodenaikaa, joten saa muut hiihdellä pakkasella. Meillä käydään uimassa ja harrastetaan palloilulajeja.
 
Mun tyttö hiihtää eskarissa. Tätä ennen ovat jo kahtena talvena hiihtäneet päiväkodissa. Tuntuisi tympeältä, jos tyttö joutuisi vaan seurata sivusta, kun muut hiihtää. Minusta on upeaa, että lasten kanssa liikutaan paljon! :thumleft Tosin näiden varusteiden hinnat ottavat päähän. Samat monot ja luistimet eivät sovi yhtä talvea pidempään, eikä kirppareilta useinkaan löydy sopivia. Vapaa-aikana en useinkaan vie lasta ladulle tai jäälle, mummulassa pääsevät välillä. Me yleensä retkeillään ja kuljetaan kävellen ympäri vuoden ja meidän harrastus on elämäntapa; luonnossa liikkuminen, metsien koluaminen, yrtit, sienet, marjat ja kalastus (harvemmin). Jos päiväkodissa ja eskarissa ei olisi ollut hiihto-opetusta, olisi sukset jääneet helposti hankkimatta. Enkä todellakaan olisi siitä huonoa omaatuntoa ottanut. :)
 
Esikoinen tykkää hiihdellä, keskimmäinen ei. Kävelee mieluummin lumikengillä. Itse en ole hiihtänyt sitten yläasteen. Opettaja aiheutti traumat. Lumikengillä kyllä tykkään lompsutella pitkin mehtää, peltoa ja järven selkää.
 
Ei munkaan mielestä ole mikään pakko... mutta jos lapsi itse haluaa hiihtää nii miksi ei :) mä osaa hiihtää ja koulussa kävelin rinkiä kun muut hiihti mutta nyt mun tytär 10v on ihan himo hiihtääjä :) ja onneks tykkää hiihdellä tuossa pellolla yksinäänkin!
 
Minä nautin hiihtotunneista mutta välillä oli aika eriarvoista kun perheeni ei ollut mikään rahallisesti rikkaimmasta päästä ja sukset oli mitä oli. Ja sitten joillain lapsilla oikein turbovehkeet:grin
Aina ihmettelin miksi toiset haukkuu hiihtoa. Itse olisin nauttinut vielä enemmän jos olisin saanut paremmat vehkeet.:anyone
 
Meidän lapsille on hankittu sukset, vaikkakin ei hirmu ahkeraan ole heitä opastettu tässä lajissa :) Tuntuu tuo luistelu kiinnostavan enemmän, mutta siis kyllä hankkisin sukset että jonkinlaisen tuntuman saisi niihin ennen koulun alkua. On ihan ok jos ei tahdo hiihtää vaan luistelu on mielenkiintoisempaa! Vasta lasten ollessa vanhempia, olen kertonut etten tykännyt hiihdellä itsekään :)
 
Pakkohan hiihtäminen ei ole, paitsi koulussa viimeistään. Eteläisemmässä Suomessa hiihtoharrastus on vähän hankalaakin lumen puuttuessa ison osan talvea. Tämä itseäni harmittaa kovasti kun tykkäisin hiihtämisestä. Lapsuuden kotipaikkakunnallani talvet olivat runsaslumisia ja rakastin lähteä hiihtolenkille metsään pienille moottorikelkalla auratuille laduille. :Heartred Mikä ihanampaa kuin hiihtää metsässä ja kuunnella vain tuulen huminaa ja lumen narskuntaa! Kuntopolkujen laduilla sitä tunnelmaa ei oikein ole enkä täällä etelässä edes harkitse tekoladuille menoa. Mutta kyllä oma lapsi tulee saamaan sukset jalkaansa ehkä jo ensi talvena, kokeiltavaksi, jos ei innostu niin myöhemmin voi aina kokeilla uudestaan. Mieluummin tutustutan lasta pikkuisen ja kannustan oppimaan eri lajeja ennen kouluikää jottei tarvitse olla uuvalo muiden joukossa.

Minusta oli hirveän noloa kun en osannut uida kuin käsipohjaa kouluun mennessä ja viimein liki 9-vuotiaana laitettiin uimakouluun ja opin vihdoin kunnolla uimaan. Haluan lapseni säästää turhalta nöyryytykseltä mitä tulee koululiikuntaan...

Hiihdossa on se kiva puoli ettei maksa harrastuksena muuta kuin välineiden hinnan ja sitä voi harrastaa raikkaassa ulkoilmassa. Ulkojäillä täällä ei ainakaan pääse ikinä oikein luistelemaan ja homeiset jäähallit mieluummin kierrän kaukaa.
 
Täällä yks jolla on kaameita traumoja koululiikunnasta, mutta hiihto oli ehdottomasti yksi niistä harvoista suosikeista kouluaikoina. Jos vaan jotenkin sai sukset koululle asti, kun vaihtoehtoina oli joko hiihtää kouluun tai yrittää raijata niitä pyörän kanssa... Hiihto on edelleen sellainen liikuntamuoto josta pidän, tykkään niin itse mennä suksimaan kuin kattoa telkustakin. Ikinä en oo lasketellut, joten siitä puolesta suksilla en osaa sanoa mitään, mutta tavallinen hiihto on kivaa! Kyllä meidänkin lapsi jossain vaiheessa tulee varmaankin suksilla olemaan ja ainakin näytetään että tälläistakin vois harrastaa jos haluaa.
 
Ei tarvitse osata hiihtää. Keksin paljon parempiakin tapoja käyttää lapsen aivokapasiteettia hyödyllisempien taitojen opetteluun. Hiihtokausi on Etelä-Suomessa liian lyhyt, joinain vuosina lunta ei ole juuri lainkaan, eikä hiihtotaidosta ole nykyihmiselle enää mitään hyötyä.
 
Tuleeko lapsen osata hiihdon alkeet riippuu missäpäin Suomea asutaan. Pohjoisempana on tällä hetkellä normaalia että mm. koulussa hiihdetään ja onhan se ihan kiva ettei lapsi ole täysin ummikko (anneta kiusanaihett muille) kun liikkatunnilla hiihdetään. Ihan etelässä hiihto ei välttämättä kuulu enää perusopetukseen...

Kuten Jenkkipentu sanoi, sitä voisi vuokrata välineet ja antaa lapsen kokeilla ja pitää hauskaa. Ja jos ei kiinnosta, niin ainakin tietää mitä hiihtäminen on :)
 
Suski, ei kaikesta tarvitse olla hyötyä. Hiihto on parhaimmillaan elämys ja nautinto. Jos vanhemmilla on aiheesta huonoja kokemuksia, ei niitä tarvitse siirtää lapselle.
 
Pelkkä hiihto sana aiheuttaa itselleni inhotusta.
Minä pidin lapsena hiihtämisestä siihen saakka, kun enoni alkoi pakottaa hiihtämiseen silloin kun oma kiinnostukseni lajiin lopahti. Seurauksena se että koulumatkalla rikoin sukseni tahallaan, siinä toivossa ettei vanhemmillani olisi varaa ostaa uusia.

Oma lapseni saa hiihtää jos niin tahtoo ja varmasti se hänelle opetetaan jos hän siitä kiinnostuu laina välineillä kokeilun jälkeen. Muutoin annan olla, en aio pakottaa.
 
Ei tarvitse osata hiihtää mutta jos tahtoo niin antaa mennä. Itse sain uudet välineet ala-asteella kovan vinkumisen jälkeen , vannoin että hiihdän paljon. Niin ne välineet jäi varastoon kun ei ne uudet vermeet tehneetkään minusta sen parempaa hiihtäjää kuin koululta lainatut :D

Minä ja ukko kumpikin inhotaan hiihtämistä , eli meistä ei kanssahiihtäjiksi ole .. Ja etelä-suomessa asutaan joten eipä täällä niitä latujakaan oo millä suksia :D luistelusta taitaa tulla meidän talvilaji jos jostakin.. Tai ehkä pulkkailusta :wink
 
Takaisin
Top